2008-02-29, 17:23
Medlem
Porsennas avatar
Är det WT att gå runt i hockeytröjor på samhället?
Citera
2008-02-29, 17:27
Medlem
catlands avatar
Varför blandar ni hela tiden ihop vanliga låglönesvenssons med WT? Sluta göra det era fånar.
Citera
2008-02-29, 17:28
Medlem
Porsennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catland
Varför blandar ni hela tiden ihop vanliga låglönesvenssons med WT? Sluta göra det era fånar.

Vad är en låglönesvensson?
Citera
2008-02-29, 17:41
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
Vad är en låglönesvensson?

En familj där båda försörjarna har dåligt betalda jobb, han kanske jobbar med ett mindre kvalificerat verkstadsjobb och hon är halvtidssjukskriven från sitt jobb på ett tvätteri t.ex.
Det är en familj som trots knapp ekonomi får det att gå runt, men inte tar knepiga lån för att unna sig "statusprylar". Barnen är någorlunda uppfostrade. Man lever trots sina knappa resurser på ett drägligt och välordnat sätt.

Det är den bilden jag får när jag hör ordet låglönesvensson.
Citera
2008-02-29, 17:43
Medlem
Porsennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punksvin
En familj där båda försörjarna har dåligt betalda jobb, han kanske jobbar med ett mindre kvalificerat verkstadsjobb och hon är halvtidssjukskriven från sitt jobb på ett tvätteri t.ex.
Det är en familj som trots knapp ekonomi får det att gå runt, men inte tar knepiga lån för att unna sig "statusprylar". Barnen är någorlunda uppfostrade. Man lever trots sina knappa resurser på ett drägligt och välordnat sätt.

Låter som en bra familj. Men skulle de eventuellt kunna unna grabbarna en LHC-tröja var med namnet Hurtig tryckt på ryggen?
Citera
2008-02-29, 17:48
Citat:
Låter som en bra familj. Men skulle de eventuellt kunna unna grabbarna en LHC-tröja var med namnet Hurtig tryckt på ryggen?

Ja och de skulle nog tacka artigt för den och trots att de skulle råka tycka att det var den bästa tröjan i världen skulle de inte bära den varje dag. Ett fenomen som jag tycker mig se hos de jag klassar som WT (att favoritplagget bäres dagligen).

Jag menade inte med mitt inlägg att det skulle vara en fattig familj, bara att det är en familj som inte köper 3st Playstation varje jul till ungarna.

Jag anar nån sarkasm eller dylikt när "Hurtig" kommer på tal... Är det så?
Citera
2008-02-29, 17:53
Medlem
Porsennas avatar
Citat:
Ja och de skulle nog tacka artigt för den och trots att de skulle råka tycka att det var den bästa tröjan i världen skulle de inte bära den varje dag. Ett fenomen som jag tycker mig se hos de jag klassar som WT (att favoritplagget bäres dagligen).

Jag menade inte med mitt inlägg att det skulle vara en fattig familj, bara att det är en familj som inte köper 3st Playstation varje jul till ungarna.

Jag anar nån sarkasm eller dylikt när "Hurtig" kommer på tal... Är det så?

Nej, det är det enda hockeynamnet jag kunde komma att tänka på så här på rak arm. OT: Känner till fler NHL-spelare än elitseriespelare.
Citera
2008-02-29, 17:54
Citat:
Nej, det är det enda hockeynamnet jag kunde komma att tänka på så här på rak arm. OT: Känner till fler NHL-spelare än elitseriespelare.

Ok, då är jag med på banan igen.
Citera
2008-02-29, 21:02
Medlem
lteshs avatar
Citat:

Håller med om att det finns en väldigt stor skillnad mellan WT och fattig arbetarklass.
Citera
2008-03-02, 00:19
Medlem
I Sverige finns det inte så mycket förutsättningar för skapandet av en genuin white trailer trash - klass.
Låglönesvenssons får därmed finna sig i att halka med i begreppet om vi nu ska ha några wt:s i Svedala.
Och det vill vi ju!
Vi vill ha mångfald!

Citera
2008-03-02, 04:49
Citat:
Ursprungligen postat av ltesh
Håller med om att det finns en väldigt stor skillnad mellan WT och fattig arbetarklass.

Nja... jag menade inte fattigdom direkt, utan mer en familj som klarar sig bra genom att man vänder på slantarna och genom detta kan leva ett bra liv.

Iofs kan det vara så att vi har olika syn på begrepet fattig. Fattigdom för mig är när man verkligen inte kan ordna mat på bordet eller måste gå runt i kläder som av "kvalitetsskäl" borde kasserats för länge sen, inte kläder som borde förpassas pga. modesvängningar.
Citera
2008-03-02, 09:07
Medlem
Porsennas avatar
Citat:
Nja... jag menade inte fattigdom direkt, utan mer en familj som klarar sig bra genom att man vänder på slantarna och genom detta kan leva ett bra liv.

Iofs kan det vara så att vi har olika syn på begrepet fattig. Fattigdom för mig är när man verkligen inte kan ordna mat på bordet eller måste gå runt i kläder som av "kvalitetsskäl" borde kasserats för länge sen, inte kläder som borde förpassas pga. modesvängningar.

För att röra till det lite.

Vad säger man om familjer i Sverige som det går bra för, som har pengar så att de kan köpa i princip allt det som sociala konventionerna säger att de skall köpa, men istället väljer att leva puritanskt (följer de gamla etikkoderna om slit och sparsamhet utan att vara kyrkobesökare)? De går i samma kläder år ut och år in, unnar sig inte särskilt mycket, lägger hellre pengar på hög och är nöjda med det. Jag känner sådana här människor. De är egenföretagare, framgångsrika, men på deras klädstil och levnadssätt kan man inte se det. De kan misstas för WT på ytan, men om man gör en granskning så kan man förvånat se att de äger åkerier och entreprenadfirmor där de äger åtskilliga traktorer och lastbilar som de har köpt kontant.

Sådana här puritanska familjer spränger WT-konceptet lite grann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in