• 6
  • 7
2011-01-22, 12:17
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Och det är även så att du inte har någon aning om vad du snackar om.
Vad jag snackar om? Mig veterligen har jag inte snackat om någonting i den här tråden, bara att jag inte köper mat på Lidl. Vad lever du på? Luft?
Citera
2011-01-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Vad jag snackar om? Mig veterligen har jag inte snackat om någonting i den här tråden, bara att jag inte köper mat på Lidl. Vad lever du på? Luft?
Du har visst skrivit i den här tråden, och svarat på ett inlägg av mig. Att du inte ens har nån koll på det bekräftar ju bara vad jag sa, att du inte har en aning om vad du snackar om.

Vad jag lever på? Ägg, kött, frukt, nötter, gröna blad.
Citera
2011-01-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Du får se skillnaden i "näring" och "energi". Jag motsäger inte att grönsaker (och då även (oftast) de ekologiskt odlade) har högre näringsvärde. Energin som fås ut av grönsakerna är dock mycket mindre än för stärkelse/sockerrik föda. Tar man tomat som exempel så innehåller den 22kcal/100g. Jämför detta med mjöl, 340kcal/100g, eller rent socker då, 400kcal/100g. Här kan man då förstå att det krävs 15ggr så stor vikt odlad tomat jämfört med vete.

Skillnaden är att socker och vete inte är nåt man kan överleva på, medan man kan klara sig åtminstone ett tag på grönsaker. Och som sagt är vete och socker från sockerväxter totalt onödiga i en människas diet. Sen är energin från vete och socker ganska kortvarig energi, medan till exempel kött ger mer långvarig energi. Den kortvariga energin från kolhydrater behöver man inte så mycket av, man får tillräckligt från någon grönsak.
Sen är inte maten heller människans enda energikälla, något som de flesta verkar ha glömt i dagens samhälle.

[quote=Silverturk]Därefter är det bara att jämföra skördestatistik. Höst- och vårvete ger 6 resp. 4 ton per hektar. Motsvarande för just tomater är ~50ton/hektar. Nu vet jag dock inte om man kan så både höst- och vårvete under samma år, men i vilket fall så kommer man få ut mer energi (inte näringsämnen) av att odla vete.

Hur får du 4+6 ton till mer än 50 ton undrar jag? Rent energimässigt får man så klart ut mer, men det finns annat som räknas in. Man kan så höst- och vårvete under samma år, speciellt med tanke på att alla certifierade bönder har rätt många fält (jag har bönder i släkten så jag kan.)

Citat:
Får man i sig gott med näringsämnen, då menat vitaminer och mineraler, är det visserligen väldigt bra, men människokroppen behöver ändå energi för att fortsätta gå framåt. Den energin får den inte av C-vitamin eller järn, utan från s.k. "makronutrienter", kolhydrater, protein och fett (och även alkohol). Grönsaker är väldigt rika på vitaminer jämfört med stärkelserika matprodukter, men de har mycket lite energi.

Där har vi den här stora vanföreställningen folk verkar ha idag. Grödor äter man främst för olika mineraler, vitaminer och annat smått och gott, inte för energi. Om energi är det enda man vill ha kan man leva på bara mjölk (rå mjölk då) eller kött utan problem, men det är knappast bra. Dock bättre än att bara leva på vete.
Människan är inte byggd för att äta vete, ris och liknande. Faktum är att väldigt få djur är det.
Det finns mycket god anledning till att vete och socker kallas "Den vita döden."

Citat:
Jag säger inte att dessa "giftiga ämnen", besprutningsmedel och annat, är väldigt bra för kroppen, men om det får grödorna att växa snabbare så får man ut mer ur samma yta odlad jord. Här får du en länk med statistik från Jordbruksverket där ekologiskt odlade grödor jämförs med konventionellt odlade.

Mer produkt från samma jord ja. Vilket enbart görs för att tjäna pengar. Min generation beräknas leva tills vi är runt 70, istället för de 120 vi har potentialen till, enbart på grund av all skit i vår mat. Är det värt att offra ett par tiotal år av människors liv för att få sälja lite extra?

Och att fråga jordbruksverket om lantbruk är som att fråga hitler om krigsbrott. Eftersom lantbruksverket dansar till EUs pipa och även får påtryckningar från FDA, så har jag svårt att ta den där statistiken på allvar, även om den faktiskt ser väldigt bra ut. Och om man tänker på hur mycket lögner och propaganda FDA pumpar ut i form av statiskt blir det ännu löjligare. Nu låter jag kanske som en arrogant, obstinat jävel men efter allt man läst om jordbruksverket och allt man hört om dem så är det svårt att ta dem på allvar.

Till exempel när jag bodde hos en nära släkting som är bonde snackade vi om det här, han förklarade att bönder inte vill hålla på med pappersarbete (mycket förståeligt) och därför skriver ner lite vad som helst på papprena.
Det var samma visa i somras när jag jobbade på lantmännen, bönderna är rätt pratglada och känner personalen väl och de snackade om samma sak. Det där jävla pappersarbetet och hur de sket i det. "Det kan de jävlarna på EU göra."
Därför har jag svårt att tro på statistiken lantbruksverket pumpar ut.

Sen är frågan vad som egentligen är konventionellt, det som gjorts i något hundratal år eller det som gjorts i miljontals år?
Citera
2011-01-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Haha! Du är lustig du. Jag är uppvuxen med hemodlaade grönsaker och rotfruker, fisk som man fångade själv i rena vatten, ägg från egna höns, vilt som skjutits i skogen runt knuten osv. Jag har nog ätit mer "riktig" mat än du gjort under hela din livstid. Jag råkar bara inte vara en paranoid foliehatt som du, som gått på varenda skrämselrubrik du sett i Aftonbladet.

Jag är också uppvuxen med riktig mat. Att du ständigt ska ha så mycket fördomar, man undrar ju om du ens föddes med ett kritiskt tänkande.
Du verkar inte ens veta vad riktig mat är så jag tvivlar på att du har nån koll på hur mycket du ätit av den.

Paranoid verkar du inte veta vad det betyder, inte heller foliehatt. Släng inte ur dig ord du inte begriper, det får dig att framstå som mentalt handikappad (börjar fan undra om du är det på riktigt.)
Någon aftonfabel har jag inte läst på flera år, du verkar dock vara deras flaggbärare att döma av vad man läser om dem här på FB.

Skillnaden är att jag besitter kritiskt tänkande och har lärt mig att ifrågasätta, mannens väg i livet. Medan du sväljer varje lögn med hull och hår, slavens väg i livet.
Citera
2011-01-22, 13:32
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Precis, med dagens vetenskap, som du av djup okunskap vill förbjuda! Människan har sedan hon började odla grödor ägnat sig åt genmanipulering, för korsning av olika växter är inget annat än genmanipulering. Detsamma gäller såklart att ta skott, frön eller rötter från den växt som gav bäst skörd och sätte dem nästa år, och fortsätta så.

När ekologiska bönder korsar tomatsorter för att få fram en som är mer köldtålig, då är det ingen som klagar. Men om man i ett laboratorium identifierar de gener som styr köldtåligheten, då går jorden under, trots att det är precis samma sak som sker i båda fallen. Det är bara okunskapen som talar. Miljoner människor har dött på grund av "miljövänners" propaganda, som när de övertalade flera afrikanska länder att vägra ta emot genmanipulerad majs.

Genom genmanipulation har vi fått ris som ger fler skördar per år, säd som tål en högre salthalt i marken, vilket gjort att man kan odla på platser där det annars vore omöjligt, osv. Allt sådant som skulle bli omöjligt om du fick bestämma.

Är du beredd att låta din familj dö, eller är det bara personer i Asien och Afrika som skall svälta ihjäl?Återigen visar du att du verkligen inte har en aning om vad du pratar om.

Monsanto skapade sin GMO-majs genom att isolera önskvärda delar av DNA, "knyta ihop ändarna" av dessa strängar med guldatomer, klippa ut den DNA i majsen som skulle ersättas, och sedan injicera sin labbframställda guld-DNA med partikelkanon. Att sätta likhetstecken mellan detta och blandning av grödor är en naiv, och faktiskt jävligt ful, sak att göra.

Det finns gott om utrymme att försörja världens matbehov på, ekologiskt eller konventionellt. Det har bara att göra med att sluta använda grödor till att göda djur för köttproduktion med, då det i genomsnitt krävs en tio gånger så stor odlingsareal för att producera ett kilo kött som ett kilo vegetabilier. Du hittar inte någon tiofalt ökad produktion om du jämför din kära GMO med ekologiska grödor. Förvisso är torrsubstansen genomsnittligen högre i kött, men det räcker inte för att kompensera för ineffektiviteten, och mer protein är inte precis vad vi behöver ändå. Men nu har vi fria marknader i väst, och vi vill inte frångå vårt kött, så...
Citat:
Vi kan ta askorbinsyra (vitamin C) som ett exempel. De flesta djur kan syntetisera askorbinsyra ur glukos, men människor kan inte det. Det är därför vi måste äta frukt, bär och rotfrukter som innehåller vitamin C för att få i oss det. Men askorbinsyra kan även framställas syntetiskt. Men det är inget som skiljer en "naturlig" C6H4O2(OH)4-molekyl från en syntetisk C6H4O2(OH)4-molekyl.
Oftast när man talar om att syntetisk matproduktion är dålig, handlar det inte om att "målämnet" man producerar är avvikande från den naturliga motsvarigheten eller undermåligt på något vis, det handlar om att det ämnet i en naturlig frukt eller grönsak förekommer i en hel miljö av andra ämnen, ämnen som kroppen är van vid och vars effekter balanserar upp varandra. Mjölk, exempelvis, har jag för mig innehåller nåt i stil med 50 000 olika ämnen, och att extrahera och inta bara ett av dessa behöver inte alls vara lika harmlöst som att inta samma mängd genom att dricka ett glas mjölk. Att försöka syntetisera denna hela uppsjö av substanser man får i sig av att konsumera ett naturligt livsmedel skulle vara våldsamt ineffektivt. Ett exempel är att helt enkelt pressa en vanlig apelsin och dricka juicen, vilket ger mycket värre frätande effekter på tänderna.

Som du kanske läste skrev jag tidigare att "problemet med konventionellt odlade råvaror är väl snarare all extra skit som inte borde vara där, snarare än vad som saknas..." Det här är lite tvärtom. Din syntetiska C6H4O2(OH)4-molekyl är ensam; det är en massa annan skit som borde vara där som saknas.
Citera
2011-01-23, 09:58
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Du har visst skrivit i den här tråden, och svarat på ett inlägg av mig. Att du inte ens har nån koll på det bekräftar ju bara vad jag sa, att du inte har en aning om vad du snackar om.

Vad jag lever på? Ägg, kött, frukt, nötter, gröna blad.
Vad är det du inte förstår? Det ENDA jag har sagt i den här tråden är att jag inte handlar på Lidl. Du kan omöjligt dra någon slutsats om mina matvanor av det. Jag är "grundlurad"? Baserad på vad?
Citera
2011-01-23, 12:13
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bhopal
Jag har på sistone stört mig ansenligt på ICA Maxi och liknande affärer som ger sken av att vara lågprisaffärer. Bakgrunden är att en Lidl öppnade väldigt centralt och nära min bostad, och trots läget har den affären samma priser eller upp till HALVA priset på vanliga svenska varor mot vad ICA Maxi, som jag handlade på förut, tar. Vad fan är problemet med den svenska matmarknaden? De som driver ICA Maxi tjänar miljoner, folket tar glatt bilen ut till en lada utanför stan, trängs med upp-packare i gångarna för att sedan fortfarande betala för mycket för maten! Hur fan blev vi så här lurade? Och kommer Lidl eller liknande kunna rädda oss svenska matkonsumenter?
Har sett både ICA Nära och ICA Supermarket marknadsföra sig som lågprisbutiker. Den ICA Nära jag talar om var dyrare än alla andra butiker utom servicebutiker hade ofta utgångna varor, och medioker service. De flesta kunderna var pensionärer. Så ja, vissa konsumenter är dumma i huvudet.
Citera
2011-01-30, 12:24
Medlem
Wargbisses avatar
Citat:
Exakt, jag köper ekologiskt och närproducerat för att jag vill stödja den typen av djurhållning.

Men att det skulle vara mer miljövänligt att köpa svenskt kött, det stämmer inte. På grund av våra långa vintrar, då korna står i gigantiska uppvärmda lador så går det åt dubbelt så mycket energi för att producera ett kilo kött i Sverige jämfört med Brasilien eller Argentina. Och då är alla transporter inräknade. Och det här är inget jag bara tar ur luften, det är från en av Naturvårdsverkets rapporter.

Sen tycker jag ju personligen att det är bättre att köpa kött från kor som gått ute och betat gräs året om.
Nej nej nej nej nej! Det är inte "fler bra ämnen" i ekologisk mat! En icke-ekologisk tomat och en ekologisk tomat av samma sort som odlats på samma ställe innehåller precis samma samma vitaminer, samma mineraler, i samma mängder. En tomat är en tomat är en tomat.

Var har du fått dina kunskaper i miljöteknik och näringslära ifrån? Jag gissar Aftonbladet, eller någon blogg. Sättet du skriver om till exempel konserveringsmedel visar det - som om konserveringsmedel skulle vara något dåligt! Vet du ens vad det vanligaste konserveringsmedlet är? Salt.

Inom KRAV-märkningen så är det fyra konserveringsmedel, tre förpackningsgaser, sju emulgerings- och förtjockningsmedel, nio antioxidationsmedel samt fyra andra tillsatser (klumpförebyggande, surhetsreglerande etc.) som är tillåtna. Så dina "ekologiska" produkter är inte fria från dessa ämnen. Dessutom är det i ekologisk mat helt tillåtet med jästextrakt, som har i princip samma egenskaper som natriumglutamat, och även tillsatser som modifierad majsstärkelse.

Till skillnad från dig så har jag faktiskt studerat dessa ämnen, dels på högskolenivå, dels under min kockutbildning. Så håll bara käft så slipper du se ut som en större idiot än du är.

Och som en liten fotnot: om hela världen åt ekologiskt (och alltså slutade odla genmodifierade grödor) så skulle maten bara räcka till fyra miljarder människor. Är du beredd att låta din familj dö? Eller är det bara fattiga människor i Asien och Afrika som ska behöva dö i ditt ekologiska korståg?

Är något odlat ekologiskt, så har odlingen av grönsaken förmodligen gått långsammare än den snabbt storskaligt/industriellt uppdrivna grödan. Det är bevisat att grönsaker och frukt innehåller allt mindre näring, vilket beror på att man prioriterat (och tagit fram) grödor som växer snabbt och är större, och dessutom gett dem hjälp på traven för att växa ännu snabbare. Näringsvärdet är ointressant ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har gjort att grödorna inte innehåller lika mycket näring som de gjorde förr. Men givetvis, använder ekologiska odlare samma grödor, så är skillnaden troligen marginell eller ingen alls. Men använder de äldre "kulturväxter", och inte stressar fram sin produkt, så är näringsvärdet helt säkert betydligt högre. Nu vill ju dock t.ex. EU ta bort alla äldre grödor, och ersätta dem med sina värdelösa "standardiserade" grödor.

Vidare skulle knappast Västerlandet dö ut om alla odlade ekologiskt här, då hade vi varit döda redan. Tvärtom skulle det ge betydligt fler människor arbete, och det skulle inte vara en omöjlighet att vara småskalig bonde/odlare - något som absolut skulle gynna vår överlevnad, hälsa, ekologi och ekonomi. VI har inga problem med överbefolkning, eller att tillgodose våra matbehov. Det är ett problem för folk i Tredje Världen, som borde och måste minska sin befolkningsmängd drastiskt om de skall överleva. Idiotiska floskler om "överbefolkning" och "energiförbrukning" osv. är icke-argument när det handlar om oss. Hela Skandinavien inhyser färre individer än många städer runt om i världen, så vi har ingen som helst anledning att vare sig bry oss eller anpassa oss. Det angår inte oss, och det finns inget VI kan göra för att göra någon skillnad.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in