Citat:
Ursprungligen postat av Minor11
Ni som kan mycket om kläder och oftast köper dyra kläder. Ser ni stor skillnad på t.ex. en skjorta från Zara jämfört mot en fin kvalitetsskjorta från Italien? Eller en kavaj från MQ jämfört mot en från Armani? (osv osv)
Ibland kan jag tycka det känns obefogat att gå och köpa en skjorta för 1200 kronor när jag kan få en för 400 kr på t.ex. Zara. Men är det bara jag som har dåligt öga för det, eller kan ni säga att ni ärligt ser skillnad utan att behöva kolla etiketten/smådetaljerna? Förstår att det kan vara bättre tyg i de dyra märkena men hur stor visuell skillnad gör detta?
Jag tycker personligen att jag klär mig ganska snyggt även om jag sällan köper dyra märkesplagg. Men jag har aldrig funderat på ifall det syns att jag köper billigare märken. Inte för att det är ett problem för mig, men jag tycker att ämnet är intressant.
Självklart kan det vara kul att bära ett plagg bara för att man vet att det är ett kvalitetsmärke men det jag egentligen undrar är alltså ifall skillnaden är så påtagligt stor som priset?
I många fall, inte just bara i kläder, är det känslan av kvalitet som lockar. Att något är exclusivt, om du förstår vad jag menar. Om man köper nåt på HM, jämfört med i nån märkesbutik blir köpupplevelsen sämre på HM.
Att sen kvaliteten är bättre, längre "hållbarhet" osv är ju ett bidragande faktor.