Ivan
Ivan, Ivan, Ivan. Vad kommer allt hat mot mig ifrån? Det här med NWO är bara konspiratoriskt. Inte ens crackpot rasisten David Duke tror på NWO. Det var inte jag som lanserade distinktionen mellan normativ mångkulturalism och deskriptiv mångkulturalism – och det är inte helt klart vad skillnaden är (ibland). Detta är egentligen grundläggande koncept inom politisk teori och lanserades troligen på 1980-1990-talet. De flesta magister/mastersstudenter inom humaniora och samhällskunskap känner till dessa två koncept och det ingår i curriculum att kunna göra skillnad på dem. Jag har till och med haft en tenta på dem när jag var student på grundnivå.
Deskriptiv mångkulturalism = Samhället är mångkulturellt. Normativ mångkulturalism = Den moralfilosofiska inriktningen. Särrättigheter eller att samhället skall vara mångkulturellt. Normativ mångkulturalism är ett mycket stort begrepp som innefattar det mesta, och på några sätt hänger ihop med deskriptiv mångkulturalism.
T.ex. om jag är för en speciell åsikt, och den är förankrad i en kultur (eller flera kulturer) så som liberalism, och anser att den skall vara norm, så är jag emot ”normativ” mångkulturalism, eftersom jag tror på kulturell kanon. Men jag är samtidigt emot deskriptiv mångkulturalism, eftersom samhället bara skulle tillåta vissa typer av kulturella uttrycksformer. Det finns en mängd olika definitioner vid sidan av den Haywood (2007) för fram.
Daniel O Neil (1999) skiljer mellan svag och stark mångkulturalism. Man kan göra en mängd olika definitioner. Amy Gutman (1993) skriver i en artikel i Political Ethics, Philosophy and Public Affairs, där hon tar mitt perspektiv, att mångkulturalism, som sådan tenderar att flyta ihop. Susan Moller Okin, i sin artikel ”Is multiculturalism bad for women” tar också mitt perspektiv, dvs. att normativ och deskriptiv mångkulturalism tenderar att flyta ihop.
Det finns en mängd perspektiv på hur mångkulturalism skall brukas och användas. Vita nationalister (som du själv) är primärt inte intresserade av det mångkulturella samhället, ni är intresserade av det mångetniska samhället. Det är det mångetniska samhället ni kritiserar. Sedan anser ni, såklart att det mångetniska samhället skapar ett mångkulturellt samhälle, eftersom etnicitet skapar kultur och inte tvärtom.
Naturligtvis använder Johan Lundberg, som förövrigt är filosofie doktor vedertagna politiska begrepp. Johan Lundberg har dock länkat till mitt första inlägg i den här tråden på sin blogg. Sedan upprördes han av tonen i tråden, troligen på grund av att du och så många andra vita nationalister ägnar er åt oförskämdhet och crackpot-konspirationer.
Det skulle vara trevligt om du närmade dig den mer intelligenta vita nationalistiska positionerna som Glimmande och Ambiscko för fram. Nu bedriver du ju en privat internetkamp mot alla - till och med nynazisterna (Straybullet och Varnagel) som också bara tjatar om judar, verkar du anse vara frälsta in den ”judiska” ideologin. Du verkar ha fått judar och NWO på hjärnan. Du skulle till och med bli utesluten ur nasse-sekten Svenskarnas Parti, för att du skulle börja driva häxprocesser mot dem som råkar gilla raggmunk, eftersom raggmunk även råkar vara en judisk maträtt. Vem vet, snart kanske du blir som Ezzelino och tror att judarna "förhäxar" människor med trolldom. Eller varför inte som Varnagel som tror judarna försöker ta över Kina genom att dricka någon Bumbi-bärssaft förvandlas till etniska kinesers fenotyp. Jag lovar, judarna gömmer sig inte i garderoben och kommer dricka ditt blod när du sover. Du har bara läst för mycket antisemitisk 1200-tals litteratur.
Jag upplever att Johan Lundberg är en sympatisk, intelligent och begåvad person, som driver Sveriges bästa tidning och håller ibland mycket bra seminarium. Naturligtvis skriver han inom ramen för vad det som är ”okej” att skriva. Skillnaden mellan det perspektiv som jag för fram och det perspektiv som Johan Lundberg för fram är att jag tillskillnad från Johan Lundberg inte är kosmopolit. Jag tror att det är viktigt att upprätthålla territoriella och kulturella gränser.
Däremot, delar jag Johan Lundbergs syn att människor bör ha tillträde (om majoritetskulturen vill), i den kulturen. Det skall vara möjligt för mig som kines att bli svensk och det bör vara möjligt som mig som svensk att bli kines – under förutsättningen att kineserna likväl som svenskarna vill det. Själv hoppas jag att båda vill.
Politiskt står jag mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna. Jag är mer ekonomiskt liberal än Sverigedemokraterna, och därför närmare Moderaterna. Men jag är närmare Sverigedemokraterna då det kommer till invandringspolitik och konservatism.
Man skulle kunna säga att jag är en Moderat utan hem och för kunnig och politiskt medveten för att vilja gå över till Kristdemokraterna, då dessa är liberala mångkulturalister (dvs. de motiverar mångkulturalismen med liberala argument) och kosmopoliter. En libertariansk mångkulturalism har jag dock aldrig hört talas om – men om man skall tro Charles Taylor, så skulle man kunna argumentera för att ”mångkulturalism” är något naturligt och finns i alla samhällen. Han noterar att om man erkänner individuell frihet måste man även erkänna deras rättigheter att ingå i kulturella associationer . Problemet ligger i vad som händer med barnens friheter och om den specifika kulturen är illiberal.
Han är initiativtagare och redaktör för boken ”Multiculturalism: Examining The Politics of Recognition.” (1994) som brukar vara kursbok på väldigt många sociologiska, antropologiska, statsvetenskapliga och pedagogiska utbildningar I Sverige. Den borde du läsa förövrigt, eftersom den ger en relativt bra överblick över den mångkulturalistiska politiska diskursen, inom moralfilosofi och sociologisk filosofi.
Själv har jag fått upp ögonen för att tala om identitetspolitik istället, snarare än mångkulturalism. Dessa begrepp tenderar att flyta ihop, men de är ett mer precis begrepp som synnliggör konflikten mellan olika typer av kulturer, deras bärare och deras intressen.
Det känns litet här som vi vill olika saker. Jag vill ha en värld där människor kan delta i det som kallas för Sverige oavsett ras, så länge de assimileras, det vill säga adopterar kulturella och religiösa kanon. Du förespråkar någon typ av antisemitisk rasistkultur. Man skulle kunna säga att du är en slags modernist, som upphöjer biologiska skillnader till det som skall definiera politiken, om än inte på det nihilistiska och imperalistiska sättet som nazisterna gör, och deras utopiska dröm om det 1000-åriga riket.
Jag tycker det är rätt häftigt att Afrika kan representeras av vita personer, precis som Sverige och USA kan göra det.
http://www.youtube.com/watch?v=dzsuE5ugxf4
Det finns ju värden bortom ras. Du kanske bör träffa en söt afrikanska med afrohår och en röd blomma i håret eller varför inte en judinna.