2011-01-18, 08:57
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11
...

Märkeskläder är helt sjukt överskattat. Jag har slutat att köpa märkeskläder sen länge.
Och gissa vad? Jag är snyggare än någonsin!
För mig utstrålar märkeskläder osäkerhet.
Citera
2011-01-18, 08:59
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogce
Canada Goose är några av de bästa jackorna som finns. Varför tror du alltid man har de under expeditioner i kalla klimat?

OnT: Du kan inte jämföra en skjorta från exempelvis Filippa K med H&M.

1. Gör du några expeditioner under kalla klimat?
2. Canada Goose använder päls ifrån plågade djur, ibland hundar och rävar.
Citera
2011-01-18, 09:00
Medlem
Adjunktens avatar
Köp märkeskläder på tex Tradera om du vill komma billigare undan.
Fast det är lite som att köpa grisen i säcken då du inte kan prova ut dom ordentligt innan.
Citera
2011-01-18, 09:01
Medlem
Skillnaden för mig är ju framförallt hållbarheten.

Framförallt på mörka kläder.

En tröja eller skjorta i bättre kvalite (det skiljer mycket även bland dyrare märken).
Håller helt enkelt färg och form längre vilket gör att totalkostnaden blir mindre.

Jämför till exempel en HM hood med säg en Peak hood.

Efter bara några tvättar känns HM hooden "slafsig" och blekt.
Peak håller sig oförändrad år efter år.

Så ibland är billigare = dyrare..
Citera
2011-01-18, 09:06
Medlem
Idinansikts avatar
Jag har en dyrare vinterjacka (8000:-). Dock inte från Goose, skulle aldrig sätta på mig en sådan.
Jag har under hela vintern, haft enbart t-shirt/skjorta under min jacka. Visa mig en jacka för 1000:- som klarar av det.
Min Jacka har klarat tre säsonger nu och den kommer definitivt åka fram nästa år också!
Citera
2011-01-18, 09:16
Medlem
flavourkids avatar
Ser ingen mening med dyra jeans, när billiga faktiskt håller MINST lika bra. Jag har, som jag skrev innan, jeans för 300-600kr, och har hållt flera år. Vet flera personer som har lyckats spräcka sina jeans för 2000kr flera gånger. Och ja, som sagt, mina jeans har en väldigt bra passform, vilket jag tycker är det viktigaste.
Sen att dyra vinterjackor osv håller mer värme stämmer väl, men att köpa en munkjacka med "PEAK" rakt över för 1000kr förstår jag inte.
Citera
2011-01-18, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sanctus
Om syftet är att köpa en bra vinterjacka. Då finns det enligt mig ingen anledning att köpa t.ex Canada Goose eller Peak.
Köper du en Peak Performance jacka för ~ 3000kr så håller den MYCKET längre än en ex. Winter Restort jacka. Det handlar om kvaliteten. Utförandet är en annan sak, En Peak jacka behöver inte vara 20cm tjock för att hålla värmen som den billigare jackan behöver. Min Peak jacka är exempelvis bara 2 centimeter tjock. Du får det du betalar för.
Citera
2011-01-18, 09:20
Medlem
Feberns avatar
Vad berör kvalité upplever jag det inte svårt att skilja på dyra och billigare kläder. Det hindrar mig dock inte från att handla billigare kläder ändå.

Jag beställde ett par skinnskor från ASOS som kostade 700 kr. Dessa höll i två veckor innan sulan var helt trasig. Senare skaffade jag mig ett svenskt par som kostade dubbelt så mycket. Dessa höll så otroligt mycket bättre.

Som många andra har konstaterat så är passformen på skjortor bättre i dyrare butiker. Men återigen för att nämnas, så beställde jag min favoritskjorta från ASOS för dryga 100-lappen.
Citera
2011-01-18, 09:43
Medlem
I mina yngre dagar köpte jag nästan enbart dyra kläder, varför vet jag inte.
Man betalar ju för kvalitén, det är en sak som är säker.
Nu på senare år handlar jag nästan bara billigare kläder!
Hellre mycket med sämre kvalité som håller ett tag än att gå och köpa 2 skjortor för 2500 kronor som håller i 3 år.
Citera
2011-01-18, 09:58
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sanctus
Ibland blir jag fan förbannad när jag ser människor gå runt med typ Canada Goose jackor och grejer. Jag anser att det inte finns en enda vettig anledning till att köpa en jacka för 5000 när du kan få en som är absolut lika bra för ~600-1000. Det visar bara på fåfänga och skrytsamhet och är bara löjligt.

Varför tror du så många köper Canada Goose då, de är för de flesta bara en statusjacka (utan någon som helst status ). Jättebra jackor men ibland blir vissa märken en innegrej.

Jag köper dyra kläder för kvaliteten, detaljerna, passformen och utseendet och för mitt intresse till märkena.

Har några dyrare jackor,
SI 10.000 kr
SI 6500 kr
Barbour 6000 kr
Baracuta 2400 kr

Strykdåligast av dessa är tveklöst Barbourjackan som är helt otrolig, även om SI jackorna har fler detaljer, men de är en helt annan typ av jacka i helt andra material.

Ser skillnad direkt på en billig och dyr skjorta, sömmar, detaljer och material. Inget fel alls i att köpa "billiga" skjortor, det finns snygga billiga kläder överallt. Den största skillnaden tycker jag man ser i passformen, speciellt på tex. skjortor och kavajer.
Inte ofta du ser nån i en Woolrich Woolen Mills skjorta för ~2000 kr men känner du till märket så ser du direkt vad det är. Det är just det som är kul tycker jag. Sen är de väldigt ovanliga vilket gör det roligare att bära dom
Citera
2011-01-18, 09:58
Medlem
Jag har både dyrare kläder och lite billigare och jag ser absolut skillnad på det mesta, men intepå allt.
Det är ju så här att på vissa av tex h&m's nya kostymer så använder de sig av exakt samma tyger som tex gucci använder i sina. Då kan jag tycka att det är värt att köpa den från h&m.
Men annars undviker jag det, av den enkla anledningen att det är roligare att ha en skjorta som är lite dyrare och sitter bättre än en skjorta från h&m eller zara som kanske är snygg men sitter inte alls lika bra och man kan bara använda den några gånger för sen börjar knappar lossna osv.
Citera
2011-01-18, 10:00
Medlem
jumpcuts avatar
Jag tror inte att jag skulle kunna se skillnad på en dyr och en billig skjorta bara sådär, däremot känner jag en viss skillnad på mina egna skjortor i olika prissegment när jag har dem på mig. Men det kan ju ha mer med tyget att göra än att kvaliteten i sig är bättre. Två likfärgade skjortor i 100 % bomull skulle jag nog inte se skillnad på, och skulle threadcount vara samma undrar jag om jag ens hade känt skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av es6pack
Absolut. Speciellt skjortor, då passformen är så jävla olika och framförallt 9/10 bättre passform. Sen skjortor från Zara, H&M osv kan mana inte köpa classic fit, slim fit osv.
Både Zara och H&M säljer skjortor i "vanligt"- respektive "slim fit"-utförande.

Jag har för mig att Zara har ytterligare ett utförande, men det vågar jag inte sätta pengar på då det var länge sedan jag tittade på skjortor där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in