Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Du får se skillnaden i "näring" och "energi". Jag motsäger inte att grönsaker (och då även (oftast) de ekologiskt odlade) har högre näringsvärde. Energin som fås ut av grönsakerna är dock mycket mindre än för stärkelse/sockerrik föda. Tar man tomat som exempel så innehåller den 22kcal/100g. Jämför detta med mjöl, 340kcal/100g, eller rent socker då, 400kcal/100g. Här kan man då förstå att det krävs 15ggr så stor vikt odlad tomat jämfört med vete.
Skillnaden är att socker och vete inte är nåt man kan överleva på, medan man kan klara sig åtminstone ett tag på grönsaker. Och som sagt är vete och socker från sockerväxter totalt onödiga i en människas diet. Sen är energin från vete och socker ganska kortvarig energi, medan till exempel kött ger mer långvarig energi. Den kortvariga energin från kolhydrater behöver man inte så mycket av, man får tillräckligt från någon grönsak.
Sen är inte maten heller människans enda energikälla, något som de flesta verkar ha glömt i dagens samhälle.
[quote=Silverturk]Därefter är det bara att jämföra skördestatistik. Höst- och vårvete ger 6 resp. 4 ton per hektar. Motsvarande för just tomater är ~50ton/hektar. Nu vet jag dock inte om man kan så både höst- och vårvete under samma år, men i vilket fall så kommer man få ut mer energi (inte näringsämnen) av att odla vete.
Hur får du 4+6 ton till mer än 50 ton undrar jag? Rent energimässigt får man så klart ut mer, men det finns annat som räknas in. Man kan så höst- och vårvete under samma år, speciellt med tanke på att alla certifierade bönder har rätt många fält (jag har bönder i släkten så jag kan.)
Citat:
Får man i sig gott med näringsämnen, då menat vitaminer och mineraler, är det visserligen väldigt bra, men människokroppen behöver ändå energi för att fortsätta gå framåt. Den energin får den inte av C-vitamin eller järn, utan från s.k. "makronutrienter", kolhydrater, protein och fett (och även alkohol). Grönsaker är väldigt rika på vitaminer jämfört med stärkelserika matprodukter, men de har mycket lite energi.
Där har vi den här stora vanföreställningen folk verkar ha idag. Grödor äter man främst för olika mineraler, vitaminer och annat smått och gott, inte för energi. Om energi är det enda man vill ha kan man leva på bara mjölk (rå mjölk då) eller kött utan problem, men det är knappast bra. Dock bättre än att bara leva på vete.
Människan är inte byggd för att äta vete, ris och liknande. Faktum är att väldigt få djur är det.
Det finns mycket god anledning till att vete och socker kallas "Den vita döden."
Citat:
Jag säger inte att dessa "giftiga ämnen", besprutningsmedel och annat, är väldigt bra för kroppen, men om det får grödorna att växa snabbare så får man ut mer ur samma yta odlad jord. Här får du en länk med statistik från Jordbruksverket där ekologiskt odlade grödor jämförs med konventionellt odlade.
Mer produkt från samma jord ja. Vilket enbart görs för att tjäna pengar. Min generation beräknas leva tills vi är runt 70, istället för de 120 vi har potentialen till, enbart på grund av all skit i vår mat. Är det värt att offra ett par tiotal år av människors liv för att få sälja lite extra?
Och att fråga jordbruksverket om lantbruk är som att fråga hitler om krigsbrott. Eftersom lantbruksverket dansar till EUs pipa och även får påtryckningar från FDA, så har jag svårt att ta den där statistiken på allvar, även om den faktiskt ser väldigt bra ut. Och om man tänker på hur mycket lögner och propaganda FDA pumpar ut i form av statiskt blir det ännu löjligare. Nu låter jag kanske som en arrogant, obstinat jävel men efter allt man läst om jordbruksverket och allt man hört om dem så är det svårt att ta dem på allvar.
Till exempel när jag bodde hos en nära släkting som är bonde snackade vi om det här, han förklarade att bönder inte vill hålla på med pappersarbete (mycket förståeligt) och därför skriver ner lite vad som helst på papprena.
Det var samma visa i somras när jag jobbade på lantmännen, bönderna är rätt pratglada och känner personalen väl och de snackade om samma sak. Det där jävla pappersarbetet och hur de sket i det. "Det kan de jävlarna på EU göra."
Därför har jag svårt att tro på statistiken lantbruksverket pumpar ut.
Sen är frågan vad som egentligen är konventionellt, det som gjorts i något hundratal år eller det som gjorts i miljontals år?