• 1
  • 2
2011-01-16, 20:32
Medlem
Trazzels avatar
Har lyckats besöka fel sida så min bärbara dator fick virus och nu går den inte starta eller installera om har provat detta och även hört mig för med folk som kan.

Tipset jag har fått för o rädda filerna är o kopla in disken i en stationär dator och bara plocka ur de filer jag vill ha kvar. Men nu sitter jag här med mina föräldras dator öppen och har anslutit min Sata disk men datorn hittar inte den ahr försökt med o lägga till ny maskin vara men fungerar ej.

Det som var lite konstitg var att det finns bara den breda kontakten till sata disken i den stationära och vad jag har läst mig till är den andra bara för ström förbrukning men behöver jag den också ? För känner man på Sata disken så känner mana tt den vibrerar.

Mina fråger är då :

Vad ska jag göra för o hitta hårdisken ?

Är det bara o ta bort att innehåll på den sätta i den i den bärbara och instellera xp igen på den ?

Tacksam för snabba svar
Citera
2011-01-16, 20:38
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trazzel
Har lyckats besöka fel sida så min bärbara dator fick virus och nu går den inte starta eller installera om har provat detta och även hört mig för med folk som kan.

Tipset jag har fått för o rädda filerna är o kopla in disken i en stationär dator och bara plocka ur de filer jag vill ha kvar. Men nu sitter jag här med mina föräldras dator öppen och har anslutit min Sata disk men datorn hittar inte den ahr försökt med o lägga till ny maskin vara men fungerar ej.

Det som var lite konstitg var att det finns bara den breda kontakten till sata disken i den stationära och vad jag har läst mig till är den andra bara för ström förbrukning men behöver jag den också ? För känner man på Sata disken så känner mana tt den vibrerar.

Mina fråger är då :

Vad ska jag göra för o hitta hårdisken ?

Är det bara o ta bort att innehåll på den sätta i den i den bärbara och instellera xp igen på den ?

Tacksam för snabba svar

Recoveryprogram?
Citera
2011-01-16, 20:40
Medlem
Charles.Bronsons avatar
kör recovery som en påstod,annars finns ju en hårddisk docka också att köpa

http://www.mrgizmo.se/products/Exter...m-USB-2.0.html

om du inte lyckas få in den i en annan dator ,för att rädda filerna
Citera
2011-01-16, 20:45
Medlem
Trazzels avatar
Saken var att ajg kunde starta datorn när ajg fick viruset men det låste sig när ajg gick in på min användare så ajg gjorde en recovery sen så började datorn bara loopa om sig. Den kom till Xp loggan sen blev det blåskärm så startade den om sig om och om igen.

Det är ju en liten Hp 11 tum vad den nu heter utan cd läsare men köpte en ny och provade installera från den men då hittade den inte hårdisken på den. Sen är jag väl rädd att jag ska förllora filerna på den.

Sen fick ajg nu detta tipset om att koppla den till den stationära men är tveksam att ajg gör rätt.
Citera
2011-01-16, 20:48
Medlem
Trazzels avatar
Jo men har den gamla hårdisken kopplad till datorn nu men sitter endast i den breda kontakten finns ingen smal kontakt till Sata anslutningen.

Finns det något bra Recovery program som man kan hitta hårdisken med då ? För jag hittar inte den på datorn.
Citera
2011-01-16, 20:51
Bannlyst
bry dig inte om recovery program nu, dom tror att du redan fått igång hårddisken, och att filerna är borta, recovery program hittar raderade filer.

Du borde köpa en sån här, http://www.mrgizmo.se/products/Exter...m-USB-2.0.html (Se till att det är för din hårddisk, så det är rätt USB också) tror inte man kan koppla en laptop hårddisk till en vanlig dator "bara så där"

Lycka till!
Citera
2011-01-16, 20:55
Medlem
Vänta lite.

Först ska du till diskhanteraren. Om disken syns där så ger du den en enhetsbokstav eller välja mount (montera). Med Vista och Win 7 måste du ibland göra det själv.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer med olika val.
Senast redigerad av panpo98 2011-01-16 kl. 21:04.
Citera
2011-01-16, 21:02
Medlem
Trazzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Vänta lite.

Först ska du till diskhanteraren. Om disken syns där så ger du den en enhetsbokstav eller välja mount (montera). Med Vista och Win 7 måste du ibland göra det själv.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer med olika val.

Är inne i Datahanteraren nu men finns bara C: och det är ju den som satt i den sationära från början. Har Xp men ser vad du menar med o mounta på bokstav. För försöka leta upp den på något annat vis då eller se om ajg har kopplat fel.
Citera
2011-01-16, 21:08
Medlem
SATA hårddiskar behöver 2 kablar. Den ena från nätagget och den andra från moderkortet. Det ska finnas kontakter till båda på alla SATA hårddiskar oavsett om de är för stationära eller bärbara datorer.

Är det moderkortet som inte hade SATA kontakter?
Är din stationära jätte gammal så att den inte har SATA?
Senast redigerad av panpo98 2011-01-16 kl. 21:12.
Citera
2011-01-16, 21:09
Medlem
riXs avatar
Ahaha vad är det för tomtar i tråden?

Självklart måste du ha båda kablarna till disken, den breda är för strömförsörjning och den smala för data.

Finns det ingen ledig satakabel i den stationära datorn får du koppla ur något annat, t.ex. den optiska enheten (DVD'n alltså :P).

Ett annat alternativ är att starta laptopen genom att lägga in någon liveCD på ett USB-minne.
Citera
2011-01-16, 22:07
Medlem
Trazzels avatar
Då kommer det nog inte funka med denna datorn för hittar inte den smala kontakten men den breda finns. Får beställa en dockningsdosa så får ajg fixa det så sen, tack för hjälpen iaf.
Citera
2011-01-16, 23:21
Medlem
katois avatar
Bränn ut senaste Ubuntu - starta ubuntu på datorn utan att installera (du kan alltså starta operativsystemet från skivan) - sedan är resten ganska enkel. Inte alls så olikt windows, vem som helst förstår hur man ska göra sen

Se bara till att inte ta ut skivan förrän efter du har slagit av datorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in