De flesta normalt tänkande människor kan oftast inte tänka sig att köpa dyra kläder, sen finns det en grupp människor som lägger alla pengar de har på att ibland ha råd att köpa ett plagg utrustat med, i många fall, en överdimensionerad fågel. Allt detta för att passa in i den beskärda del av samhället du tillhör.
Sen finns det dom, som mig, som faktiskt älskar kläder som andra älskar konstverk, bilar, datorer, teknik.
När jag köper ett par skor så köper jag ett hantverk! Jag köper hellre kläder som är gjorda för att vara snyggast och bäst, t.ex. så har jag en vinterjacka som kostar mer än vad folk brukar lägger på en vinterjacka som anses vara väldigt dyr. När det under flera veckor var mer än -15 grader så plockade jag fram den jackan och använde för att den fyllde sitt syfte... Jag har inte frusit en enda gång i vinter. Däremot var det skönt att spatsera runt, vänta på inställda bussar och kolla på er som inte tänker på samma sätt som stod och frös! Jag har ett till bra exempel, en lila tröja från John Smedley med en prislapp på ca 1500:-. En tröja av hög kvalité och mycket bra passform men vet ni vad det bästa är? Det sitter inget märke på den
Varför köper man en Rolls Royce istället för en Kia?
Varför köper man en Iphone 4/HTC Desire HD istället för en nokia 3310?
Varför köper man ett ATI 6970 istället för ett ATI 6950?
Varför köper du Svensk istället för Irlänsk köttfärs?
Inte för att det är billigare utan för att det är bättre!
Vad ni än säger så vet vi alla inners inne att en Canada-goose eller Fjällräven jacka är av mycket bättre kvalité än en H&M jacka, precis som en Rolls Royce är bättre än en Kia trots att de fyller samma syfte. Sen ska vi definitivt inte sticka under stolen att de flesta faktiskt får en liten självförtroende boost av det underbara märket som sitter tydligt på bröstet.
Orsak till denna diskussion?
Den så kallade Jantelagen (Den Svenska avundsjukan)
Lösningen för er som känner att ni ständigt irriterar er på andras val av köp?
Flytta till en kommunistisk utopi där alla får exakt lika oavsett om man sitter
still eller jobbar 50 timmar i veckan, så ska vi se om ni tycker bättre om det!
PS. sitter just nu och myser i en skräddarsydd kostym från Tigers skrädderi, kan det blir bättre?