2011-01-18, 21:32
Medlem
HM är ju förjävliga..visst dom har en hel del snygga kläder, men man måste köpa tre storlekar förstort.. kläderna krymper ju som satiken i tvätten!
Citera
2011-01-18, 21:34
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truffy
Acne jeans tycker jag är ett rent skämt när det kommer kvalité per krona. Byxorna kostar oftast kring 1500, samtliga har gått sönder i skrevet efter ca 1 års användning och då varvar jag med 5 byxor. Jag köpte ett par Filippa-k för 2-3 år sedan för ca 1000 de håller fortfarande.

Någon annan som har liknande erfarenhet med Acne?
Kvaliteten kan jag inte riktigt kommentera då jag nästan aldrig har på mig mina Acnejeans (annat än när jag målar om lägenheten och liknande) men passformen var verkligen hemsk. Jag beställde ett par över nätet och det bland det värsta jag har varit med om när det gäller passform men jag får väl i och för sig skylla mig själv som köper plagg jag inte har provat på.
Citera
2011-01-18, 21:39
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Kvaliteten kan jag inte riktigt kommentera då jag nästan aldrig har på mig mina Acnejeans (annat än när jag målar om lägenheten och liknande) men passformen var verkligen hemsk. Jag beställde ett par över nätet och det bland det värsta jag har varit med om när det gäller passform men jag får väl i och för sig skylla mig själv som köper plagg jag inte har provat på.

Har bara Acne-jeans typ tio par. Ett par tappade knappen, men fick ett par nya direkt.
Vet dock inte om de är bättre eller sämre än andra fabrikat. Dock så är de utan konkurrens bäst på jeans.
Citera
2011-01-18, 21:56
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Dock så är de utan konkurrens bäst på jeans.
Har du haft några Nudiejeans? Det är utan tvekan de bästa jeans jag någosin har ägt. Riktigt härlig slitning, perfekt passform och de blir bara skönare och skönare med tiden.
Citera
2011-01-18, 22:03
Medlem
Filippa K måste ändå vara den största rip-offen någonsin. Deras tröjor blir helt j-vla förstörda av att tvättas! Pratar nu om vanliga bomullströjor, kortärmade och långärmade t-shirts. Har fått reklamera dess ALLA gånger jag köpt (4-5) och har nu gett upp detta märke. Tycker de var snygga men f-n va dålig kvalité!

Summa summarum: högt pris betyder INTE bra kvalité
Citera
2011-01-18, 22:04
Medlem
hakro807s avatar
Jag tror många överskattar vad tyg och arbete kostar. Jag lät sy upp komplett kostym (jacka, byxor, 2*väst, 2*skorta) under mitt besök i Asien och steget från normalkvalitet på tyget till riktigt fin (typ det bästa som fanns att få tag i) engelsk väv var under 500 kr. Prisskillnaden på tyget i tex. en t-shirt eller annat mindre plagg när man går från dynga till mycket hög kvalitet borde alltså mätas in någon hundralapp. Prisskillnaden finns alltså i loggan. Förmodligen håller en 1000-kronorsskjorta väldigt hög kvalitet, men en 200-kronorsskjorta skulle kunna hålla exakt lika hög kvalitet, lika god passform etc.
Citera
2011-01-18, 22:05
Medlem
MADs avatar
Citat:
Har du haft några Nudiejeans? Det är utan tvekan de bästa jeans jag någosin har ägt. Riktigt härlig slitning, perfekt passform och de blir bara skönare och skönare med tiden.

Har haft många Nudie-jeans, men tycker att deras design de sista 4-5 åren har varit en katastrof. Känns som ett märke som är på deken.
Sen är det ju så (oavsett märke) att ju mer tvättade jeansen är ju fortare slits dom. Längst livslängd är det så klart på råjeans (som också är betydligt billigare, det är slitningen som kostar pengar)
Citera
2011-01-18, 22:37
Medlem
xh4l3s avatar
Vet ej varför jag gör det, brukar köpa jeans för ca 4000 kr/st tycker dem är snygga. Antar att jag har blivit så för att mamma alltid köpt dyra kläder och när jag va liten satte hon på mig märkeskläder. (Jag är 18 bor hemma och är enormt bortskämd...)
Citera
2011-01-18, 22:38
Medlem
Nostrands avatar
Överdriven slitning på jeans är så fult speciellt på ljusa jeans. Så förbannat fult med ett par stentvättade jeans, då är det ju bara tribalen och Ed Hardy t-shirten som fattas. Usch!

Själv köper jag skjortor på Urban Outfitters eller Weekdays second hand som är rejäla i tyget och kostar runt 200kr, dom håller bra och är fan så mycket snyggare än nån ful enfärgad skjorta från tex Dressman, Zara eller H&M. Har haft ACNE och håller med om att dom går sönder i grenen efter ca 1 år.
Alla övriga märkes jeans har görs i så extremt fula modeller, typ Replay och Deisel.
Håller mig till Cheap Monday då dom säljs till ett rimligt pris och håller hyfsat bra.

Skor samt jackor förstår jag dock att man kan lägga ner en hel del mer pengar på då dom ska hålla ett bra tag.
Citera
2011-01-18, 22:40
Medlem
DirectXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11
Ni som kan mycket om kläder och oftast köper dyra kläder. Ser ni stor skillnad på t.ex. en skjorta från Zara jämfört mot en fin kvalitetsskjorta från Italien? Eller en kavaj från MQ jämfört mot en från Armani? (osv osv)

Ibland kan jag tycka det känns obefogat att gå och köpa en skjorta för 1200 kronor när jag kan få en för 400 kr på t.ex. Zara. Men är det bara jag som har dåligt öga för det, eller kan ni säga att ni ärligt ser skillnad utan att behöva kolla etiketten/smådetaljerna? Förstår att det kan vara bättre tyg i de dyra märkena men hur stor visuell skillnad gör detta?

Jag tycker personligen att jag klär mig ganska snyggt även om jag sällan köper dyra märkesplagg. Men jag har aldrig funderat på ifall det syns att jag köper billigare märken. Inte för att det är ett problem för mig, men jag tycker att ämnet är intressant.

Självklart kan det vara kul att bära ett plagg bara för att man vet att det är ett kvalitetsmärke men det jag egentligen undrar är alltså ifall skillnaden är så påtagligt stor som priset?
I många fall, inte just bara i kläder, är det känslan av kvalitet som lockar. Att något är exclusivt, om du förstår vad jag menar. Om man köper nåt på HM, jämfört med i nån märkesbutik blir köpupplevelsen sämre på HM.
Att sen kvaliteten är bättre, längre "hållbarhet" osv är ju ett bidragande faktor.
Citera
2011-01-18, 22:42
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xh4l3
Vet ej varför jag gör det, brukar köpa jeans för ca 4000 kr/st tycker dem är snygga. Antar att jag har blivit så för att mamma alltid köpt dyra kläder och när jag va liten satte hon på mig märkeskläder. (Jag är 18 bor hemma och är enormt bortskämd...)

Jeans i den prisklassen brukar vara extremt fula.
Citera
2011-01-18, 22:42
Medlem
DirectXs avatar
Citat:
Har bara Acne-jeans typ tio par. Ett par tappade knappen, men fick ett par nya direkt.
Vet dock inte om de är bättre eller sämre än andra fabrikat. Dock så är de utan konkurrens bäst på jeans.

Citat:

Citat:
Har haft många Nudie-jeans, men tycker att deras design de sista 4-5 åren har varit en katastrof. Känns som ett märke som är på deken.
Sen är det ju så (oavsett märke) att ju mer tvättade jeansen är ju fortare slits dom. Längst livslängd är det så klart på råjeans (som också är betydligt billigare, det är slitningen som kostar pengar)
Diesel har varit klart bäst för mig! Bara ett tips om ni inte provat, men ni måste köpa de högre prisklasserna (aka 2k+), de andra är lite tattiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in