Citat:
Herre Jesus, är Dahlbergskan på riktigt?Expressens ledarredaktion med Dahlberg levererar.
"Dumpa Trump och gör USA Great Again"
https://www.expressen.se/ledare/anna...a-great-again/
Den liberala världsordningen med sina svagheter och biverkningar är i alla fall bättre än att var och en ser efter sitt eget hus, hur skulle det se ut?
Kärnvapen skulle börja tillverkas i var mans källare runt om i världen då ingen längre skulle våga lita på rådande världsordning som vasall eller med annan oftast förödande relation med landet i väster.
Skrämselpropaganda och det verkar som liberalerna är livrädda och samtidigt har total brist på självförtroende eller tro på sin egen nation och folk.
"När Trump vann 2016 ville jag helst bara dö"
https://www.expressen.se/kultur/jens...helst-bara-do/
"Dumpa Trump och gör USA Great Again"
https://www.expressen.se/ledare/anna...a-great-again/
Den liberala världsordningen med sina svagheter och biverkningar är i alla fall bättre än att var och en ser efter sitt eget hus, hur skulle det se ut?
Kärnvapen skulle börja tillverkas i var mans källare runt om i världen då ingen längre skulle våga lita på rådande världsordning som vasall eller med annan oftast förödande relation med landet i väster.
Skrämselpropaganda och det verkar som liberalerna är livrädda och samtidigt har total brist på självförtroende eller tro på sin egen nation och folk.
Relationen har genom åren varit omgärdad av mycket smusslande. Men ingen har kunnat tveka om hur central den transatlantiska länken har varit för Sverige. Det gäller än i dag med den så kallade Hultqvistdoktrinen, som bygger på en nära bilateral relation med USA.Och så här rädd och uppgiven kan man bli som totalt hjärntvättad under den liberala världsordningen, skrämmande.
Det är ytterst detta som står på spel i presidentvalet på tisdag för svensk del. USA:s position som den fria världens ledare är i gungning och därmed den liberala världsordning som har tjänat oss så väl under efterkrigstiden.
I så fall är vi snart tillbaka i ett läge där var och en får se efter sitt eget hus. Sverige lär nog aldrig att dra i gång ett nytt kärnvapenprogram, men mycket talar för att Japan och Sydkorea skulle göra det. Även i Mellanöstern skulle atomkapprustningen snart vara ett faktum.
Det är detta som det slentrianmässiga USA-hatet från vänster aldrig tog höjd för. Problemet var alltid att världspolisen USA lade sig i för mycket. Minns bara när de rödgröna inför valet 2010 krävde att USA skulle avveckla alla sina militärbaser. Som om världen skulle bli en fredligare plats om USA övergav sina allierade.
Kanske har även vänstern till sist insett att en värld där USA inte längre tar på sig rollen som världspolis är en betydligt farligare plats än en värld där USA dominerar världsordningen. Nu är det USA:s tilltagande svaghet snarare än dess styrka som kommer att vara orosmolnet under överskådlig framtid.
Med Joe Biden som USA:s nästa president finns en chans att rehabilitera idén om det goda USA och det amerikanska ledarskapet i världen. Han förstår värdet av allianser och internationellt samarbete.
Men det här valet handlar inte så mycket om alternativet som om att rösta bort Trump. Sällan har så mycket stått på spel i ett amerikanskt presidentval. Också för svensk del.
"När Trump vann 2016 ville jag helst bara dö"
https://www.expressen.se/kultur/jens...helst-bara-do/
Donald Trump hade valts till USA:s president. Jag satt i Expressens tv-sändning och det mest bestående minnet är rädslan som spred sig, yngre medarbetare verkade på väg att drabbas av panik, ”herregud vad händer nu”
Snöovädret fortsatte skoningslöst, det var omöjligt att få tag på en taxi, till slut hittade jag en som var villig att köra mig hem till förorten för ett par tusen kronor. Jag minns hur jag satt i baksätet, med mobilen i handen, desperat scrollande efter tröst. Genom huvudet brusade vaga tankar om att det vore bättre att vara död.
Det var eufori jag kände när Trump segrade - det omöjliga hade hänt, mot alla odds. Hoppas bedriften upprepas, att det ännu är tillräckligt många amerikaner som lägger sin röst så. Oavsett hur det går, kommer de splittrande krafterna att fortgå och globalisternas konspiration, The Great Reset och krafterna inom Deep State att fortgå. Den storartade planen (med klimatet, SARS-CoV-2 eller något annat som förevändning) har protagonister bland eliterna inte bara i Västerlandet utan över hela världen.