2012-09-05, 18:28
Medlem
Jag köper inte ett plagg för att det är dyrt. Jag köper plagg för jag vet vilken kvalité jag kan förvänta mig.

Visst, jag har tröjor från H&M. Men oftast börjar dessa att noppra sig efter ett tag och i många fall även tappa sin passform. Därför drar jag mig nu ifrån att köpa kläder ifrån sådana liknande butiker. Jag orkar helt enkelt inte bli irriterad över klädesplagg som inte håller längre än några månaders användande.

Köpte ett par jeans ifrån Weekday i början på året, nu har dessa enorma hål i sig lite varstans och är obrukbara. Jag tänkte att jag gjort mig ett fynd, för när de en gång var hela var de snygga för priset jag betalade - men märkte snart att kvalitén på dessa jeans var under all kritik.
Citera
2012-09-05, 20:08
Medlem
Kvalitén och passformen är det som lockar för mig. Det är en helt annan känsla att bära en väska från ex. Mulberry än en från H&M.
Senast redigerad av amandaa- 2012-09-05 kl. 20:26.
Citera
2012-09-05, 20:23
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Härom månaden så fick jag upp ögonen för det här med kvalitétskjortor. Tidigare när jag velat bära vit skjorta så har jag alltid stressat förbi h&m. Jag är förtjust i vit skjorta, det är det funktionellaste plagget jag vet och det går att matcha i oändlighet. Dock har dessa h&m skjortor efter en kvälls användning varit, enligt mig som är noga med hur kläder sitter, varit förbrukade. Har inte planerat mina klädköp så noga, och inte heller haft så gott om pengar, så det har blivit halvtaskiga framstressade outfits ifrån h&m.

Räknade hur många vita h&mskjortor som ligger i klädhögen och hittar 17 st, finns säkert fler i garderoben. Säg att en skjorta ifrån h&m kostar 300 kr. Då har jag alltså lagt ut 5100:- på skjortor som är förbrukade.

Härom månaden som sagt, så sprang jag på en skjorta ifrån Burberry jag testade och blev i provrummet förvånad över hur bra den kändes. Trots prislappen på 1400:- så kände jag att jag inte kunde gå ifrån butiken utan den skjortan med mig. Nu har jag som sagt bara använt den i en månad, men den ser fortfarande ut som ny trots 2-3 tvättar, vilket ingen av mina h&m skjortor gjort. Håller den 17 tvättar, vilket jag hoppas på och det känns som den kommer göra det, har jag alltså SPARAT 3700:-.

Ni hör ju, ibland kan man köpa dyra grejer och faktiskt spara pengar. Sen finns det ju folk som använder kläder endast för funktionen, där inte passform, kvalité eller något annat spelar någon roll. Då är det förstås inte befogat.

Lägg 1500:- och köp en skjorta från Barba eller Alessandro Gherardi så lovar jag dig att du kommer bli ännu mer nöjd än en (ja, faktiskt) ganska dålig skjorta från Burberry.
Citera
2012-09-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Lägg 1500:- och köp en skjorta från Barba eller Alessandro Gherardi så lovar jag dig att du kommer bli ännu mer nöjd än en (ja, faktiskt) ganska dålig skjorta från Burberry.

Tack för tipset, läste lite om märkena och verkar ju kanon. Nån dag när jag har råd ska jag testa en sån, men som student känns Burberry som den översta smärtgränsen.
Citera
2012-11-17, 18:39
Medlem
Kvalitet och passform är den stora skillnaden. Jämför en H&M skjorta med en Brioni eller Ermenegildo Zegna så få du se.
Citera
2012-11-18, 02:53
Medlem
GSE_s avatar
Roligt att alla som skiter totalt i hur dom ser ut ALLTID ska babbla om att man bara betalar för märket för att skryta. Det handlar om kvalitè och passform osv. Dessutom vill man gärna stödja dom tillverkare man tycker gör bra kläder.
Citera
2020-11-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabelle
Det är jätteskillnad på kvalitén. Märkesplagg jag köpt för många herrans år sedan sitter fortfarande helt perfekt och ser nästan oanvända ut. Så fungerat ett välskräddat plagg, det håller tills det blir omodernt.

Plagg från t.ex H&M har max några månaders livslängd, sedan blir passformen annorlunda, sömmar börjar släppa, knappar och blixtlås måste bytas ut, det tappar färg i tvätten osv. Jämför det med ett vintage-plagg från valfritt exklusivt modehus, som kan ha uppåt 40 år på nacken, och fortfarande sitta perfekt och se fräscht ut.
Stämmer ganska ofta.
MEN det ska också sägas att jag själv märkt har jag många fall där det är tvärt om - där billiga HM (eller motsvarande) plagget håller länge och dyra märkesplagg inte alls gör det.

Har många dyrare märkesplagg som efter 3-4 år gått upp i sömmarna, fått lösa trådar, tappat knappar, trasiga dragkedjor, tappat passform, blivit slitna på utsatta ställen - samtidigt som en superbillig variant jag använder oftare håller i +10 år

I vissa fall är jag övertygad om att märkesplagg egentligen inte har så värst mycket högre kvalité på sina material, det finns garanterat många bomulls-thirts för 700kr som har samma kvalité som en för 250kr.

I andra fall finns det helt enkelt material som må vara mer påkostade och har högre kvalité i vissa avseenden men inte vad gäller hållbarhet - eller som kräver större försiktighet.

Jeans är väl ett bra exempel. Ett par billiga förtvättade jeans som är mjuka och följsamma, kan hålla färgen, kan överleva i +10 år utan att gå hål på eller tappa svinmycket färg just för att de är relativt tunna och förtvättade.
Ett par fina tjocka indigo-färgade raw denim selvedge-jeans för +3000 kr må ha tjockare tyg och vara mer hållbara för slitage i vissa lägen, men samtidigt är de så styva till sin natur att de kan slitas fortare på extra utsatta områden - tex kan skrevet gå sönder efter några år, i synnerhet om man tex cyklar i dom. Samtidigt tappar de mer färg, krymper om man inte tvättar dom kallt osv.
Jag förstår varför selvedge-jeansen är dyra, och de motiverar sitt pris med tanke på hur de tillverkas. De har sina kvalitéer som de billigare jeansen inte kan matcha. Men inte nödvändigtvis mer hållbara.
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-11-04 kl. 20:50.
Citera
2020-11-04, 21:00
Medlem
Nåt som är värt att tänka på är att en billig skjorta i klockren fit oftast ser bättre ut än en dyr skjorta som inte är helt spot on storleksmässigt.
Har hänt att jag handlat fina märken på utförsäljning och tagit en storlek som inte var helt perfekt för att "priset va för bra för att tacka nej till", typ att nåt är sänkt från 5000kr till 1400kr. Det har jag alltid ångrat.

En lyx-plagg som är lite för tight är värre än ett plagg för 300kr i perfekt storlek.
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-11-04 kl. 21:03.
Citera
2020-11-08, 12:36
Medlem
se8035s avatar
Fuck märken, jag köper för designen. Rick Owens och dylikt kan man inte ha någon budgetkopia på haha.
Citera
2020-12-09, 19:11
Medlem
lakritcs avatar
I vissa fall är det befogat. Ytterkläder och skor exempelvis. Ofta även stickat.

Beställda nyligen ett par merinoulltröjor från HM och kan ju bara konstaterat att det är rena skräpet. Det tunna materialet kommer inte att hålla längre än en säsong. Skulle lika gärna kunna gå med bar överkropp vad gäller värmeisoleringen.

Lägger mycket hellre det dubbla på en märkeströja från exempelvis Tiger of Sweden eller These Glory Days och har den tre säsonger.
Citera
2022-01-06, 18:43
Medlem
Viktigt att kolla med materialen, så att man inte råkar köpa t.ex. återvunnen polyester (Jag kollar på dig, Gina tricot). Om man vill lära sig lite mer om kvalité är denna cheat sheet bra: https://www.pinterest.se/pin/468163323768777958/
Citera
2022-01-07, 11:59
Medlem
Felstavarens avatar
I vissa fall är det väldigt enkelt att se om plagget är dyrt eller billigt. Jämför man ett par läderkängor för 3 000 kr mot ett par "läderkängor" (snarare plast) för 500 kr så finns det en hel del tydliga skillnader i konstruktionen. Bra kängor är randsydda, skräpkängor är ihoplimmade etc. Det samma skulle jag säga gäller för läderjackor, där kan man se kvalitén på sömmarna, dragkedjorna, lädret i sig osv. Efter lite användning blir skillnaderna oftast väldigt tydliga.

Sen finns det ju förstås kläder som bara är dyra, t.ex. Supreme och liknande märken. Här är det i regel bara en logotyp som avgör prisskillnaden och i mitt tycke är det helt idiotiskt att lägga pengar på den sortens kläder. Själv har jag inga problem att kombinera skor för 5000 kr och en jacka för 10 000 kr med en t-shirt för 100 kr och byxor för 500 kr. Hellre det än plastskor och plastjacka tillsammans med en tröja för 10 000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in