2011-01-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Haha, mm, nu är det ju dock så att du inte har någon aning om vad jag äter. Såatte ...

Och det är även så att du inte har någon aning om vad du snackar om.

Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Svaret är ja, de flesta matkonsumenter är dumma i huvudet. Skulle man ge salt ett E-nummer så skulle snart något vilja förbjuda det också, bara för att det har ett E-nummer.

Det "vanliga" saltet, natriumklorid, är ett av de ämnen som verkligen borde förbjudas. Det är i princip ett salt som är kemiskt modifierat till något sämre. Det ger inga positiva ändringar och det blir inte billigare att producera/sälja utan allt görs för att de som äger fabrikerna är giriga jävlar, för att inte tala om onödig påfrestning på miljön.
"Salt" gör en hel del vidriga saker med människokroppen, bland annat rispar det upp insidan av blodådrorna vilket är en av de största anledningarna till att kolesterol fastnar och orsakar hjärtproblem.

Citat:
Det är väl en avvägning man får göra om man vill riskera livet eller löpa en viss riska att det bildas ytterst små mängder av cancerframkallande nitrosaminer när maten bryts ned.

Risken att mängder botulinumtoxin bildas i produkten är inte särskilt stor. Nitrit är inte bara cancerframkallande utan även väldigt dåligt för hjärtat.
Citera
2011-01-21, 14:40
Medlem
Citat:
Nej nej nej nej nej! Det är inte "fler bra ämnen" i ekologisk mat! En icke-ekologisk tomat och en ekologisk tomat av samma sort som odlats på samma ställe innehåller precis samma samma vitaminer, samma mineraler, i samma mängder. En tomat är en tomat är en tomat.

Men nu odlas de ju inte på samma ställen. Ekologiska tomater odlas på bra, näringsrik jord som är kontrollerat så att det inte har några gifter.
Icke-ekologiska tomater odlas där marken är som billigast, sen trycker de i syntetisk näring, syntetiska bekämpningsmedel och annan skit. Vem som helst som besitter lite logiskt tänkande förstår att det blir olika resultat.

Sen var det mest kött och andra animaliska produkter jag snackade om. Att jämföra en ko som går och betar gräs och sen ger mjölk och kött mot en ko som står inklämd i en smutsig lada och äter vete, sågspån och blir pumpad med hormoner, blir sjuk och får antibiotika. Att likställa dem två är verkligen efterblivet.

Citat:
Var har du fått dina kunskaper i miljöteknik och näringslära ifrån? Jag gissar Aftonbladet, eller någon blogg. Sättet du skriver om till exempel konserveringsmedel visar det - som om konserveringsmedel skulle vara något dåligt! Vet du ens vad det vanligaste konserveringsmedlet är? Salt.

Mina kunskaper kommer från olika böcker, labbrapporter från oberoende källor, samt egen erfarenhet av matens effekter.
Det verkar snarare som att du får dina idéer från aftonbladet eller nån informationsbroschyr från matindustrin.

På vilket sätt är konserveringsmedel bra? De gör varan "håller längre" dvs den går fortfarande att äta när den egentligen är för gammal. Visst, bakterier och syror utvecklas inte när det blir gammalt, men näringen och smaken är likförbannat förstörda.
Visste du att det vanligaste "saltet" är kemiskt behandlat på ett sätt som både förstör de naturliga egenskaperna och lägger till dåliga?

Citat:
Inom KRAV-märkningen så är det fyra konserveringsmedel, tre förpackningsgaser, sju emulgerings- och förtjockningsmedel, nio antioxidationsmedel samt fyra andra tillsatser (klumpförebyggande, surhetsreglerande etc.) som är tillåtna. Så dina "ekologiska" produkter är inte fria från dessa ämnen. Dessutom är det i ekologisk mat helt tillåtet med jästextrakt, som har i princip samma egenskaper som natriumglutamat, och även tillsatser som modifierad majsstärkelse.

Jag köper inte kravmärkt eller sån "ekologisk" mat de säljer i vanliga butiker då det är en jävla massa bullshit. Jag köper riktigt mat från riktiga producenter, och särkilt dyrt är det inte.
Jästextrakt är såklart dåligt, men inte lika dåligt som natriumglutamat.

Citat:
Till skillnad från dig så har jag faktiskt studerat dessa ämnen, dels på högskolenivå, dels under min kockutbildning. Så håll bara käft så slipper du se ut som en större idiot än du är.

Högskoleutbildning = du lär dig det staten och lobbyisterna vill att du ska "veta" för att du ska bli en lydig samhällsenhet.
Kockutbildning = du lär dig det restaurangerna vill att du ska "veta" för att göra dig effektivare åt dem.

Att du får ett utbrott och börjar kasta skällsord omkring dig visar ju bara att du har en brist i kunskap och diskussionsfärdigheter.

Citat:
Och som en liten fotnot: om hela världen åt ekologiskt (och alltså slutade odla genmodifierade grödor) så skulle maten bara räcka till fyra miljarder människor. Är du beredd att låta din familj dö? Eller är det bara fattiga människor i Asien och Afrika som ska behöva dö i ditt ekologiska korståg?

Myt. Människor har levt på naturliga råvaror i miljontals år och det har aldrig tagit slut. Om folk slutar odla genmodifierat skulle de kunna gå över till naturligt, något som inte togs med i den där "uträkningen" som förövrigt är framtagen av FDA, en av de mest korrupta myndigheterna på jorden.
Fast jag skulle inte direkt ha nåt emot om omänskliga viktigpettrar som du svalt, om jag ska vara ärlig.

Jag har inget ekologiskt korståg, jag äter det som känns bra, jag uppmanar folk att äta riktigt mat och vill uppmärksamma folk om de skadliga tillsatserna (det finns många ofarliga tillsatser) så att mogulerna slutar döda sitt folk för att tjäna några kronor. Hur fan får man det till ett korståg?
Citera
2011-01-21, 16:07
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Myt. Människor har levt på naturliga råvaror i miljontals år och det har aldrig tagit slut. Om folk slutar odla genmodifierat skulle de kunna gå över till naturligt, något som inte togs med i den där "uträkningen" som förövrigt är framtagen av FDA, en av de mest korrupta myndigheterna på jorden.
Fast jag skulle inte direkt ha nåt emot om omänskliga viktigpettrar som du svalt, om jag ska vara ärlig.
Det här visar ju hur urbota korkad du är. Vi har inte varit sex miljarder människor på jorden i "miljontals år", och ändå har en majoritet av jordens befolkning under den tiden det funnits civilisationer levt i svält inte bara på grund av krig, utan på grund av torka, missväxt, översvämningar osv.

Är det någon här som är hjärntvättad så är det du, det ser man ju tydligt när du säger att syntetiskt = dåligt, som om det skulle vara någon skillnad på ämne A taget från naturen och ämne A framställt på syntetisk väg.
Citera
2011-01-21, 17:09
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Hon har ju helt rätt i allt hon säger, särskilt detta:Skulle du ge ditt spädbarn honung? Och precis som hon säger så innehåller rödbetor (och en hel del andra livsmedel) natriumnitrat, som omvandlas till nitrit i kroppen, men det är mig veterligen ingen som upprörs över att det säljs rödbetor i affärerna...

Svaret är ja, de flesta matkonsumenter är dumma i huvudet. Skulle man ge salt ett E-nummer så skulle snart något vilja förbjuda det också, bara för att det har ett E-nummer.
Kan du förklara varför korvtillverkarna i Tyskland inte mördar tusentals människor fastän de inte tillsätter nitrit i sina korvar?

Skit i rödbetorna, bokstavligt talat.

Hon fick mycket kritik för den där texten. Ansågs sjunga nitritets lov just för att hon är, eller var, anställd eller fått forskningspengar av något företag som tar fram olika preparat för livsmedel.

Ja det finns många naturliga ämnen bakom vissa e-nummer, men det är ju egentligen inte det det handlar om. Det handlar ju om de ämnen som vars riktiga namn människor aldrig skulle ha en tanke på att själva ha i matlagningen som livsmedelsindustrin tillsätter sina olika produkter för att uppnå en viss effekt av eftersom de fuskar och tar genvägar genom till exempel dåliga råvaror. Det är ju det kritiken går ut på, sen att en del människor inte ser bortom e-nummer är ju beklagligt.

Själv gör jag korv på alla sätt och vis. Utan nitrit och hittills har ingen dött.
Citera
2011-01-21, 18:00
Medlem
Citat:
Det här visar ju hur urbota korkad du är. Vi har inte varit sex miljarder människor på jorden i "miljontals år", och ändå har en majoritet av jordens befolkning under den tiden det funnits civilisationer levt i svält inte bara på grund av krig, utan på grund av torka, missväxt, översvämningar osv.

Ännu fler skällsord, på grund av brist på argument. Suck.
Att folk lever/levt i svält beror på att de med begränsad kunskap bosatt sig på platser med dålig tillgång på mat och sen förbrukat upp det lilla som finns och sen inte flyttat vidare. Kollar man på djur och smarta, självständiga människor ser man att de tar sig till platser med mycket mat och äter sig mätta tills de tar sig vidare till nästa ställe.
Sen finns det de få som hamnat på dåliga ställen och inte kan ta sig därifrån, det är en annan sak men de är inte många.

Med dagens vetenskap skulle man lätt kunna odla mat så det räcker till alla. Tyvärr har vi nåt som kallas industri och korruption, giriga människor som vill ha allt åt sig själva.
Sen har vi även propagandaspridare och de som blint tror på propagandan. Du tillhör den sista gruppen eller möjligtvis den näst sista. I vilket fall är det såna som du som håller människan tillbaka.

Citat:
Är det någon här som är hjärntvättad så är det du, det ser man ju tydligt när du säger att syntetiskt = dåligt, som om det skulle vara någon skillnad på ämne A taget från naturen och ämne A framställt på syntetisk väg.

Jag sa aldrig att allt syntetiskt är dåligt, men de flesta syntetiska tillsatser som används i mat idag är jävligt dåliga.
Ett naturligt alternativ är alltid bättre än ett syntetisk, då vi är optimerade för att äta t.ex. kött medan syntetiska ämnen är främmande för kroppen (inte alla, men de flesta.) Vi har utvecklats i miljarder år för att äta saker som frukt, ägg och kött.

Du kommer hela tiden med dumma påståenden utan grund och besvarar inte folks motargument. Dessutom kommer du hela tiden med påhopp. Alltså tillför du inget till tråden och kan lika gärna ge fan i att skriva.
Citera
2011-01-21, 22:14
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Med dagens vetenskap skulle man lätt kunna odla mat så det räcker till alla. Tyvärr har vi nåt som kallas industri och korruption, giriga människor som vill ha allt åt sig själva.
Sen har vi även propagandaspridare och de som blint tror på propagandan. Du tillhör den sista gruppen eller möjligtvis den näst sista. I vilket fall är det såna som du som håller människan tillbaka.
Precis, med dagens vetenskap, som du av djup okunskap vill förbjuda! Människan har sedan hon började odla grödor ägnat sig åt genmanipulering, för korsning av olika växter är inget annat än genmanipulering. Detsamma gäller såklart att ta skott, frön eller rötter från den växt som gav bäst skörd och sätte dem nästa år, och fortsätta så.

När ekologiska bönder korsar tomatsorter för att få fram en som är mer köldtålig, då är det ingen som klagar. Men om man i ett laboratorium identifierar de gener som styr köldtåligheten, då går jorden under, trots att det är precis samma sak som sker i båda fallen. Det är bara okunskapen som talar. Miljoner människor har dött på grund av "miljövänners" propaganda, som när de övertalade flera afrikanska länder att vägra ta emot genmanipulerad majs.

Genom genmanipulation har vi fått ris som ger fler skördar per år, säd som tål en högre salthalt i marken, vilket gjort att man kan odla på platser där det annars vore omöjligt, osv. Allt sådant som skulle bli omöjligt om du fick bestämma.

Är du beredd att låta din familj dö, eller är det bara personer i Asien och Afrika som skall svälta ihjäl?
Citat:
Ett naturligt alternativ är alltid bättre än ett syntetisk, då vi är optimerade för att äta t.ex. kött medan syntetiska ämnen är främmande för kroppen (inte alla, men de flesta.) Vi har utvecklats i miljarder år för att äta saker som frukt, ägg och kött.
Återigen visar du att du verkligen inte har en aning om vad du pratar om.

Vi kan ta askorbinsyra (vitamin C) som ett exempel. De flesta djur kan syntetisera askorbinsyra ur glukos, men människor kan inte det. Det är därför vi måste äta frukt, bär och rotfrukter som innehåller vitamin C för att få i oss det. Men askorbinsyra kan även framställas syntetiskt. Men det är inget som skiljer en "naturlig" C6H4O2(OH)4-molekyl från en syntetisk C6H4O2(OH)4-molekyl.

Att något är syntetiskt behöver inte betyda att det inte förekommer i naturen, och att något inte förekommer i naturen betyder inte att det är dåligt för oss, lika lite som att något är bra för oss bara för att det förekommer i naturen.

Och varför vill du inte prata om rödbetorna? Om nitrit nu är så OTROLIGT farligt, varför vill du inte förbjuda rödbetor? Nitrat (som i kroppen bryts ned till nitrit) finns även i rädisor, sallad, kål, vattenkrasse och spenat, för att ta några livsmedel. Borde inte dessa förbjudas?
Citera
2011-01-21, 23:03
Medlem
Citat:
Precis, med dagens vetenskap, som du av djup okunskap vill förbjuda! Människan har sedan hon började odla grödor ägnat sig åt genmanipulering, för korsning av olika växter är inget annat än genmanipulering. Detsamma gäller såklart att ta skott, frön eller rötter från den växt som gav bäst skörd och sätte dem nästa år, och fortsätta så.

Jag har aldrig sagt att jag vill förbjuda vetenskap. Det jag vill ska förbjudas är försäljning av kontaminerad mat. Jag är inte emot genmanipulerad mat, så länge de inte tar fram skadliga/instabila produkter. Du drar förhastade slutsatser hela tiden, ett tecken på brist av rationellt tänkande, antagligen orsakad av dålig mat.

Citat:
Genom genmanipulation har vi fått ris som ger fler skördar per år, säd som tål en högre salthalt i marken, vilket gjort att man kan odla på platser där det annars vore omöjligt, osv. Allt sådant som skulle bli omöjligt om du fick bestämma.

Är du beredd att låta din familj dö, eller är det bara personer i Asien och Afrika som skall svälta ihjäl?Återigen visar du att du verkligen inte har en aning om vad du pratar om.

Ännu fler förhastade slutsatser. Det skulle inte på nåt sätt bli omöjligt. Folk skulle inte behöva svälta om folk bara kunde dela med sig. Människor i den "civiliserade" världen äter på tok för mycket och kastar ännu mer, om de ger fan i det har vi mat så det räcker. Om man dessutom ersätter plantager för dålig mat (t.ex. vete och socker) med plantager för bra mat så får vi ännu mer.

Jag vill inte att min familj ska dö, därför är jag ännu mer emot dåliga tillsatser och dålig mat. Du däremot verkar ju vilja att din familj ska dö några tiotal år i förtid eftersom du vill att de ska äta kontaminerad skitmat.

Citat:
Vi kan ta askorbinsyra (vitamin C) som ett exempel. De flesta djur kan syntetisera askorbinsyra ur glukos, men människor kan inte det. Det är därför vi måste äta frukt, bär och rotfrukter som innehåller vitamin C för att få i oss det. Men askorbinsyra kan även framställas syntetiskt. Men det är inget som skiljer en "naturlig" C6H4O2(OH)4-molekyl från en syntetisk C6H4O2(OH)4-molekyl.

När har jag sagt att det inte är så? Just det, aldrig. Som sagt är jag emot skadliga syntetämnen, inte alla syntetämnen. Sen finns det inte riktigt någon anledning till att syntesera något som det redan finns tillräckligt av men det spelar ingen roll.

Citat:
Att något är syntetiskt behöver inte betyda att det inte förekommer i naturen, och att något inte förekommer i naturen betyder inte att det är dåligt för oss, lika lite som att något är bra för oss bara för att det förekommer i naturen.

Självklart finns det syntetiskt framtagna naturliga ämnen, det är allmänt känt. Jag sa heller aldrig att alla syntetämnen är dåliga, men det verkar gå över ditt förstånd att läsa vad som står i texter. Det finns mycket dåligt i naturen också, många av dem även används till att förstöra vår mat. (Soja, någon?)

Citat:
Och varför vill du inte prata om rödbetorna? Om nitrit nu är så OTROLIGT farligt, varför vill du inte förbjuda rödbetor? Nitrat (som i kroppen bryts ned till nitrit) finns även i rädisor, sallad, kål, vattenkrasse och spenat, för att ta några livsmedel. Borde inte dessa förbjudas?

Det var inte mig du snackade med om rödbetorna, jag var inte med i den diskussionen. Självklart ska man inte förbjuda dessa växter. Det är skillnad på växter som har ett ämne i sig och människor som medvetet stoppar skadliga ämnen i andras mat. Förgiftning kallas det. För övrigt är nitrathalten väldigt låg i många av dem där växterna.

Du verkar väldigt aggressiv, lättretad och trångsynt. Sånt beror ofta på dålig kosthållning, kanske dags att skaffa sig lite egen erfarenhet inom ämnet och på köpet få ett bättre liv.
Citera
2011-01-22, 01:33
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ännu fler förhastade slutsatser. Det skulle inte på nåt sätt bli omöjligt. Folk skulle inte behöva svälta om folk bara kunde dela med sig. Människor i den "civiliserade" världen äter på tok för mycket och kastar ännu mer, om de ger fan i det har vi mat så det räcker. Om man dessutom ersätter plantager för dålig mat (t.ex. vete och socker) med plantager för bra mat så får vi ännu mer.

Att exempelvis paprika anses nyttigare än socker/stärkelserik mat gör det inte effektivare att föda fler människor på det. Om man jämför hur mycket odlingsmark och energi i form av gödning, bevattning och annat så kommer sockerbete/vetefälten att leverera mycket mer energi än vad paprikorna kommer göra.

I ditt tidigare inlägg började du även orera om att vår betesmark skulle räcka till mer ifall man enbart odlade ekologiskt/icke-genmanipulerat. Även här är retoriken märklig. De icke-ekologiska (och möjligtvis genmanipulerade) grödorna växer snabbare och är mer motståndskraftiga mot väder och skadedjursangrepp. Kanske inte alla, men generellt sett.
Citera
2011-01-22, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Att exempelvis paprika anses nyttigare än socker/stärkelserik mat gör det inte effektivare att föda fler människor på det. Om man jämför hur mycket odlingsmark och energi i form av gödning, bevattning och annat så kommer sockerbete/vetefälten att leverera mycket mer energi än vad paprikorna kommer göra.

Så du tror att man kan leva på att äta socker? Sockret från sockerväxter kan uteslutas helt från människans diet utan negativa effekter då det finns tillräckligt med socker i frukt och grönsaker, det skulle till och med ge positiva effekter om vi slutade äta en massa socker. Den marken skulle kunna användas till att odla mat på.

Har du en aning om hur mycket mat som passerar rätt igenom en människas kropp utan att ge nån näring på grund av att magen är täckt av en beläggning av vete? Slutar folk äta vete går inte lika mycket mat till spillo. Även där får vi en hel del plats att odla riktig mat på.

Människan behöver inte äta särskilt mycket för att leva bra, folk äter fel saker i fel mängder vilket får folk att tro att man behöver äta mer än man egentligen behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
I ditt tidigare inlägg började du även orera om att vår betesmark skulle räcka till mer ifall man enbart odlade ekologiskt/icke-genmanipulerat. Även här är retoriken märklig. De icke-ekologiska (och möjligtvis genmanipulerade) grödorna växer snabbare och är mer motståndskraftiga mot väder och skadedjursangrepp. Kanske inte alla, men generellt sett.

Icke-genmanipulerat klagade jag inte på. Själva grödorna är inte motståndskraftigare än de ekologiska motsvarigheterna, däremot besprutas de med bekämpningsmedel för att få bort insekter och ogräs.

Du kanske inte har tänkt på att giftiga ämnen är dåliga även för själva plantan och även människor.
Och att de växer snabbare beror ofta på tillväxtämnen, många av dessa har även effekt på människor.

Det börjar bli irriterande med er som navelskådar något så extremt och försöker lägga ord i munnen på en. Testa att bara äta riktig mat i en månad och du kommer märka gigantisk skillnad i livskvalité.
Citera
2011-01-22, 03:00
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Det börjar bli irriterande med er som navelskådar något så extremt och försöker lägga ord i munnen på en. Testa att bara äta riktig mat i en månad och du kommer märka gigantisk skillnad i livskvalité.
Haha! Du är lustig du. Jag är uppvuxen med hemodlaade grönsaker och rotfruker, fisk som man fångade själv i rena vatten, ägg från egna höns, vilt som skjutits i skogen runt knuten osv. Jag har nog ätit mer "riktig" mat än du gjort under hela din livstid. Jag råkar bara inte vara en paranoid foliehatt som du, som gått på varenda skrämselrubrik du sett i Aftonbladet.
Citera
2011-01-22, 11:43
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Så du tror att man kan leva på att äta socker? Sockret från sockerväxter kan uteslutas helt från människans diet utan negativa effekter då det finns tillräckligt med socker i frukt och grönsaker, det skulle till och med ge positiva effekter om vi slutade äta en massa socker. Den marken skulle kunna användas till att odla mat på.

Har du en aning om hur mycket mat som passerar rätt igenom en människas kropp utan att ge nån näring på grund av att magen är täckt av en beläggning av vete? Slutar folk äta vete går inte lika mycket mat till spillo. Även där får vi en hel del plats att odla riktig mat på.

Människan behöver inte äta särskilt mycket för att leva bra, folk äter fel saker i fel mängder vilket får folk att tro att man behöver äta mer än man egentligen behöver.

Du får se skillnaden i "näring" och "energi". Jag motsäger inte att grönsaker (och då även (oftast) de ekologiskt odlade) har högre näringsvärde. Energin som fås ut av grönsakerna är dock mycket mindre än för stärkelse/sockerrik föda. Tar man tomat som exempel så innehåller den 22kcal/100g. Jämför detta med mjöl, 340kcal/100g, eller rent socker då, 400kcal/100g. Här kan man då förstå att det krävs 15ggr så stor vikt odlad tomat jämfört med vete.

Därefter är det bara att jämföra skördestatistik. Höst- och vårvete ger 6 resp. 4 ton per hektar. Motsvarande för just tomater är ~50ton/hektar. Nu vet jag dock inte om man kan så både höst- och vårvete under samma år, men i vilket fall så kommer man få ut mer energi (inte näringsämnen) av att odla vete.

Får man i sig gott med näringsämnen, då menat vitaminer och mineraler, är det visserligen väldigt bra, men människokroppen behöver ändå energi för att fortsätta gå framåt. Den energin får den inte av C-vitamin eller järn, utan från s.k. "makronutrienter", kolhydrater, protein och fett (och även alkohol). Grönsaker är väldigt rika på vitaminer jämfört med stärkelserika matprodukter, men de har mycket lite energi.

Citat:
Icke-genmanipulerat klagade jag inte på. Själva grödorna är inte motståndskraftigare än de ekologiska motsvarigheterna, däremot besprutas de med bekämpningsmedel för att få bort insekter och ogräs.

Du kanske inte har tänkt på att giftiga ämnen är dåliga även för själva plantan och även människor.
Och att de växer snabbare beror ofta på tillväxtämnen, många av dessa har även effekt på människor.

Jag säger inte att dessa "giftiga ämnen", besprutningsmedel och annat, är väldigt bra för kroppen, men om det får grödorna att växa snabbare så får man ut mer ur samma yta odlad jord. Här får du en länk med statistik från Jordbruksverket där ekologiskt odlade grödor jämförs med konventionellt odlade.

Länk
Citera
2011-01-22, 11:55
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:

Vi behöver inte börja tala om rödbetorna förrän vi är färdiga med korvdiskussionen. Varför det inte dör folk dagligen av botulism i Tyskland där nitritfria korvar säljs överallt. Svara på den frågan innan du drar iväg diskussionen åt ett annat håll. Men det är tydligt att det är lika svårt att avkräva ett rakt svar från dig som det vore av en politiker, eller någon som är avlönad av livsmedelsindustrin.

Hur kom det sig att folk för bara tre-fyra generationer sedan kunde konservera mat, utan nitrit, och ändå överleva. Ja hur kommer det sig att människosläktet lyckats överleva så länge utan det fantastiska nitritet? Det är fan ett mirakel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in