Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Vad än för lågt hängande idéfrukter de fiskar upp ur det grumliga samtidsskvalpet så tar de snart slut. Som en i en tråd om denna Folklista konstaterade, en idé om dan, men vad gör de dag 5 eller dag 6? Slopad asylrätt och sen..? Men media tröttnar nog redan efter fri cannabis.
Detta blir en kort historia. Jag tror att en svensk populistisk hjälte måste ha någon fråga med trovärdighet att falla tillbaka på. Vad har Skyttedal? Cannabis och Louboutin. Jan Emanuel? Robinson, flirt med enprocentare och asyljobberi. Redan av att titta på deras hoprekryterade besättning "kulisar av allra värsta slag", ser man att detta är ett coffin ship.
Hade de fått med sig personer som Hanif och Karl Hedin och liknande hade det varit annorlunda.
Bali är väl inte bättre än Arpi eller andra grifters som Jönsson? Poängen jag gör är att en person SOM Jan Emanuel, måste skapa en verklig politisk maktbas, om han vill bli "Sveriges Bukele" eller liknande stark man med de radikala lösningarna på problem som människor känner in på bara skinnet.
Den maktbasen kan bara handla om en populism med inslag av klassisk socialdemokrati - vilket ju är vad han säger sig vara. Vi talar om en hypernationalism med dagens mått mätt, alltså inte högerclowner som Bali, Arpi eller Jönsson vilka väl skulle sälja sin själ till högstbjudande om de bara hade någon själ att sälja.
Att flabba om att vara mot sosseriet är dödfött - där kamperar ju SD och överlöparhögern som visar att de inte står för något konkret svenskt kollektiv, utan tjänar andra primära lojaliteter. Att försöka vara antinationalister är lika kört; att skapa ännu ett parti av "internationalister" när det redan finns gränslösa/överstatliga liberaler i alla tänkbara kulörer, är att försöka etablera sig på en mättad marknad.
Gör jag mig tydlig? Antagligen inte, men det jag försöker komma till är att rollen som nationell räddare är vakant och potentiellt lockande för någon kapabel och grandios personlighetstyp. Att känna sig kallad att fylla den maktpositionen, innebär dock att vara bunden av realiteter som det går att analysera och beskriva på förhand: Vad krävs för att i Sverige 2024 få ett populistiskt genomslag? Jo, på något sätt måste man bjuda över SD i etablissemangskritik och nationalism (i meningen att sätta svenska intressen över utländska). Man måste vara skeptisk till EU och NATO. Fientlig till politiker som är köpta av utländska intressen och konsekvent agerar mot svenska folkets bästa.
Fokhems-S kommer närmast den idealiserade bilden av en politisk elit i symbios med svenska folket; detta borde ha varit mallen för ett statsbärande SD. Nu blev det ju inte fallet och partiets kärna är att vara mot muslimer och sossar, alltså negationer.
För att ta ett exempel från gårdagens Aktuellt så motiverade Jan Emanuel den slopade asylrätten med det POSITIVA budskapet att rädda liv i närområdet, på ett sätt som SD aldrig lyckats med. Det har ju hela tiden varit fråga om ett moraliskt imperativ att inte premiera de unga män med resurser och kapacitet att ta sig till Sverige, på bekostnad av de verkliga barfotabarnen. Retorik som jag själv var ensam med på forumet när det begav sig, men som inte är annat än enkel anständighet och i sin tur leder till en fördömande attityd av förljuget poserande. Jan Emanuel såg arg ut när han talade om att rädda liv och inte signalera godhet, på ett sätt som ingen SD:are någonsin gjort. Redan där visar han en dimension som saknas och behövs: en stridbar empati.
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Som du såg frågade jag dig vad det här narrativet om "exploatering" handlar om. Du tog upp bibliotek! Kan du inte svara på frågan är det bättre att göra som oyto och inte svara alls.
Och här kommer det igen.
Är det enbart kommunistretorik? Det här nya så kallade partiet kommer knappast ta upp detta eftersom ingen förstår vad det handlar om, allra minst deras företrädare. Asylinvandrare har knappast någon stark koppling arbetsmarknaden.
Jag svarar gärna på genuina frågor. Om du låtsas om att invandringen till Europa och USA inte har som syfte att öka utbudet av arbetare och splittra arbetarklassen (i enlighet med vad Bezos sa om att motverka fackanslutning med "mångfald"), så är du inte seriös nog att bry sig om.