Citat:
Ursprungligen postat av punksvin
Nja... jag menade inte fattigdom direkt, utan mer en familj som klarar sig bra genom att man vänder på slantarna och genom detta kan leva ett bra liv.
Iofs kan det vara så att vi har olika syn på begrepet fattig. Fattigdom för mig är när man verkligen inte kan ordna mat på bordet eller måste gå runt i kläder som av "kvalitetsskäl" borde kasserats för länge sen, inte kläder som borde förpassas pga. modesvängningar.
För att röra till det lite.
Vad säger man om familjer i Sverige som det går bra för, som har pengar så att de kan köpa i princip allt det som sociala konventionerna säger att de skall köpa, men istället väljer att leva puritanskt (följer de gamla etikkoderna om slit och sparsamhet utan att vara kyrkobesökare)? De går i samma kläder år ut och år in, unnar sig inte särskilt mycket, lägger hellre pengar på hög och är nöjda med det. Jag känner sådana här människor. De är egenföretagare, framgångsrika, men på deras klädstil och levnadssätt kan man inte se det. De kan misstas för WT på ytan, men om man gör en granskning så kan man förvånat se att de äger åkerier och entreprenadfirmor där de äger åtskilliga traktorer och lastbilar som de har köpt kontant.
Sådana här puritanska familjer spränger WT-konceptet lite grann.