Citat:
Ursprungligen postat av Jacobe
Vi får väl gå till källorna. Jag läste just igenom Yttrandefrihetsgrundlagen och hittade inga positiva rättigheter att ta del av information, utan allt gällde rätten att meddela/publicera.
Menar du på allvar att informationsfriheten inte ligger implicit i yttrandefriheten eller är det bara någon sorts terminologisk exakthet du är ute efter, att det är skillnad på ett yttrande och inhämtandet av detta yttrande? (Det är det ju förstås.) Jag citerade ju NE:s tolkning, som för övrigt inte bara var NE:s tolkning, utan även Europarådets lagtext. Här är originalformuleringen:
Citat:
Artikel 10 - Yttrandefrihet
1. Var och en har rätt till yttrandefrihet. Denna rätt
innefattar åsiktsfrihet samt frihet att ta emot och sprida
uppgifter ...
http://www.manskligarattigheter.gov....opa_501104.pdf
Utan yttrandefrihet finns det ingen informationsfrihet och tvärtom, och eftersom yttrandet kommer före informationsinhämtandet tycker jag – i enlighet med vad som verkar vara praxis – att det är rimligt att yttrandefrihet används som ett överordnat begrepp.
Citat:
Det är ju uppenbart vad som skulle hända, eftersom det uttryckligen är tillåtet att med hantverksmässiga medel, dvs teckning, producera barnporr så länge denna inte sprids. Fotografering är förbjudet, förstås.
Så mycket förenklingar... För det första: Att en inte blir straffad betyder inte att en inte har begått en brottslig handling. För det andra: SL blev påkommen, men hade han tecknat skiten själv hade det varit tjänstefel av åklagaren att väcka åtal. Om jag skulle skriva något elakt om någon icke-offentlig person på en blogg gör jag mig skyldig till förtal. Om jag istället nöjer mig med att skriver samma sak i ett dokument i min dator, polisen gör en husrannsakan och hittar texten går jag förstås fri för jag har inte begått något brott.
Jag hoppas du har rätt och tycker inte att något annat vore rimligt. Tagelberg säger dock här att så fort det är digitaliserat räknas det som att det är gjort för spridning:
https://www.flashback.org/sp25359725. Vidare tycker i alla fall jag som lekman att det är ytterst oklart vilka situationer lagen täcker in med följande:
Citat:
Inte heller gäller förbuden den som tecknar, målar eller på något annat liknande hantverksmässigt sätt framställer en sådan bild, om bilden inte är avsedd att spridas, överlåtas, upplåtas, förevisas eller på annat sätt göras tillgänglig för andra.
Det måste ju t.ex. såvitt jag kan förstå vara förbjudet att göra en sådan teckning och ha den uppe på väggen eller bara låta den ligga framme någorlunda synlig när man bjuder hem folk. Var går gränsen mellan avsikt och olyckshändelse?
Att det att inte bli straffad inte är samma sak som att inte ha begått en brottslig handling begriper jag givetvis; det var ju det som var poängen. Det enda lilla som tillägget om framställning för eget bruk i bästa fall kan bidra med (om nu det om att digitalisering är spridning stämmer) är väl att någon som tecknat på traditionellt sätt och dolt teckningen tillräckligt väl slipper bli straffad om en snokande bekant skulle hitta den och anmäla.
Citat:
Jag förnekar förstås inte att HD domen definierar gällande rätt, men att HD definierar gällande rätt betyder inte att varje resonemang i deras dom per definition är rätt och riktigt, eller hur?
Jag säger inte att det är omöjligt att det finns andra jurister som kan göra en annan bedömning än HD, men i lagtekniskt hänseende är deras dom per definition rätt just eftersom de är HD, och det var ju det frågan gällde. När du har en annan åsikt än HD om gällande rätt är det alltså lika mycket en åsikt som när de du kritiserade hade en avvikande åsikt mot gällande rätt.
Nu skummade jag för övrigt HD-domen (vilket jag skam till sägandes inte gjort tidigare) och jag tycker att HD skriver om yttrandefrihet och informationsfrihet på ett principiellt plan utifrån fallet. När de yttrar sig specifikt om Lundström i stycke 16 skriver de ju "Det är i detta fall klart att en fällande dom skulle utgöra en inskränkning i den tilltalades informationsfrihet".