De bästa inläggen i denna tråd är enligt mig de som drar filosofiska paralleller till händelserna i den almänna debatten. För ett par sidor sedan diskuterades Tabula Rasa och Robspierre's hänsynslösa försök att forma världen efter hans vision. Det argumenterades då för att detta var något som applicerats på alla invandrare och att de på något magiskt sätt skulle kasta sin tidigare identitet och bli svenskar. Det är en bra tanke men jag vill förlänga den ytterligare. Jag blev precis påmind om denna tråd när jag läste det senaste inlägget på Dick Erixons blogg
http://erixon.com/blogg/2013/05/vad-...-i-global-era/. Han skriver där om hur svensk politik är förlegad och stannat kvar i en tidsålder där omvärlden var annorlunda och där politiken inte anpassats till en ny tid.
Jag vill argumentera för att detta även gäller samhällsdebatten inom media. Det är en förlegad debatt med en grav historielöshet som förs fram. Det är oftast inte förankrat i mer historia än att gå tillbaka till andra världskriget som verkar vara den enda historiskt relevanta händelsen. Efter kriget kom folkhemmet och Sverige blev ett land som frodades ekonomiskt. Där omdefinierade sig människorna när dem flyttade till storstaden och fick nya vanor. Man kastade av sig det gamla och moderniserade sig och blev en del av den stora världen.
Detta är utgångsläget för den moderna debatten om landet Sverige, ingenting som hände innan är relevant. Hundratals år av jordbruk och fattigdom är något som buntas ihop till "tiden innan". Någonstans kring miljonprogrammet när ekonomin gick som bäst och den stora planen att modernisera Sverige gick på högvarv, där finns utgångspunkten för dagens debatt och den har aldrig förnyats. Detta är Sveriges tabula rasa, det oskrivna bladet, allting nytt, omdefinitionen av landet Sverige och vad det är att vara svensk.
Debatten som förts tyder på att det finns någon sanningshalt i denna teori. Svenskar har "alltid" varit si och så, vad är svenskhet, alla har invandrat, Sverige är ett rikt land etc. Ingen av dessa är egentligen applicerbar på vårt land innan 1960-talet och jag misstänker att det är därför man förvägrar perspektivet att tillåta det. Den enda version som är tillåten att jämföra med och tala om är den utopiska identitetssökande tiden. Om det tillåts ifrågasättas kommer korthuset och bilden av vårt land och vårt folk att falla och visionen om det oskrivna bladet visar sig återigen att vara en fantasi.