Läser en teaterrecension av Turteatern, baserad i Kärrtorp, och deras nya pjäs "Sånger från Norden" som bygger på händelserna i Kärrtorp för snart ett år sedan.
Pjäsen vänder sig enligt recensenten Nils Erik Schwartz till en "självbelåten" publik , vidare är argumentationen "uttjatad" och det satiriska krutet "ödslas" på en "marginell företeelse som extremhögern".
Nyckeln till varför är enligt Schwartz valresultatet, som dragit om gränslinjen mellan "antirasism och rasism".
Ett tydligt exempel på hur sverigedemokraternas valresultat påverkar kulturdebatten i ett mitt tycke positivt sätt. Kärrtorp som skulle bli avstampet för en politisk offensiv mot nationalism och konservatism är nu hopplöst överspelat.
Schwartz avrundar med att i tidens anda pika den politiskt korrekta teatergruppen för sin vithet:
http://www.expressen.se/kultur/tur-o...-reaktionarer/
Pjäsen vänder sig enligt recensenten Nils Erik Schwartz till en "självbelåten" publik , vidare är argumentationen "uttjatad" och det satiriska krutet "ödslas" på en "marginell företeelse som extremhögern".
Nyckeln till varför är enligt Schwartz valresultatet, som dragit om gränslinjen mellan "antirasism och rasism".
Ett tydligt exempel på hur sverigedemokraternas valresultat påverkar kulturdebatten i ett mitt tycke positivt sätt. Kärrtorp som skulle bli avstampet för en politisk offensiv mot nationalism och konservatism är nu hopplöst överspelat.
Citat:
Ändå blir "Sånger för Norden" tamare än väntat. Det beror nog på att frontlinjen mellan rasism och antirasism inte drogs upp i Kärrtorp utan i vallokalerna runtom i Sverige för en och en halv månad sedan. Visserligen återkommer föreställningen några gånger till den sverigedemokratiska järnrörsagitationen 2010, men den är numera så uttjatad att det är svårt att hitta nya infallsvinklar, och den påverkade ju inte opinionen, tvärtom.
Jag begär inte att regissören och manusförfattaren Nils Poletti skulle ha analyserat valresultatet och repeterat in en ny pjäs på så kort tid. Men nu ödslas det mesta av det satiriska krutet på en så marginell, om än våldsbenägen, företeelse som den yttersta extremhögern, oftast genom att parodiera direkta citat från nättidningar eller utsagor av Adolf Hitler och Anders Breivik.
Jag begär inte att regissören och manusförfattaren Nils Poletti skulle ha analyserat valresultatet och repeterat in en ny pjäs på så kort tid. Men nu ödslas det mesta av det satiriska krutet på en så marginell, om än våldsbenägen, företeelse som den yttersta extremhögern, oftast genom att parodiera direkta citat från nättidningar eller utsagor av Adolf Hitler och Anders Breivik.
Schwartz avrundar med att i tidens anda pika den politiskt korrekta teatergruppen för sin vithet:
Citat:
Och den kommer knappast undan slutscenen när skådespelarna - alla lika bländvita, med varierande nyanser av blondhet - oskuldsfullt braverar om sin vithet. Det är en ironisk slutpunkt som borde ha fått genomsyra hela föreställningen. Teatern måste utmana publiken, inte bekräfta dess självbelåtenhet.
http://www.expressen.se/kultur/tur-o...-reaktionarer/