Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Nej nej nej nej nej! Det är inte "fler bra ämnen" i ekologisk mat! En icke-ekologisk tomat och en ekologisk tomat av samma sort som odlats på samma ställe innehåller precis samma samma vitaminer, samma mineraler, i samma mängder. En tomat är en tomat är en tomat.
Men nu odlas de ju inte på samma ställen. Ekologiska tomater odlas på bra, näringsrik jord som är kontrollerat så att det inte har några gifter.
Icke-ekologiska tomater odlas där marken är som billigast, sen trycker de i syntetisk näring, syntetiska bekämpningsmedel och annan skit. Vem som helst som besitter lite logiskt tänkande förstår att det blir olika resultat.
Sen var det mest kött och andra animaliska produkter jag snackade om. Att jämföra en ko som går och betar gräs och sen ger mjölk och kött mot en ko som står inklämd i en smutsig lada och äter vete, sågspån och blir pumpad med hormoner, blir sjuk och får antibiotika. Att likställa dem två är verkligen efterblivet.
Citat:
Var har du fått dina kunskaper i miljöteknik och näringslära ifrån? Jag gissar Aftonbladet, eller någon blogg. Sättet du skriver om till exempel konserveringsmedel visar det - som om konserveringsmedel skulle vara något dåligt! Vet du ens vad det vanligaste konserveringsmedlet är? Salt.
Mina kunskaper kommer från olika böcker, labbrapporter från oberoende källor, samt egen erfarenhet av matens effekter.
Det verkar snarare som att du får dina idéer från aftonbladet eller nån informationsbroschyr från matindustrin.
På vilket sätt är konserveringsmedel bra? De gör varan "håller längre" dvs den går fortfarande att äta när den egentligen är för gammal. Visst, bakterier och syror utvecklas inte när det blir gammalt, men näringen och smaken är likförbannat förstörda.
Visste du att det vanligaste "saltet" är kemiskt behandlat på ett sätt som både förstör de naturliga egenskaperna och lägger till dåliga?
Citat:
Inom KRAV-märkningen så är det fyra konserveringsmedel, tre förpackningsgaser, sju emulgerings- och förtjockningsmedel, nio antioxidationsmedel samt fyra andra tillsatser (klumpförebyggande, surhetsreglerande etc.) som är tillåtna. Så dina "ekologiska" produkter är inte fria från dessa ämnen. Dessutom är det i ekologisk mat helt tillåtet med jästextrakt, som har i princip samma egenskaper som natriumglutamat, och även tillsatser som modifierad majsstärkelse.
Jag köper inte kravmärkt eller sån "ekologisk" mat de säljer i vanliga butiker då det är en jävla massa bullshit. Jag köper riktigt mat från riktiga producenter, och särkilt dyrt är det inte.
Jästextrakt är såklart dåligt, men inte lika dåligt som natriumglutamat.
Citat:
Till skillnad från dig så har jag faktiskt studerat dessa ämnen, dels på högskolenivå, dels under min kockutbildning. Så håll bara käft så slipper du se ut som en större idiot än du är.
Högskoleutbildning = du lär dig det staten och lobbyisterna vill att du ska "veta" för att du ska bli en lydig samhällsenhet.
Kockutbildning = du lär dig det restaurangerna vill att du ska "veta" för att göra dig effektivare åt dem.
Att du får ett utbrott och börjar kasta skällsord omkring dig visar ju bara att du har en brist i kunskap och diskussionsfärdigheter.
Citat:
Och som en liten fotnot: om hela världen åt ekologiskt (och alltså slutade odla genmodifierade grödor) så skulle maten bara räcka till fyra miljarder människor. Är du beredd att låta din familj dö? Eller är det bara fattiga människor i Asien och Afrika som ska behöva dö i ditt ekologiska korståg?
Myt. Människor har levt på naturliga råvaror i miljontals år och det har aldrig tagit slut. Om folk slutar odla genmodifierat skulle de kunna gå över till naturligt, något som inte togs med i den där "uträkningen" som förövrigt är framtagen av FDA, en av de mest korrupta myndigheterna på jorden.
Fast jag skulle inte direkt ha nåt emot om omänskliga viktigpettrar som du svalt, om jag ska vara ärlig.
Jag har inget ekologiskt korståg, jag äter det som känns bra, jag uppmanar folk att äta riktigt mat och vill uppmärksamma folk om de skadliga tillsatserna (det finns många ofarliga tillsatser) så att mogulerna slutar döda sitt folk för att tjäna några kronor. Hur fan får man det till ett korståg?