• 1
  • 2
2011-01-16, 22:54
Medlem
Bhopals avatar
Jag har på sistone stört mig ansenligt på ICA Maxi och liknande affärer som ger sken av att vara lågprisaffärer. Bakgrunden är att en Lidl öppnade väldigt centralt och nära min bostad, och trots läget har den affären samma priser eller upp till HALVA priset på vanliga svenska varor mot vad ICA Maxi, som jag handlade på förut, tar. Vad fan är problemet med den svenska matmarknaden? De som driver ICA Maxi tjänar miljoner, folket tar glatt bilen ut till en lada utanför stan, trängs med upp-packare i gångarna för att sedan fortfarande betala för mycket för maten! Hur fan blev vi så här lurade? Och kommer Lidl eller liknande kunna rädda oss svenska matkonsumenter?
Citera
2011-01-16, 22:57
Medlem
namelessfacelesss avatar
Håller med om att matpriserna är helt åt skogen, men lidl tror jag har ett för trashigt rykte för att kunna "rädda oss."
Citera
2011-01-16, 22:57
Medlem
midnighttrains avatar
lidl har väl inte fullt sortiment av vanliga svenssonvaror och de flesta vill nog göra alla sina köp på ett ställe. sen har ICA ett bonuspoängsystem, som gör att folk tror att de tjänar på att handla allt på ica.
Citera
2011-01-16, 22:58
Medlem
the barons avatar
Svenskar kör också med gamla bilar till priset av nya i centraleuropa, som vi inbillar oss är nya... samma sak på många områden, antar att vi är lätta att rövknulla av olika system helt enkelt.
Citera
2011-01-16, 23:00
Medlem
brutefishs avatar
visst är det så.
jävla skitsnacket om sveriges billigaste matkasse, de stora aktörena (3st, coop, axfood och ica, tja, citygross börjar väl komma mer och mer) tjänar duktigt med pengar, förutom coop, men va fan, kan man tro annat med tanke på hur deras verksamhet går till.

nej, det är tacksamt med aktörer som netto och lidl som kommer hit och drar ner priserna, dock är deras butiker och utbud tyvärr tråkiga, men det ger sig nog i långa loppet.

jag har för mig att sverige ligger rätt så mycket över eu-genomsnittet för vår matkasse.
Citera
2011-01-16, 23:04
Medlem
Bhopals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
lidl har väl inte fullt sortiment av vanliga svenssonvaror och de flesta vill nog göra alla sina köp på ett ställe. sen har ICA ett bonuspoängsystem, som gör att folk tror att de tjänar på att handla allt på ica.

Jag har också kört på poängsystemet, vilket bl.a. resulterar i att Maxi får full koll på vad du gillar för mat och liknande, men det är ju på gränsen till ett skämt, 25 kr för varje 2 500 kr du handlar för?? 1 procent bonus, man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Min poäng är att det borde vara billigt som fan att handla i en ICA-Maxi låda, men det är det uppenbarligen inte, eftersom en centralt belägen Lidl håller samma priser. Jag säger inte att den ena är bättre än den andra, bara att det måste saknas fungerande konkurrens i det här landet!
Citera
2011-01-16, 23:06
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
visst är det så.
jag har för mig att sverige ligger rätt så mycket över eu-genomsnittet för vår matkasse.

Det kan i och för sig bero på att vi globalt sett är en extremt liten marknad som har svårt att visa muskler när det gäller inköpspriser och sånt.
Citera
2011-01-16, 23:07
Medlem
Sheiks avatar
Beror väl på vad man sätter det i förhållande till? Coop, ICA och Lidl, är billiga mataffärer i sverige, i förhållande till mindre grossistaffärer. Eller jämför vi med andra länder nu?
Citera
2011-01-16, 23:07
Medlem
Jag har både handlat på Lidl och ICA.
Ja ICA är dyrare, men på Lidl är sortimentet väldigt dåligt, har sällan de varor man vill ha (jag ska ha Scans falukorv, för Eldorados smakar skit)

Sen är det ju svårt att kunna avgöra om man betalar för mycket eller lagom för sin matkasse, det enda man kan jämföra med är andra butiker, och slutsatsen är ska man få ner priset måste man sänka kvalitén..
Citera
2011-01-16, 23:08
Medlem
htdgs avatar
Förresten, varför är det fel för t.ex. en ICA-handlare att tjäna pengar? Skulle de inte tjäna pengar skulle ingen vilja vara ICA-handlare och då skulle det inte finnas några affärer...
Citera
2011-01-16, 23:12
Medlem
fergusons avatar
Handlar mest på Willys men ibland handlar jag på lidl.
Problemet med lidl är att jag oftast inte kan vara säker på att den vara jag eftersöker faktiskt finns i butiken när jag väl kommer dit. Deras sortiment varierar från vecka till vecka.
Citera
2011-01-16, 23:15
Medlem
Bhopals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantastiskt.
Sen är det ju svårt att kunna avgöra om man betalar för mycket eller lagom för sin matkasse, det enda man kan jämföra med är andra butiker, och slutsatsen är ska man få ner priset måste man sänka kvalitén..

Jag tror att det är det de tre aktörerna på marknaden vill att vi ska tro, istället för verklig priskonkurrens vill dom få folk att snålköpa deras lågprisvaror, som Eldorado och Euroshopper. Men där handlar det ju enbart om att de har sänkt kvalitén så jävla mycket så skiten knappast borde gå att sälja. Ergo, dom tjänar lika mycket pengar på dumma konsumenter som tidigare. Jag vill se riktig priskonkurrens på vanliga varor! Trenden är tydlig även på ICA, senast jag var på Maxi fanns det bara som exempel ingen annan krossad tomat än ICAs egna. Det fulla utbudet som folk pratar om är på väg bort...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in