Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-09, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edulimefragetecken
Motpoler existerar eller hur?
Black Trash. Kan vi ta en tråd om det?

På vilket sätt skulle det vara en motpol? Samma beteende fast mörkhyade personer. Motpolen är överklass.
Citera
2015-09-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edulimefragetecken
Motpoler existerar eller hur?
Black Trash. Kan vi ta en tråd om det?

Motpolen till trasproletär ("white trash") är ju arbetare/proletär: en mindre bemedlad människa som trots sina bristande ekonomiska tillgångar ändå förmår leva ett hederligt och anständigt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
På vilket sätt skulle det vara en motpol? Samma beteende fast mörkhyade personer. Motpolen är överklass.

Motpolen till överklass är nyrik.
Citera
2015-09-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Motpolen till överklass är nyrik.

Nej, det är det inte.
Citera
2015-09-11, 09:59
Medlem
Citat:
Nej, det är det inte.

Jo. De nyrika skiljer sig från överklassen på samma sätt som trasproletariatet skiljer sig från arbetarna: de förmår inte att leva så anständigt som de borde, givet sina förutsättningar.
Senast redigerad av Selmer 2015-09-11 kl. 10:04.
Citera
2015-09-11, 12:40
Medlem
Citat:
Jo. De nyrika skiljer sig från överklassen på samma sätt som trasproletariatet skiljer sig från arbetarna: de förmår inte att leva så anständigt som de borde, givet sina förutsättningar.

Att något skiljer sig åt från någonting annat innebär inte att det är dess motpol. Hamburgare är inte motpol till korv o.s.v. Nyrika och överklass är inte samma sak, men det är knappast varandras motpoler.
Citera
2015-09-11, 12:52
Medlem
Dr_knass avatar
Översminkad, ha långt hår men rakat på ena sidan, tjocka svarta glasögon och arbeta inom retail (aka butiksbiträde). Stavar gärna namn med Z och har en traditionell uppdelning av hemmasysslor mellan mannen och kvinnan.
Citera
2015-09-11, 13:38
Medlem
Citat:
Att något skiljer sig åt från någonting annat innebär inte att det är dess motpol. Hamburgare är inte motpol till korv o.s.v. Nyrika och överklass är inte samma sak, men det är knappast varandras motpoler.

Hela tråden handlar ju om frågan: vad skiljer trasproletariatet från anständiga människor? Alla vet hur fattiga och rika människor skiljer sig åt, så det är inte relevant för frågeställningen. Det som är relevant, är vad som skiljer "white trash" från anständiga arbetare, och därför kan man säga att de är varandras motpoler i det här fallet.
Citera
2015-09-11, 14:26
Medlem
Citat:
Hela tråden handlar ju om frågan: vad skiljer trasproletariatet från anständiga människor? Alla vet hur fattiga och rika människor skiljer sig åt, så det är inte relevant för frågeställningen. Det som är relevant, är vad som skiljer "white trash" från anständiga arbetare, och därför kan man säga att de är varandras motpoler i det här fallet.

Läs det inlägg jag ursprungligen kommenterade på. Denna person menade att "black trash" skulle vara white trash motpol. Då kommenterade jag att black trash inte är någon form av motpol till white trash utan bara samma sak fast annan hudfärg. Motpolen är överklass. Vad du tycker är intressant eller inte i frågeställningen spelar ingen roll. "Anständiga arbetare" och white trash är inte varandras motpoler oavsett hur intressant det är att diskutera deras skillnader.
Citera
2015-09-11, 16:24
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Läs det inlägg jag ursprungligen kommenterade på. Denna person menade att "black trash" skulle vara white trash motpol. Då kommenterade jag att black trash inte är någon form av motpol till white trash utan bara samma sak fast annan hudfärg. Motpolen är överklass. Vad du tycker är intressant eller inte i frågeställningen spelar ingen roll. "Anständiga arbetare" och white trash är inte varandras motpoler oavsett hur intressant det är att diskutera deras skillnader.

Finns inget som heter "black trash".

Pratar man om svarta så heter det bara "trash". Man lägger till "white" för man anser att perosnen i fråga är på en svart mans nivå i social och ekonomisk status.

Begreppet "white trash" är således extremt rasistiskt laddat. Blir då extra kul när mediafolk slänger sig med ordet
Citera
2015-09-11, 16:24
Medlem
svampssons avatar
Sidecut på tjejer lutar fan i mig lite åt wt-hållet. De ska dessutom alltid posta bild om det på facebook och tala om hur jävla nöjda dom är, men det fattar ju vem som helst att dom inte är.
Citera
2015-09-12, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Finns inget som heter "black trash".
Jag har aldrig påstått det, jag citerade bara en annan person som menade att black trash är en motpol till white trash, vilket jag då förklarade att det inte är, eftersom det i princip är samma sak.
Citera
2015-09-16, 13:44
Medlem
Uttrycket WT var och är otroligt kränkande, detta trots att innebörden har förändrats. Jag är en stark motståndare till det. Kanske gillar FB-s mest ignoranta innesittarrasister att håna "fattiga vita som lever som svarta", och den moderna betydelsen - "jag måste accentuera min status som trendig, urban medelklass genom att trycka ned andra" - är väl inte heller särskilt sympatisk. För det mesta känns användandet ogenomtänkt snarare än elakt.

Däremot tror jag att många skribenter är något på spåren. Anständig respektive odisciplinerad och dekadent arbetarklass separeras av otaliga klassmarkörer. Den senare gruppen är mycket osympatisk, ja direkt motbjudande - ungefär som den tacky medelklassen. Det är åtminstone min uppfattning att dessa slaskmarkörer ofta går i arv och, således, ibland också dyker upp hos en del personer vars föräldrar gjort en materiell klassresa.

Gemensam nämnare för markörerna ifråga är väl dålig uppfostran i kombination med låg intelligens. Ofta finns en total ovilja att anpassa sig till rådande social kontext och ett ointresse för andra människors intressen och perspektiv (detta får inte förväxlas med blyghet). De anstränger sig aldrig. Självsinsikten är ofta mycket låg. Anpassar man sig inte till deras energinivå och intressen blir det sociala utbytet lika med noll.

Detta, och att spotta på gatan. Det finns få lågklassmarkörer som är så otroligt tydliga - med det menar jag klass som i beteende, stil och värdighet, inte förmögenhet och vapensköldar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in