Citat:
Ursprungligen postat av servus
Träffsäkra analyser som alltid av DogDylan.
Jag skulle nog säga att de har gjort det.
Jimmie Åkesson, smart och anpassar sin taktik till motståndaren. Går hem hos den mer bildade medelklassen. När han var 25 (eller något sådant) så knäckte han Lars Leijonborg. Ilband är han nästan litet mesig men det är bra. Jag gillade att han spelade skjortan av Heinö Johansson, Betner och Madon på Betner Show. Grymt välklädd är han också!
Björn Söder, smart (uppenbarligen) och kör över motståndaren. Bra i vissa typer av debatter så som SVT-debatt. Tyvärr är han litet för aggressiv. Han är liksom som en "bull dog" - ibland är det till hans fördel och ibland inte.
Jonas Åkerlund, ger ett vanligt intryck, opretantiös och verkar kunna fånga den strävsamma arbetsklarssen. Han känns vuxen och ansvarstagande. Sådant är bra. Tydligen är han begravningsentreprenör.
Carina Herrstedt, Kvinna och ganska vanlig. Arbetarklass och hyreslägenhetsmamma. Lär också fånga arbetarklassens röster. Jag ser dock inte henne i debatter. Hon bör fixa en ny klädstil och läsa litet kurser på universitet.
Mikael Jansson, "tuff" och tillhör det gamla gardet. Han inger trygghet och gör sig bra i debatter. De mer hårdföra gillar honom. Det är bra för SD eftersom de fortfarande finns ganska många sådana kvar som röstar på SD.
Margareta Sandsedt, vet jag inget om annat än Åkesson är ihop med hennes dotter och har varit med ett tag i partiet.
Mattias Karlsson, smart, välutbildad, trevlig, familjefar, bra debattör. Han är en sådan som medelklassen blir förälskad i! Helt klart en stor resurs för SD och min favorit. Jag skulle säga att han efter Åkesson är den största politikern i partiet då han fångar in vanligt folk från alla sociala klasser.
Richard Jomshof, smart, välutbildad, trevlig, gör bra intryck i TV och i kammaren. Han har en historia i ett synthband. Var en populär lärare innan han fick sparken för sina åsikters skull. Påminner om Mattias Karlsson men litet mer alternativ och ovanlig.
Sven-Olof Sällström, fångar arbetare på löpande band. Är det han som är ICA-handlare och gick ned i lön? En riktigt slugger. Man får små gråsosse-vibbar när man ser honom på TV. Det är bra. Han är också en av mina favoriter.
Per Ramhorn, vet inget om honom annat än att han är från Malmö eller något sådant. Lämnade en debatt på Malmötorg efter att etablissemanget hetsat fram en misshandel av en Sverigedemokrat. Onödigt? Ja, det tycker jag. Om han är "bra" eller "dålig" vet jag inte. Såg honom i SVT-debatt. Gav ett ganska svagt intryck. Han behöver litet mediaträning.
Erik Almqvist, bakgrund i Folkpartiet. Från sthlms innerstad enligt wikipedia. Uppenbarligen smart, vältalig, intellektuell, har borgliga intressen och pratar så folk förstår. Jag kan tänka mig att de liberala småtjejerna blev hemligt kära i honom i Almedalen. En bra hand till Stockholms-medelklassen och liberalerna.
Lars Isovaara, norrlänning, den första handikappade (förlamad) riksdagsledamoten och politiskt har jag inte sett honom i en TV-debatt. Har en trevlig norrländsk ton i rösten men läser mycket innantill. Är civilingenjör och SD fick nog en hel del "cred" - för att de sätter personer med handikapp på sin lista.
Johnny Skalin, tyvärr är han för nervös. Han säger inte fel saker men han är nervös och ger ett oroligt intryck. Det är tråkigt - eftersom det han säger inte är fel. Behöver en hel del mediaträning. Rovdjuren i media älskar att mobba honom - vilket gör honom ordentligt osäker. Det är tråkigt.
Kent Ekeroth, orädd, välutbildad, smart och ett stort internationellt kontaktnät. Ekeroths arbete lär ge hyfsat med "good will" hos den israeliska högern. Det är bra för SD. Låt oss vara ärliga - att ägna sig åt solidaritet med de maktlösa palestinierna ger ingen utdelning överhuvudtaget. Tyvärr var den här Breivik-incidenten inte positiv för honom - men det är den inte för Per Gudmundsson heller. Efter ett par år kommer den här Breivik vara glömd - men det är klart - den här CJ-ideologin behöver nog reformeras och tonas ned även om den under tio år har varit mycket framgångsrik. Vidare så är Ekeroth betydligt mindre "involverad" i CJ än som påtalats på Flashback. Notera att media aldrig skulle "kaka" i eget bo så därför kommer Ekeroth aldrig på allvar få skit för att han ogillar islamiseringen.
Julia Kronlid, trevlig, litet nervös, gjorde bort sig i TV för att hon är så blyg och hon verkar ibland inte förstå hur ogillad SD är av etablissemanget och då mest i media. Jag är rätt säker på att riksdagsledamöterna i partierna är betydligt mer välvilligt inställda till SD än andra. Jag skulle säga att många frireligiösa säkerligen gillar henne. Hon lär bli ett riktigt huvudbry för KD-folket.
Josef Fransson, vet inget om honom.
Tony Wiklander, adopterad dotter och var en av dem som fick bort rasisterna från SD. En skånsk populist och säkerligen regional kändis i Skåne. Han är 73 år nu och 75 år 2014. Han lär nog inte vara kvar så länge och deltar inte så mycket i TV.
David Lång, smart, kaxig och käftig. Han knäcker ganska hårt. Kör en väldigt konsekvent och sluggerstil retoriskt. Han verkar tillhör en av de "äldre", det gamla gardet. Uppenbarligen duktig och får säkert många manliga väljare på sin sida.
Thoralf Larsson, från Kalmar, har skrivit en del dumheter på internet och det är nog allt jag vet om honom.
William Petzäll, borta från partiet. En riktigt "fucked up" rekrytering. Han var för ung för att sitta i riksdagen trots erfarenhet från kommunpolitiken. De skulle ha kollat upp hans alkohol och drogberoende innan. En slarvig rekrytering. Sa också en del dumma saker när media var omkring honom. Litet för framfusig (ung så det är naturligt) - vilket var dumt. Överlag så ser jag ju att SD har gjort bra rekryteringar till riksdagen. Tänk då vad SD kommer ha inför 2014 och 2018. Visst, på pappret ser ju etablissemangets politiker bra ut men de är fan helt efterblivna då det kommer till politisk taktik.