• 1
  • 2
2011-01-18, 00:48
Medlem
Lykeions avatar
Som rubriken lyder. Nu tänker jag då i första hand på pop/rock/metal-band som spelar egna låtar... Finns det något bra exempel på några halvokända band, som har tillräckligt på benen att de haft möjligheten att kunna livnära sig på heltid med musiken? Mustasch är ju ett band, som iaf vars basist tjänar "ungefär som en rörmokare", vilket är långt över det jag menar med hur stor man minst måste bli... Man kanske vill hålla en inkomst på minst, säg, 7k per medlem i månaden.
Citera
2011-01-18, 00:52
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lykeion
Som rubriken lyder. Nu tänker jag då i första hand på pop/rock/metal-band som spelar egna låtar... Finns det något bra exempel på några halvokända band, som har tillräckligt på benen att de haft möjligheten att kunna livnära sig på heltid med musiken? Mustasch är ju ett band, som iaf vars basist tjänar "ungefär som en rörmokare", vilket är långt över det jag menar med hur stor man minst måste bli... Man kanske vill hålla en inkomst på minst, säg, 7k per medlem i månaden.
trivs du med tugga gräs och bo i en låda samt ett tuggummi i månaden så kan du antagligen livnära dig på "rocken"
Citera
2011-01-18, 01:01
Medlem
Lykeions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
trivs du med tugga gräs och bo i en låda samt ett tuggummi i månaden så kan du antagligen livnära dig på "rocken"

Jag är för tillfället student, så det är nog inga problem Nämen, allvarligt, man vill ju kunna casha ut 7-8k i månaden för att känna att man kan leva på det.
Citera
2011-01-18, 01:18
Medlem
Beror på vilket sätt du tänkt dra in pengar. Skivförsäljning ger nog inte mycket klirr i kassan. Livespelningar kan du säkert leva på ifall du får många spelningar per månad. Kan ju ge någon 1000-lapp per kväll och får du 10 spelningar i månaden så.. och ju kändare ni blir desto större blir gaget eftersom ni drar mer folk. Om din musik blir hits och spelas i radio så kan du dra in mycket pengar! Eller om någon vill använda den till reklam. Ger också bra cash.

Jag känner en kille som spelar i ett band som är halvstort. När deras senaste skiva kom var det affischer utanför skivbutiker som Rocks med mera i Stockholm i stil med "XXXXX nya album finns att köpa här!" Enligt honom drar de in pengar på spelningar, främst utomlands, som i Tyskland, England och Polen. Men såna turneer arrangeras bara ibland och då tjänar de ihop rätt bra med pengar. Skivförsäljning ger bara pengar till skivbolaget säger han. Annars försörjer han sig med att vara busschafför, för att få ihop pengar till sin fru och deras två småbarn. Men de repar flitigt i bandet när de kan och de har åtminstone kommit upp sig så högt i smöret att de kan dra in en del stålar i alla fall, så länge folk är beredda på att betala för att se dem spela live, men tydligen räcker inte pengarna till för att försörja en vuxen man och hans familj.
Citera
2011-01-18, 02:04
Medlem
Numera är ju skivförsäljning ingen stor inkomstkälla. Alltså beror inkomster väldigt mycket på hur mycket man är ute och spelar.

Jag kan tänka mig att t.ex. en del svenska metalband byggt upp en hyfsat stor publik runt om i Europa, och kan turnera en del och kanske få in så pass mycket pengar att de kan leva på musiken (även om de inte blir rika).

Band som bara är "halvkända" inom Sverige kan knappast leva på sin musik. Det finns för få speltillfällen för band som inte är riktigt stora. På sin höjd kan de göra en mindre turné per år och några festivalspelningar på sommaren.
Citera
2011-01-18, 08:48
Medlem
Träffade bassisten i Crucified Barbara, hon sa att hon var tvungen att extraknäcka på en restuarant för att klara sig. Dessutom är hon ihop med trummisen i Meshuggah. Så ja, åtminstonde i Sverige måste man vara hyffsat stor för att kunna livnära sig på det.
Citera
2011-02-05, 23:43
Medlem
"Det är bara dansband och ljudtekniker som kan leva på det här."
Sade en muciserande kompis en gång.
Citera
2011-02-06, 01:18
Medlem
SourTimess avatar
Som folk redan sagt, det man tjänar på är aldrig skivförsäljning. Tjänar man det på något sätt, så är det genom livespelningar. Dock ska man också räkna med att lägga ut en hel del innan man ens är i närheten av att tjäna på det. Jag själv har lagt ut oerhört mycket mer på mitt musicerande än vad jag fått tillbaka, har vänner som hamnat i ännu värre situationer. Snackade med en basist för ett tag sen, spelade i ett punkband, baserat i Malmö, som hade lagt ut ca 80 000 på ett år, däri inte inräknat instrumentköp.
Citera
2011-02-06, 12:03
Medlem
Kingen_kings avatar
Det är väldigt ovanligt att träffa på musiker som lever av musicerande. Undantaget dom som jobbar som musiklärare eller kyrkomusiker.

Så länge ni är relativt okända så ska ni vara glada om gaget täcker omkostnaderna. Band som vill komma upp sig brukar ibland betala för att få agera förband åt större band.
Citera
2011-02-08, 01:13
Medlem
Karaboudjans avatar
Du tjänar garanterat mer stålars på att spela som tex trubadurhora för svarta pengar på småkrogar som typ olearys än som halvokänt signat band kan jag lova..

Du ska ha ett par hits i bagaget om det ska generera några större slantar.. Betänk att ett band med typ 4 man kuskar runt .. ( Jag skulle hellre tro att det kanske krävs 6 man +)

Men vi säger 4. Då måste ditt gage vara kanske runt 20 000:-

På den tiden jag var aktiv som bandbokare (8 år sedan) var det ganska stora band som tog 20K +
Jag tror antingen som nåt slags pubband eller solo/trubadur som kan spela ofta för ett lägre belopp utan dyra omkostnader tjänar genomsnittligt mer än många rockers.

Allt är naturligtvis möjligt, men det är som tidigare nämnt sjukt mycket pengar i omkostnader att köra även en mindre turne om du inte har helspons på utrustningen och ett bra bokningsbolag i ryggen.
Men vad fan. Man kan ju aldrig lyckas om man inte satsar heller

Sen är ju allt en definition på vad som är en skälig inkomst att leva på?
Citera
2011-07-02, 14:37
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lykeion
Man kanske vill hålla en inkomst på minst, säg, 7k per medlem i månaden.

När man gör sådana kalkyler ska man utgå från hyreskostnaden av såväl den egna bostaden som replokalen, och därtill kommer räkningar som ska betalas samt - det för musiker så vanliga - underhållet av den frånskilda kärringen som fick behålla ungarna.
Det är dyrt att syssla med musik, och en rimlig månadsinkomst efter skatt för varje bandmedlem är ca 25000/månad när ovanstående hänsyn blivit beaktade.
Citera
2011-07-03, 13:51
Medlem
AceDareys avatar
Stämmer det att dansband drar in mycket deg? Om de har haft hits, hur mycket rör det sig om då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in