2013-03-27, 08:26
Moderator
Siegfrids avatar
Jasenko Selimovic, mer känd här som mannen som vill avskaffa svenskheten och ersätta den med en tom medborgarskapsceremoni, har svarat Jonas "Kamelen" Kherimi i DN. Selimovic är bekymrad över Kamelens höga tonläge och är uppenbarligen rädd för att svenskarna ska höra detta och börja försvara sin svenskhet. Han förlöjligar Kamelen, säger att om Kamelen har rätt är båda inkompetenta inkvoterade nollor som bara finns till för att ge sken av ett välkomnande svenskt samhälle.
Citat:
Om vi lever i ett så pass rasistiskt land, som du beskriver, då är du och jag, min vän, bara ett alibi som tjänar för att gömma den existerande rasismen. Tidigare såg jag oss som två som har förtjänat sin position. Men nu, i din kropp, insåg jag att det är omöjligt. Du var plötsligt en medelmåttig författare som kompenserar genom att skriva om ”invandrarämnen”. Och jag var en nolla. Nichts. Folkpartiets invandraralibi. Om rasism är överallt, min vän, då måste också vi två vara del av den.

Selimovic drar också Kamelen, Sveland(!) och Avpixlat(!) över en kam som oförbätterligare gnällspikar som väljer att se problem där inga problem finns:
Citat:
Då, när jag lämnade dig, började jag misstänka att du, Sveland, och många andra väljer att tolka världen så att den bekräftar er världsbild. För sanningen är att när polisen var brutal mot dig, som du beskriver i artikeln, kan det ha haft många orsaker. Vi vet sällan varför folk beter sig som idioter. Han kanske bråkade med sin chef hela dagen, fick utskällning som du skulle betala för, han kanske var en allmänt jobbig typ som klipper till allt och alla. Eller så var han rasist.

Det finns miljontals möjliga svar. Vi vet inte vilket är det sanna. Men du //väljer// att tolka det som rasism. På samma sätt som Sveland //väljer// att tolka att Josefssons syfte är att ”få utlopp för sina aggressioner”. Kanske. Men //vi vet inte//. Vi //väljer// och ofta väljer vi det som bekräftar den sanning vi vill se. På samma sätt som Avpixlat, som skapar den sanning de vill se.

Han fortsätter att berätta om hur han som nykommen till Sverige skickade sitt cv till olika teatrar som naturligtvis inte svarade. Men efter att han gått DI så blev det ett annat mottagande. Selimovic hade kunnat välja att tolka detta som rasism men väljer istället att bli accepterad den formella vägen, via Dramatiska Insitutets officiella brevpapper.

Artikeln är en utmärkt beskrivning av gränslinjerna i debatten.
Kamelen Kherimi drar fram skillnader, hittar rasism överallt och blir på det viset en identitär som vill driva identitetspolitik mot svenskar.
Selimovic har en annan utgångspunkt, han är anti-identitär och vill inte erkänna några identiter utom den innehållslösa medborgarskapsceremonin. (se tidigare inlägg i denna tråd om Selimovic, https://www.flashback.org/sok/Selimovic?t=1423112 ). Där Kamelen håller upp svenskheten som källan till ondskan vill Selimovic helt radera den.

Båda syftar naturligtvis till svenskhetens och svenskarnas förgörande, men på olika sätt. Selimovic varnar nu Kamelen för att hans sätt leder till ökad konfrontation och oönskade effekter:
Citat:
För hade du varit van skulle du insett att landet inte kommer bli mindre främlingsfientligt efter att du beskrivit folk i det som rasister.
Lite längre ner varnar han precis som vi för en balkanisering av Sverige:
Citat:
Sedan kom Milosevic och nationalister, tävling i vem som är mest missgynnad, betonade av kollektiva rättigheter. De andra nappade. Det var allt som krävdes för att ett mångkulturellt land skulle spricka. Idag, i Sarajevo, försöker de överrösta varandra. Sorgligt.

Selimovic ser framtiden i blandäktenskapet där man firar den svenska nationaldagen med att äta turkisk mat.
Citat:
Varje år, min vän, brukar vi träffas på festen hos Ozan och Cissi. Varje år på Sveriges nationaldag. Knytkalas. Var och en lagar mat från våra länder och lägger det på Ozan och Cissis turkiska bord, mitt i den svenska kalla trädgården. Vacker bild, eller hur? Mustafa, Micke, Andres, Clara, Gellert, Qaisar, Madde, du, jag, många nya, gamla svenskar, barn, fruar, män. Var och en med sina erfarenheter, sin historia, sitt perspektiv, sina vanor, sina smaker, samlas vi för att dela våra erfarenheter, mat, traditioner, smaker.

Det långa turkiska bordet i den svenska trädgården påstår någonting. Att vi kan sträcka oss mot varandra. Att rasismen inte är överväldigande. Våra blandade äktenskap är exempel på att människorna i detta land älskas. För de är värda att älskas.
Och överraskande nog, att man sätter gränser för religionen i det offentliga rummet som man gjorde i Sarajevo, (hur nu det kan ses som ett föredöme, min fetning):
Citat:
Varje eftermiddag dämpade de religiösa i sina katolska och ortodoxa kyrkor, i sina moskéer och synagogor, sången, klockor, böneutrop. För att inte störa varandra.

Selimovic, Cwejman och andra är riktigt nervösa nu. För varje gnällig invandrare som brer ut sig så blir det ytterligare stöd för SD, för vit stolthet, för vi och dom på riktigt.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/jonas-min-van
Citera
2013-03-27, 08:30
Medlem
Herostratoss avatar
Svårt att tänka mig att Selimovic skrivit den där artikeln på eget initiativ. Han är framkommenderad eftersom den svenska mediala dramaturgin endast tillåter en annan invandrare får kritisera en invandrare i DN. Hur skulle det sett ut om Björn Söder fått gå i replik?

Selimovic har tidigare gjort sig känd för att helt okänsligt pracka på bruksorten Borlänge en massa somalier. En av Reinfeldts mest hänsynslösa medlöpare.
Citera
2013-03-27, 08:49
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
What's happening...? En stalinistiskt övertygande Dilsa som sitter i TV och säger att massinvandring behövs för att rädda välfärden...?

Svensken går inte på det där längre.

Tro inte att detta och annat är "segrar" för regimen. De är desperata nu. De närmar sig åsikter som att svensken i gemen ska rasiststämplas. Försöker de med det kommer de att möta en helig vrede.

M utmålas som "bruna Moderaterna"... Sverige 2013, världens mest invandringskramande land, ska utmålas som Tredje Riket 1938.... massinvandring motiveras med "vi behöver arbetskraften"...

Ärligt talat, det här är bara ännu en Ardenneroffensiv. En besegrad makts sista kraftyttring, "one last shot at glory".

Bra liknelse med Ardenneroffensiven. Vi kan vänta på soppatorsk för mediaetablissemanget inom en snar framtid.
Citera
2013-03-27, 09:01
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Artikeln är förmodligen avsedd som artilleri mot det fria skolvalet och friskolorna.

Minns ni Per Kornhalls artikel på DN-debatt för ett år sedan? Kornhall var då undervisningsråd på Skolverket - idag är han före detta undervisningsråd på Skolverket och i stället "skolstrateg i Upplands Väsbys kommun". Han har nu gett ut en bok på samma tema: "Barnexperimentet, svensk skola i fritt fall." Budskapet är detsamma som i debattartikeln: Avskaffa det fria skolvalet!

http://www.dn.se/debatt/principen-om...er-inte-langre

Om socialdemokraterna vinner nästa val... så kommer de att vilja inskrida mot det fria skolvalet. Wolodarskis kampanjtidning försöker förmodligen förbereda marken för detta. Och till skillnad från Kornhall (och DN ?), så tror jag INTE, att Kornhall gör en korrekt bedömning, när han skriver:

Heh.. dream on Pelle.
Sakine Madon hakar försiktigt på.

http://norran.se/2013/03/ledare/mer-...i-skolan-tack/

Citat:
Bo Malmberg, professor vid Stockholms universitet, som har undersökt föräldrars motiv när de väljer skola åt sina barn, påpekade nyligen: ”De som framför allt använder skolvalet är medelklassgrupperna. Och man gör det ofta för att välja bort skolor som har en blandad social och etnisk sammansättning”(...)

Från borgerligt håll finns en idé om att föräldrar alltid vet bäst, och ska få avgöra var och hur deras barn ska gå i skola, om barnen alls ska gå i skola. (...)

I ideologiska teorier om valfrihet är det lätt att glömma realiteten. Handen på hjärtat: Hur mycket till valfrihet har barnen som hindras en allsidig skolgång?
Citera
2013-03-27, 09:07
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Sakine Madon hakar försiktigt på.

http://norran.se/2013/03/ledare/mer-...i-skolan-tack/

Sakine Madon vill inte ha friskolor eller hemskolning med argumentet att eleverna behöver möta andra elever och kulturer och att det är samhällets sak att stå för denna introduktion till mångkulturen. En gammal socialdemokratisk tes, om jag inte kommer ihåg fel, att samhället genom att skapa möten mellan människor också skapar den jämlika och demokratiska människan.
Sakine har på senare tid kommit ut som antisvensk och mångkulturalist, hon säger sig inte vilja definiera sig som svensk, klagar på att svenska språket anses viktigt i Sverige mm.
Undrar om det är så trevligt däruppe i Umeå? Lite för mycket svenskar och för lite mångkultur för att en kurdinna ska känna sig riktigt hemma?
Citera
2013-03-27, 09:24
Moderator
Strix m/94s avatar
SR P1 har ägnat denna morgon åt en bitvis schizofren rapprotering, där stort synd-om-gnäll om illegala zigenare som utvisats till Kosovo har "balanserats" av maffiakorruption i Slöddertälje.

Zigenarsnyftet tycks vara ett veckotema. Idag:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5486396

Maffiatälje tycks också vara en följetång. Idag:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5486433

Det är inte utan att man funderar på om det finns en balansaspekt i den redaktionella bedömningen. Har mediekriget nu gått så långt att man på P1 avstår från att enbart fokusera på asylsnyfteri, utan att man vill balansera med att rapportera från det mångkulturella samhällets verklighet?
Citera
2013-03-27, 09:47
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Sakine Madon vill inte ha friskolor eller hemskolning med argumentet att eleverna behöver möta andra elever och kulturer och att det är samhällets sak att stå för denna introduktion till mångkulturen. En gammal socialdemokratisk tes, om jag inte kommer ihåg fel, att samhället genom att skapa möten mellan människor också skapar den jämlika och demokratiska människan.

Sakine har på senare tid kommit ut som antisvensk och mångkulturalist, hon säger sig inte vilja definiera sig som svensk, klagar på att svenska språket anses viktigt i Sverige mm.
Undrar om det är så trevligt däruppe i Umeå? Lite för mycket svenskar och för lite mångkultur för att en kurdinna ska känna sig riktigt hemma?
Jaha, där ser man. PK-lägret tar till ännu ett döfött argument. Man anrgiper medelklassen för att den vill ha sina telningar i lugna, icke-berikade skolor. Medelklassen erkänner inte öppet att de väljer på dessa grunder. Men de väljer de facto friskolor framför kommunala skolor, i en ständigt ökande omfattning. Och realpolitiskt, att ge sig på medelklassen är inte en framkomlig väg. Att rasiststämpla fria skolval kommer inte att falla väl ut bland dem som är väljarkårens stomme, dvs medelklassen.

Intressant också att den stundom smarta Sakine Madon kommit ut som identitär och svenskfientlig. Så värst konstigt är det inte. Blod är tjockare än vatten. Om bara våra etniskt svenska, men PK, debattörer kunde göra en liknande dragning: om de kunde se sig i spegeln och väga in det i sin politiska åskådning. Vi får väl se hos vilka hjärntvätten går att bota.

- - -

För övrigt är det slående hur många kärringar som dominerar debatten just nu. Madon och Dilsa spänner ögonen i oss och misstänkliggör varenda svensk. Dessa kvinnor ska alltså stämpla passet åt oss. "R" ska det stå, R för rasist.

Bäste svensk som läser detta: protestera mot detta. Det är ingen lek längre. Protestera på nätet, och IRL, mot detta vidriga debattklimat vi har.

Vi styrs av kärringar. Birgitta Ohlsson dömer ut nationalstaten, den är ju så passé. Och i Aftonbladet gapar Daniel Swedin om våldtäkter och skuldbelägger alla män. Gå till Elin Krantz' http://sv.metapedia.org/wiki/Elin_Krantz och Cajsa Jonssons http://sv.metapedia.org/wiki/Cajsa_Jonsson gravar och lär dig ett och annat säger jag.

Kärringar, överallt kärringar. Jonas Hassen Khemiri grät som en kärring i DN 13/3. Och sedan dess har han varit märkligt tyst. Slut på argument förutom tårarna...? Det brukar ju vara så för gråtande kvinnor.

Wolodarskis och Orrhenius offensiv om tiggare och illegala är i samma genre. Spela på känslor och försök få batikhäxorna att gråta, det är nog effektivt...

Jaminsann, det är påskvecka och kärringar överallt, satmaror och batikhäxor. Åsa Linderborg http://www.nationell.nu/2013/03/26/e...-valdsverkare/ var på ABF-huset i helgen. Det var "Antirasistiskt forum" kan jag meddela. Linderborg manifesterade mot svenskar med hjälp av AFA och Expo. Så hon, Lenindyrkaren, ska styra oss med rasiststämpeln...? Fy fan säger jag.

Flyg fula fluga flyg, flyg till Blåkulla. Och stanna där. Du och andra kärringdjävlar som gjort PK-lägret till en gråtande parodi på sig själv.
Senast redigerad av lampros 2013-03-27 kl. 10:02.
Citera
2013-03-27, 10:06
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Och realpolitiskt, att ge sig på medelklassen är inte en framkomlig väg. Att rasiststämpla fria skolval kommer inte att falla väl ut bland dem som är väljarkårens stomme, dvs medelklassen.

Det där är intressesant eftersom den privata äganderätten krockar med fri rörlighet. Tino Sanandaji har talat om detta i sin artikel i Axess:

Citat:
Att arbetskraftsinvandring av högutbildade till USA är lönsam bevisar knappast att asylinvandring av lågutbildade från Afghanistan till Sverige också är en vinstaffär.

Citat:
Det är ingen slump att inget välfärdssamhälle någonsin experimenterat med obegränsad invandring.

Citat:
Slutsatsen att den fria rörligheten skulle stå över alla andra principer följer dock inte av den klassiska liberalismen. Det viktigaste exemplet på spänningen mellan fri rörlighet och andra principer är den privata äganderätten. Även den privata äganderätten begränsar den fria rörligheten, och anses inom liberal teori ha företräde.

Citat:
Liberaler har inga problem med att privat äganderätt innebär att man utesluter andra och hindrar den fria rörligheten. Det låter inte snällt, men syftet med portkoder, dörrar och staket är att utesluta andra. Liberaler accepterar även att människor kan äga och utesluta andra kollektivt. Vi har således inga problem med privata företags rätt att inte ta in nya ägare eller privata jaktklubbars rätt att bara låta medlemmar jaga på sin mark. Principen om ”alla människors lika värde” har inte tolkats som att alla människor har rätt till din egendom.

Citat:
Det är här viktigt att komma ihåg att flesta klassiskt liberala tänkare inte såg nationalstaten som illegitim. Detta är en tanke som utvecklats bland dagens libertarianer, enligt min uppfattning mer inspirerad av kulturradikal snarare än klassisk liberal analys. Att betrakta nationalstaten som en legitim och effektiv konstruktion är knappast samma sak som att vara nationalist. Att de stora klassiskt liberala tänkarna inte lade mer tid på att artikulera försvar för nationalstaten beror inte på att de var emot den, utan för att nästan ingen ifrågasatte nationalstatens legitimitet.
Citera
2013-03-27, 10:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Sakine Madons liksom Dilsa Demirbag Stens (ibland inkonsekventa) ställningstaganden blir begripliga om man inser, att de är utpräglade egoister och i förlängningen gruppegoister. De är antisvenska och mångkulturalister när det blir konsekvensen av, att de ser till sina egna intressen. Däremot förespråkar de t.ex. inte sharia - eftersom de själva inte vill omfattas av sharia.

Madon och Demirbag Sten vill, att deras egna barn ska "möta andra elever och kulturer". Det bör därför inte finnas några friskolor, dit svenska elever spontant söker sig och därmed kan slippa det kaos, våld och undermåliga kunskapsförmedling, som präglar alltför många skolor, vilka domineras av invandrade elever.

Madon och Demirbag Sten har förvisso inte tänkt sig, att deras egna barn ska gå i någon skola genomsatt av kaos, våld och undermålig kunskapsförmedling - men det primära för dem är, att de svenska eleverna måste stoppas från att (rent praktiskt) undandra sig kommenderingen att (på sin egen bekostnad) fungera som integrationsinstrument.

Svenskarnas PLIKT att på sin egen bekostnad acceptera en kommendering till att vara försörjnings- och integrationsinstrument för alla, som själva väljer att migrera till Sverige, det anses som helt självklart av Madon och Demirbag Sten (liksom det är självklart för svenska journalister, svenska politker och övriga aktivister för Sveriges världsunika invandringspolitik).

Svensken klassificeras a priori som "främlingsfientlig" (eller rasist) om svensken invänder mot eller försöker slippa undan denna tvångskommendering.

Demirbag Sten bereddes möjlighet att oemotsagt lägga ut texten om detta av SVT i en löjeväckande infantil "kommentar" av den brittiska regeringens försök att lägga om sin invandringspolitk. Den brittiska regeringens politik förklarades vara blott "en trend".

http://www.svt.se/wd?widgetId=23991&...utostart=false

Och igår beklagade Alliansen, att

Citat:
..sammanhållningen [i landet hotas] på sikt av att olika grupper riskerar att glida isär.

Exempelvis umgås en bred majoritet av de i landet födda svenskarna sällan eller aldrig med utomeuropeiska invandrare.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...d#dsq-comments

Alliansen anser det alltså olämpligt att svenskar själva väljer, vilka de vill umgås med. När införs umgängesplikt för svenskarna ... eller slår man till direkt med bosättningsplikt (för etniska svenskar)?

-----

EDIT Den avslutande frågan är en medveten överdrift. Det vore alltför transparent att införa en umgänges- eller bosättningsplikt (för svenskar).
Senast redigerad av Meiji 2013-03-27 kl. 10:43.
Citera
2013-03-27, 10:25
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det där är intressesant eftersom den privata äganderätten krockar med fri rörlighet. Tino Sanandaji har talat om detta i sin artikel i Axess:
Just det, äganderätten. Den måste väl ändå ligga många Verklighetens Människor om hjärtat. Jag tänker här t.ex på vad SD:s Kent Ekeroth skrev på sin blogg igår. Han citerar Sanadaji men även Centerns Dick Erixon, som på sistone tycks ha höjt profilen i sund riktning. Rubriken på Ekeroths blogginlägg tycker jag är en kongenial sammanfattning av vart massinvandringen barkar hän: "Sverige är svenskarnas egendom – invandring innebär omfördelning av tillgångar och makt från existerande till nya ägare".

http://kentekeroth.se/2013/03/26/sve...ill-nya-agare/

Men svensken i gemen är ännu blind för detta. Massinvandring är en religion som han bekänner sig till i vått och torrt. Jag har en känsla av att det kommer att vända snart men då får min själ Medelsvensson rycka upp sig och tuffa till sig, resa sig ur TV-soffan och säga: "Jag är en fri man! Ni kan rasiststämpla mig men ni kan inte hindra mig från att ha åsikter om detta land!"
Citera
2013-03-27, 10:37
Medlem
Citat:
----
Jaminsann, det är påskvecka och kärringar överallt, satmaror och batikhäxor. Åsa Linderborg http://www.nationell.nu/2013/03/26/e...-valdsverkare/ var på ABF-huset i helgen. Det var "Antirasistiskt forum" kan jag meddela. Linderborg manifesterade mot svenskar med hjälp av AFA och Expo. Så hon, Lenindyrkaren, ska styra oss med rasiststämpeln...? Fy fan säger jag.
----

Åsa Lindeborg deltog ej, oklar orsak, man hade "drabbats av ett frånfälle" ( meddelas efter 1 minut i klippet ). Hon skulle delta i ett samtal med bluffhistorikern Henrik Arnstad, som istället på egen hand får föra en drygt 20 minuters monolog.

http://www.abfplay.se/Video/Player/1667

Om Lindeborg var sjuk, eller helt enkelt inte ville synas tillsammans med Arnstad är en öppen fråga.
Arnstad framstår som alltmer rubbad. Exempelvis tycks Wolodarski fått nog av Arnstad.
https://www.flashback.org/sok/wolodarski?sp=1&t=2022139
Citera
2013-03-27, 11:03
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Just det, äganderätten. Den måste väl ändå ligga många Verklighetens Människor om hjärtat. Jag tänker här t.ex på vad SD:s Kent Ekeroth skrev på sin blogg igår. Han citerar Sanadaji men även Centerns Dick Erixon, som på sistone tycks ha höjt profilen i sund riktning. Rubriken på Ekeroths blogginlägg tycker jag är en kongenial sammanfattning av vart massinvandringen barkar hän: "Sverige är svenskarnas egendom – invandring innebär omfördelning av tillgångar och makt från existerande till nya ägare".

http://kentekeroth.se/2013/03/26/sve...ill-nya-agare/

Men svensken i gemen är ännu blind för detta. Massinvandring är en religion som han bekänner sig till i vått och torrt. Jag har en känsla av att det kommer att vända snart men då får min själ Medelsvensson rycka upp sig och tuffa till sig, resa sig ur TV-soffan och säga: "Jag är en fri man! Ni kan rasiststämpla mig men ni kan inte hindra mig från att ha åsikter om detta land!"

Det är är väl just det som media nu märkt. Alla svenskar är rasister, men who fucking cares? Det är inte längre kontroversiellt att naziststämpla någon. Trots allt är det svenskarna som sitter på pengarna och det är svenskarna som läser tidnigarna.

Ska bli intressant att följa utvecklingen för media. Självklart kan man inte i realiteten neka föräldrar att välja vilken skola barnen ska gå i. Inte heller kan man höja skatten, ta av polisen, militären eller välfärden. Tillstånden för att bedriva dessa verksamheter säger stopp för detta. Vad ska man då göra? Ingen vet. Trots det ska allt betalas och demografiska och kriminella problem måste lösas. Det är nu den förbjudna tanken kommer att lanseras i media: svensken måste öppna upp sin egen plånbok. Och det i verklig ordalydelse. Då är det kört.

Förändringen av nuvarande massinvandringspolitik kommer att ske pga av konkreta ekonomiska orsaker. Åsikter om det ena eller det anadra blir helt meningslösa. Precis som vi inte kan ha en offentlig utgift som överstiger långt över 50 procent av BNP med subventionerade hyror, fri tandläkarvård, gratis kollektivtrafik osv, så kan vi inte heller ha fri invandring. Man kan naziststämpla varenda jävla svensk, men den ekonomiska verkligheten är ändå som den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in