Citat:
Ursprungligen postat av
Adelaide
Folk verkar blanda ihop WT med arbetarklass. Det finns en viss skillnad. Arbetarklassen har dock oftast en del gemensamma drag med WT, t.ex tatueringar, piercingar, ovårdade osv.
Skillnaden är dock att arbetarklassen trots allt har jobb och har lite högre tillgångar än WT.
WT gör liksom bara....ingenting. De lever på bidrag år efter år.
Jag håller inte med. WT är ett mind set, som är vanligast hos dom som lever på bidrag år efter år (dock är inte alla som gör det WT, det finns andra orsaker också), lite mindre vanligt hos arbetarklass, o.s.v. mindre vanligt ju högre upp i utbildnings- och inkomstligorna man kommer. Jag har aldrig träffat en läkare eller civilingenjör som är WT, men så pass högt upp som sjuksköterskor har jag träffat flera. Det avgörande är inte om en person lever på bidrag - även om många WT gör det - för det finns det många andra också som gör, utan att vara ett dugg WT.
WT-sjuksköterskorna jag känt hade i och för sig det gemensamt, att de hellre var sjukskrivna hemma än på sina avdelningar på sjukhuset... I allt annat utom att de hade en - förhållandevis enkel, men ändå - högskoleutbildning, så var de WT: attityderna, språket, smaken, intressena, livsstilen (många karlar, barn hit och dit, billigt rödtjut spelar stor roll i livet, resor till Mallis och Phuket och liknande svenskturistställen, absolut inget intresse för konst, kultur, politik, religion eller samhällsfrågor, eller förkovran utanför yrket (som kan omsättas i högre lön).