2011-01-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
1. Gör du några expeditioner under kalla klimat?
2. Canada Goose använder päls ifrån plågade djur, ibland hundar och rävar.

Det är lätt hänt att det blir minus 15/20 grader i Sverige, vilket är skönt tillfälle med en goose. Det kan vara minus 5 och det är fortfaeande skönt!

Canada goose använder INTE hund eller räv. Det är ändast prärievarg. Dock i Sverige är det förbjudet med äkta päls, så alla som köper sin goose i Sverige får fuskpäls.
Citera
2011-01-18, 10:09
Medlem
Adjunktens avatar
Har man möjlighet att köpa kläder utomlands ska man absolut passa på att göra det nu när kronan är stark.

Bland mina favoritmärken som Van Heusen och Armani sparar man många hundralappar vid utlandsköp. Ovantående märken brukar jag inhandla i USA. Köpte en Armaniskjorta för snart 4 år sen för 80 dollar, den ser fortfarande ny och fräsch ut efter många tvättar. Året efter köpte jag en vit och en grå av samma modell.
Citera
2011-01-18, 10:10
Medlem
doc2s avatar
När jag införskaffar "dyra" kläder så handlar det inte om att jag vill skryta eller om att dessa plagg skulle ha en förträfflig kvalitet. För mig handlar det mer om att jag trivs bättre med att inte ha samma kläder/skor som alla andra på stan går runt med. Jag har alltid velat ha något eget. Att lägga ut 5K på ett par Lanvin-skor är säkert något som de flesta människor skulle finna helt bisarrt men smakar det så kostar det. Jag tycker själv det är obegripligt att folk "stylar" sina Volvos för 100K. Men folk gör vad de vill med sina pengar. Sedan är väl HM's och Zaras barnarbete något som jag inte är sugen på att stödja.
Citera
2011-01-18, 10:21
Medlem
skogbergss avatar
De flesta normalt tänkande människor kan oftast inte tänka sig att köpa dyra kläder, sen finns det en grupp människor som lägger alla pengar de har på att ibland ha råd att köpa ett plagg utrustat med, i många fall, en överdimensionerad fågel. Allt detta för att passa in i den beskärda del av samhället du tillhör.

Sen finns det dom, som mig, som faktiskt älskar kläder som andra älskar konstverk, bilar, datorer, teknik. När jag köper ett par skor så köper jag ett hantverk! Jag köper hellre kläder som är gjorda för att vara snyggast och bäst, t.ex. så har jag en vinterjacka som kostar mer än vad folk brukar lägger på en vinterjacka som anses vara väldigt dyr. När det under flera veckor var mer än -15 grader så plockade jag fram den jackan och använde för att den fyllde sitt syfte... Jag har inte frusit en enda gång i vinter. Däremot var det skönt att spatsera runt, vänta på inställda bussar och kolla på er som inte tänker på samma sätt som stod och frös! Jag har ett till bra exempel, en lila tröja från John Smedley med en prislapp på ca 1500:-. En tröja av hög kvalité och mycket bra passform men vet ni vad det bästa är? Det sitter inget märke på den

Varför köper man en Rolls Royce istället för en Kia?
Varför köper man en Iphone 4/HTC Desire HD istället för en nokia 3310?
Varför köper man ett ATI 6970 istället för ett ATI 6950?
Varför köper du Svensk istället för Irlänsk köttfärs?

Inte för att det är billigare utan för att det är bättre!

Vad ni än säger så vet vi alla inners inne att en Canada-goose eller Fjällräven jacka är av mycket bättre kvalité än en H&M jacka, precis som en Rolls Royce är bättre än en Kia trots att de fyller samma syfte. Sen ska vi definitivt inte sticka under stolen att de flesta faktiskt får en liten självförtroende boost av det underbara märket som sitter tydligt på bröstet.

Orsak till denna diskussion?

Den så kallade Jantelagen (Den Svenska avundsjukan)

Lösningen för er som känner att ni ständigt irriterar er på andras val av köp?

Flytta till en kommunistisk utopi där alla får exakt lika oavsett om man sitter
still eller jobbar 50 timmar i veckan, så ska vi se om ni tycker bättre om det!

PS. sitter just nu och myser i en skräddarsydd kostym från Tigers skrädderi, kan det blir bättre?
Citera
2011-01-18, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Det är lätt hänt att det blir minus 15/20 grader i Sverige, vilket är skönt tillfälle med en goose. Det kan vara minus 5 och det är fortfaeande skönt!

Canada goose använder INTE hund eller räv. Det är ändast prärievarg. Dock i Sverige är det förbjudet med äkta päls, så alla som köper sin goose i Sverige får fuskpäls.

Är du dum i huvudet?

Så du tror att alla Pälsbutiker etc runtom i Sverige säljer falsk päls?
Citera
2011-01-18, 10:36
Medlem
stekons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sanctus
Ibland blir jag fan förbannad när jag ser människor gå runt med typ Canada Goose jackor och grejer. Jag anser att det inte finns en enda vettig anledning till att köpa en jacka för 5000 när du kan få en som är absolut lika bra för ~600-1000. Det visar bara på fåfänga och skrytsamhet och är bara löjligt.

Kan du hitta en jacka som värmer lika bra för 600kr så får du gärna tipsa mig canada goose jackan är sjukligt varm och skön!
Citera
2011-01-18, 10:42
Medlem
Talande Huvuds avatar
Jag använder min morfars Etonskjorta än idag, jag använder min mormors Salko (lodenrock). Dessa är 30-40+ år gamla, visst är skjortan inte lika blå (OCBD) som den var vid nyköpet men ingen söm har gått upp. Knapparna sitter som på en ny.

Sen, som arm student, gäller det att fynda nya kläder. eBay är fantastiskt i detta syfte, SF's B&S likaså. Sen går det att hitta galna fynd på begagnatbutiker (Crombieskjorta för 50kr, helt ny med förpackning). Jag köper helt enkelt inte "billiga" kläder pga. att jag kan köpa "dyra" kläder för en rimlig peng.
Citera
2011-01-18, 10:43
Medlem
Du kan ju själv prova att först gå till t.ex. Boomerang och prova en skjorta. Där kommer du märka att det finns många olika modeller och tyget känns mjukt och skönt, färgerna är fina och skjortan sitter väldigt bra.

Går man sedan till HM så ser man metervis skjortor med konstiga kragar, fula färger, ofta blanka i tyget, dålig passform och framför allt dåligt tyg som inte känns skönt att ha på sig.
Citera
2011-01-18, 10:54
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogbergs
Varför köper man en Rolls Royce istället för en Kia?
Varför köper man en Iphone 4/HTC Desire HD istället för en nokia 3310?
Varför köper man ett ATI 6970 istället för ett ATI 6950?
Varför köper du Svensk istället för Irlänsk köttfärs?

Inte för att det är billigare utan för att det är bättre!
Nu är det ju inte alla som vill ha eller har användning för en RR, iPhone eller flashigt grafikkort, och det finns nog en hel del som köper (i alla fall de två första prylarna) dem för att flasha lite. Gällande irländskt vs. svenskt kött får vi nog vara överens om att vara oense

Citat:
Vad ni än säger så vet vi alla inners inne att en Canada-goose eller Fjällräven jacka är av mycket bättre kvalité än en H&M jacka, precis som en Rolls Royce är bättre än en Kia trots att de fyller samma syfte. Sen ska vi definitivt inte sticka under stolen att de flesta faktiskt får en liten självförtroende boost av det underbara märket som sitter tydligt på bröstet.
Det beror ju på att de dyrare alternativen du drar upp faktiskt är tillverkade med hållfasthet i åtanke, inte bara design. Något mer intressanta jämförelser skulle ju vara att köpa saker där priset baseras på märket och ingenting annat. Att betala 4 000 spänn för ett par Church's är ju trots allt mer motiverat än att betala 4 000 spänn för ett par D&G-sneakers... Såg ett par vita plimsols för någon dag sedan som kostade nästan 200 euro, den du...

Citat:
Den så kallade Jantelagen (Den Svenska avundsjukan)
Norsk är den, bara för att vara dryg.

Citat:
PS. sitter just nu och myser i en skräddarsydd kostym från Tigers skrädderi, kan det blir bättre?
Driver du med oss nu för att kunna peka på att du tidigare nämnde jantelagen?
Citera
2011-01-18, 11:08
Medlem
EKellss avatar
En skjorta från MQ har många i "området" köpt...
En beställd skjorta från Italien.. har typ bara jag.. under kvällen..
Citera
2011-01-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flavourkid
Ser ingen mening med dyra jeans, när billiga faktiskt håller MINST lika bra. Jag har, som jag skrev innan, jeans för 300-600kr, och har hållt flera år. Vet flera personer som har lyckats spräcka sina jeans för 2000kr flera gånger. Och ja, som sagt, mina jeans har en väldigt bra passform, vilket jag tycker är det viktigaste.
Sen att dyra vinterjackor osv håller mer värme stämmer väl, men att köpa en munkjacka med "PEAK" rakt över för 1000kr förstår jag inte.

Lägger hellre 1,5-2k på ett par Diesel istället för på ett par jeans 300-600kr varje dag i veckan. Haft jeans från de flesta märkena på svenska marknaden som ligger runt 500-1k, ingen har varit i närheten av Diesel än.
Citera
2011-01-18, 11:33
Medlem
muppenwtfs avatar
Ja självklart.
Speciellt på vinterjackor, då jag själv jobbar med de. T.ex. saker såsom Gore-tex och fyllning. Det finns en stor bredd på kvalitén av till exempel dun, inte jättejättestor skillnad men har man råd är det klart man köper en bättre.
Skjortor är också en sån sak man ser skillnad på. Har du haft ett kvalitetsplagg (notera kvalitet, inte dyrt), och ett av sämre kvalitet så märker du stor skillnad. Mest passform samt material. Sen är det sådana små saker som t.ex. Etons knappar som för mig gör stor skillnad.
Jeans är också stor skillnad, lägger cirka 2500 kr på mina jeans, men ser har jag dom också ett bra jävla tag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in