Citat:
Ursprungligen postat av
Clarabelle
Det är jätteskillnad på kvalitén. Märkesplagg jag köpt för många herrans år sedan sitter fortfarande helt perfekt och ser nästan oanvända ut. Så fungerat ett välskräddat plagg, det håller tills det blir omodernt.
Plagg från t.ex H&M har max några månaders livslängd, sedan blir passformen annorlunda, sömmar börjar släppa, knappar och blixtlås måste bytas ut, det tappar färg i tvätten osv. Jämför det med ett vintage-plagg från valfritt exklusivt modehus, som kan ha uppåt 40 år på nacken, och fortfarande sitta perfekt och se fräscht ut.
Stämmer ganska ofta.
MEN det ska också sägas att jag själv märkt har jag många fall där det är tvärt om - där billiga HM (eller motsvarande) plagget håller länge och dyra märkesplagg inte alls gör det.
Har många dyrare märkesplagg som efter 3-4 år gått upp i sömmarna, fått lösa trådar, tappat knappar, trasiga dragkedjor, tappat passform, blivit slitna på utsatta ställen - samtidigt som en superbillig variant jag använder oftare håller i +10 år
I vissa fall är jag övertygad om att märkesplagg egentligen inte har så värst mycket högre kvalité på sina material, det finns garanterat många bomulls-thirts för 700kr som har samma kvalité som en för 250kr.
I andra fall finns det helt enkelt material som må vara mer påkostade och har högre kvalité i vissa avseenden men inte vad gäller hållbarhet - eller som kräver större försiktighet.
Jeans är väl ett bra exempel. Ett par billiga förtvättade jeans som är mjuka och följsamma, kan hålla färgen, kan överleva i +10 år utan att gå hål på eller tappa svinmycket färg just för att de är relativt tunna och förtvättade.
Ett par fina tjocka indigo-färgade raw denim selvedge-jeans för +3000 kr må ha tjockare tyg och vara mer hållbara för slitage i vissa lägen, men samtidigt är de så styva till sin natur att de kan slitas fortare på extra utsatta områden - tex kan skrevet gå sönder efter några år, i synnerhet om man tex cyklar i dom. Samtidigt tappar de mer färg, krymper om man inte tvättar dom kallt osv.
Jag förstår varför selvedge-jeansen är dyra, och de motiverar sitt pris med tanke på hur de tillverkas. De har sina kvalitéer som de billigare jeansen inte kan matcha. Men inte nödvändigtvis mer hållbara.