2011-08-11, 21:23
  #2053
Medlem
StuGs avatar
Jag undrar vad som händer när Svensson i allmänhet och den moraliskt religiösa vänstern inser att deras altruism skamlöst utnyttjats till deras egen nackdel?
Altruismen är ett utmärkande drag för nordborna. Statligt organiserad altruism i synnerhet.
Dock är sinnet för "rättvisa" och hederlighet ganska starkt det med. Falskspelare blir inte populära.

Högerkonservativa Axess har tagit upp bollen. Nästa inlägg kommer nog från en yrvaken, ilsken vänster som känner sig grundlurad och som får extra bränsle från Timbros närmast hånfulla retorik om hur "stökigt" det nya mångkulturella sköna Sverige skall bli och vilket fantastiskt behov av (billig) arbetskraft vi behöver till vårt land där arbetslösa vänder på slantarna för att hanka sig fram.
__________________
Senast redigerad av StuG 2011-08-11 kl. 21:28.
Citera
2011-08-11, 22:34
  #2054
Medlem
Cellars avatar
Vänstern är korrumperad till botten, och stora delar av 'högern'(egentligen lätt nyliberala) också.

Fler situationer som den som nyss hände i London är det enda som kan få folk att yrvaket vakna upp. Vi möter ren biologi här:

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=lingering-lies
Citera
2011-08-11, 23:19
  #2055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Jag tycker att han sammanfattade läget någorlunda korrekt, faktiskt. ABB verkar ju ha en i grunden "fascistisk" (anti-modern, anti-egalitär, patriarkalisk, osv) inställning men maskerar den med lite förvirrat flum om än det ena och än det andra. Likaså så är den "identitära" rörelsen och läran en mer politiskt korrekt och nedtonad variant av etnisk nationalism/rasism/nazism/you name it. Nationalsocialism var ju etnisk nationalism på anabola och tjack.

Du begagnar dig av hemmasnickrade definitioner av fascism och nazism som är så oprecisa och vida att de blir nästan helt innehållslösa. Nationalsocialismen var oerhört mycket mer än etnisk nationalism. Nazisterna hade väldigt specifika idéer om hur en stat skulle inrättas; t.ex. avskaffande av demokrati, inrättande av ett folkhem och utjämning av klasskillnader. Det är inte rimligt att klassificera all etnisk nationalism som olika varianter av nazism. Etnisk nationalism har tagits för given av de flesta folk och nationer genom hela historien. Det var först under perioden ca 1945-1975 som de galna kulturnationalistiska tankegångar som är vanliga idag började breda ut sig på allvar. Var alla något slags nationalsocialister innan dess, menar du?

Allt som har antimodernistiska inslag är inte heller fascism. Breivik framstår för övrigt inte som särskilt antimodernistisk eller som någon som värnar om traditionella värderingar. Han gick t.ex. med i Pridetåget, försvarar rätten till fri abort och är uttalad antirasist och kulturnationalist. Kevin MacDonald har beskrivit honom som en neokonservativ i stil med Geert Wilders, vilket verkar stämma ganska bra:

Citat:
These snippets portray a Geert Wilders-type of cultural conservative, very opposed to ethnocentrism as a strategy, very positive about the Vienna School, staunchly pro-Israel (which he sees as beset by militant Islam), and very hostile toward Islam—what in the U.S. is called a neoconservative.

http://www.theoccidentalobserver.net/2011/07/the-political-ideas-of-anders-behring-breivik/

Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Min personliga uppfattning är att de "identitära" i grunden bara försöker anpassa och ompaketera den etniska nationalismen i syfte att sälja in den till bredare befolkningslager och i syfte att undgå en del av den demonisering och brännmärkning, det stigma och de PR-problem, som "nazism" för med sig. Jag har svårt att tro att någon verkligen tror på en del av idéerna.


Om du syftar på försöken att introducera identitära tankegångar i Sverige, delar jag din uppfattning, bortsett från att det hela, som sagt, inte har någonting med nazism att göra. Identitärismen är emellertid en fransk tankeströmning som syftar till att lansera etnisk nationalism i Frankrike, som sedan revolutionen har varit en av få stater där en slags nationalism centrerad kring medborgarskapet har slagit rot. I Sverige blir det hela emellertid bara ett ganska förvirrande försök att förse vår gamla hederliga svenska etniska nationalism (som var självklar fram tills någon gång på 60- eller 70-talet) med en ny etikett.

Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Det man vill är samma sak som alla andra ville tidigare. Huvudpoängen är fortfarande - bort med det utvalda inflytandet och ut med kulturberikarna.

Tyvärr har alla identitära tänkare konsekvent blundat för den judiska faktorn.
__________________
Senast redigerad av Klompe 2011-08-12 kl. 00:04.
Citera
2011-08-12, 00:39
  #2056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Du begagnar...

Exakt! Den etniska nationalismen är inte extremistisk eller på annat sätt dramatisk utan en idé som knyter an till vår historia från sen vikingatid och framåt. Hur man kan kalla sig konservativ och inte vara etnisk nationalist övergår helt enkelt mitt förstånd.

Jag skrev något liknande långt tillbaka i den här tråden och blev påhoppad från alla håll och kanter vilket var litet överraskande eftersom jag trodde att jag hade fångat själva kärnan i den konservativa ideologin, något som inte torde vara så kontroversiellt på ett forum som Flashback.
Citera
2011-08-12, 12:04
  #2057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Jag undrar vad som händer när Svensson i allmänhet och den moraliskt religiösa vänstern inser att deras altruism skamlöst utnyttjats till deras egen nackdel?
Altruismen är ett utmärkande drag för nordborna. Statligt organiserad altruism i synnerhet.
Dock är sinnet för "rättvisa" och hederlighet ganska starkt det med. Falskspelare blir inte populära.

Ja, vad händer? Kanske något i stil med vad Kipling skildrar i sin dikt The Wrath of the Awakened Saxon:

Citat:
It was not part of their blood,
It came to them very late,
With long arrears to make good,
When the Saxon began to hate.

They were not easily moved,
They were icy -- willing to wait
Till every count should be proved,
Ere the Saxon began to hate.

Their voices were even and low.
Their eyes were level and straight.
There was neither sign nor show
When the Saxon began to hate.

It was not preached to the crowd.
It was not taught by the state.
No man spoke it aloud
When the Saxon began to hate.

It was not suddenly bred.
It will not swiftly abate.
Through the chilled years ahead,
When Time shall count from the date
That the Saxon began to hate.
Citera
2011-08-12, 13:12
  #2058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Exakt! Den etniska nationalismen är inte extremistisk eller på annat sätt dramatisk utan en idé som knyter an till vår historia från sen vikingatid och framåt. Hur man kan kalla sig konservativ och inte vara etnisk nationalist övergår helt enkelt mitt förstånd.

Jag skrev något liknande långt tillbaka i den här tråden och blev påhoppad från alla håll och kanter vilket var litet överraskande eftersom jag trodde att jag hade fångat själva kärnan i den konservativa ideologin, något som inte torde vara så kontroversiellt på ett forum som Flashback.

Så kallade "konservativa" är överlag inte bara korkade och inskränkta utan oftast också fega, ohederliga och oärliga. De bryr sig om yta framför innehåll. Det finns ingen "konservativ ideologi".

Dr William Pierce diskuterar skillnaden mellan "liberals" och konservativa.

http://www.youtube.com/watch?v=EIFTtlwJ3mQ
Citera
2011-08-12, 16:38
  #2059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
...och fortsätter med ett skönt satiriskt inlägg (apropå Expos dyra tramskurser)

http://www.axess.se/blog/post/2011/08/06/Haspen-av-raspen.aspx

Det är inte lite stake Johan Lundberg visar med sina senaste frontalangrepp på Expo. Per Gudmundson har i jämförelse varit syltryggad nog att bres på en macka då han på sista tiden mest suttit och kvittrat om hur fantastiskt det är att vi huserar världens ledande vänsterradikala organ för åsiktsregistrering.
Citera
2011-08-12, 17:08
  #2060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Det är inte lite stake Johan Lundberg visar med sina senaste frontalangrepp på Expo. Per Gudmundson har i jämförelse varit syltryggad nog att bres på en macka då han på sista tiden mest suttit och kvittrat om hur fantastiskt det är att vi huserar världens ledande vänsterradikala organ för åsiktsregistrering.

Per Gudmundson kollapsade som ett korthus omedelbart efter Breiviks vansinnesdåd. Bakgrunden till detta är naturligtvis att Gudmundson inser att han befinner sig i ungefär samma ideologiska läger som Breivik, nämligen det "anti-islamistiska". Nu är Gudmundson rädd för att buntas ihop med Breivik och smutskastas som muslimhatare. Gudmundsons rädsla är knappast obefogad, eftersom han har tjatat oavbrutet om hur hemska muslimer är i flera år nu. Hans blogg ger ett närmast monomant intryck. Det är sida upp och sida ned om "hotet från islam", år ut och år in.

Det är ganska belysande att granska hur Gudmundson agerade under perioden omedelbart efter Breviks attentat. När de första rapporterna om massmorden i Norge kom in, kastade Gudmundson sig omedelbart på tangentbordet och hävde ur sig en drapa om hotet från den muslimska terrorismen. Så här skrev han på sin blogg fredagen den 22 juli:

Citat:
Det är uppenbart att jihadisterna jublar. Men efter bara några timmar är det för tidigt att fälla några som helst omdömen om gärningsmännen och deras syfte.

Islamisk terrorism är det stora säkerhetshotet i Skandinavien. Men det utesluter på inget sätt andra aktörer.

http://gudmundson.blogspot.com/2011/07/norge-under-attack.html

Dagen därpå, efter att Gudmundson fått reda på att anti-islamisten och Israelvännen Breivik begått morden, var det en annan ton i skällan. Då skrev Gudmundson så här:

Citat:
Det nazistiska våldet fortsätter att vara det mest dödliga i Skandinavien. Ryssland må vara ett hot, precis som den islamiska terrorismen, men när det kommer till rent fysiskt utdelade käftsmällar eller knivhugg just nu, så är det nazisterna som är farliga.

http://gudmundson.blogspot.com/2011/07/hall-ragangen.html

Efter denna helomvändning började Gudmundson också inflika små hyllningar till Expo i sina texter. Bland annat kallade han Expos arbete med att åsiktsregistrera och förfölja meningsmotståndare för en "föredömlig social kontroll".

Det är uppenbart att Gudmundson är livrädd. Han vet att den smått sjukliga fixering vid muslimer som han har gett fritt utlopp åt i flera år, ter sig ganska osnygg efter det blodbad som den anti-islamistiske "tempelriddaren" Breivik ställt till med. Nu slickar Gudmundson Expos röv i hopp om att de ska lämna honom ifred.
__________________
Senast redigerad av Klompe 2011-08-12 kl. 17:13.
Citera
2011-08-12, 18:47
  #2061
Medlem
Vet inte om nån kommenterat det här blogginlägget där Johan Lundberg faktisk ger en illa dold känga till Expo och hävdar att Expo inte vågar kritisera judiska personer eftersom det är judar som som startat och finansierar Expo(Proventus/Bonnier).

Bevisar iaf att JL har koll på hur judarna jobbar.

http://www.axess.se/blog/post/2011/07/21/Expos-agenda.aspx

Citera
2011-08-12, 19:19
  #2062
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Vet inte om nån kommenterat det här blogginlägget där Johan Lundberg faktisk ger en illa dold känga till Expo och hävdar att Expo inte vågar kritisera judiska personer eftersom det är judar som som startat och finansierar Expo(Proventus/Bonnier).

Bevisar iaf att JL har koll på hur judarna jobbar.

http://www.axess.se/blog/post/2011/07/21/Expos-agenda.aspx


Mjo, såg det. Blev väl tyst från Expo där...
Citera
2011-08-12, 19:34
  #2063
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Efter denna helomvändning började Gudmundson också inflika små hyllningar till Expo i sina texter. Bland annat kallade han Expos arbete med att åsiktsregistrera och förfölja meningsmotståndare för en "föredömlig social kontroll".

Det är uppenbart att Gudmundson är livrädd. Han vet att den smått sjukliga fixering vid muslimer som han har gett fritt utlopp åt i flera år, ter sig ganska osnygg efter det blodbad som den anti-islamistiske "tempelriddaren" Breivik ställt till med. Nu slickar Gudmundson Expos röv i hopp om att de ska lämna honom ifred.
Självklart sällar han sig dessutom till den övriga skaran av lögnaktiga neokonservativa sionistfittor när han kommer dragandes med att Breivik skulle vara "nazistisk". Ni vet redan hur melodin går "Muslimer och nazister är samma skrot och korn eftersom båda grupperna är foliehattar och hatar de stackars judarna och den fria liberaldemokratiska västvärlden med Israel och USA i spetsen"

Han är ett opportunistiskt, fegt sioniströvhål som försöker rädda sitt eget skinn genom att pumpa ut ännu mer lögner och kosherstämplad hatpropaganda än vad han redan hunnit kräkas ur sig, Självfallet stödjer han dessutom det svenska lögn- och propagandainstitutet EXPO. Det är ju mer eller mindre ADL i svensk tappning.
Citera
2011-08-12, 20:54
  #2064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Per Gudmundson kollapsade som ett korthus omedelbart efter Breiviks vansinnesdåd. Bakgrunden till detta är naturligtvis att Gudmundson inser att han befinner sig i ungefär samma ideologiska läger som Breivik, nämligen det "anti-islamistiska". Nu är Gudmundson rädd för att buntas ihop med Breivik och smutskastas som muslimhatare.

Efter denna helomvändning började Gudmundson också inflika små hyllningar till Expo i sina texter. Bland annat kallade han Expos arbete med att åsiktsregistrera och förfölja meningsmotståndare för en "föredömlig social kontroll".

Det är uppenbart att Gudmundson är livrädd. Han vet att den smått sjukliga fixering vid muslimer som han har gett fritt utlopp åt i flera år, ter sig ganska osnygg efter det blodbad som den anti-islamistiske "tempelriddaren" Breivik ställt till med. Nu slickar Gudmundson Expos röv i hopp om att de ska lämna honom ifred.

Just så. Gudmundson vet mycket väl att man inte behöver spränga bomber, knivhugga folk eller bränna flyktingförläggningar för att hamna i Expos kikarsikte. Det räcker att befinna sig ett mellanslag åt höger från Gudmundsons egen position. Vad han inte fattar är att han själv aldrig går säker så länge Expo har närmast oinskränkt makt att bestämma vad som skall få sägas och vem som är persona non grata i debatten. Man måste göra som Johan Lundberg gör, be motståndaren dra åt helvete och själv dra upp gränserna för en liten egen bit av offentligheten.

Sedan är det förstås möjligt att Gudmundson helt enkelt har fått dåligt samvete, och mer så än Axessgänget då han ofta varit mer explicit islamkritisk. Att bli självkritisk när en sådan här sak händer tyder på att man är en god och hederlig person. Men självkritik är inte är samma sak som att ge motståndaren walkover. Jag ägnade mycket tid åt självkritik efter Breiviks dåd och kan ärligt säga att tanken på att jag kan ha ingått i ett debattbrus som gett Breivik vatten på sin kvarn gett mig en ordentlig tankeställare inför framtiden. Men den tankeställaren försöker jag använda för att verka för en sundare debatt och bli en bättre människa, inte till att lämna walkover åt Expo och vänstern att bete sig ännu värre än de sämsta personerna i "mitt" läger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in