2012-02-19, 12:09
Medlem
AlBeSeeInYas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
jag har redan skrivit ner alla skillnader och du har rätt, pingstkyrkan döper inte barn utan vuxna...

Oj da såg inte . Men men 2 vittnen är starkare än en
Citera
2012-02-19, 12:14
Medlem
anonymess avatar
men kan jag få tips på hur jag ska kunna skriva en flytande text av det jag givit dig, skulle betyda mycket, har knapp tid :P

om du har tid vill jag att du skickar medelande till mig och inte hit !!!
Citera
2012-02-19, 12:25
Medlem
Hej!
Redogör för, och diskutera om hur individer påverkas av kultur, religion och livsåskådningar? Försök se det hela genom olika perspektiv.

Tack!
Mvh
JW19
Citera
2012-02-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JW19
Hej!
Redogör för, och diskutera om hur individer påverkas av kultur, religion och livsåskådningar? Försök se det hela genom olika perspektiv.

Tack!
Mvh
JW19
Gör det själv. Jag hjälper dig gärna, men du får banne mig skriva din läxa själv, speciellt när det inte är korta, konkreta frågeställningar.

Det säger väl sig självt att det varierar oändligt mycket, det är just därför du ska resonera.
Citera
2012-02-20, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JW19
Hej!

Tack!
Mvh
JW19

Vilka kulturer, religioner och livsåskådningar hade du tänkt dig? Får ni välja ett på varje ämne och skriva om eller ska ni jämföra olika mot varandra? Perspektiven, är det utifrån en troende kontra icke troende, eller kanske individnivå, samhällsnivå etc?
Citera
2012-02-20, 21:09
Avslutad
Hej!

Har fått en skoluppgift som handlar om att jämföra vattnets betydelse i hinduismen och i kristendomen. Det jag vet är att i hinduismen är att det renar från orena saker och att man har vatten i dopet i kristendomen men det är det enda.

Någon som vet några mer exempel och hur jag ska lägga upp en essä om detta?
Citera
2012-02-21, 09:04
Medlem
alhfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Hej!

Har fått en skoluppgift som handlar om att jämföra vattnets betydelse i hinduismen och i kristendomen. Det jag vet är att i hinduismen är att det renar från orena saker och att man har vatten i dopet i kristendomen men det är det enda.

Någon som vet några mer exempel och hur jag ska lägga upp en essä om detta?

Kanske ett avsnitt som behandlar likheter och skillnader mellan säg, Ganges och vigvatten? Teologiska funktioner, hur/varför vattnet är heligt etc. Hinduismens platsspecifika drag där det är vattnet i Ganges som är heligt medan i kristendomen vilket vatten som helst som blir vigt kan bli heligt etc. kanske kan vara en utgångspunkt?
Citera
2012-02-21, 21:29
Medlem
Vad tycker ni är mest/minst tilltalande med kristendomen?
Citera
2012-02-22, 16:55
Medlem
anonymess avatar
inledning Protestantismen

tjenare allihopa, går rakt på saken ! hur ska jag skriva en inledning för protestantismen?!?!? så du inte missförstår, så vill jag inte att DU ska skriva den utan ge mig tips, börja lite, disskutera, HUR....

STORT TACK GUYS

-A
Senast redigerad av anonymes 2012-02-22 kl. 16:59.
Citera
2012-02-22, 17:46
Medlem
Kommendantens avatar
Menar du hur den utvecklades, vad den står för eller vad?
Oavsett så känns det rätt viktigt att ta upp Luthers 95 teser och skälen till det.
Citera
2012-02-22, 17:50
Medlem
Det finns väl två huvudsakliga sätt att ta sig an den uppgiften. Man kan göra det ur en historisk synvinkel och börja med Luther, Calvin och reformationen. Eller man kan göra det ur en teologisk synvinkel och börja med de viktigaste skillnaderna.
Citera
2012-02-22, 17:57
Medlem
anonymess avatar
det e inte direkt så jag menar. men jag ska skriva en "inledning" till protestantismen. alltså varför skriver jag detta, vad var bra med det, vad är det som samhället eller individen inte tänkt på, t.ex. tack vare protestantismen kan vi göra si och så...

behöver snabbt svar!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in