2013-11-07, 20:07
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Märk väl, att även creative directorn Jerker Fagerström var inblandad och försvarade hemsidan. Det var alltså sanktionerat högre upp än bara bland fotfolket på byrån.

http://www.resume.se/nyheter/webb/20...vinnans-boter/
Nu kryper även Fagerström.

http://www.resume.se/nyheter/webb/20...er-tartsajten/

"Men nyheten om sajten väckte enorma reaktioner. De flesta mycket kritiska. Det som från början var en rolig grej fick långtgående konsekvenser, varpå byrån nu har valt att släcka Jimmies konditori för gott.
– Vi ber om ursäkt för att det blev så oerhört fel som det blivit. Och givetvis står vi inte bakom något som helst odemokratiskt. Det gick alldeles för fort och ogenomtänkt, säger Jerker Fagerström nu.
"
Citera
2013-11-07, 20:33
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det här stickspåret är nästan det bästa av allt, kredd. Instämmer helt i sista stycket. Dessa PK-klumpedunser till reklamare lär inte få jobba med key accounts inom överskådlig framtid.

kanske kan de ta hand om Taxi Kurir kontot...
Citat:
Taxi Kurir "slår ett slag för mångfalden" i sin nya reklamsatsning. I en serie annonser i Göteborgs-Posten går det kontroversiella taxibolaget till attack mot alla kunder som är kritiska till regeringens invandringspolitik.
http://www.friatider.se/taxi-kurir-r...nnat-taxibolag
Citera
2013-11-07, 21:28
Medlem
Ivar Arpi fortsätter markera på SvD. En timme efter att jag nämnde Issa Issa i denna tråd (okej, han hänvisar till ett twitter av Orrenius om attentatet på Issa Issa) så publicerar han ett text om hur okänt detta offer för det politiska våldet är.

Här vill jag tipsa Ivar om att Fredrik Reinfeldt faktiskt fällde ett nästan identiskt citat om att "inte bli förvånad" på direkt hänvisning till Issa Issa dagen efter valet som han gjorde för den påstått självskadande SD:aren i Malmö, som Ivar hänvisade till i sin första text.

Detta, och sammanhanget, förtjänar att påpekas som ett tidsdokument om hur sjuk den svenska demokratin har varit, nu när de högstämda citaten om ordets primat före våldet och hoten böjar samlas på hög:

Sveriges statsminister står i en panel av partiledare (SD företräddes av Mattias Karlsson) efter valet och utfrågas av pressen om valet i en slags metadebatt om pressens roll eller liknande. På en direkt fråga om Issa Issa som nästan fick sätta livet till just efter valet så svarar Reinfeldt "man ska inte bli förvånad".

Sveriges statsminister. Den samlade presskåren. Inte en kritisk fråga, inte en kommentar förrän långt senare, i marginalen.

Om detta må ni berätta. Särskilt som historierevisionismen redan börjat - DN:s politiska kommentator Ewa Stenberg påstår i en analys att reaktionerna nu, november 2013, på tårtaffären visar att SD behandlats som vilket annat parti som helst av svensk media.

Apropå historierevisionister - har tanten bestulit herr hobbyhistorikern på platsen i TV-sofforna och spaltutrymmet i DN framöver? Jag tror det.
Senast redigerad av oyto 2013-11-07 kl. 21:35.
Citera
2013-11-07, 21:40
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ivar Arpi fortsätter markera på SvD. En timme efter att jag nämnde Issa Issa i denna tråd (okej, han hänvisar till ett twitter av Orrenius om attentatet på Issa Issa) så publicerar han ett text om hur okänt detta offer för det politiska våldet är.

Här vill jag tipsa Ivar om att Fredrik Reinfeldt faktiskt fällde ett nästan identiskt citat om att "inte bli förvånad" på direkt hänvisning till Issa Issa dagen efter valet som han gjorde för den påstått självskadande SD:aren i Malmö, som Ivar hänvisade till i sin första text.

Detta, och sammanhanget, förtjänar att påpekas som ett tidsdokument om hur sjuk den svenska demokratin har varit, nu när de högstämda citaten om ordets primat före våldet och hoten böjar samlas på hög:

Sveriges statsminister står i en panel av partiledare (SD företräddes av Mattias Karlsson) efter valet och utfrågas av pressen om valet i en slags metadebatt om pressens roll eller liknande. På en direkt fråga om Issa Issa som nästan fick sätta livet till just efter valet så svarar Reinfeldt "man ska inte bli förvånad".

Sveriges statsminister. Den samlade presskåren. Inte en kritisk fråga, inte en kommentar förrän långt senare, i marginalen.

Om detta må ni berätta. Särskilt som historierevisionismen redan börjat - DN:s politiska kommentator Ewa Stenberg påstår i en analys att reaktionerna nu, november 2013, på tårtaffären visar att SD behandlats som vilket annat parti som helst av svensk media.

Apropå historierevisionister - har tanten bestulit herr hobbyhistorikern på platsen i TV-sofforna och spaltutrymmet i DN framöver? Jag tror det.

Publicistklubbens eftervalsdebatt 2010, om jag kommer ihåg rätt. Vill dock minnas att det var attentat mot Sd i allmänhet som frågan rörda. Till saken hörde då att den olycksalige von Arnold var på tapeten, och Mona Sahlin undslapp sig något i stil med "han har väl tillfogat sig skada själv" angående detta. Christian Westling ställde frågan från publiken, utan att säga sitt namn, lite töntigt, vem kunde undgå att känna igen honom?
Citera
2013-11-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Publicistklubbens eftervalsdebatt 2010, om jag kommer ihåg rätt. Vill dock minnas att det var attentat mot Sd i allmänhet som frågan rörda. Till saken hörde då att den olycksalige von Arnold var på tapeten, och Mona Sahlin undslapp sig något i stil med "han har väl tillfogat sig skada själv" angående detta. Christian Westling ställde frågan från publiken, utan att säga sitt namn, lite töntigt, vem kunde undgå att känna igen honom?

Som jag minns det var knivattentatet på tal i frågan om attacker mot SD, det hade väl varit bisarrt annars? Jag har också bestämt för mig att statsministerns formulering gjorde den kolugne Mattias Karlsson såpass upprörd att han utbrast "Sanslöst!", även om han inte fick komma till tals.

Men någon kan säkert hitta upptagningen, om minnet sviker. Det centrala måste väl vara att den församlade presskåren utan en fråga eller kommentar accepterade Reinfeldts attityd, bara kort efter att en politiker nästan fått sätta livet till för sina åsikter?

Att nu, retroaktivt, drapera sig i Stoltenbergs demokratiska mantel fungerar liksom inte.
Senast redigerad av oyto 2013-11-07 kl. 22:03.
Citera
2013-11-07, 22:02
Medlem
Citat:
Som jag minns det var knivattentatet på tal i frågan om attacker mot SD, det hade väl varit bisarrt annars? Jag har också bestämt för mig att statsministerns formulering gjorde den kolugne Mattias Karlsson såpass upprörd att han utbrast "Sanslöst!", även om han inte fick komma till tals.

Men någon kan säkert hitta upptagningen, om minnet sviker.
Min minnesbild är exakt densamma. Jag tror det är det mest skandalösa jag sett i svensk politisk debatt. Det bör verkligen sparas för eftervärden om det inte redan är gjort för det pågår nu en historierevisionism som du påpekade i ditt föregående inlägg.
Citera
2013-11-07, 22:16
Medlem
JosefSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Märk väl, att även creative directorn Jerker Fagerström var inblandad och försvarade hemsidan. Det var alltså sanktionerat högre upp än bara bland fotfolket på byrån.

http://www.resume.se/nyheter/webb/20...vinnans-boter/

Ett bra påpekande.
Fotfolket på denna byrån skulle aldrig ha kunnat i sjösätta detta sjuka projektet utan stöd från toppen. Creative directorn (vad nu det betyder?) Jerker Fagerström visade här sin antidemokratiska och svenskfientliga sida. Eller om man ska vara mera rättvis sin urbota politiska dumhet!

Här trodde dessa klåparna att media skulle hänga på och hjälteförklara deras firma i deras kamp mot rasism. För så var det ju alltid förr. När dessa fega kappvändarna insåg att det numera råder andra tider då pudlar dom snabbt som Fan. Dom är bara värda förakt.
Citera
2013-11-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Min minnesbild är exakt densamma. Jag tror det är det mest skandalösa jag sett i svensk politisk debatt. Det bör verkligen sparas för eftervärden om det inte redan är gjort för det pågår nu en historierevisionism som du påpekade i ditt föregående inlägg.

Jag anser att det är viktigt att inte ha överseende, inte förlåta för lätt. Det som börjar nu är en lång haverikommission kring demokratisyn, folkförakt och lögner, alla dessa förbannade lögner.

Den rädsla som du blixtbelyste på reklambyrån, är opportunisternas reptilsnabba omkalibrering. Nu har budet gått om att det som alldeles nyss var latte-hippt Che-light nu är snuskigt odemokratiskt. Ord om demokrati som dissidenterna skrev redan 2010 har i ett slag klippt och klistrats på alla ledarsidor.

Vad är det mer för beteenden och åsikter som snart kommer att lukta svettiga armhålor och smutsiga underkläder på mingelpartyt?

Att missbruka och devalvera ord som fascist, kanske? Att registrera meningsmotståndare och försöka tysta "hatsajter"? Att mörka det alla andra länders journalister berättar? Att vara etnonationalist för den egna gruppen och samtidigt sätta svensk inom citationstecken?

Tål att tänkas på. Vem är det bäst att avfölja redan nu, vems tweets vågar man inte favoritmarkera?
Senast redigerad av oyto 2013-11-07 kl. 22:28.
Citera
2013-11-07, 22:49
Medlem
Citat:
Vad är det mer för beteenden och åsikter som snart kommer att lukta svettiga armhålor och smutsiga underkläder på mingelpartyt?

Att missbruka och devalvera ord som fascist, kanske? Att registrera meningsmotståndare och försöka tysta "hatsajter"? Att mörka det alla andra länders journalister berättar? Att vara etnonationalist för den egna gruppen och samtidigt sätta svensk inom citationstecken?

Tål att tänkas på. Vem är det bäst att avfölja redan nu, vems tweets vågar man inte favoritmarkera?

Jag tror att du är för optimistisk. Att en del personer inom MSM och politikerklassen har tagit avstånd från tårtattacken var väl helt väntat. Vad ska de säga liksom, att det var bra att en förvirrad vänsterkärring sänkte sig till dagisnivå och tryckte en tårta i JÅs ansikte?

Jag tror inte för en sekund att detta kommer att innebära att SD eller invandringskritik i största allmänhet behandlas bättre framöver, det ligger alldeles för mycket prestige i det.

Att det någonsin kommer att bli problematiskt för Wolodarski, Özz Nujen eller någon annan proffstyckare som främst rör sig på södermalm att vara tydigt etnonationalistisk samtidigt som de påstår att svenskar inte finns tror jag tyvärr inte på.

En oerhört stor del av svenska folket är så marinerat i självhat och självförnekande att de helt enkelt aldrig kommer att vakna upp, lägg därtill den stora mängd utomeuropeiska invandrare som kan ha ett egenintresse i att Sverige saknar någon form av nationell integritet.

Dessa två grupper, självförnekande svenskar och utomeuropeiska invandrare är tillräckligt många för att en sån som Wolodarski kan bibehålla sin status som seriös, opartisk och balanserad politisk kommentator
och för att en sån som Nujen kan behålla sin roll som "folkkär komiker".
Citera
2013-11-07, 22:52
Medlem
Citat:

Den rädsla som du blixtbelyste på reklambyrån, är opportunisternas reptilsnabba omkalibrering. Nu har budet gått om att det som alldeles nyss var latte-hippt Che-light nu är snuskigt odemokratiskt. Ord om demokrati som dissidenterna skrev redan 2010 har i ett slag klippt och klistrats på alla ledarsidor.

Jo, vi här i Oceanien trodde ju hela tiden att vi var i krig med Eurasien och att antidemokrati var rätt, men vi var ju själva verket i krig med Östasien och Eurasien är vår vän och demokrati är rätt...

Tänk vad mycket lättare mitt jobb som historierevisionist har blivit nu när man så enkelt kan köra Sök och ersätt och fotoshoppa som man vill.
Citera
2013-11-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvensson
Ett bra påpekande.
Fotfolket på denna byrån skulle aldrig ha kunnat i sjösätta detta sjuka projektet utan stöd från toppen. Creative directorn (vad nu det betyder?) Jerker Fagerström visade här sin antidemokratiska och svenskfientliga sida. Eller om man ska vara mera rättvis sin urbota politiska dumhet!

Här trodde dessa klåparna att media skulle hänga på och hjälteförklara deras firma i deras kamp mot rasism. För så var det ju alltid förr. När dessa fega kappvändarna insåg att det numera råder andra tider då pudlar dom snabbt som Fan. Dom är bara värda förakt.

DDB listar sina kunder på sin hemsida. Man kan ju dra iväg ett mail till dessa kunder om deras olämpliga val av reklambyrå...

Kunder

ACO
Axfood
Bjurfors
Blixten & co
Bonniers Konsthall
Cosmos Music Group
Electrolux
Ericsson
Eurocard
Falcon
Försvarsmakten
InterSport
Let's talk HIV
McDonald's
Media Markt
Nordea
Novartis
Papercut
Plannja
Scan
Skoda
SL
Stadsmissionen
Svensk Export Kredit
Svenska Spel
Telia
Vattenfall
Volkswagen
Willy's
Zoégas
Citera
2013-11-07, 22:59
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Men någon kan säkert hitta upptagningen, om minnet sviker. Det centrala måste väl vara att den församlade presskåren utan en fråga eller kommentar accepterade Reinfeldts attityd, bara kort efter att en politiker nästan fått sätta livet till för sina åsikter?

Att nu, retroaktivt, drapera sig i Stoltenbergs demokratiska mantel fungerar liksom inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Var där och citerar ur minnet.
Inspelningen finns på http://blip.tv/play/gcZdgoPQUAI.html och det är rätt nära slutet. Irriterande nog går det inte att spola.

Edit: En annan länk: http://bambuser.com/v/1081147 1.43 in ställer Christian Westling sin fråga.
Senast redigerad av Siegfrid 2013-11-07 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in