Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Det fetade är så parodiskt att det inte går att bemöta.
Den unge mannen är inte "fransk". Det är kärnan i det hela. Förmodligen har han ägnat föga procent av sin tankeverksamhet åt religiositet, under sitt liv. Han åser det som sker i mellanöstern och reagerar, radikaliseras långsamt, får höra att "profeten" styrker honom i hans ilska, får höra att Islam är bättre än liberalism, kapitalism, skullfucks på nätet och feminism.
Det jag vill föra fram som min åsikt är att jag anser att alla dessa "trappings" som omger den religiösa extremismen är bisaker. Ilskan, agressionen och hämdlystnaden och utaggerandet har inte sitt upphov i religiösa texter utan i reella, verkliga skeenden i det fysiska jordelivet.
Tro inte att jag är någon "kramare" av islam på grund att jag för fram detta. Som jag skrev så anser jag att varken islam eller araber har i europa att göra i den omfattning som nu råder, och lutar mig emot historien.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Ja. Eller tror du Talibanerna sköt Malala i ansiktet på grund av Israel eller USA? Tror du Boko Harams obeskrivliga härjningar i Nigeria har provocerats fram av USA?
Afrika, europa, asien. Helt skilda arenor med helt skilda problem. Du kan inte plocka ut valfri ylande jihadafrikan, ställa honom sida vid sida med tex vår julklappsbombare och säga; se här! Den islamska extremismen. Det är efterblivet.
Det sagt så är jag fullt medveten om att islam som ideologi fungerar världen över. För kokain/krutsniffande afrikanska barnsoldater, för "unga franska män", asiater och svenska pundits. Det jag säger är att man skjuter förbi målet om man tror att den här kampen handlar om att handskas med någon slags Knutby-sekt. Islam är ett "berättelsekitt" (banér) som plockas upp hittan och dittan under vilket olika realpoliiskt triggade konfliktförhållanden kanaliseras.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Aha, så det är ren slump att terroristernas agerande till fullo överensstämmer med Koranen/Sunnah? Islams martyrskapskoncept har inget att göra med islamistiska terroristers benägenhet att offra sina egna liv i kampen?
Jag tror du bara saknar insikt i vad det innebär att verkligen tro på en allsmäktig högre makt.
Islam som religion är ett banér under vilket man samlas. De flesta som begår terrorhandlingar i dess namn gör det inte pgr av några djuptgående religösa övertygelser som katylysator. Det är realpolitik, krig, förtryck och död som kickar igång det, sedan kan motståndet ikläda sig en religiös svepnad, och på vägen så kanske idéer anammas. Man kan tex se detta i den islamska, misionerande expansionismen i väst, i metropolerna, där folk ber en masse osv, men inte ens där handlar det om någon religiositet av tyngd, enligt mitt sätt att se det, bara gruppsykologi, etnicitet och kultursfär.
Etnicitet / Kulturkrig är vad jag vill kalla det. Jag anser att religionen är en bisak.
En viss trosuppfattning må ha ett gammeldags innehåll där erövrande och uteslutande anammas, och så är det idag med islam, men det är inte religiositeten i sig som skapar fradgan i munnarna, det är realpolitik.
Åter igen: Om Israel upphörde som stat, och Usa och andra lade ner alla sina krig i regionen, anser du att Islam som religion hade uppräthållit dagens nivå av antagonism och attentat gentemot väst, eftersom Muhammed var en krigisk profet och att väst är "otrogna"? Om det är genom en sådan lins du tar in tillvaron så går våra uppfattningar vitt isär.
Edit: Jag är för övrigt själv religiös i viss bemärkelse, med botten i kristen, gnostisk mystik. För mig är det en privatsak detta med den högre makten, men så lever jag ju av mjölk och honung också.