• 1
  • 2
2011-01-16, 21:07
Medlem
Streckkodens avatar
Tja. Jag gillar att röka, tyvärr. Jävligt dumt det vet jag men är det verkligen så farligt som man lärt sig?

Om vi säger att jag röker 4-5 cigg på en helg, varje helg. Hur farligt är det?
Kommer jag få gula tänder och äcklig andedräkt jämt och ständigt?
Kommer jag få sämre motion?
Kommer min hy bli fulare?
Kommer jag ha lättare för att frysa?

Jag vill inte röka mer än så, för att dom som röker varje dag känner tydligen inte ens av effekten (?!) men jag blir fortfarande helt yr och njuter rätt mycket av ruset.
Citera
2011-01-16, 21:08
Medlem
fraKturs avatar
Du kommer troligtvis få allt det du beskriver av ett långvarigt bruk.
Citera
2011-01-16, 21:11
Medlem
LaziOnes avatar
Vid ett långvarigt bruk, på sisådär 4-5 år så borde du få det. Antagligen kommer du inte kunna röka så lite så länge utan att bli beroende, så lycka till med att bara röka på helgerna....
Citera
2011-01-16, 21:13
Medlem
Streckkodens avatar
Okej. Tack för svar. Lika bra att skita i det då kanske
Citera
2011-01-16, 21:27
Medlem
Allthats avatar
Haha så det börjar ska bara röka/snusa på helger. Sen har man några cigg kvar på måndag röker dom blir sugen och köper mer och mer
Citera
2011-01-16, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allthat
Haha så det börjar ska bara röka/snusa på helger. Sen har man några cigg kvar på måndag röker dom blir sugen och köper mer och mer

Inte nödvändigtvis, inte om man är psykiskt stark.
Citera
2011-01-16, 21:35
Medlem
Det är omöjligt att endast feströka under en längre period, utan att bli nikotinberoende. Såvida du inte besitter en övermänsklig självdisciplin. Talar av egen erfarenhet.
Citera
2011-01-16, 21:38
Medlem
Streckkodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Det är omöjligt att endast feströka under en längre period, utan att bli nikotinberoende. Såvida du inte besitter en övermänsklig självdisciplin. Talar av egen erfarenhet.
egen erfarenhet? Det enda du kan säga med säkerhet är att det är omöjligt för dig. Men tack för tipset
Citera
2011-01-16, 21:39
Bannlyst
Citat:

Nej, så är det inte alls. Det är nikotin vi snackar om, inte heroin. Allt som krävs för att inte fastna i skiten är ett starkt psyke. Personligen så har jag feströkt i drygt ett och ett halvt år nu utan att känna något sug efter nikotin under vardagen.

Jag skulle vilja påstå att man till och med skulle kunna bruka heroin på en rimlig nivå så länge man bara har ett väldigt starkt psyke, men det hör ju inte direkt till vanligheterna att vara så stark.
Citera
2011-01-16, 21:49
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Jo det är ju den vägen dom flesta trillar dit på skiten, så även jag själv när jag var ung och dum.

Däremot talar jag emot dig när jag säger att ja efter att ha slutat röka kunde börja feströka igen utan att behöva få samma scenario, och jag har inte fastnat i ett beroende igen.
Så det är nog upp till var och en.

On topic: Skulle gärna se lite fakta med källa till frågan TS ställde, vore intressant att veta.
Citera
2011-01-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkoden
egen erfarenhet? Det enda du kan säga med säkerhet är att det är omöjligt för dig. Men tack för tipset

Egen personlig erfarenhet, och egen erfarenhet genom observationer av omgivningens tobaksvanor

Citat:
Ursprungligen postat av PULSEBAR
Nej, så är det inte alls. Det är nikotin vi snackar om, inte heroin. Allt som krävs för att inte fastna i skiten är ett starkt psyke. Personligen så har jag feströkt i drygt ett och ett halvt år nu utan att känna något sug efter nikotin under vardagen.

Jag skulle vilja påstå att man till och med skulle kunna bruka heroin på en rimlig nivå så länge man bara har ett väldigt starkt psyke, men det hör ju inte direkt till vanligheterna att vara så stark.

Ett och ett halvt år
Citera
2011-01-16, 21:54
Medlem
latjoisses avatar
Vill du röka så gör det, folk som ogillar rökning har en tendens till att krydda på rejält angående hur snabbt man blir beroende, jag har rökt snart i 7 år utan att bli riktigt beroende, då jag ibland tar paus från rökandet i ett par månader när jag tränar, men jag vill inte sluta att röka.

I somras rökte jag nästan 1 paket om dagen plus minus några cigg man ger bort vid behov till polare, medans nu på vintern röker jag kanske 3-4 cigg. Men det är väl olika från person till person och om du har stark vilja och självkontroll som säger att du inte skall röka mer än helger så kör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in