Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
Jag är osäker på vad du avser och menar här. Visst talar man mer om ras och etnicitet (man för ju av tradition statistik grundad på självupplevd härkomst/etnicitet), men i USA, precis som i Sverige, gäller generellt "kritiska vithetsstudier" för de onda vitingarna och "raslig"/etnisk stolthet för alla andra. Nästan all skit [och en hel del bra saker] kommer från USA brukar jag säga:
Vad jag menar visar sig genom att läsa ett par utgåvor av New York Times. När man diskuterar nya socioekonomiska trender, eller Detroits kollaps, eller fusk i skolorna i Atlanta, så finns alltid ras-frågan med och diskuteras konkret och med namns nämnande. T ex så gjorde man ingen hemlighet av att det enorma skolfusket som uppdagades i Atlanta utspelade sig i områden med nästan bara negrer ("almost exclusively black children"), däremot valde man att visa att den skyldiga områdeschefen var neger genom en bild, snarare än att nämna det i texten.
All statistik tar upp ras i form av "predominantly white area..." eller "dominated by 1st generation latinos" (ingen ras, men närapå) eller "traditionally a black district" eller "pacific rim-Asians moving in" osv...
Detta låter helt naturligt, men förekommer inte i Sverige. I bästa fall säger man "invandrare". Helst säger man inget alls, eller talar om "utsatta grupper". Föreställ er att svenska tidningar skriver att "Tensta och Rinkeby domineras av araber och afrikaner...". Det händer aldrig. USA ligger långt före Sverige här i den allmänna diskussionen. Eller så kan man säga att Sverige ligger långt efter alla normala länder.
Något allmänt USA-bashande är jag inte intresserad av, stick to the topic som vi säger på ren svenska.