2011-01-18, 00:33
Medlem
Ni som kan mycket om kläder och oftast köper dyra kläder. Ser ni stor skillnad på t.ex. en skjorta från Zara jämfört mot en fin kvalitetsskjorta från Italien? Eller en kavaj från MQ jämfört mot en från Armani? (osv osv)

Ibland kan jag tycka det känns obefogat att gå och köpa en skjorta för 1200 kronor när jag kan få en för 400 kr på t.ex. Zara. Men är det bara jag som har dåligt öga för det, eller kan ni säga att ni ärligt ser skillnad utan att behöva kolla etiketten/smådetaljerna? Förstår att det kan vara bättre tyg i de dyra märkena men hur stor visuell skillnad gör detta?

Jag tycker personligen att jag klär mig ganska snyggt även om jag sällan köper dyra märkesplagg. Men jag har aldrig funderat på ifall det syns att jag köper billigare märken. Inte för att det är ett problem för mig, men jag tycker att ämnet är intressant.

Självklart kan det vara kul att bära ett plagg bara för att man vet att det är ett kvalitetsmärke men det jag egentligen undrar är alltså ifall skillnaden är så påtagligt stor som priset?
Citera
2011-01-18, 00:38
Medlem
Tlagnojs avatar
När det kommer till skjortor märker jag absolut skillnad på Zara/HM vs t.ex. Riley Scott på Brothers (~700 st) eller Eton (strax över 1000 st). Passformen är otroligt mycket bättre, färgen behåller sin lyster och framförallt så är det mönstersytt vid ärmarna. Dessutom läggs mycket mer omsorg vid små detaljer, insidan av kragen/ärmar, knapparna, färgen på sytråden. Allt detta tillsammans gör det för mig otroligt mer prisvärt att lägga lite mer på en skjorta.
Citera
2011-01-18, 00:46
Medlem
Personligen så klär jag mig väldigt blandat har skjortor för 1,5 jeans för över 2tusen. (kanske inte det dyraste men ändå rätt så dyrt tycker jag iaf. Har även en del billiga plagg zara, HM osv.

Om vi har låt oss säga en svart skjorta från HM och en svart skjorta från något lite finare och dyrare märke som inte har några avvikande detaljer sinsemellan så kan jag inte sett ett dugg skillnad på dom. Men men finns säkert dom som kan det.
Och håller med dig fullständigt man kan kläd sig snyggt med billiga märken. Fast går helt på det jag tycker är snygg inte efter pris(nästan) många gånger tycker jag HM kan ha riktigt bra grejer som passar min stil.
Citera
2011-01-18, 00:47
Medlem
GlennGlenns avatar
Ja det ser man ganska enkelt.
Passform, detaljer, kvalité.
Passformen är riktigt viktig. Jag måste lägga runt 1000-lappen på mina skjortor för att få skjortor som passar mig väl. Har favoritåterförsäljare som jag köper mina skjortor hos som jag är nöjd med. De på t.ex. Zara eller HM sitter inte i närheten lika bra därav vänder jag mig till andra affärer. När det gäller kostymer så är alltid skräddarsytt att rekommendera imo. Man ser ganska snabbt om en skjorta inte riktigt sitter som den bör göra och desamma med kostymer. Kollar man sedan på kvalitén - HM = skjortans krage förstörd efter några få tvättningar. Syns även det tydligt. Hur som helst så ser jag det tydligast på passformen iallafall.

Ber om ursäkt om jag skriver lite flummigt och osammanhängande men är ganska trött just nu
Citera
2011-01-18, 00:48
Medlem
Som tlagnoj skrev, just passformen får sig ett upplyft när man lägger några extra kronor på skjortan. Många billigare skjortor kompromissar ofta med tygen som tappar styrseln efter några tvättar och blir då hängiga. Om man t.ex. tar en stenströms skjorta så är det mer än bara en skjorta, det är ett plagg som du kan ha på dig till i princip allting, fräscha detaljer blir lika fint till jeans som till en stilig svid.

När det sen kommer till jeans etc så är det samma sak där, passform och färg oftast. Dyrare plagg håller en genomgående högre standard i kvalité då det förväntas av plagget när man spenderar såpass mycket pengar på dem.
Jag tycker helt klart att det är värt att lägga lite extra, och på sikt bygga upp en kvalitativ garderob som du sen kan ha i x-antal säsonger, än att köpa många billiga plagg som du kanske tyvärr blir tvungen att slänga efter ett par månader
Senast redigerad av mrbrat111 2011-01-18 kl. 00:53.
Citera
2011-01-18, 00:56
Medlem
Ibland blir jag fan förbannad när jag ser människor gå runt med typ Canada Goose jackor och grejer. Jag anser att det inte finns en enda vettig anledning till att köpa en jacka för 5000 när du kan få en som är absolut lika bra för ~600-1000. Det visar bara på fåfänga och skrytsamhet och är bara löjligt.
Citera
2011-01-18, 01:27
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sanctus
Ibland blir jag fan förbannad när jag ser människor gå runt med typ Canada Goose jackor och grejer. Jag anser att det inte finns en enda vettig anledning till att köpa en jacka för 5000 när du kan få en som är absolut lika bra för ~600-1000. Det visar bara på fåfänga och skrytsamhet och är bara löjligt.
Det beror på syftet med inköpet.
Citera
2011-01-18, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det beror på syftet med inköpet.

Om syftet är att köpa en bra vinterjacka. Då finns det enligt mig ingen anledning att köpa t.ex Canada Goose eller Peak.
Citera
2011-01-18, 01:45
Medlem
hajs avatar
Citat:
Om syftet är att köpa en bra vinterjacka. Då finns det enligt mig ingen anledning att köpa t.ex Canada Goose eller Peak.

De är ju bra vinterjackor? Även om de kostar mer än de billigare och bra jackorna så är det ju fortfarande bra vinterjackor. Finns ett par anledningar att köpa de. Även om jag inte skulle göra det.
Citera
2011-01-18, 01:59
Medlem
Citat:
Du tycker inte dessa kriterier duger?
*Kvalitet
* Varm
* Bra utformad/praktisk
* Snygg

Länka en jacka för 600-1000kr som kan mäta sig med Canada goose jackan.

offtopic: Nej jag äger inte en Canada goose jacka, den faller mig inte i smaken. Men skulle jag gå ut i -15 grader, det hänger 2:st jackor i hallen. En canada goose & en jacka för 1000kr så kan du gissa vilken jag tagit på mig.
Citera
2011-01-18, 02:13
Medlem
MrOSs avatar
Märker man att det är kvalitetsskillnad samt att det dyrare kläderna har bättre passform (vilket inte är ovanligt) så köper jag "gärna" dyra kläder. Hittar jag däremot något billigt som sitter bra och så vidare så är jag bara nöjd, är ju inte så jävla fåfäng så jag får dålig självkänsla av att gå runt med en skjota som nu skulle vara billig.
Citera
2011-01-18, 02:20
Medlem
Vissa grejor märker du stor skillnad på. Andra inte. Som redan sagts så är det främst sömmar, tyg och passform som gör skillnaden. Jag brukar resonera så att de "dyra" grejorna man har på sig tex jackor, jeans, skor etc är det bättre att lägga några extra kronor på - det lönar sig i längden + att dessa syns väl, och de "billiga", typ underkläder, kör man H&M.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in