2015-07-29, 21:32
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Paradigmskiften att använda som jämförelsematerial kan vara Franska revolutionen, Maos kulturrevolution, Luthers reformation eller kommunismens fall.

I alla fallen möttes makthavare med anspråk på absolut tolkningsföreträde och deras ingrupper av en ny verklighet, som inte lät sig förnekas, berättas om, längre. Makten över narrativet gick förlorat, helt eller delvis och vissa huvuden rullade, medan andra bara bytte hatt.

Vi kan utgå från att nuvarande paradigm är dödsdömt, men nog också att nästa paradigm kommer att bäras upp av opportunister och kappvändare som är snabba i fötterna.

Frågan jag finner intressant är om paradigmskiftet kommer att vara mer som avstaliniseringen under Chrustjev och tillnyktringen efter Franska- och Kulturrevolutionen. Ett "nä, nu får vi fan lugna ner oss", idealismens devalverande och sökande efter hållbar pragmatism.

Eller mer ett tvärt systemskifte som när DDR föll och desavouerades eller den protestantiska reformationen som övertrumfade Rom i kristenhet, istället för att vara sekulärt neutral.

Jag tror att verklighetens seismiska krafter är så stora att alternativ två är mer sannolikt än det första, åtminstone i längden. Inte ens ett fryntligt, svenskt konsensussökande SD har makten att berätta sin berättelse så att verklighetens oljud överröstas.

En tanke är att den borgerliga glasnost kring migrationsparadigmet vi beskriver just nu i tråden förstås syftar till en specifik sorts, kontrollerad perestrojka i form av "sänkta trösklar". Men att våra opinionsbildande små-Gorbatjovar lika lite som förlagan kontrollerar utvecklingen och att Jimmie Jeltsin kan bli den som tar hem spelet. Vem Putin visar sig vara återstår att se.

Revolution eller reformation, kanske man kan sammanfatta det som?

Det är rimligt att söka paralleller i historien. Särskilt sådana som inte ligger så långt bort, varken geografiskt eller i tid.

Men vad säger att sagan har ett gott slut? Svensk borgerlighet kan paradigmskifta bäst fan den vill. Den är en flugskit till politisk kraft och dess tänkare under förändring återfinns utanför politiken. För annorlunda för att vara en del av Moderaterna eller KD, för fina och - inte minst - fega, för att ta klivet till SD.
Citera
2015-07-29, 21:51
Medlem
MindreModigMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Om inte jag minns fel så har Per Gudmundsson fått en del klander för sina mångkulturkritiska ledare. Men mest från småpåvar på obskyra små äckliga vänster-bruna tidningar.
Bristen på seriös konfrontation kan vara ett tecken på att fler är på gång och har börjat vädra nya vindar. Journalisterna måste ju skriva sådant som går att sälja. Om allmogen (som inte alls vill ha mångkultur) bara får läsa en massa saker som uppenbart inte stämmer med verkligheten tröttnar dom. Slutar läsa tidningen, eller i alla fall slutar att betala. Det har AFAbladet och ExpRGessen märkt med sina personal neddragningar i höstas/vintras. Vem får gå nästa gång?

Men, en mer konfrontatorisk linje hade varit underhållande. Trenden som, än vagt, kan skönjas är mer av medhåll än kritik mot kritiken(!). Så, kriget i media om mångkulturen tenderar att bli mer en omsvängning åtminstone på ledarplats. På expressen så rasar ju kriget internt när ledaren och kultursidorna har helt olika linjer, ibland på samma dag!

Är det något som kommit i tryck eller mer sådant som kan skönjas i horisonten för ett uppvaknande?
Jag får uppfattningen att Gudmundson står rätt ensam i arbetet att utöka Åsiktskorridoren men jag kan ha fel. Läser inte mainstream-pressen mer än i form av lite semesterlektyr, Expressen har jag inte läst på väldigt länge, DN o Aftonh****n kan slinka ner då o då.

Att Gudmundsons ledare kom i tryck fick iallafall mig att mer än höja på ögonbrynen, jag har inte läst, sett eller hört något liknande i gammelmedia tidigare.
Citera
2015-07-29, 22:01
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Jag vet inte om det är malplacerat i tråden men ett komiskt exempel på hur fasaden ibland krackelerar kunde idag höras i P1s Studio ett där ett av inslagen handlade om judisk historia i Sverige.

Filmaren Anita Santesson intervjuades om sin TV-serie "Arons nya land" och man skulle kunna tolka hennes utläggning som en indirekt kritik av dagens invandring. Hon berättade bl.a. att ett krav för judar som ville bosätta sig i Sverige var att betala tjugo årslöner och hon underströk hur judarna ansträngt sig för stt bidra till samhälket, utbilda sig och integreras.

Redan där tror jag att det blev besvärligt för programledarna eftersom kontrasten till många av dagens invandrare är så påfallande. Programledaren Johansson försöker sig på en räddning och det är nu det går snett:

"Men när du säger att det är till nytta för Sverige det är ju... om man har tjugo årslöner då är man ju rik som ett troll, man är kompis med kungen, det var ju liksom ingen massinvandring på det sättet som det............ "

Här inser Johansson vad han faktiskt sa och den påföljande tystnaden medan Johansson låter som om han har svalt något oätligt är riktigt underhållande.

02. 00 in iinslaget:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6221548

Undrar om Johansson fick göra avbön efter sändningen. Han råkade säga vad de flesta lyssnare antagligen tänkte men som inte får yppas i SR, särskilt inte att invandringen kostar i stället för bidrar. Att dessutom använda uttrycket "massinvandring" måste vara helt tabu.

Det får en att fundera på hur snacket går mellan sändningarna, "kebabtekniker"-debaclet gav ju en indikation på det, och hur länge den genomsnittlige journalisten orkar kompromissa med sin verklighetsuppfattning i sändning.

Sannolikt är tumregeln på SR densamma som då jag arbetade med integrationsfrågor i myndighetssvängen: Vi VET hur det är men vi kan inte SÄGA det.

En detalj bara, det var inte den hopplöst vänstervridne och politiskt korrekte fårskallen Lasse Johansson som uttalade det förbjudna ordet "massinvandring" utan istället hans vikarie John Crispinsson.

Crispinsson är en ganska oberoende frilansare och säger lite vad han vill, det brukar han göra.
Citera
2015-07-29, 22:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Paradigmskiften att använda som jämförelsematerial kan vara Franska revolutionen, Maos kulturrevolution, Luthers reformation eller kommunismens fall.
Just när det gäller liknelserna med kulturrevolutionen så ligger det nog närmare till hands att betrakta hela PK-rörelsen & åsiktskorridoren som en kulturrevolution som gått överstyr där ordförande Mao sedan länge har tappat kontrollen över vansinnet, som blivit helt självgående.
Citera
2015-07-29, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En detalj bara, det var inte den hopplöst vänstervridne och politiskt korrekte fårskallen Lasse Johansson som uttalade det förbjudna ordet "massinvandring" utan istället hans vikarie John Crispinsson.

Crispinsson är en ganska oberoende frilansare och säger lite vad han vill, det brukar han göra.

John Chrispinsson
Citera
2015-07-29, 22:07
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindreModigMan
Är det något som kommit i tryck eller mer sådant som kan skönjas i horisonten för ett uppvaknande?
Jag får uppfattningen att Gudmundson står rätt ensam i arbetet att utöka Åsiktskorridoren men jag kan ha fel. Läser inte mainstream-pressen mer än i form av lite semesterlektyr, Expressen har jag inte läst på väldigt länge, DN o Aftonh****n kan slinka ner då o då.

Att Gudmundsons ledare kom i tryck fick iallafall mig att mer än höja på ögonbrynen, jag har inte läst, sett eller hört något liknande i gammelmedia tidigare.

Expressen är den 2a av Dom Stora som har haft artiklar med en kritsik hållning till massinvandringen och ett fall även det mångkulturella konceptet.
Kritiken har förståss varit försikt och subtil, men ändå. För ett år sedan var det bara ohjedade jubelrop.
En del mindre landsortstidningar också levererat mer verklighetsnära material.

DN och AFAbladet är dock hopplöst efter. Båda har problem med upplagorna, he he.
Citera
2015-07-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
NB: min fetning ovan.

Jag vet inte riktigt var Jan Myrdal står någonstans i mångfaldsfrågan. En intervju med honom 1982 länkades redan ifjor här på tråden; det finns medvetenhet och beröringspunkter med den svenska skolans förfall, högaktuellt idag:

Det mångkulturella samhället är en illusion

http://www.janmyrdalsallskapet.se/av...ch-harska.html

Jan Myrdal har knappast rätt i hela analysen han gör i intervjun, eller de lösningar på problemen som behövs, men han kommer problembeskrivningen mycket nära, på ett sätt som gör den adekvat än idag. Han tycks inte ha förutsett den liberalistiska förlängningen som lett till dagens identitetspolitiska särsamhälle; bl a har den sortens enkelriktade "tolerans" medfört islamistisk representation i regeringen.

Bright.....även om Myrdahl säkert ville ha en rekordelig kommunistisk assimilation!

Men hans analys av en av liberalismen skapad ny underklass är onekligen träffande.
Citera
2015-07-29, 22:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Bright.....även om Myrdahl säkert ville ha en rekordelig kommunistisk assimilation!

Men hans analys av en av liberalismen skapad ny underklass är onekligen träffande.
Han har ju även gjort sig lite omöjligt på sistone genom att uttrycka förståelse för Front National i Frankrike.

http://www.janmyrdalsallskapet.se/av...ne-le-pen.html
Citat:
Jan Myrdal synar orsakerna till extremhögerns framgångar i Europa, i synnerhet i Frankrike. Front National förmår att ta upp faktiska frågor som är relevanta för det arbetande folket, vilket den officiella vänstern däremot inte gör.
.
Det som kallar sig vänster i Frankrike som Sverige borde inse att det avgörande när det gäller Front national eller Sverigedemokrater faktiskt är att det inte är fördomar, rasism, manschauvinism och annat, som gett och ger dem växande stöd inom arbetarklass och bland det arbetande folket (och i Sverige i LO) utan det att de tar upp faktiska frågor.
Citera
2015-07-29, 22:47
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Jag vet inte om det är malplacerat i tråden men ett komiskt exempel på hur fasaden ibland krackelerar kunde idag höras i P1s Studio ett där ett av inslagen handlade om judisk historia i Sverige.

/../

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6221548

/../

Sannolikt är tumregeln på SR densamma som då jag arbetade med integrationsfrågor i myndighetssvängen: Vi VET hur det är men vi kan inte SÄGA det.

Inspelningen är verkligen värd att lyssna på, så skitnödig. SR-reportrarna är totalt överkörda.

"Det som blev som nytta för Sverige det tar man emot." Ho, ho!

Och SVT-reportern respons - "Det var ingen massinvandring på det sättet som det..., gulp... tystnad"
Citera
2015-07-29, 22:51
Medlem
Vimurs avatar
Jo, jag insåg det senare fast i det här fallet gick nog även han lite för långt. Jag tror att han mest ångrade ordvalet "massinvandring" med tanke på att han inte avslutade meningen. Han anlitas trots allt av SR och jag kan inte tänka mig att det resonemanget och uttrycket är ok där ens för en frilansare.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Citera
2015-07-29, 23:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jo, jag insåg det senare fast i det här fallet gick nog även han lite för långt. Jag tror att han mest ångrade ordvalet "massinvandring" med tanke på att han inte avslutade meningen. Han anlitas trots allt av SR och jag kan inte tänka mig att det resonemanget och uttrycket är ok där ens för en frilansare.
Hehe, nej för fan, "massinvandring" är definitivt förbjuden vokabulär inom Public Service. Där ligger han nog rätt risigt till.

Så kul har Crispinsson inte varit sedan han trackade Jan Guillou om sitt vapenkomplex i direktsändning på 80-talet & Janne blev så sur att han reste sig & gick.
Citera
2015-07-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just när det gäller liknelserna med kulturrevolutionen så ligger det nog närmare till hands att betrakta hela PK-rörelsen & åsiktskorridoren som en kulturrevolution som gått överstyr där ordförande Mao sedan länge har tappat kontrollen över vansinnet, som blivit helt självgående.

Vid genomläsning märker jag att jag skrev franska revolutionen när jag mer specifikt menade terrorn under Robespierrre.

Man kan nog med fördel inrangera Robespierres fall, Stalins död och kulturrevolutionens upphörande i samma kategori: I alla tre fallen var det egentligen inte fråga om en genomgående omvälvning, utan om extrema skräckvälden vars excesser blev för mycket för något moderatare, mer pragmatiska krafter inom samma statsbärande maktapparater. Blod flöt och repressionen bestod - men i mer uthärdliga, stabila former.

Det radikala, hysteriska skalades tillbaka, falanger besegrades och rensades hårdhänt ut - men systemen levde vidare med oförändrad målbild.

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Revolution eller reformation, kanske man kan sammanfatta det som?

Det är rimligt att söka paralleller i historien. Särskilt sådana som inte ligger så långt bort, varken geografiskt eller i tid.

Men vad säger att sagan har ett gott slut? Svensk borgerlighet kan paradigmskifta bäst fan den vill. Den är en flugskit till politisk kraft och dess tänkare under förändring återfinns utanför politiken. För annorlunda för att vara en del av Moderaterna eller KD, för fina och - inte minst - fega, för att ta klivet till SD.

Det är det jag är inne på - när borgerliga debattörer vill hyfsa debatten och normalisera en febrigt polariserad situation till ett nytt jämviktsläge, så känns det snarare som att de är Gorbatjov än Chrustjov.

Lättade tyglar och debattens avreglering - liberalismens glasnost och perestrojka - påskyndar paradigmets kollaps snarare än stagar upp och moderniserar det. De seismiska krafterna som byggts upp är för stora att avleda utan skalv av historisk magnitud.

Men är SD verkligen svaret i sin nuvarande form? Om kompasslösa borgerliga sökare är för valhänta att visa vägen - innebär det att SD har en riktning som inte leder väljarna in i ytterligare en återvändsgränd (uppifrån påbjuden "nationalism" och nyskapad öppensvensk överidentitet som en dag ska lösa alla knutar), i förhoppningen att bli en del av den sittande maktordningen?

Att det inte är SD som ser sig själva som reformatörer och bevarare av rådande, dödsdömda paradigm, snarare än dess revolutionärer och dödgrävare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in