Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-14, 23:52
  #1
Medlem
Frihet2010s avatar
Tänkte höra vad ni tänker om följande scenario:

Lisa och Max äger ett AB som de driver i ett köpcentrum
Företaget har sämre och sämre lönsamhet
Fler och fler företag går i konkurs i detta centrum och har nu flera tomma lokaler
Företaget har ett avtal med hyresvärd som gäller i två år till
Hyresvärden vägrar sänka hyran och är allmänt jobbiga att ha att göra med
Nu börjar Lisa och Max känna att de börjar blir riktigt illa och funderar på konkurs.

Max har ytterligare ett företag, ett HB, tillsammans med en annan kompanjon Kalle, som säljer en hel del samma saker som AB.

Max vill avveckla AB och koncentrera sig på HB
Max vill inte "blåsa" någon av sina leverantörer, banken eller skattemyndigheten. Men gärna Hyresvärden

Att överlåta avtalet till någon annan fungerar inte eftersom ingen är intresserad i detta "tomma" centrum.

Fråga 1: Kan Max sälja saker till sitt HB med 50% rabatt på faktura eller måste han sälja till inköpspriser (han är samma ägare till både HB och AB). Ingen konkursansökan är gjord för AB än så länge.

Fråga 2: Vad händer om Max börjat strunta i att betala hyresvärden och bara betala av sina skulder till leveratörer, bank och skattemyndigheten tills hyresvärden går vidare med ärendet att vi inte betalat på några månader?

Fråga 3: Vad händer om Max börja plocka ut egna insatta pengar i AB och betala andra privata skulder för att snart ev sätta företaget i Konkurs?

Fråga 4: Vad händer om Max börjar plocka bort småsaker ur AB om han eller hyresvärden snart skickar en konkursansökan på AB?

Fråga 5: Hur tycker ni att man bör göra om man har ett AB som går dåligt och man vill stänga verksamheten men är fast på ett högt hyresavtal på två år.

Kryphål, smitvägar, och andra bra tips mottages tacksamt.

P.S Det är inte mitt företag men jag känner familjen.
Citera
2011-01-15, 00:08
  #2
Medlem
zewmahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2010
Fråga 2: Vad händer om Max börjat strunta i att betala hyresvärden och bara betala av sina skulder till leveratörer, bank och skattemyndigheten tills hyresvärden går vidare med ärendet att vi inte betalat på några månader?

Nu kanske jag är ute på djupt vatten, så lita inte allt för hårt på mig. Men övriga leverantörer kan bli återbetalningsskyldiga till konkursboet om TR anser att vissa leverantörer har prioriterats (och andra ignorerats) i samband med att ägare kunde ana att konkurs var kommande.

Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2010
Fråga 5: Hur tycker ni att man bör göra om man har ett AB som går dåligt och man vill stänga verksamheten men är fast på ett högt hyresavtal på två år.
Är målet att stänga ner företaget och är det HELT omöjligt att sänka hyran? Isf kursa skiten och dra inte ut allt för länge på lidandet. Tänk på eventuella inteckningar som delägare kan ha gjort mot bank (och kolla även att det inte finns någon skum personlig borgen i hyreskontraktet, iofs mycket tveksamt)).

Passa på att blåsa skatteverket med, dom judarna ska ha så lite som möjligt.
__________________
Senast redigerad av zewmah 2011-01-15 kl. 00:20.
Citera
2011-01-15, 00:24
  #3
Medlem
Frihet2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zewmah
Nu kanske jag är ute på djupt vatten, så lita inte allt för hårt på mig. Men övriga leverantörer kan bli återbetalningsskyldiga till konkursboet om TR anser att vissa leverantörer har prioriterats (och andra ignorerats) i samband med att ägare kunde ana att konkurs var kommande.

Tack för ditt svar

Ja det här diskuterade vi eftersom jag tycker mig minnas att jag läst detta någonstans. På vilket sätt kan de veta att man "anat" en analkande konkurs? AB har precis klarat sig månad för månad under ganska lång tid, men nu har max börjat töttna på att skjuta in pengar i företaget och vill satsa på HB som är mer shop and drop. Inga hyror, inga särskilda lagerkostnader osv.

Edit: Max syfte är givetvis att komma ur veksamheten med minimala kostnader. Detta betyder inte att dom inte inser att det komma kosta utan försöker hitta den bäst möjliga vägen

Edit nr 2: Har Max näringsförbud under tiden som en ev konkurs är aktiv i annat bolag?
__________________
Senast redigerad av Frihet2010 2011-01-15 kl. 00:53.
Citera
2011-01-15, 00:59
  #4
Medlem
zewmahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2010
På vilket sätt kan de veta att man "anat" en analkande konkurs?

Ingen aning hur de bedömer det, men behövs det konstanta tillskott av kapital för att hålla det flytande samt att exempelvis 5 leverantörer med "nya" fakturor fått fullt betalt, och 20 med gamla inte fått det - är ju en indikation. Men som sagt, jag spekulerar här.

Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2010
Edit: Max syfte är givetvis att komma ur veksamheten med minimala kostnader. Detta betyder inte att dom inte inser att det komma kosta utan försöker hitta den bäst möjliga vägen

Konkurs är förmodligen den ekonomiskt bästa lösningen, med tanke på att 2 årshyror lär vara mångdubbelt mer än eventuella företagsinteckningar.

Ett tips är att ta kontakt med en advokat med inriktning som konkursförvaltare, boka en timme och gå igenom vad som är bästa lösningen för ägarna rent personligen. Är förmodligen välspenderade 1500:-


Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2010
Edit nr 2: Har Max näringsförbud under tiden som en ev konkurs är aktiv i annat bolag?
Ren spekulation igen; men det låter väldigt drastiskt med näringsförbud. Han kan dock nekas F-skatt om det finns skatteskulder i AB, men detta har han ju redan.
__________________
Senast redigerad av zewmah 2011-01-15 kl. 01:02.
Citera
2011-01-15, 10:47
  #5
Medlem
Frihet2010s avatar
Tack för dina svar..

Ingen som har svar på mina andra frågor?
Citera
2011-01-15, 14:50
  #6
Medlem
Beaumonts avatar
Nu är jag ingen expert på området, men tycker det mesta är om inte annat väldigt nära gränsen till ekonomisk brottslighet. Om det skulle röra sig om lite större belopp skulle det inte förvåna mig om den frågan i alla fall utreddes.

I annat fall får du vällans själv välja att likvidera bolaget. Då behöver du inte vänta på en konkursansökan.
Citera
2011-01-15, 15:43
  #7
Medlem
Frihet2010s avatar
Nu kan jag inte det här med konkurs och likvidation men för att de kunna likvidera företaget så måste de väl kunna betala även hyresvärden som vill ha 2 årshyror... Och hyran ligger på kanske 50tusen kr i månaden.

Det är en omöjlighet att deras företag kommer kunna sälja alla tillgångar och råd att betala alla.
Citera
2011-01-15, 16:45
  #8
Medlem
zewmahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Då behöver du inte vänta på en konkursansökan.

Behövs inte väntas någonting, aktiebolaget kan begära sig självt i konkurs.
Vid en likvidation hänger dom ju på hyreskontraktet (plus eventuella uppsägningslöner etc), vilket är precis vad ägarna vill undvika; så det var ju ett riktigt dåligt tips...
Citera
2011-01-15, 19:31
  #9
Medlem
Fråga 1: Kan Max sälja saker till sitt HB med 50% rabatt på faktura eller måste han sälja till inköpspriser (han är samma ägare till både HB och AB). Ingen konkursansökan är gjord för AB än så länge.

Svar: Max kan sälja saker till sitt HB, dock ska det säljas till skäligt och marknadsmässigt pris. Visst kan man lämna viss rabatt. Om konkursutbrottet sker kort efter försäljningen och du har sålt sakerna till ett annat bolag du har intresse i för 50% av värdet riskerar du att kk förvaltaren underkänner det hela. Det har dock med avsikt att göra. Du kan ju t. ex påstå att du var tvungen att sälja av det snabbt för att få in likvida medel till AB. Sköts den inte ordentligt riskerar du att begår borgenärsbrott.

Fråga 2: Vad händer om Max börjat strunta i att betala hyresvärden och bara betala av sina skulder till leveratörer, bank och skattemyndigheten tills hyresvärden går vidare med ärendet att vi inte betalat på några månader?

Svar: Skatteverket är alltid prioriterad att betala. I övrigt gäller det som andra sagt att förvaltaren kan begära återvinning av de pengar som betalats till vissa leverantörer då vissa bortprioriterats. Även här riskerar du att begå borgenärsbrott om du gör så. Du riskerar också att bli personligt betalningsskyldig för ABets skulder.

Fråga 3: Vad händer om Max börja plocka ut egna insatta pengar i AB och betala andra privata skulder för att snart ev sätta företaget i Konkurs?

Svar: Har du rätt att plocka ut pengarna? Är det lön? Men att bara tömma bolaget på pengar är naturligvis inte ok. Har du skatteskulder ska du först och främst se till att betala dem för att undvika personligt betalningsansvar.

Fråga 4: Vad händer om Max börjar plocka bort småsaker ur AB om han eller hyresvärden snart skickar en konkursansökan på AB?

Svar: Vad är det för småsaker?

Fråga 5: Hur tycker ni att man bör göra om man har ett AB som går dåligt och man vill stänga verksamheten men är fast på ett högt hyresavtal på två år.

Svar: Beror på hur ekonomin ser ut. Fungerar det hyffsat kan man ju välja att sätta bolaget i likvidation istället för konkurs. Möjligen sätter likvidatorn det i konkurs om det inte klarar sig.

Kryphål, smitvägar, och andra bra tips mottages tacksamt.

P.S Det är inte mitt företag men jag känner familjen.[/quote]
Citera
2011-01-15, 19:33
  #10
Medlem
Är bolaget på obestånd, dvs att dem inte kan betala sina fakturor i den följd de förfaller, och det inte endast är tillfälligt, ska bolaget försättas i konkurs.

Har dem upprättat någon kontorllbalansräkning?
Citera
2011-01-15, 22:04
  #11
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zewmah
Behövs inte väntas någonting, aktiebolaget kan begära sig självt i konkurs.
Vid en likvidation hänger dom ju på hyreskontraktet (plus eventuella uppsägningslöner etc), vilket är precis vad ägarna vill undvika; så det var ju ett riktigt dåligt tips...

Eftersom TS pratar om att denna önskar plocka ut pengar från företaget, får man utgå ifrån att det finns likvida medel att betala löpande fakturor för. Du menar att i ett sådant läge så kan ägaren själv begära sig i konkurs och då kommer inte ett korvöre betalas ut till hyresvärden men om ägaren istället väljer att likvidera företaget kommer hyresvärden få full kompensation för hyra?

Jag har extremt svårt att tro att lagen skulle göra en sådan skillnad, men du får gärna visa källa som styrker ett sådant påstående. Eller menar du att TS ska börja ge sig in på ekobrott och riskera näringsförbud och att det skulle vara ett bra tips?
Citera
2011-01-15, 23:52
  #12
Medlem
Frihet2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roughtuoube

Fråga 3: Vad händer om Max börja plocka ut egna insatta pengar i AB och betala andra privata skulder för att snart ev sätta företaget i Konkurs?

Svar: Har du rätt att plocka ut pengarna? Är det lön? Men att bara tömma bolaget på pengar är naturligvis inte ok. Har du skatteskulder ska du först och främst se till att betala dem för att undvika personligt betalningsansvar.

Detta är alltså pengar som Max tidigare skjutit in i företaget. Har han rätt att plocka ut dem? Är han inte skyldig att skjuta in pengar om företaget går dåligt och inte velat gå i konkurs?

Citat:
Ursprungligen postat av roughtuoube
Fråga 4: Vad händer om Max börjar plocka bort småsaker ur AB om han eller hyresvärden snart skickar en konkursansökan på AB?

Svar: Vad är det för småsaker?

Skrivare, vissa proukter osv, visst kan väl konkursförvaltaren undra var de tagit vägen.. jag menar det finns ju kvitton på fakturor som Max betalat som han då inte kan reogöra att han sålt?

Citat:
Ursprungligen postat av roughtuoube

Fråga 5: Hur tycker ni att man bör göra om man har ett AB som går dåligt och man vill stänga verksamheten men är fast på ett högt hyresavtal på två år.

Svar: Beror på hur ekonomin ser ut. Fungerar det hyffsat kan man ju välja att sätta bolaget i likvidation istället för konkurs. Möjligen sätter likvidatorn det i konkurs om det inte klarar sig.

Ekonomin är verkligen usel och har legat på gränsen hela tiden.

Tack för mkt bra svar
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback