Ivar Arpi fortsätter markera på SvD. En timme efter att jag nämnde Issa Issa i denna tråd (okej, han hänvisar till ett twitter av Orrenius om attentatet på Issa Issa) så publicerar han ett
text om hur okänt detta offer för det politiska våldet är.
Här vill jag tipsa Ivar om att Fredrik Reinfeldt faktiskt fällde ett nästan identiskt citat om att "inte bli förvånad" på direkt hänvisning till Issa Issa dagen efter valet som han gjorde för den påstått självskadande SD:aren i Malmö, som Ivar hänvisade till i sin första text.
Detta, och sammanhanget, förtjänar att påpekas som ett tidsdokument om hur sjuk den svenska demokratin har varit, nu när de högstämda citaten om ordets primat före våldet och hoten böjar samlas på hög:
Sveriges statsminister står i en panel av partiledare (SD företräddes av Mattias Karlsson) efter valet och utfrågas av pressen om valet i en slags metadebatt om pressens roll eller liknande. På en direkt fråga om Issa Issa som nästan fick sätta livet till just efter valet så svarar Reinfeldt "man ska inte bli förvånad".
Sveriges statsminister. Den samlade presskåren. Inte en kritisk fråga, inte en kommentar förrän långt senare, i marginalen.
Om detta må ni berätta. Särskilt som historierevisionismen redan börjat - DN:s politiska kommentator Ewa Stenberg påstår i en
analys att reaktionerna
nu, november 2013, på tårtaffären visar att SD behandlats som vilket annat parti som helst av svensk media.
Apropå historierevisionister - har tanten bestulit herr hobbyhistorikern på platsen i TV-sofforna och spaltutrymmet i DN framöver? Jag tror det.