2011-03-30, 22:58
Medlem
Alla dessa relegioner vill i huvudsak att människor ska må bra, vara lycklig och behandla sina medmänniskor väl. Sen att extremister beter sig som idioter i religionens namn är en annan femma.
Citera
2011-03-30, 23:02
Bannlyst
Finns inget positivt om dessa tre religioner. Alla böcker och utövare förespråkar våld och obarmhärtighet mot folk som inte praktiserar deras religion även om mildare varianter finns där alla inte beteer sig som barbarer. Att följa en religion är ego och osjälviskt, helt motsägelsefullt mot religiösa som förespråkar om en bättre värld.
Citera
2011-03-30, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
Islam: Allmosan, bra idé.
Kristendomen: Inte mörda. (dock tillhör ju den alla 3, men.)
Judendomen: Vet ej.

Kristendom är den enda goda religionen som pläderar för godhet mot andra.

De övriga två är ondsinta och hatiska, samt oerhört chauvinistiska till sin natur och i enlighet med dess teoretisak doktrin. Islam bygger ju mestadels på judendomen, så de har ju väldigt mycket gemensamt dessa två.
Citera
2011-03-31, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cartagena

De övriga två är ondsinta och hatiska, samt oerhört chauvinistiska till sin natur och i enlighet med dess teoretisak doktrin. Islam bygger ju mestadels på judendomen, så de har ju väldigt mycket gemensamt dessa två.

Nej du har fel. Det är just kristendomen som är en reformerad form av judendomen.
Citera
2011-03-31, 01:30
Medlem
qdqdqs avatar
Underhållningsvärdet komiskt, det psykologiska värdet. Kanske håller det dårarna lite lugnare i mellan åt. Även om det inte är så bra att de hetsar varandra längre in i vansinnet, så är det roligt och lärorikt rent psykologisk.

Det är så det ska vara lärorikt och roligt.
Citera
2011-03-31, 03:00
Medlem
Daos avatar
Alla religioner har i grunden samma budskap - om fred, trygghet och rättvisa.

Religiositet och andlighet är något naturligt hos människan, och alla har detta på ett eller annat sätt.

Det positiva med den INSTITUTIONALISERADE religionerna, är att de tidigare drivit fram vetenskap och kunskap, de för in en moralisk dimension till samhället - och de skapar en generell trygghet och glädje för de uttalat troende.

Det finns negativa bitar också, men vad jag förstod av trådstarten var det de positiva som här skulle tas upp!

Islam står för fred och underkastelse av naturkkrafterna. Koranen är en bok med en massa poesi, som kan vara en källa för sin egen andliga utveckling, till en harmonisk människa. Islam har också varit OERHÖRT drivsam för den vetenskapliga utvecklingen!

Kristendomen, som den uttrycktes av Jesus, var banbrytande för kärleksbudskapet och den kristna kyrkan för det jag nämnde ovan, och för det stöd de gett människor i sorg och med problem.

Judendomens bästa fördel är att den inte, till skillnad från främst kristendomen, inte är en missionerande religion.

Generellt är uttalat religiösa människor tryggare i sig själva än andra. De visar oclså en starkare respekt för andras åsikter och en ödmjukhet för sina egna!

Det var vad jag kommer på just nu - men det finns mer!
Citera
2011-03-31, 03:01
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cartagena

Kristendomen är baserad på judendomen, och islam är baserad på både kristendomen och judendomen.

Och alla pläderar godhet mot andra!
Citera
2011-03-31, 03:46
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
Islam: Allmosan, bra idé.
Förutom att den inte får ges till icke-muslimer eftersom de inte är inkluderade i välviljan och att en åttondel går till jihad.
Citat:
PAYING ZAKAT TO RECIPIENTS
h8.24 It is not permissible to give zakat to a non-Muslim, or to someone whom one is obliged to support (def: m12.1), such as a wife or family member.
Citat:
THE EIGHT CATEGORIES OF RECIPIENTS
...
THOSE FIGHTING FOR ALLAH
h8.17 The seventh category is those fighting for Allah, meaning people engaged in Islamic military operations for whom no salary has been allotted in the army roster (O: but who are volunteers for jihad without remuneration). They are given enough to suffice them for the operation, even if affluent; of weapons, mounts, clothing, and expenses (O: for the duration of the journey, round trip, and the time they spend there, even if prolonged. Though nothing has been mentioned here of the expense involved in supporting such people's families during this period, it seems clear that they should also be given it)
http://www.shafiifiqh.com/maktabah/relianceoftraveller.pdf
Citera
2011-03-31, 09:26
Medlem
* Stödda mitt Hinduismarbete ! *

Tjäna, nästa vecka skall ett Hinduismarbete vara inlämnat på cirkus 4-5 sidor, men jag har lite trögt med religonen, känner mig inte speciellt kunnig angående den, skulle någon kunna förklara lite mer ?

Människans Relation till Gud(arna) ?
Ursprung: Var uppstod religonen och vem stiftade den?
Vilka heliga skrifter finns?
Högtider?

Ytterst tacksam med lite duktiga FB'ares hjälp!
Citera
2011-03-31, 09:27
Bannlyst
Wikipedia? Google? Come on, they wont bite you.
Citera
2011-03-31, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadOrchid
Wikipedia? Google? Come on, they wont bite you.

Tack så jättemycket, för sidornas existens hade jag ingen aning om !
Citera
2011-03-31, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WAOW
Tack så jättemycket, för sidornas existens hade jag ingen aning om !

Kanske dags att nyttja dess existens också då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in