2012-04-11, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torch12
Behöver lite hjälp här.

Vad skulle hända om alla kyrkor I en stad stängdes?
Vilka människor berörs av kyrkors verksamhet och gudstjänster? (Pensionärer? Barn? Ungdomar?)
Hur skulle en stängnins av kyrkor påverka samhället?

Och vad händer om man river dessa/gör om dem till andra byggnader? Bör de finnas kvar?

Läraren nämnde typ att vissa tar in hemlösa &/ folk som behöver hjälp - detta skulle sluta om kyrkorna stängdes?

-- frågan om vad som skulle hända om man river dem / gör om dem till andra byggnader... ser inte riktigt skillnaden mellan att stänga och riva kyrkor?
Du har inget för att du tjatar och upprepar frågan. För att få svar kanske du ska formulera lite mer specifika frågeställningar och sedan dra slutsatser själv till ditt arbete. Till exempel är det oklart om bara kyrkobyggnaderna skulle försvinna, eller kyrkan som institution och folkrörelse.

I all korthet kan jag ändå ge dig så mycket som att det givetvis skulle lämna flera tomrum i samhället - kyrkan har trots allt en väldigt stor verksamhet. Välgörenhet sker också utanför kyrkorna, men skulle behöva riktas om då kyrkor står för en väldigt stor andel av den hjälp som sker lokalt. Dock är den verksamheten inte direkt i behov av kyrkobyggnaden, så gäller det bara kyrkobyggnaderna påverkas den mindre.

Kyrkan står ofta för en hög andel av kulturutbudet, speciellt utanför de stora städerna, och att förlora detta vore att förlora lokal kultur och genom det också många sociala sammanhang. Kyrkan kan inte ses som en vanlig kulturaktör, då kyrkan ideologiskt oftast erbjuder hög kultur gratis. Där jag bor har kyrkan ofta musikgudstjänster med musik man aldrig annars skulle få ta del av gratis, men också utställningar av olika slag och sponsrar alla möjliga arrangemang.

Utan tvekan vore ändå den största förlusten för kristna och sökare, som i någon mån behöver kyrkan för att nå Gud. Utan kyrkan vore religionen oorganiserad, vilket kan föra positiva aspekter med sig, men framför allt splittrar folk och leder till omotiverad extremism. De viktigaste uppdragen kyrkan har i den kristnes liv är kanske att föra vidare sakramenten, dopet och nattvarden, och hur det skulle bli med detta är oklart.

Lycka till, och fråga gärna igen om du vill veta något mer specifikt!

Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Kanibalerna skulle inte få äta jesus blod o kött o typ hela världen skulle gå sönder om man inte tillbad den där juden en söndag ( tror en del).

Kykorna är rätt värdelösa på hjälpversamhet så skulle inte påverka något speciellt. Är din lärare med i pingstkyrkan eller?
Du har en viktig poäng i att välden faktiskt skulle gå sönder om man för en söndag inte tilläts fira mässa till åminnelse av Jesus. Däremot är kyrkan utan vidare den bästa aktör vi har i hjälpverksamhet på så många olika plan. Många andra organisationer har begränsat sig till exempelvis utvecklingsarbete i andra länder, och personligen tycker jag att Svenska Kyrkans Internationella Arbete är bäst även där med tanke på sitt långsiktiga arbete och hänsynsfulla samarbete med lokala krafter, men det häftiga är ju att kyrkan också tar hand om ungdomar som hamnat snett, besök till gamla på ålderdomshem, soppkök för hemlösa, äktenskapsrådgivning och inte minst själslig hjälp åt den som behöver. Bredden är styrkan.
Citera
2012-04-11, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MERisen

Lycka till, och fråga gärna igen om du vill veta något mer specifikt!

Det är även en fråga som är följande:
"Fundera även kring kyrkobyggnaderna, vad händer om man river dessa/gör om dem till andra byggnader? Bör de finnas kvar?"

Om de inte rivs så känns det väll som att det fortfarande är kvar eller att det finns en chans att de öppnas igen?
Kommer inte på mer direkt..
Citera
2012-04-11, 01:48
Medlem
Snälla någon som kan svara på den sista frågan? Det är allt jag har kvar

Vad händer om man river dessa/gör om dem till andra byggnader? Bör de finnas kvar?

Så är frågan - inte riktigt säker vad de vill ha för svar - har ju redan svarat på vad som händer om kyrkorna stängs typ. Kanske är detta specifikt mot byggnaderna medans resten av frågorna inte var det.
(Denna är specifikt byggnaderna - står inget om resten dock)
Citera
2012-04-11, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torch12
Det är även en fråga som är följande:
"Fundera även kring kyrkobyggnaderna, vad händer om man river dessa/gör om dem till andra byggnader? Bör de finnas kvar?"

Om de inte rivs så känns det väll som att det fortfarande är kvar eller att det finns en chans att de öppnas igen?
Kommer inte på mer direkt..
Jag tror inte din lärare menar någon skillnad mellan att riva dem och göra om dem till andra byggnader - hen skriver nog bara olika sätt att stänga kyrkorna. Liksom "vad skulle hända dig om dina föräldrar försvann/dog" inte gör nån skillnad på om föräldrarna dör eller inte, bara att de inte längre spelar en aktiv roll i ditt liv.

Sen kan du ju skriva ut en skillnad ändå, som är att man givetvis skulle kunna göra mycket annat praktiskt av kyrkolokalerna om man inte rev dem. Men kyrkolokalerna används ju ofta till en hel del annat, och som jag konstaterade i mitt förra inlägg är de ändå av mindre vikt än själva kyrkoverksamheten.
Citera
2012-04-11, 14:38
Medlem
Sekulariserat samhälle!

Villken är skillnaden mellan sekulaserat samhälle och ett samhälle som inte är deT? Ge exempel och beskriv båda typerna av samhället.

jag har fasnat!
hur kan man beskriva ett samhälle meddet, med minst en maskinskriven a4 ochmax 4 stycken?
Citera
2012-04-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MERisen
Jag tror inte din lärare menar någon skillnad mellan att riva dem och göra om dem till andra byggnader - hen skriver nog bara olika sätt att stänga kyrkorna. Liksom "vad skulle hända dig om dina föräldrar försvann/dog" inte gör nån skillnad på om föräldrarna dör eller inte, bara att de inte längre spelar en aktiv roll i ditt liv.

Sen kan du ju skriva ut en skillnad ändå, som är att man givetvis skulle kunna göra mycket annat praktiskt av kyrkolokalerna om man inte rev dem. Men kyrkolokalerna används ju ofta till en hel del annat, och som jag konstaterade i mitt förra inlägg är de ändå av mindre vikt än själva kyrkoverksamheten.

Läraren sa att först skriva hur samhället skulle påverkas om mans tängde kyrkorna men själva byggnaderna stod kvar och sedan vad som skulle hända om man rev dem
Citera
2012-04-22, 14:27
Medlem
chillish123s avatar
Tjenare, jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag skall skriva en vetenskaplig uppsats om Islam. Islams framväxt. Men jag har så jävla svårt att få till någon ordentligt frågeställning. Jag behöver minst 2 stycken om någon vänlig själ kan hjälpa mig.
Citera
2012-05-01, 19:24
Medlem
Religion & vetenskap

Tjoo, har fått en hemuppgift i religion A där man ska skriva om hur de tre Abrahamitiska religionerna ser på vetenskap och hur de förhåller sig till varandra... den ska vara klara i natt så lite tips skulle uppskattas ^^
Citera
2012-05-01, 19:39
Medlem
Martin Luther

Nån som kan hjälp mig att få svar på den här frågan?

Vad gjorde att en munk(Luther) från en gruvarbetarfamilj kunde reformera kyrkan på det sätt han gjorde?
Tacksam för svar

//skizzy
Citera
2012-05-01, 19:49
Medlem
sommarlovs avatar
Han kunde nå en sådan framgång, genom att flitigt läsa alla böcker i skolan.
Kunde självständigt sammanställa en Katekes efter många års studier.

Visst är det skillnad att, som han gå upp 4 på morgonen för att skynda till universitetet, och be om läxhjälp på Flashback!
Citera
2012-05-01, 19:51
Medlem
sommarlovs avatar
Då är det dags nu då, stäng av datorn, och ta fram böckerna!!
Citera
2012-05-01, 20:11
Medlem
Daos avatar
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in