2016-09-10, 23:25
Medlem
flaess avatar
WT-folkets fäbless för horribla mat- och dryckeskombinationer har jag aldrig riktigt förstått mig på.

En kille på jobbet med y-namn fullkomligt dränker sina maträtter i soja, äter aldrig grönsaker och frukt (det är bögigt!), äter ofta godis istället för en rejäl frukost och dricker nästan enbart läsk.

En tjejkompis använder ketchup till allt som går att äta. Stekt strömming, pannkakor, rostat bröd och glass (!!!) för att ta några exempel.... tvi vale!

En gammal klasskamrat till farsan lever nästan uteslutande på korv och mackor. Vederbörandes arbetsplats slog på stort för några år sedan och bokade bord på fashionabla Grand Hôtel i Stockholm. Alla hans kollegor njöt till fullo av den utsökta maten... medan han själv vägrade beställa från menyn med "jättekonstiga maträtter som säkert inte går att äta". Han uppsökte istället närmast tänkbara gatukök och beställde grillkorv med pommes frites och en pucko.

Till sist så måste jag nämna att jag och några kollegor satt och diskuterade olika recept på smörgåstårtor i samband med en lunch i början av veckan. Många smakfulla recept förmedlades runt bordet. Då tog en kollega, ökänd för sina matvanor, tillfället i akt och förkunnade att hon minsann hade det bästa receptet av oss alla, för hon använder nämligen stora mängder krossade ostkrokar tillsammans med mimosasallad och skinka som fyllning samt täcke, garnerar med fruktsallad och serverar glass till anrättningen! Hon satt där med ett självbelåtet leende medan vi andra bara satt och
Citera
2016-09-11, 09:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
WT-folkets fäbless för horribla mat- och dryckeskombinationer har jag aldrig riktigt förstått mig på.

En kille på jobbet med y-namn fullkomligt dränker sina maträtter i soja, äter aldrig grönsaker och frukt (det är bögigt!), äter ofta godis istället för en rejäl frukost och dricker nästan enbart läsk.

En tjejkompis använder ketchup till allt som går att äta. Stekt strömming, pannkakor, rostat bröd och glass (!!!) för att ta några exempel.... tvi vale!

En gammal klasskamrat till farsan lever nästan uteslutande på korv och mackor. Vederbörandes arbetsplats slog på stort för några år sedan och bokade bord på fashionabla Grand Hôtel i Stockholm. Alla hans kollegor njöt till fullo av den utsökta maten... medan han själv vägrade beställa från menyn med "jättekonstiga maträtter som säkert inte går att äta". Han uppsökte istället närmast tänkbara gatukök och beställde grillkorv med pommes frites och en pucko.

Till sist så måste jag nämna att jag och några kollegor satt och diskuterade olika recept på smörgåstårtor i samband med en lunch i början av veckan. Många smakfulla recept förmedlades runt bordet. Då tog en kollega, ökänd för sina matvanor, tillfället i akt och förkunnade att hon minsann hade det bästa receptet av oss alla, för hon använder nämligen stora mängder krossade ostkrokar tillsammans med mimosasallad och skinka som fyllning samt täcke, garnerar med fruktsallad och serverar glass till anrättningen! Hon satt där med ett självbelåtet leende medan vi andra bara satt och

Dåliga matvanor ingår tyvärr i det sociala arvet. I min erfarenhet är det många vuxna, även sådana som vuxit upp i ordentliga familjer, som äter dåligt. Köper färdiglagad mat eller lever på mackor och bullar, typ. Man prioriterar inte att stå och laga hela måltider bara till sig själv. Men skillnaden är, att när de gifter sig/flyttar ihop, och ännu mer när de bildar familj, så ändrar sig det där. Då går de tillbaka till uppväxtens lagade mat på regelbundna tider. Men WT gör inte det, för de har aldrig fått lära sig varken att laga mat eller att uppskatta riktigt god lagad mat. Eller att se fördelarna i att hela familjen samlas runt matbordet.
Citera
2016-09-14, 17:19
Moderator
Psilosophers avatar
Jag har en flirt på gång med en brud som heter Shawnee (!). Hon är överviktig, tatuerad och piercad. Äldst i en skara av 10 syskon. Jobbar som frisör. Hon har en flaska Malibu i väskan, som hon toppar upp min öl med på puben. När jag tar henne på rumpan utbrister hon "fuck off, you're fifty and I'm twenty" samtidigt som hon ler och suger mig med blicken.

Borde jag slå till?

På minussidan: Hon är lite för välvårdad, inga mjukisbyxor och så. Vidare har hon inga barn, vad jag förstår.
Citera
2016-09-14, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag har en flirt på gång med en brud som heter Shawnee (!). Hon är överviktig, tatuerad och piercad. Äldst i en skara av 10 syskon. Jobbar som frisör. Hon har en flaska Malibu i väskan, som hon toppar upp min öl med på puben. När jag tar henne på rumpan utbrister hon "fuck off, you're fifty and I'm twenty" samtidigt som hon ler och suger mig med blicken.

Borde jag slå till?

På minussidan: Hon är lite för välvårdad, inga mjukisbyxor och så. Vidare har hon inga barn, vad jag förstår.
Hur är hennes bostad? Brukar kunna vara avgörande i svåra fall.
Citera
2016-09-14, 17:35
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Hur är hennes bostad? Brukar kunna vara avgörande i svåra fall.
Ingen aning, inte varit där. Än. Har dock en känsla av att hon bor hemma, då hon brukar hänga men sin morsa och syrra på puben. Klass, hela vägen.
Citera
2016-09-15, 08:22
Medlem
profanum.vulguss avatar
WT-granne NO1:

- Kör lastbil med grus.
- Har 3 ungar med en tjej som kommer över när det är helg helg
- Han har inte vårdnaden om barnen
- Går i arbetskläder på fritiden(gula jackor/byxor)
- Röker som en borstbindare
- Har ärvt sin lägenhet av sin mormor
- Möbler och övrig inredning är i originalskick sedan hans mormor dog(10+ år sen)
- Dricker konstant(har nog aldrig sett honom nykter)
- Använder mellan varven amfetamin och röker hasch
- Slår, kränker och hotar sin särbo när hon är på besök med barnen
- När det är grillsäsong köper han ett stort stycke av något billigt fläskkött, styckar upp och fryser in
- Sprit, pommes och bea är "triumfkortet" för en lyckad kväll
- Gillar inte öl för det är för låg alkoholhalt. Sprit verkar effektivare och han slipper springa på toa
- Är totalt ointresserad av att lära sig något
- Tror att han kan och vet allt
- Hans lägenhet luktar mögel
- Han anser att det är "träning" att hoppa på motorcykeln och åka 4 mil på asfalt
- Han påstår att hans livsstil inte påverkar honom för att han har bra gener
- Han klagar ständigt på att han har ont någonstans
- Hans ungar lekte med min dotter - lägenheten luktade konstigt när ungarna och mamman var här

Största wt-exemplaret jag någonsin träffat. Han lever än.
Senast redigerad av profanum.vulgus 2016-09-15 kl. 08:25.
Citera
2016-09-15, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profanum.vulgus
WT-granne NO1:

- Kör lastbil med grus.
- Har 3 ungar med en tjej som kommer över när det är helg helg
- Han har inte vårdnaden om barnen
- Går i arbetskläder på fritiden(gula jackor/byxor)
- Röker som en borstbindare
- Har ärvt sin lägenhet av sin mormor
- Möbler och övrig inredning är i originalskick sedan hans mormor dog(10+ år sen)
- Dricker konstant(har nog aldrig sett honom nykter)
- Använder mellan varven amfetamin och röker hasch
- Slår, kränker och hotar sin särbo när hon är på besök med barnen
- När det är grillsäsong köper han ett stort stycke av något billigt fläskkött, styckar upp och fryser in
- Sprit, pommes och bea är "triumfkortet" för en lyckad kväll
- Gillar inte öl för det är för låg alkoholhalt. Sprit verkar effektivare och han slipper springa på toa
- Är totalt ointresserad av att lära sig något
- Tror att han kan och vet allt
- Hans lägenhet luktar mögel
- Han anser att det är "träning" att hoppa på motorcykeln och åka 4 mil på asfalt
- Han påstår att hans livsstil inte påverkar honom för att han har bra gener
- Han klagar ständigt på att han har ont någonstans
- Hans ungar lekte med min dotter - lägenheten luktade konstigt när ungarna och mamman var här

Största wt-exemplaret jag någonsin träffat. Han lever än.
Jag hoppas att du anmält honom till de sociala myndigheterna och polisen. Barn ska aldrig behöva uppleva att deras mamma blir slagen, kränkt och hotad. Om det sker mot mamman kan det dessutom lika väl ske mot barnen. Inga barn ska behöva växa upp med en pappa som misshandlar deras mamma och kanske dem själva också.
Citera
2016-09-15, 14:10
Medlem
profanum.vulguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag hoppas att du anmält honom till de sociala myndigheterna och polisen. Barn ska aldrig behöva uppleva att deras mamma blir slagen, kränkt och hotad. Om det sker mot mamman kan det dessutom lika väl ske mot barnen. Inga barn ska behöva växa upp med en pappa som misshandlar deras mamma och kanske dem själva också.

Eftersom han inte har vårdnaden över barnen är det i så fall mamman som ska anmälas för att hon tar dit dem och utsätter dem för detta. Mamman har valt detta liv och har blivit anmäld några gånger till soc. Hon har en egen lägenhet några mil härifrån men väljer att komma hit och bli slagen framför sina barn varje helg. Det klart - om hon anmälde honom skulle han åka in ett tag. Sen skulle samma visa upprepas igen. Om jag skulle anmäla honom skulle båda blåljuga och hon skulle få lite mer stryk lite oftare. Boxade på honom i somras, men det var av en annan anledning.
Citera
2016-09-16, 05:31
Medlem
Menardus avatar
Ouppfostrade barn som "slår" föräldrarna, vilket får föräldrarna att till slut göra det barnen velat t.ex. köpa något som barnen pekat på i affären, ser riktigt illa ut.
Citera
2016-09-16, 09:27
Medlem
profanum.vulguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menardu
Ouppfostrade barn som "slår" föräldrarna, vilket får föräldrarna att till slut göra det barnen velat t.ex. köpa något som barnen pekat på i affären, ser riktigt illa ut.

Är inte dessa ouppfostrade barn vanligare bland karriär-kåta föräldrar i innerstan? Dessa föräldrar brukar ju lämna ifrån sig ungarna så många timmar i veckan dom kan så tidigt som möjligt. Barnen känner sig bortvalda och får prylar istället för kärlek. Det kan leda till allvarliga personlighetsstörningar och brist på empati. Att vara empatistörd passar visserligen bra i många branscher där dessa barn sedan kan göra karriär, så det kanske är en del av uppfostran.
Citera
2016-09-20, 09:32
Medlem
Citat:
Är inte dessa ouppfostrade barn vanligare bland karriär-kåta föräldrar i innerstan? Dessa föräldrar brukar ju lämna ifrån sig ungarna så många timmar i veckan dom kan så tidigt som möjligt. Barnen känner sig bortvalda och får prylar istället för kärlek. Det kan leda till allvarliga personlighetsstörningar och brist på empati. Att vara empatistörd passar visserligen bra i många branscher där dessa barn sedan kan göra karriär, så det kanske är en del av uppfostran.

Håller med. Det är ett betydligt vanligare fenomen bland övre medelklass människor.
Citera
2016-09-22, 21:59
Medlem
Menardus avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Operaio
Håller med. Det är ett betydligt vanligare fenomen bland övre medelklass människor.

Nej, det jag menar är något helt annat. För medelklassen är det jätteviktigt att det ska se fint ut i alla fall. Så det sker på ett helt annat sätt när det kommer till WT, bara de och deras barn kan misslyckas så bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in