2011-01-14, 19:17
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effiestonem
Nej. Jag syftar på vanliga, jämställda svenska män.

Jämställdhet.. men jämlikhet spelar ingen roll, eller? För du verkar ju anse att feminism står för människors lika värde, osv? Liksom ställer feminism som en god, ljus pelare med bra värderingar..?

Jag är för jämlikhet. Men att vara tillsammans med någon som enbart kämpar för halva befolkningen är något som är mig främmande. Avskyvärt i dagens samhälle, faktiskt. Jag hade nog tyckt det varit beundransvärt för 50-60 år sen, men inte idag.
Citera
2011-01-14, 19:25
Medlem
skotittares avatar
Jag dejtar enbart feminister. Om en tjej inte skulle vara feminist så ser jag det som ett stort minus. Och jag tycker inte att jag passar in på någon av de beskrivningarna du gav. Sedan har ju de typiska flashback-killarna en jävligt skev bild av feminister också...
Citera
2011-01-14, 19:28
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Jag dejtar enbart feminister. Om en tjej inte skulle vara feminist så ser jag det som ett stort minus. Och jag tycker inte att jag passar in på någon av de beskrivningarna du gav. Sedan har ju de typiska flashback-killarna en jävligt skev bild av feminister också...

Kan du inte förklara varför du ser det som ett minus ifall en tjej skulle anse att kvinnor och män skulle ha samma rättigheter, skyldigheter och så vidare, och som kämpade för att få bort orättvisan för båda könen istället för enbart ett kön? Det jag pratar om är alltså en person som inte är feminist, utan istället för jämlikhet.
Citera
2011-01-14, 19:35
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Kan du inte förklara varför du ser det som ett minus ifall en tjej skulle anse att kvinnor och män skulle ha samma rättigheter, skyldigheter och så vidare, och som kämpade för att få bort orättvisan för båda könen istället för enbart ett kön? Det jag pratar om är alltså en person som inte är feminist, utan istället för jämlikhet.

Jag är själv feminist och jag kämpar just för båda könen. Men ur ett genusperspektiv. och det gör alla de feminister som jag känner också.
Citera
2011-01-14, 19:40
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Jag är själv feminist och jag kämpar just för båda könen. Men ur ett genusperspektiv. och det gör alla de feminister som jag känner också.

Vad sägs om att du förklarar vad du menar egentligen, då feminism aldrig någonsin har "kämpat för båda könen".
Citera
2011-01-14, 19:47
Medlem
Effiestonems avatar
Citat:
Jag är för jämlikhet. Men att vara tillsammans med någon som enbart kämpar för halva befolkningen är något som är mig främmande. Avskyvärt i dagens samhälle, faktiskt. Jag hade nog tyckt det varit beundransvärt för 50-60 år sen, men inte idag.
Det finns olika typer av feminister, och det är ju en självklar sak. Jag, som så många andra kämpar inte enbart för kvinnor, och jag har absolut ingenting emot män. Det där är just en väldigt typisk fördom här på FB, att feminister anser kvinnan vara det bästa könet, hatar män osv.

Läser man på en aning om feminism får man reda på vilka många olika typer det faktiskt finns, alla feminister är inte eller ser ut på ett visst sätt.
Citera
2011-01-14, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Bra exempel. Det är inte ens en promille som gör det.

Du är ett bra exempel på en som dejtar feminister och låter dig bli kuvad av kvinnan.
Dom som dejtar feminister är män som tror sig vara det dom kallar "civiliserade" Alltså har emot all form av våld oavsett situation och starka känsloyttringar, hämnd och andra barbariska saker får inte förekomma utan allt ska vara enligt regelboken.

Killar som inte skrattade åt de politiskt inkorrekta skämten i skolan kanske är dom som dejtar feminister idag?
Citera
2011-01-14, 20:00
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Det finns olika typer av feminister, och det är ju en självklar sak. Jag, som så många andra kämpar inte enbart för kvinnor, och jag har absolut ingenting emot män. Det där är just en väldigt typisk fördom här på FB, att feminister anser kvinnan vara det bästa könet, hatar män osv.

Läser man på en aning om feminism får man reda på vilka många olika typer det faktiskt finns, alla feminister är inte eller ser ut på ett visst sätt.

Nej, min åsikt är nog inte den typiska åsikten på FB.

Jag har inte sagt något om fördomar, det är du som tolkar det som det. Själva definitionen på feminism är ju just att upphöja kvinnans rättigheter, bla bla ekonomisk, etc, med männens.

Det finns ingen feminism som kämpar för båda könens lika rättigheter, skyldigheter och att vi är lika inför lagen, och sedan ger sig på där det skiljer sig oavsett kön.

Det jag blir irriterad på är när du säger att du är feminist, och sedan säger du att du kämpar för män. Hur menar du då? Vad i f-n har feminismen gjort för att faktiskt hjälpa MÄN och deras problem?

Feminismen har hi-jackats av fullkomliga idioter som hittat hela vägen in till riksdagen. Så, hur kämpar du för båda könen?

Faktum är att män har i 30 års tid matats mer hur det är att vara kvinna, era problem, era känslor. Kvinnor har däremot inte matats med detta, kvinnor vet faktiskt väldigt lite om hur gemene man upplever saker, osv.. men.. det är ju klart, de som är feminister, de kämpar ju för BÅDA könen.. tjoho.

edit: stavning
Senast redigerad av morrhugg 2011-01-14 kl. 20:04.
Citera
2011-01-14, 20:06
Medlem
Herr Lindholms avatar
Sådana som är precis som feministerna - halvneurotiska medelklassakademiker.
Citera
2011-01-14, 20:11
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
text

Efter att du läst mitt svar så hoppas jag på att du fattar vad jag menar.

Feminismen ser bara till sina egna, punkt slut. Detta var vad som behövdes för 50 år sen, men det är inte vad som behövs idag, och det är inte det som har behövts på flera år.

Men alltid när man debatterar med "feminister" så "kämpar de för båda könen". OK, om ni nu gör det, snälla, tala då om hur? Vad menar ni egentligen? Vad är era åsikter, ni "vettiga" feminister som kämpar för båda könen?
Citera
2011-01-14, 20:29
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Vad sägs om att du förklarar vad du menar egentligen, då feminism aldrig någonsin har "kämpat för båda könen".

Då är du inskränkt och har missförstått en hel del om genus och feminism.
Citera
2011-01-14, 20:32
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Då är du inskränkt och har missförstått en hel del om genus och feminism.

Eller så har jag kollat upp vad feminism faktiskt står för. Istället för att komma med töntiga åsikter, vad sägs om att du faktiskt talar ut?

Säg vad det är som du tycker att "feminism" står för, åtminstone "din" feminism, osv?

Jag menar, istället för att kasta skit på varann, säg istället vad du står för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in