2012-05-07, 14:50
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag är tämligen övertygad om, att du är uta på djupt vatten nu, när du rör ihop guds-åkallan med Nirvana. Du har kanske upplevd 'bliss'-tillståndet.

Såna försök på att göra ett hopkok av olika religioner (med sina egna premisser som underlag) är båda dumt och arrogant, men tyvär alltför typisk för den missionerande abrahimist.
Du har sällan något positivt att komma med.
Citera
2012-05-07, 14:53
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag är tämligen övertygad om, att du är uta på djupt vatten nu, när du rör ihop guds-åkallan med Nirvana. Du har kanske upplevd 'bliss'-tillståndet.

Såna försök på att göra ett hopkok av olika religioner (med sina egna premisser som underlag) är båda dumt och arrogant, men tyvär alltför typisk för den missionerande abrahimist.
Har aldrig hört om ett bliss tillstånd. Det är alltså inte samma känsla man kan få av en enormt fin melodi, utan ett tillstånd man vill spendera evigheten i. Nirvana kan inte vara bättre.
Citera
2012-05-07, 15:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Du har sällan något positivt att komma med.

Jag har enstaka semi-absoluter jag opererar med (t.ex. sann demokrati och intellektuell häderlighet i 'akademiska' diskussioner), och i dessa sammanhang kan jag bidra 'positivt'.

I sammanhanget runt abrahamisk missions-fanatism är jag i stora och hela oerhörd kritisk, och det får du lära dig att leva med, tills du kommer med ett mera solitt debatt-underlag.

Dina lösa anekdotiska påstående, som i detta fallet 'gud'-nirvana, är meningslösa och bidrar inte med något annat än förvirring. Vad VET du öht. sakligt om buddhism annat än vad du har hämtat från en enkel bok?
Citera
2012-05-07, 15:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Har aldrig hört om ett bliss tillstånd. Det är alltså inte samma känsla man kan få av en enormt fin melodi, utan ett tillstånd man vill spendera evigheten i. Nirvana kan inte vara bättre.

Dina spekulationer, med dina egna premisser som underlag, ledar ingenvart.

Personligen betraktar jag detta OT som avslutat och kommer att koncentrera mig på att framöver svara relevante poster på denna tråd.
Citera
2012-05-07, 21:16
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow-dragon
Hej. Har ett inlämningsarbete om "buddhism eller hinduism", där jag i första hand skall kritiskt analysera en av dessa religioner - dvs. positiva resp. negativa saker om själva religionen utifrån mitt eget ställningstagande.

Har ni några negativa (framför allt) eller positiva argument om buddhismen? Skulle varit mycket välkomnade

Förslag?
Sammanfogad med läxtråd

/mod
Citera
2012-05-07, 21:22
Medlem
jag tittade denna med dom hade det inte
HTML-kod:
http://uppsatser.blogspot.se/
ladda upp uppsatsen där när den är klar så kan andra ta den Va snäll xD
Citera
2012-05-08, 20:59
Bannlyst
islam - frågor

Hej! har en rad frågor här som jag undrar över

1. Muhammeds fru, Khadidja, hade blivit änka och var tvungen att hitta någon som kunde leda hennes handelskaravaner. Varför? Kunde hon inte leda dem själv eller ngt?

2. Muhammed hade 11 fruar, varför var det vanligt att ha så många fruar på den tiden?

3. Varför var kvinnans roll att fatta beslut under muhammeds tid begränsad?

4. Varför funderade (innan han mötte ängeln Gabriel) Muhammed mycket över meningen med livet?

5. sista... att säga "muhammadenism" i s tället för islam kan ses som kränkande... varför ?

det var allt! grymt tacksam för hjälp! PS.! ni behöver inte svara på ALLA frågor, om ni bara kan en fråga, eller bara någon mening, skriv det ändå! allt tar jag emot tack o hej...
Citera
2012-05-12, 17:21
Medlem
Skapelseberättelser

Studenten är nu väldigt nära och jag har en del arbeten efter mig. Detta är ett av dem. Det skulle underlätta mycket för mig om man kunde få lite synpunkter kring följande fråga:

Kan man tro på Bibeln och samtidigt anse att evolutionsteorin är rimlig? Argumentera för och mot. Exemplifiera med vad förespråkare för kreationism och intelligent design anser? Vad anser du?

Tack på förhand!
Citera
2012-05-12, 20:28
Medlem
Hej, jag skulle väldigt gärna ha hjälp. Jag har fått i uppgift att ta reda på likheter och skillnader mellan den protestantiska kyrkan, den katolska kyrkan och den ortodoxa kyrkan. Jag skulle vara väldigt tacksam för hjälp.
Senast redigerad av latkorven 2012-05-12 kl. 20:35.
Citera
2012-05-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodric
Studenten är nu väldigt nära och jag har en del arbeten efter mig. Detta är ett av dem. Det skulle underlätta mycket för mig om man kunde få lite synpunkter kring följande fråga:

Kan man tro på Bibeln och samtidigt anse att evolutionsteorin är rimlig? Argumentera för och mot. Exemplifiera med vad förespråkare för kreationism och intelligent design anser? Vad anser du?

Tack på förhand!
Själv ser jag det som självklart att man kan tro både på Bibeln och evolution samtidigt, liksom man kan tro på alfabetet och numerisk räkning på samma gång - de hänger inte på varandra. Jag tror folk får problem med det först när de låter den ena gå in på den andres område. Tror man att Gud skapade oss precis som vi ser ut idag blir det givetvis svårt att tro på evolution, men en sådan tro ser jag inget stöd för i Bibeln. På samma sätt om man tror att evolution skulle kunna skapa världen eller åstadkomma något från intet och av sig självt blir det svårt att tro på Bibeln som säger att Gud skapat världen, men detta ser jag heller inget stöd för i vetenskapligt belagd evolution.

Alltså, att säga 'tror du på skapelse eller evolution?' är som att säga 'tror du på start eller fortsättning?', eller '...födelse eller uppväxt?'. Och självklart kan man tolka både Bibeln och evolutionsteorier på så vis att man skapar motsättningar, men det är att förvränga dem båda.

Lycka till med studenten!

Citat:
Ursprungligen postat av latkorven
Hej, jag skulle väldigt gärna ha hjälp. Jag har fått i uppgift att ta reda på likheter och skillnader mellan den protestantiska kyrkan, den katolska kyrkan och den ortodoxa kyrkan. Jag skulle vara väldigt tacksam för hjälp.

Det finns rätt mycket som ligger i det självklara - likheter eftersom de alla är kristna kyrkor och huvudinriktningar inom kristendomen. Och självklart kan du på samma sätt söka upp skillnader - de har ju faktiskt splittrats för att oenigheter finns. Ett tips är att läsa om exempelvis Luther för att se vad i den katolska kyrkan han reagerade mot (sen behöver kyrkorna förstås inte stå för samma saker längre, men det är en bra början). Har du möjlighet så intervjua gärna företrädare för de olika inriktningarna och hör vad de har att säga om skillnaderna. Vill du fråga mig specifika saker kan jag svara utifrån den lutherska protestant jag är. Men du borde kunna hitta rätt mycket bara på att googla. =)
Citera
2012-05-14, 23:14
Medlem
eriksmamma23s avatar
Varför blir man präst?

Tja igen!
Jag har fått i uppgift att ta reda på varför en präst blir en präst.
Någon som kan hjälpa mig? Förklara gärna.
Är tacksam för alla svar!
Citera
2012-05-14, 23:23
Medlem
Mumffiss avatar
Det finns säkerligen många bra och heliga skäl till att vissa personer söker sig till prästämbetet samtidigt som det finns de som antagligen drivs av mer dunkla motiv. Några av mina tankar rörande detta kan vara att:

1) En troende person känner sig kallad (av Gud) till att vara en herde för de övriga troende.
2) Den som funderar på att bli präst kanske uppskattar att sjunga, predika och samtala vilket prästämbetet ger goda tillfällen för.
3) Personer kan söka sig dit av potentiella monetära och statusmässiga skäl.

Allt gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in