• 1
  • 2
2011-11-21, 13:08
Medlem
Trazzels avatar
Nu har jag räddat mina filer men nu har jag nästa bekymmer, jag har formaterat hårddiskenb som satt i datorn och vill nu installera XP på den igen.

Jag har köpt både extern cd-läsare och Sata-dockan.

Problemet är bara att när ajg ska boota från xp skiva så hittar den ingen hårddisk, funderar nu på om jag kan installera xp via min docka på en annan dator ? Hade behövt ltie hjälp hur man gör isf för har försökt men kan inte installera på den enheten just nu.

En annan ide var o lägga installations filerna på hårdisken sen boota från hårddisken på den bärbara. jahg har även funderat på om att installera linux eller något annan oprativ system bara ajg får så jag kan använda datorn igen.

Tack på förhand
Citera
2011-11-21, 13:57
Medlem
SATA drivrutinerna fattas på skivan. Finns flera sätt. Här är det snabbaste.

Även Vista och Win 7 kan få SATA problem. Ändra i bios så att SATA låtsas vara den äldre IDE. Text och plats varierar men ordet SATA är alltid med.
Ibland är det en gemens inställning:
Ex 1: Byta från ACHI/Raid till IDE läge.
Ex 2: Välj "disable" på "SATA Native mode"

Ibland är det separat inställning för varje SATA som kopplats:
Ex 3: Där man ställer in datum/tid i en gömd inställning under varje SATA Hårddisk och DVD som du kopplat.

Andra sätt är att använda nlite för att få in drivrutinerna på XP skivan. Guider på programmets hemsida.

Förr i tiden kunde man ha drivrutinerna på en diskett. Kolla skärmen när du startar från CD/DVD så ser du att den ber dig trycka på en knapp om du har drivrutiner att ladda in.
Citera
2011-11-21, 22:12
Medlem
Trazzels avatar
Från det ena problemet till det andra, nu har ajg kunnat kopiera xp filerna till hårdisken och datorn startar upp och kommer till Windows loggan.

Sen blir det blåskärmsom säger följande :

A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If this is the first time .. bla.. bla ..bla

Check for viruses on your computer. Remove any newly installed hard drives or hard drive controllers. Check your hard drive tomake sure it is properly configured and terminated.Run CHKDSK/F to check for hard drive corryption, and then restart your computer.

Technical Information :

STOP : 0x0000007b (0xF78A6524,0X0000034,0X00000000,0X00000000)

Disken var precis formaterad men jag vet inte om själva viruset kan ha lagt sig i själva dator :S, Är bara Hobby datanörd så har väldigt dålig koll på vissa saker.

Har ananrs en fundering att lämna in den på den lokala gymnasie skolan och muta dom med lite kaffebröd

Någraideer annars ?
Citera
2011-11-22, 06:37
Bannlyst
Om du vet med dig att du har gjort backup på alla viktiga filer, kan du göra följande :
  1. Tanka hem en ubuntu iso , lägga ut den på USB sticka ( Finns sidor på nätet som beskriver hur man gör )
  2. Boota upp datorn på ubuntu
  3. Tryck ctrl+alt+f1
skriv :

Citat:
sudo -s
dd if=/dev/zero of=/dev/sda

Har du kört det här, vet du att disken är tom..
Citera
2011-11-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trazzel
Från det ena problemet till det andra, nu har ajg kunnat kopiera xp filerna till hårdisken och datorn startar upp och kommer till Windows loggan.

Sen blir det blåskärmsom säger följande :

A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If this is the first time .. bla.. bla ..bla

Check for viruses on your computer. Remove any newly installed hard drives or hard drive controllers. Check your hard drive tomake sure it is properly configured and terminated.Run CHKDSK/F to check for hard drive corryption, and then restart your computer.

Technical Information :

STOP : 0x0000007b (0xF78A6524,0X0000034,0X00000000,0X00000000)

Disken var precis formaterad men jag vet inte om själva viruset kan ha lagt sig i själva dator :S, Är bara Hobby datanörd så har väldigt dålig koll på vissa saker.

Har ananrs en fundering att lämna in den på den lokala gymnasie skolan och muta dom med lite kaffebröd

Någraideer annars ?

innan du formaterar så ta bort den gamle partionen och sen skapa en ny,då ska där inte vara något risk att där finns något gamalt kvar

mvh
t
Citera
2011-12-08, 23:21
Medlem
Trazzels avatar
Jag fotsätter i mina försök att installera in Windows Xp men jag reder inte ut det. Datorn startar bara om sig när jag väl lyckades installera Windows filerna på hårdisken (för att få in dom var jag tvungen att använda min SATA docka och sen få över filerna från en extern cd-läsare som båda var inkopplade till min bärbara dator)

Tyvärr så funkade inte detta och jag trodde det berodde på att hårddisken inte var "ren"

Har köpt en ny SATA, dock inte av samma fabrikat men det är precis samma problem med den när jag ska installera windows och när hårdisken sitter där den ska sitta. Jag bootar från Cd:n men när den gått igenom första tänka fasen får jag upp en text som helt enkelt säger att Windows hittar inte min hårddisk.

Så nu tar ajg gärna emot tips och ideer elelr ska ajg bara ge upp ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in