2016-01-17, 19:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det reser också frågan varför mångkulturens evangelister rekommenderar information och utbildning om svenska normer.. när mångkulturens evangelister samtidigt anser, att det hittills inte har haft någon som helst effekt på svenska män.

Själv förstår jag inte vad den svenska vänstern sysslar med överhuvudtaget. Om de får som de vill, i princip fri invandring, kommer vi importera en gigantiskt stor andel män med allt annat än trevlig människosyn men som dessutom också bär på åsikter som står i stark kontrast till deras syn på hur ett samhälle ska drivas och hela den fina värdegrund som det brukar talas om. Med nuvarande röd politik är de enda vinnarna högern. I det avseendet är det inte särskilt konstigt att nuvarande höger bara rycker på axlarna och låter vansinnet fortgå. De kan sitta lugnt i båten och bara vänta på att krav om saker som mindre pengar till välfärd, mindre skatt mm kommer som ett brev på posten.

Det om bildning i svenska normer mm blir en struntsak i sammanhanget. Det går inte att fortbilda folk i den takten som det pratas om ändå; det går inte ens att göra något så enkelt som att bygga bostäder i den takten som behövs.
Citera
2016-01-17, 19:30
Medlem
Ibland blir man fartblind på hur snabbt förskjutningen i media går.

För ett år sedan lovade Alice Bah en nationell strategi mot islamofobi.

Jan 2015

"I dag hålls flera demonstrationer till stöd för svenska moskéer efter de senaste brandattentaten. På Mynttorget utanför riksdagen lovade demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) demonstranterna att gå från ord till handling.

– Jag tar första steget i en nationell strategi mot islamofobi, säger hon."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ali...ot-islamofobi/

"Den andra februari kommer Alice Bah Kuhnke att träffa flera företrädare från det muslimska civilsamhället för att ta de första stegen för Sveriges första nationella strategi mot islamofobi. En del av strategin är att sprida kunskap om vad islam är.

– Strategin kommer att arbetas fram tillsammans med det muslimska civilsamhället, men det kommer att handla om att sprida kunskap i hela landet. Vi behöver lära oss om vad muslimer och islam är, uppenbarligen finns det alldeles för många fördomar som väcker rädslor och hat, sa Alice Bah Kuhnke."
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...eriges-moskeer

Jan 2016

Själv har jag inte sett något av Alice Bahs nationella kunskapsspridning kring islam.
Istället skriver MSM på debattsidor
"
”Ensamkommande bör få sexualundervisning”
En stor del av de ensamkommande flyktingpojkarna kommer från samhällen med normer kring kön och sexualitet som på många sätt skiljer sig från det svenska majoritetssamhällets. Därför behövs utbildning för dem när det gäller sex- och samlevnadsfrågor, skriver Kristina Ljungros och Maria Andersson, RFSU."

http://www.svd.se/ensamkommande-bor-...r-we-are-sthlm

På endast ett år har regeringen insett att problemet inte är svenskar inte eldar moskeer, utan att det finns muslimska män som beter sig svinaktigt.

Givetvis utan att erkänna det parti som hade den bästa verklighetsbilden.

Internationellt betraktas Sveriges regering som antsemitisk. men samme regering anlagar SD för nazikopplingar. Det går fort nu, den stora frågan 2016. kommer MSM följa alternativ media och tvinga fram ett nyval.
Citera
2016-01-17, 19:38
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Själv förstår jag inte vad den svenska vänstern sysslar med överhuvudtaget. Om de får som de vill, i princip fri invandring, kommer vi importera en gigantiskt stor andel män med allt annat än trevlig människosyn men som dessutom också bär på åsikter som står i stark kontrast till deras syn på hur ett samhälle ska drivas och hela den fina värdegrund som det brukar talas om. Med nuvarande röd politik är de enda vinnarna högern. I det avseendet är det inte särskilt konstigt att nuvarande höger bara rycker på axlarna och låter vansinnet fortgå. De kan sitta lugnt i båten och bara vänta på att krav om saker som mindre pengar till välfärd, mindre skatt mm kommer som ett brev på posten.

Det om bildning i svenska normer mm blir en struntsak i sammanhanget. Det går inte att fortbilda folk i den takten som det pratas om ändå; det går inte ens att göra något så enkelt som att bygga bostäder i den takten som behövs.

Den sk. vänstern i Sverige är så långt ifrån riktig vänster de kan komma. De har aldrig upplevt- och vet inte om sådant som den urpsrungliga vänstern kämpade emot. De har noll koll på den historiska bakgrunden och deras perspektiv av "vänsterkamp" är baserad på mainstreams medias version ( versionen som är skapad av kapitalisterna).

Därav är det alltid lika skrattretande när vänster-folk i Sverige ( och resterande norra Europa ) skriker högljutt om arbetarförtryck och att de vill ha in mer invandrare.

Precis som du nämner så kan man se dagens invandring på samma sätt som att högern back inte days använde sig av strejkbrytare. Vänstern är dock så historielösa och opålästa att de inte har någon aning om detta och bara skapar sämre förhållanden för de i bottnen av samhällspyramiden.
Citera
2016-01-17, 20:07
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag tror att personer som Ohlsson Wallin och Heberlein och många fler har påverkats av höstens asyltsunamin och det kaos det skapar i samhället, terrordåden i Paris och nu senast övergreppen i Köln och Stockholm. Detta visar på ett övertydligt sätt att massinvandringen inte kommer att rädda pensionerna. F! som har en intersektionell syn anammar självklart rasifieringsdebatten och vill istället leda alla problem som massinvandringen skapar till svenskar, ytterst etniskt svenska män. Nu är F! ett litet parti, men de samarbetar med V, MP och S och har stort inflytande inom humanistisk forskning. Partiet har således stort inflytande och nu allierar man sig alltså med invandrargrupper i en gemensam kamp mot det förtryckande svenska samhället. Av ren självbevarelsedrift inser både Ohlsson Wallin och Heberlein att denna utveckling är sjuk. Det behövs bara en liten intellektuell skärpa för att inse att om vi ska försvara att hundratusentals eller snart en miljon tillåts leva i parallella samhällen och under förtryck och att välfärdssystemet eroderas bort så blir konsekvensen att även åsiktsfriheten får vika sig. Det kommer att på ett konkret sätt drabba Heberlein som forskare och Ohlsson Wallin som konstnär.

F! och flera andra inom vänsterrörelsen vet att de inte kan vinna makt genom demokrati, utan söndring.
Lindberg De Geer, Ohlson Wallin och Heberlein har säkert påverkats av den mer övergripande utvecklingen men även av den rent ideologiska inom kultursfären där normkritiken har blivit ett självändamål, mångkulturalismen är ett odiskutabelt ideal och "rasifierade" kulturarbetare som Baker Karim dominerar med sitt kränkthetsveto. MSMs kultursidor framstår ibland som rena propagandapamfletter och ingen reagerar längre över att det primära i de flesta recensioner verkar vara att utröna om ett nytt verk följer den ideologiska mallen eller ej.

DNs Erik Helmerson konstaterade igår hoppfullt "Kränkthetens epok går äntligen mot sitt slut" och meddelade samtidigt att Hakelius eventuellt planerar en motoffensiv mot det alltmer bisarra debattklimatet.
Citat:
När konstnären Makode Linde vill kalla sin egen utställning ”Negerkungens återkomst” blir Benny Fredriksson, chef för en av landets viktigaste kulturinstitutioner, så nervös att han stoppar namnet. När Lars Vilks dödshotas av religiösa extremister, och människor dödas i ett attentat riktat mot honom, vill samma Fredriksson inte ge honom stöd. Nu har Benny Fredrikssons underchef, Marianne Lindberg De Geer, lämnat sin post. Jag misstänker att detta har att göra med att hon inte hunnit vänja sig vid den nya tidens kultursyn utan envist sitter fast i den gamla, där kulturen gärna fick vara bråkig och provokativ.
(...)
Människor har blivit rädda inte bara för att provocera varandra utan också för att konfronteras med idéer som hotar deras världsbild. Det kommer allt fler rapporter om hur studenter vägrar att lyssna på föreläsare och lärare vars idéer uppfattas som kränkande.
I sin första krönika som chefredaktör för Fokus skriver Johan Hakelius om en motkraft. Den brittiska ”Speakeasy”-rörelsen har som idé att lista ”samtidens mest kontroversiella idéer och bjuda in studenter till debatt”. Hakelius skriver hotfullt: ”Vi funderar på att göra något liknande här på Fokus”.

Toppen, tänker jag. Kanske tyder dessa tecken på att kränkthetens era börjar gå mot sitt slut – för tro mig, det kommer den att göra. Om tio år kommer våra barn att fråga oss vad vi sysslade med. Vad var vi så rädda för?
Mitt svar är att det bara var ytterst få som var rädda. Men varför vi gav dem så mycket makt vet jag inte.
(...)
Debatten är nästan aldrig farlig, vilket de tycks tro som vill hindra känsliga ämnen från att dryftas, utan tvärtom nyttig. Om man stoppar något innan det uttrycks, med självcensur eller hårdhänta överhetsingrepp, uppstår inte ens diskussionen. Det är märkligt att det finns kulturarbetare som ser detta som en önskvärd utveckling.
http://www.dn.se/ledare/signerat/eri...mot-sitt-slut/
Det fetmarkerade är en viktig poäng. De ideologiskt övertygade är sannolikt betydligt färre än man kan tro och framför allt än de själva tror. Baker Karim förutsåg antagligen inte vilka reaktioner hans utspel mot Heberlein skulle väcka även inom det egna kulturetablissemanget där de flesta tidigare har tigit inför orättvisor av rädsla för brunmålning och rasiststämpling.
Citera
2016-01-17, 20:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Jag tror att de rationella krafterna i mediekriget måste få eldunderstöd från utländska MSM, särskilt vad gäller nyhetsrapporteringen. Svenska dissidenter inom MSM är få och verkar bara som ledarskribenter och de har inte sociala eller ekonomiska möjligheter att helt ta bladet från munnen. Därför var granskningen från norska journalistförbundet om DN:s femmånads tystnad om We Are Sthlm så välkommen.

Det vore perfekt om någon riktig norsk journalist kunde granska Aagaards påståenden i norsk TV om förövarnas etnicitet, jämföra dem med de faktiska polisrapporterna och publicera en tydlig sammanställning och samtidigt beslå Aagaard med lögn. Det är lögnen som borde vara huvudrubrik även om artikeln såklart måste redovisa bakgrunden på förövarna.

Det tror jag är en riktig bedömning. Den svenska mediala konformismen har en starkt återhållande effekt. Vi kan se att det i MSM:s ytterkanter finns en och annan dissident, Johan Hakelius och Horace Engdahl, men det är ont om vanliga nyhetsjournalister, för att inte tala om kulturjournalister, som kan eller vågar ta bladet från munnen. Ett ökat medietryck utifrån, om svensk media får svårt att värja sig emot, skulle ge fler svenska potentiella oppositionella råd i ryggen. Det vore ovant att hantera och skulle säkert försvaga självförtroendet hos både medial och politisk elit, varvid mediekrigetslandskapet skulle få ett delvis annorlunda utseende.
Citera
2016-01-17, 21:42
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Lindberg De Geer, Ohlson Wallin och Heberlein har säkert påverkats av den mer övergripande utvecklingen men även av den rent ideologiska inom kultursfären där normkritiken har blivit ett självändamål, mångkulturalismen är ett odiskutabelt ideal och "rasifierade" kulturarbetare som Baker Karim dominerar med sitt kränkthetsveto. MSMs kultursidor framstår ibland som rena propagandapamfletter och ingen reagerar längre över att det primära i de flesta recensioner verkar vara att utröna om ett nytt verk följer den ideologiska mallen eller ej.

DNs Erik Helmerson konstaterade igår hoppfullt "Kränkthetens epok går äntligen mot sitt slut" och meddelade samtidigt att Hakelius eventuellt planerar en motoffensiv mot det alltmer bisarra debattklimatet.
Det fetmarkerade är en viktig poäng. De ideologiskt övertygade är sannolikt betydligt färre än man kan tro och framför allt än de själva tror. Baker Karim förutsåg antagligen inte vilka reaktioner hans utspel mot Heberlein skulle väcka även inom det egna kulturetablissemanget där de flesta tidigare har tigit inför orättvisor av rädsla för brunmålning och rasiststämpling.

Du fetade: "Mitt svar är att det var ytterst få som var rädda. Men varför vi gav dem så mycket makt vet jag inte."

Jag tror inte Helmerson är ärlig här. Skammen är väl för stor. Det rådande paradigmet livnärde sig på rädsla. Allt fler journalister går ju ut med detta exempelvis genom sina (än så länge anonyma) berättelser, läs Sakine Madon i Expressen. Att det fanns/finns få som helt igenom var/är ideologiskt övertygade kan så vara, men vad är det annat än rädsla när i stort sett en hel journalistkår tiger för att inte bli utstött ur gruppen och kanske förlora förmåner/anställning.

Nej, det duger inte att komma med bortförklaringar, upp med trollen i ljuset så att de spricker en gång för alla! När kommer media att tvätta sin egen byk i offentligheten? Detta är helt nödvändigt för att kunna gå vidare på ett hälsosamt sätt. Innan det sker kommer detta vansinne att fortsätta, men i en ny förvrängd form.

Jag längtar efter den dagen när journalister vågar ta bladet från munnen, på allvar. Det finns mycket att ta lärdom av här. Sålänge människor vill vara anonyma finns åsiktsförtrycket kvar. Det knakar i fördämningarna men än har inte dammen brustit.

Kanske en utställning med "entartete kunst" blir startskottet; Marianne Lindberg De Geer och Elisabeth Olsson Wallin, mitt hopp står till Sveriges konstnärer. Den FRIA konsten som en murbräcka för rätten att tala, tänka och känna det som sopas under mattan i det rådande paradigmet.

Jag vill se journalister som granskar sig själva och försöker förstå hur det var möjligt med ett så omfattande åsiktsförtryck i vårt land. Ni har ingenting att skämmas för. Folk har tröttnat på lögnerna.
Senast redigerad av Passepartout 2016-01-17 kl. 21:54.
Citera
2016-01-17, 22:52
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du fetade: "Mitt svar är att det var ytterst få som var rädda. Men varför vi gav dem så mycket makt vet jag inte."

Jag tror inte Helmerson är ärlig här. Skammen är väl för stor. Det rådande paradigmet livnärde sig på rädsla. Allt fler journalister går ju ut med detta exempelvis genom sina (än så länge anonyma) berättelser, läs Sakine Madon i Expressen. Att det fanns/finns få som helt igenom var/är ideologiskt övertygade kan så vara, men vad är det annat än rädsla när i stort sett en hel journalistkår tiger för att inte bli utstött ur gruppen och kanske förlora förmåner/anställning.

Nej, det duger inte att komma med bortförklaringar, upp med trollen i ljuset så att de spricker en gång för alla! När kommer media att tvätta sin egen byk i offentligheten? Detta är helt nödvändigt för att kunna gå vidare på ett hälsosamt sätt. Innan det sker kommer detta vansinne att fortsätta, men i en ny förvrängd form.

Jag längtar efter den dagen när journalister vågar ta bladet från munnen, på allvar. Det finns mycket att ta lärdom av här. Sålänge människor vill vara anonyma finns åsiktsförtrycket kvar. Det knakar i fördämningarna men än har inte dammen brustit.

Kanske utställningen med "entartete kunst" blir startskottet. Marianne Lindberg De Geer och Elisabeth Olsson Wallin, mitt hopp står till Sveriges konstnärer. Den FRIA konsten som en murbräcka för rätten att tala, tänka och känna det som sopas under mattan i det rådande paradigmet.

Jag vill se journalister som granskar sig själva och försöker förstå hur det var möjligt med ett så omfattande åsiktsförtryck i vårt land. Ni har ingenting att skämmas för. Folk har tröttnat på lögnerna.
Det har du förstås rätt i. Jag borde bara ha fetat meningen om makten, för det var snarare poängen (min i alla fall). Antalet rädda är stort men de personer man räds och därmed ger makten är betydligt färre. Det är just därför det är så absurt att det får pågå, vilket Helmerson ändå är inne på trots att han själv åtminstone har varit en av de rädda.

Det är onekligen en intressant utveckling och kanske blir konsten de första verkliga uppgörelsernas arena. Något jag själv beklagar är att den svenska humorscenen är fullständigt vingklippt av rädsla. När menlösa politruker som Soran Ismail, Betnér och Özz Nujen framställs som våra främsta (det bär emot att ens skriva det i samma mening) "satiriker" inser man vidden av rädslans grepp om varje aspekt av den offentliga debatten. Det existerar ingen politisk satir i svensk MSM. Det händer att P1s "Public service" glimmar till ibland men det är allt och det om något är ett tecken på bristande demokrati.
Citera
2016-01-17, 23:26
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det har du förstås rätt i. Jag borde bara ha fetat meningen om makten, för det var snarare poängen (min i alla fall). Antalet rädda är stort men de personer man räds och därmed ger makten är betydligt färre. Det är just därför det är så absurt att det får pågå, vilket Helmerson ändå är inne på trots att han själv åtminstone har varit en av de rädda.

Det är onekligen en intressant utveckling och kanske blir konsten de första verkliga uppgörelsernas arena. Något jag själv beklagar är att den svenska humorscenen är fullständigt vingklippt av rädsla. När menlösa politruker som Soran Ismail, Betnér och Özz Nujen framställs som våra främsta (det bär emot att ens skriva det i samma mening) "satiriker" inser man vidden av rädslans grepp om varje aspekt av den offentliga debatten. Det existerar ingen politisk satir i svensk MSM. Det händer att P1s "Public service" glimmar till ibland men det är allt och det om något är ett tecken på bristande demokrati.

Ersättaren i somras med namnet Mänskliga nyheter var en riktigt bra satir över pk-folkets ängslighet och hyckleri.
Citera
2016-01-17, 23:58
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ersättaren i somras med namnet Mänskliga nyheter var en riktigt bra satir över pk-folkets ängslighet och hyckleri.
Ja, visst var det märkligt? Fast om jag inte minns fel rörde det sig om fiktiva karaktärer och händelser. Dessutom uppfattade jag det inte som särskilt vasst utan mer som när Schyffert drev med sitt eget twittrande på ett lite mysigt sätt där det ändå var underförstått att han gjorde något fint. Jag tänker på helt rå gränslös satir som finns i många andra länder.
Jag har t.ex. svårt att se att någon skulle driva med Kaplan och hans (belagda) skumma moskéaffärer och islamistkopplingar för att gå rätt på akilleshälen. Satiriker i Mellanöstern riskerar som bekant spöstraff om de driver med islamister eller, som en av Somalias främsta komiker, att dödas av terrorister utanför sin arbetsplats för att han häcklade al Shabaab offentligt.
Problemet i Sverige är att man inte ens skulle få utrymme i MSM om ämnet bedömdes som för "känsligt".

Edit: Att driva med sig själv som Shcyffert och P1, två välkända representanter för den politiska korrektheten, är dessutom ett sätt att avväpna andras anklagelser om just det utan att behöva ändra beteende i övrigt.
Senast redigerad av Vimur 2016-01-18 kl. 00:13.
Citera
2016-01-18, 00:28
Avstängd
sherms avatar
Gråtrunkaren Wolodarski med anhang får nu på tasken i SvD efter att i sedvanlig ordning månglat ut lögner och halvsanningar på Bonnierbladet.

Citat:
Mycket fokus har i svenska medier lagts på den nya medielagen som skrevs under av Polens president i början på januari. Debattörer har anklagat den nya regeringen, ledd av konservativa Lag och Rättvisa (PiS), för ett försök att införa politisk censur. Tyvärr har få av dem framställt en objektiv bild av vad reformen faktiskt handlar om, och än mindre av den polska mediemarknaden, så som det såg ut efter den nuvarande oppositionens åtta år vid makten.

För det första är den polska mediemarknaden betydligt mer pluralistisk än i exempelvis Sverige. Det öppna kanalutbudet omfattar såväl statligt ägda public service-kanaler, som opinionsbildande privata kanaler med egen nyhetsrapportering. Den så kritiserade reformen behandlar enbart det statligt ägda TVP (motsvarande SVT) och polsk statlig radio, som båda utgör en liten del av det öppna kanalutbudet.

För det andra är det viktigt att förstå att polsk public service aldrig har varit fri från politiskt inflytande. En övervägande majoritet av de journalister och chefer som tidigare arbetat inom offentlig radio och tv sympatiserar öppet med Medborgarplattformen, det vills säga det överlägset största partiet som ingick i den koalition som regerade i Polen mellan 2007 och 2015. Detta är givetvis ingen tillfällighet.

http://www.svd.se/yttrandefriheten-a...ns-nya-politik

Parallellen till situationen i vårt eget land är det förstås bara att läsa till mellan raderna. Det är inte svårt att ana sig till en oro över att en viss politisk rörelse blickar mot länder som Polen och Ungern som föredömliga exempel. Men, ytterligare en aspekt rör förstås att kreaturets tentakler ut i dessa regioner kapas. Hur ser det ut i kontaktnäts- och ägarskapsförhållanden? Finns det personliga band? Släktskap?
Citera
2016-01-18, 06:32
Medlem
RettaVisans avatar
http://www.vf.se/nyheter/allman/brot...hemligstamplas

"• Varför får inte allmänheten ta del av vad som har hänt på boendena?

– Jag kan svara på frågor om Alma som jag arbetar med. Hur beslutet ser ut och är fattat är inte min sak, säger Thomas Mellberg.

– Däremot kan jag säga att så fort denna särskilda händelse är avslutad, vilket den sannolikt kommer att göra innan februari är slut, kommer vi allra troligast att bli betydligt öppnare om det.

Ingen annan inom Polismyndigheten kan eller vill heller svara. Thomas Mellberg är den person som pressavdelningen får att ställa upp på en intervju.

Att polisen inrättar en särskild händelse inträffar då och då, enligt Thomas Mellberg. Det som gör Alma speciellt är att den omfattar så lång tidsrymd."

Polisen hindrar systematiskt media från att ta del av vad som sker.

Vissa tidningar försöker ändå, till skilnad emot "de fyras gäng" i stockholm.

Viss landsortspress verkar fungera i motsats till agendasättande media i storstad.

Man kan undra hur det här påverkar förtroendet för agendasättande media och för polisen?
Citera
2016-01-18, 06:43
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ja, visst var det märkligt? Fast om jag inte minns fel rörde det sig om fiktiva karaktärer och händelser. Dessutom uppfattade jag det inte som särskilt vasst utan mer som när Schyffert drev med sitt eget twittrande på ett lite mysigt sätt där det ändå var underförstått att han gjorde något fint. Jag tänker på helt rå gränslös satir som finns i många andra länder.
Jag har t.ex. svårt att se att någon skulle driva med Kaplan och hans (belagda) skumma moskéaffärer och islamistkopplingar för att gå rätt på akilleshälen. Satiriker i Mellanöstern riskerar som bekant spöstraff om de driver med islamister eller, som en av Somalias främsta komiker, att dödas av terrorister utanför sin arbetsplats för att han häcklade al Shabaab offentligt.
Problemet i Sverige är att man inte ens skulle få utrymme i MSM om ämnet bedömdes som för "känsligt".

Edit: Att driva med sig själv som Shcyffert och P1, två välkända representanter för den politiska korrektheten, är dessutom ett sätt att avväpna andras anklagelser om just det utan att behöva ändra beteende i övrigt.

Det finns ju även i Europa komiker som häcklar det heliga till den grad att de hotas av fängelsestraff. Jag tänker då på den i Frankrike populäre komikern Dieudonné. På sedvanligt manér så anklagas Dieudonné av regim och medier för "hat". Och lika sedvanligt så gör samma krafter allt de kan för att stoppa hans föreställningar.

En komiker av Dieudonnés snitt i Sverige skulle vara ett gott lackmustest för att avgöra åsiktskorridorens breddning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in