Citat:
Ursprungligen postat av
HasseBanan
Skulle man inte på ett sätt kunna kalla WT-svenskar för välfärdsskadade? De överkonsumerar en massa onyttig skit, är ofta feta och osymmetriska i kroppen, roas av fördummande underhållning vars koncept från början kommer från USA. Lever hellre på bidrag än arbetar för att arbeta är ju jobbigt och ansträngande. Svenskar som inte kan hantera välfärden helt enkelt?
Det du skriver är lite floskel-varning dock. För dagens WT är arbetande i huvudsak, och sålunda inte liggande på soffan i ett vegetativt tillstånd. En stor del av dagens
arbetare inom industrin, truckförare, lastbilschaufförer och liknande är WT. Bland kockar och säljare, där dock väldigt många är invandrare, är det likaså späckat med skräpiga människor enligt empirisk erfarenhet. De få personer som jag känner till som är öppet arbetslösa arbetar svart till 90%, flera inom antingen restaurang-branschen eller inom flytt-branschen. Utomlands, i Thailand (som alla redan vet) såväl som på medelhavsområden i stil med Malta härjar också en uppsjö, tusentals, av osmakliga "svennebananer", något som jag haft "förmånen" att kunna slå fast med egna ögon. Dessa individer, som är ökända på ön av folk från andra länder för sitt odrägliga beteende med fylla, droger och bråk, ägnar sig primärt åt arbete inom betting alternativt gaming-sektorerna, ofta med kundservice-uppdrag, varav en "profil" som logerar permanent därnere och så gott som kroniskt frekventerar nattklubbarna är SVT-profilen Neutraths lillebror, god vän till BB-deltagaren Rodney da Silva. Jag kan med enkelhet räkna upp ett 50-tal människor, från Singapore i öster till Mexico City i väst, i stort sett samtliga
med arbete, som jag vet vilka de är som jag med viss säkerhet kan bedöma fyller kvoten för att passa in i defintionen av ett WT utifrån den gängse konsensus-definitionen av begreppet som projicerats fram hittills i denna tråden. Med detta inlägget vill jag avliva föreställningen om den skräpiga människan som en stillastittande och främst, icke-arbetande, varelse som lite av en myt eller floskel, med långt ifrån allmängiltig bäring i verkligheten. Det finns alltför många smutsiga branscher där folk arbetar hederligt för att det skulle kunna stämma. Mitt intryck av WT-människan är visserligen att den är slö, lat och saknar ambition, men också att den är en sinnrik mästare på att förmå lokalisera kryphål inom den flexibla, globaliserade arbetsmarknaden, inrikes eller utrikes, svart eller vitt, privat eller offentligt, där de kan smita in utan att tvingas till alltför många eftergifter i förhållande till sin karaktär och dess tillhörande omättliga driftbegär. Distinktionen som måste göras här är den mellan hårt arbete och den mellan arbete. För ett WT är hårt arbete per definition synonymt med ett ofog, med minimalt inneboende värde eller "i sig", och livet går mycket ut på att bearbeta dess livsekvation som kokar ner till att göra så lite som möjligt för att samtidigt få ut så mycket som möjligt. I den ekvationen är arbete visserligen ett mödosamt hinder, om än inte oöverstigligt. Vi kan dra en parallell med att simma i havet; för ett WT är ett jobb som att simma bland brännmaneter snarare än en no-go zon bland blodtörstiga hajar som omgärdas av höga stängsel.