Det överdrivet frikostiga bruket av tolkar är ett av de utsugande fenomen i det migrationsindustriella komplexet jag personligen finner mest stötande. Därför är det glädjande att se att någon börjat peta i den bölden. Bara hoppas att stenen som döljer så många oegentligheter välts över ända så att alla de osmakliga gråsuggor som har sin vistelse och försörjning under den tvingas fram i ljuset för allmän beskådan. Rebecca Weidmo Uvell:
länk till den digra utredningen för den intresserade:
https://www.regeringen.se/4aeb03/con...rak-sou-201883
Det tillsätts så många utredningar att inte ens någon som jag som jobbar professionellt med politik och opinion har koll. En utredning som nyligen presenterandes som jag inte hade en aning om fanns var SOU 2918:83 “Att förstå och bli förstådd – ett reformerat regelverk för tolkar i talande språk”Två miljarder årligen. Vilken industri. Kvaliteten är dessutom ofta helt undermålig då det ständiga massinflödet av migranter kräver mer och mer tolkservice. Vilken invandrare som helst som lyckats lära sig nöjaktig svenska kan försörja sig som tolk i dagens Sverige samtidigt som ingen invandrare har krav på sig att ta sig ur sin språkliga funktionsvariation och bli tolkbehovsbefriad. Vilken satans svindel. Vid sidan av denna miljardindustri utnyttjas även barn som tolkar åt de föräldrar som valt att nyttja sin multikulturella rättighet att odla och utveckla sin hemlandsidentitet i stället för att vilja integreras i det nuvarande vistelselandet.
När jag började läsa hoppades jag på att få läsa slutsatser om kostnader och att vi därför ska begränsa kostnadsfri tolk. Det är nämligen den enda obegränsade rättigheten vi har i välfärdssystemet som inte har en enda krona i egenavgift.
Jag var inte medveten om detta innan förra året då jag började läsa in mig men invandrare har enligt lag obegränsad rätt livet ut i alla situationer med offentliga företrädare (kommun, landsting, stat) rätt till en av skattebetalarna betalad tolk. Oavsett hur länge man varit här.
Då försökte jag ta reda på den totala kostnaden för skattebetalarna för detta, vilket visade sig vara omöjligt eftersom kostnaden tas från så många olika ställen. Redan här ser man förbättringspotential. Migration är statliga beslut och även obegränsad tolk. Staten borde därför åtminstone ansvara för att kostnaderna för tolk redovisas offentligt någonstans.
Men i utredningen fanns siffran med.
Varje år kostar tolkar två miljarder kronor för den offentliga sektorn.
Man lär sig så mycket i mitt jobb. Till exempel hade jag ingen aning om att det inte redan idag var förbjudet för offentlig sektor att barn tolkar. Att barn tolkar åt sina föräldrar i vardagssituationer, som i affärer, i kollektivtrafik etc visste jag. Men inte att skola, socialtjänst, sjukvård och myndigheter accepterar att barn tolkar.RWU tycker det är synd att utredningen föreslår obligatorisk utbildning för tolkar då detta krav i praktiken innebär att många outbildade invandrare förlorar möjligheten att försörja sig på tolkeriet. Själv tycker jag att det bara är bra att marknadslogiken om tillgång och efterfrågan får styra verksamheten. Finns det inte fler bildningsbara representanter för de invasiva språkgrupperna så gör det inte och då får munnen helt enkelt rättas efter matsäcken. Räcker inte utbudet av tolkar till får man jobba på efterfrågesidan, dvs rätten till offentligt finansierad och tillhandahållen tolk upphör efter en viss tids vistelse i landet. Där är vi överens RWU och jag.
Utredningen föreslår dock att detta nu ska förbjudas helt. Vilket är kanon. Föräldrarnas egen integration sinkas om de tillåts att använda sina barn hela livet att tolka. Var kommer drivkraften att själva lära sig språket då?
Från 2024 anser utredaren att det inte längre ska vara möjligt att arbeta som tolk åt det offentliga utan att ha utbildning och registrerat sig som tolk. Både högskoleutbildning och yrkeshögskolan ska ha tolkutbildningar.https://uvell.se/2019/01/01/tolka-tolkutredningen/
Detta kommer göra att en väg till försörjning tyvärr försvinner för outbildade invandrare. För tolkning bygger till mesta del på talat språk så har du lärt dig svenska kan du i princip tolka. Du kan ha ett par år i skola i grunden bara. Men ska du läsa även på yrkeshögskola krävs det gymnasieexamen.
Samtidigt kan vi inte ha en kostnadspost för skattebetalarna på 2 miljarder per och växande i en oreglerad marknad där även barn finns.
[...]
Det kan inte vara en livslång gratis rättighet som bara gäller invandrare. Det är mer än generöst att avgiftsfritt för invandraren i alla situationer erbjuda tolk.
Inget annat i välfärden är oändligt och utan motprestation. Och tolktjänster är dessutom en offentligt finansierad tjänst som enbart utlandsfödda får ta del av.
Kan man inte göra sig ens förstådd efter tre år i Sverige får man jättegärna ha en tolk med sig.
På egen bekostnad.
länk till den digra utredningen för den intresserade:
https://www.regeringen.se/4aeb03/con...rak-sou-201883