Alla religioner har i grunden samma budskap - om fred, trygghet och rättvisa.
Religiositet och andlighet är något naturligt hos människan, och alla har detta på ett eller annat sätt.
Det positiva med den INSTITUTIONALISERADE religionerna, är att de tidigare drivit fram vetenskap och kunskap, de för in en moralisk dimension till samhället - och de skapar en generell trygghet och glädje för de uttalat troende.
Det finns negativa bitar också, men vad jag förstod av trådstarten var det de positiva som här skulle tas upp!
Islam står för fred och underkastelse av naturkkrafterna. Koranen är en bok med en massa poesi, som kan vara en källa för sin egen andliga utveckling, till en harmonisk människa. Islam har också varit OERHÖRT drivsam för den vetenskapliga utvecklingen!
Kristendomen, som den uttrycktes av Jesus, var banbrytande för kärleksbudskapet och den kristna kyrkan för det jag nämnde ovan, och för det stöd de gett människor i sorg och med problem.
Judendomens bästa fördel är att den inte, till skillnad från främst kristendomen, inte är en missionerande religion.
Generellt är uttalat religiösa människor tryggare i sig själva än andra. De visar oclså en starkare respekt för andras åsikter och en ödmjukhet för sina egna!
Det var vad jag kommer på just nu - men det finns mer!