2013-03-27, 08:26
Jasenko Selimovic, mer känd här som mannen som vill avskaffa svenskheten och ersätta den med en tom medborgarskapsceremoni, har svarat Jonas "Kamelen" Kherimi i DN. Selimovic är bekymrad över Kamelens höga tonläge och är uppenbarligen rädd för att svenskarna ska höra detta och börja försvara sin svenskhet. Han förlöjligar Kamelen, säger att om Kamelen har rätt är båda inkompetenta inkvoterade nollor som bara finns till för att ge sken av ett välkomnande svenskt samhälle.
Selimovic drar också Kamelen, Sveland(!) och Avpixlat(!) över en kam som oförbätterligare gnällspikar som väljer att se problem där inga problem finns:
Han fortsätter att berätta om hur han som nykommen till Sverige skickade sitt cv till olika teatrar som naturligtvis inte svarade. Men efter att han gått DI så blev det ett annat mottagande. Selimovic hade kunnat välja att tolka detta som rasism men väljer istället att bli accepterad den formella vägen, via Dramatiska Insitutets officiella brevpapper.
Artikeln är en utmärkt beskrivning av gränslinjerna i debatten.
Kamelen Kherimi drar fram skillnader, hittar rasism överallt och blir på det viset en identitär som vill driva identitetspolitik mot svenskar.
Selimovic har en annan utgångspunkt, han är anti-identitär och vill inte erkänna några identiter utom den innehållslösa medborgarskapsceremonin. (se tidigare inlägg i denna tråd om Selimovic, https://www.flashback.org/sok/Selimovic?t=1423112 ). Där Kamelen håller upp svenskheten som källan till ondskan vill Selimovic helt radera den.
Båda syftar naturligtvis till svenskhetens och svenskarnas förgörande, men på olika sätt. Selimovic varnar nu Kamelen för att hans sätt leder till ökad konfrontation och oönskade effekter:
Selimovic ser framtiden i blandäktenskapet där man firar den svenska nationaldagen med att äta turkisk mat.
Selimovic, Cwejman och andra är riktigt nervösa nu. För varje gnällig invandrare som brer ut sig så blir det ytterligare stöd för SD, för vit stolthet, för vi och dom på riktigt.
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/jonas-min-van
Citat:
Om vi lever i ett så pass rasistiskt land, som du beskriver, då är du och jag, min vän, bara ett alibi som tjänar för att gömma den existerande rasismen. Tidigare såg jag oss som två som har förtjänat sin position. Men nu, i din kropp, insåg jag att det är omöjligt. Du var plötsligt en medelmåttig författare som kompenserar genom att skriva om ”invandrarämnen”. Och jag var en nolla. Nichts. Folkpartiets invandraralibi. Om rasism är överallt, min vän, då måste också vi två vara del av den.
Selimovic drar också Kamelen, Sveland(!) och Avpixlat(!) över en kam som oförbätterligare gnällspikar som väljer att se problem där inga problem finns:
Citat:
Då, när jag lämnade dig, började jag misstänka att du, Sveland, och många andra väljer att tolka världen så att den bekräftar er världsbild. För sanningen är att när polisen var brutal mot dig, som du beskriver i artikeln, kan det ha haft många orsaker. Vi vet sällan varför folk beter sig som idioter. Han kanske bråkade med sin chef hela dagen, fick utskällning som du skulle betala för, han kanske var en allmänt jobbig typ som klipper till allt och alla. Eller så var han rasist.
Det finns miljontals möjliga svar. Vi vet inte vilket är det sanna. Men du //väljer// att tolka det som rasism. På samma sätt som Sveland //väljer// att tolka att Josefssons syfte är att ”få utlopp för sina aggressioner”. Kanske. Men //vi vet inte//. Vi //väljer// och ofta väljer vi det som bekräftar den sanning vi vill se. På samma sätt som Avpixlat, som skapar den sanning de vill se.
Det finns miljontals möjliga svar. Vi vet inte vilket är det sanna. Men du //väljer// att tolka det som rasism. På samma sätt som Sveland //väljer// att tolka att Josefssons syfte är att ”få utlopp för sina aggressioner”. Kanske. Men //vi vet inte//. Vi //väljer// och ofta väljer vi det som bekräftar den sanning vi vill se. På samma sätt som Avpixlat, som skapar den sanning de vill se.
Han fortsätter att berätta om hur han som nykommen till Sverige skickade sitt cv till olika teatrar som naturligtvis inte svarade. Men efter att han gått DI så blev det ett annat mottagande. Selimovic hade kunnat välja att tolka detta som rasism men väljer istället att bli accepterad den formella vägen, via Dramatiska Insitutets officiella brevpapper.
Artikeln är en utmärkt beskrivning av gränslinjerna i debatten.
Kamelen Kherimi drar fram skillnader, hittar rasism överallt och blir på det viset en identitär som vill driva identitetspolitik mot svenskar.
Selimovic har en annan utgångspunkt, han är anti-identitär och vill inte erkänna några identiter utom den innehållslösa medborgarskapsceremonin. (se tidigare inlägg i denna tråd om Selimovic, https://www.flashback.org/sok/Selimovic?t=1423112 ). Där Kamelen håller upp svenskheten som källan till ondskan vill Selimovic helt radera den.
Båda syftar naturligtvis till svenskhetens och svenskarnas förgörande, men på olika sätt. Selimovic varnar nu Kamelen för att hans sätt leder till ökad konfrontation och oönskade effekter:
Citat:
Lite längre ner varnar han precis som vi för en balkanisering av Sverige:
För hade du varit van skulle du insett att landet inte kommer bli mindre främlingsfientligt efter att du beskrivit folk i det som rasister.
Citat:
Sedan kom Milosevic och nationalister, tävling i vem som är mest missgynnad, betonade av kollektiva rättigheter. De andra nappade. Det var allt som krävdes för att ett mångkulturellt land skulle spricka. Idag, i Sarajevo, försöker de överrösta varandra. Sorgligt.
Selimovic ser framtiden i blandäktenskapet där man firar den svenska nationaldagen med att äta turkisk mat.
Citat:
Och överraskande nog, att man sätter gränser för religionen i det offentliga rummet som man gjorde i Sarajevo, (hur nu det kan ses som ett föredöme, min fetning):
Varje år, min vän, brukar vi träffas på festen hos Ozan och Cissi. Varje år på Sveriges nationaldag. Knytkalas. Var och en lagar mat från våra länder och lägger det på Ozan och Cissis turkiska bord, mitt i den svenska kalla trädgården. Vacker bild, eller hur? Mustafa, Micke, Andres, Clara, Gellert, Qaisar, Madde, du, jag, många nya, gamla svenskar, barn, fruar, män. Var och en med sina erfarenheter, sin historia, sitt perspektiv, sina vanor, sina smaker, samlas vi för att dela våra erfarenheter, mat, traditioner, smaker.
Det långa turkiska bordet i den svenska trädgården påstår någonting. Att vi kan sträcka oss mot varandra. Att rasismen inte är överväldigande. Våra blandade äktenskap är exempel på att människorna i detta land älskas. För de är värda att älskas.
Det långa turkiska bordet i den svenska trädgården påstår någonting. Att vi kan sträcka oss mot varandra. Att rasismen inte är överväldigande. Våra blandade äktenskap är exempel på att människorna i detta land älskas. För de är värda att älskas.
Citat:
Varje eftermiddag dämpade de religiösa i sina katolska och ortodoxa kyrkor, i sina moskéer och synagogor, sången, klockor, böneutrop. För att inte störa varandra.
Selimovic, Cwejman och andra är riktigt nervösa nu. För varje gnällig invandrare som brer ut sig så blir det ytterligare stöd för SD, för vit stolthet, för vi och dom på riktigt.
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/jonas-min-van