• 2
  • 3
2011-01-17, 04:06
Medlem
Streckkodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenderman
Denna artikel kan kanske vara intressant.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/r...kroppen-snabbt
Ja det var intressant men det sa ju ingenting om riskökningen för cancer.
Artikeln fick det att framstå som att risken för cancer ökar markant med den första ciggen... men sen då? Ökar det lika mycket med den andra? Knappast

Hm ja jag vet faktiskt inte hur det blir det här med rökningen.
Kanske bäst att bara skita i det.
Citera
2011-01-17, 09:48
Medlem
Stormorfars avatar
Jag rökte första ciggen när jag var 12 och mådde skit, sen under moppetiden runt 15 år började man köpa nåt paket i månaden, runt 17-18 började jag röka ganska mycket, ett halvt paket om dagen med uppehåll på månader. Nu har jag börjat snusa och har inga problem med att röka ett paket i månaden eller så. På sommaren blir det nog uppåt ett packe i veckan då det är så jävla fint att ta sig en cigg när man är ute med båten osv. Men snusar man är det mycket lättare att inte fastna i ciggen.
Citera
2011-01-17, 10:55
Medlem
Somligadars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Tre år, två månader och fem dagar.

Japp kommer ihag den dagen sa val, problemet ar att det ar just vid 12 slaget den dagen men sa man kan inte sova... Sa ladda upp med nikotin ni som invantar den dagen!
Citera
2011-01-17, 14:03
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PULSEBAR
Nej, så är det inte alls. Det är nikotin vi snackar om, inte heroin. Allt som krävs för att inte fastna i skiten är ett starkt psyke. Personligen så har jag feströkt i drygt ett och ett halvt år nu utan att känna något sug efter nikotin under vardagen.

Jag skulle vilja påstå att man till och med skulle kunna bruka heroin på en rimlig nivå så länge man bara har ett väldigt starkt psyke, men det hör ju inte direkt till vanligheterna att vara så stark.

Nikotin är kraftigt beroendeframkallande. Att det sedan finns många andra skillnader mellan att bruka nikotin eller heroin är inte speciellt relevant för diskussionen. Poängen är att du kommer utveckla ett fysiskt beroende till det om du brukar det regelbundet, hur starkt eller svagt psyke man har spelar ingen roll. Däremot kan självklart en person med starkt psyke välja att sluta eller hålla bruket på en låg nivå om det var det du menade. Det är också skillnad på att röka och snusa vad gäller nikotin - du får i dig mycket mer av det sistnämnda och utvecklar således snabbare ett beroende. Om du vill testa ditt starka psyke kan du ju prova att snusa regelbundet i ett år och sen ser vi om du fortfarande inte känner något sug.

@TS: Gör som du vill. Nikotinförgiftningen alla känner av i början och som tar sig form av yrsel mm kommer nog försvinna snart om du fortsätter röka varje helg.
Citera
2011-01-17, 15:15
Medlem
EraserP12s avatar
Röker själv lite, typ 5 cigg/vecka plus några om det är alkohol inblandat. Funderar på att köra på cigarrer istället, typ 1 i veckan. Då slipper man röken i lungorna. Bättre eller sämre? Inbillar mig att det är hälsosammare.

Edit: Att man röker mer och mer beror endast på brist på självkontroll. Nikotin gör inte att du vill ha mer och mer, bara ha samma nivå hela tiden. Men på grund av att det är så nice att röka, så vill man röka mer.
Senast redigerad av EraserP12 2011-01-17 kl. 15:18.
Citera
2011-01-17, 15:54
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Poängen är att du kommer utveckla ett fysiskt beroende till det om du brukar det regelbundet, hur starkt eller svagt psyke man har spelar ingen roll. Däremot kan självklart en person med starkt psyke välja att sluta eller hålla bruket på en låg nivå om det var det du menade.

På mig stämmer varken det där med sug eller psyke in - tycker att jag har lite halvsvag karaktär sådär, men känner inget sug efter cigg öht -så länge jag inte dricker alkohol!

När jag dricker vill jag ha cigg, men inte ens då MÅSTE jag ha det. Kan bli rätt dragen och dricka natten lång utan att behöva ta nån, men jävlar vad gott det är om man tar en sen framåt tvåtiden

Slödricker lite (ett par glas vin) ungefär varannan/var tredje dag och tar några pinnar till det. Har hållit på så i nästan 10 år (ungefär 1 paket i veckan) och aldrig utvecklat nåt beroende i nyktert tillstånd. Har inget alls med självdisciplin att göra.
Citera
2011-01-17, 17:01
Bannlyst
Du kommer dö i lungcancer inom snar framtid om du inte slutar.

Citera
2011-01-17, 17:55
Medlem
partybromss avatar
Jag röker endast då jag dricker, om inte nån polare bjuder på cigg när man sitter och chillar hemma hos någon. Snusar regelbundet, jag röker kanske 7-8 cigg på en helg då jag dricker, och jag känner mig absolut inte beroende av det. tycker helt enkelt att det är godare att röka än att snusa när man dricker.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in