Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-08, 17:18
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weenewho
Undrar en sak, låt säga att X har en privat livförsäkring, försäkringen är skattefri när den utbetalas till insatt förmånstagare.
När X dör och bouppteckning ska göras, så skickar försäkringsbolaget papper ang försäkringen till dödsboet, där det står, " X har en livförsäkring hos oss som utfaller med xxxxxxx kr till förmånstagare Y. Med skickas också ett intyg som ska tas med i bouppteckningen.

Då Y inte är X maka/make utan en " vän " så blir det en surprise för alla.
Min fråga är alltså, måste försäkringsbolaget delge dödsboet om försäkringen , då den ju har en annan förmånstagare som inte på något vis ingår i familjen?

Dessutom, varför ska försäkringen och beloppet med i bouppteckningen då och dessutom meddelas skattemyndigheten, när försäkringen är skattefri?
Vad kan hända om man glömmer att ta upp försäkringen i bouppteckningen?

Ska tilläggas att X inte har några skulder eller gemensamma tillgångar med maka/make.
Om det är en ren livförsäkring med en nämnd förmånstagare (dvs ej kapitalförsäkring eller kopplad till något sparande) ska denna ej tas upp i bouppteckningen och beloppet utbetalas direkt till förmånstagaren.

Huruvida dödsboet delges att försäkringen finns kan jag dock ej svara på.
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-10-08 kl. 17:24. Anledning: Förklarande...
Citera
2017-10-08, 17:33
Medlem
Ja det är en ren livförsäkring utan sparande, och ja försäkringsbolaget gjorde utskicket till dödsboet, vilket ju fick konsekvenser kan man ju milt säga.
X tanke var ju att förmånstagraren skulle få sitt utfall och att dödsboet skulle hållas utanför.
Skickar även försäkringsbolaget uppgift till skatteverket också, trots att det är en skattefri försäkring?

Då kan ju i princip vem som helst begära kopia på den och alla namn står med?
Citera
2017-10-08, 17:52
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weenewho
Ja det är en ren livförsäkring utan sparande, och ja försäkringsbolaget gjorde utskicket till dödsboet, vilket ju fick konsekvenser kan man ju milt säga.
X tanke var ju att förmånstagraren skulle få sitt utfall och att dödsboet skulle hållas utanför.
Skickar även försäkringsbolaget uppgift till skatteverket också, trots att det är en skattefri försäkring?

Då kan ju i princip vem som helst begära kopia på den och alla namn står med?
Livförsäkringen är ju skattefri så jag har svårt att tro att uppgift skickas dit i och med att den inte ska tas upp i bouppteckningen men jag är inte säker tyvärr.

(P.S. Citera gärna inlägget du svarar på så får den citerade en notifikation på att nytt svar/följdfråga finns. Lätt att missa annars. )
Citera
2017-10-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Livförsäkringen är ju skattefri så jag har svårt att tro att uppgift skickas dit i och med att den inte ska tas upp i bouppteckningen men jag är inte säker tyvärr.

(P.S. Citera gärna inlägget du svarar på så får den citerade en notifikation på att nytt svar/följdfråga finns. Lätt att missa annars. )

Tack, ska tänka på det, du ligger några tusen inlägg före, större erfarenhet
Citera
2017-10-09, 17:47
Medlem
Är i färd med att byta bolag för hemförsäkring från Trygg Hansa till Länsförsäkringar och i samma veva kollar jag på att flytta min olycks- och sjukförsäkring.

Saken är den att korsbandet i ena knät är av (5% invaliditet) sen flera år sen och det är ett ärende som har behandlats av Trygg Hansa. Svaret på hälsodeklarationen från Länsförsäkringar var att jag får teckna försäkring hos dem, men med "undantaget att den inte ger rätt till ersättning i höger knä".

Är det här något som gör att jag inte bör byta försäkringsbolag?

OM jag skadar mig ytterligare i knät, skulle jag då ersättning från Trygg Hansa, men inte från Länsförsäkringar?

OM jag någon gång opererar knät för att sätta in en sena som korsband, skulle jag då få ärr-ersättning från Trygg Hansa?
Citera
2017-10-18, 22:32
Medlem
bfjs avatar
Dubbelförsäkringar.

Är det någon som har tips på hur man ska tänka och vad man ska göra för att undvika dubbelförsäkringar, när blir det en för/nackdel?

Började ett nytt jobb nyligen och nu börjar det rasa in papper från SEB om olika försäkringar som man har via jobbet, sjukfall, olycksfall m.m

Sedan så har man ju en del via facket grupp/liv/olycksfall etc .

Sedan vill ju alltid banktjänstemännen sälja på en massa när man förhandlat om lånet.
Och där har jag väl både liv, grupp, olycksfallsförsäkring.

Är det någon jag borde ta bort och bara låta företagets gälla istället, olika premier, pbb eller vad ska jag kolla på?
Citera
2017-11-22, 01:59
Medlem
Prutmammas avatar
Hej vänner!
Jag tappade mina nycklar tidigare idag och fick kalla på låssmed vid hemkomst då klockan var runt midnatt. Notan landade på 3700 kr. Jag har hemförsäkring men inget mer. Vad är nu bästa approach då jag ska ta kontakt med mitt försäkringsbolag och vill få tillbaka så mycket som möjligt. Yrka på stöld? Hur går jag tillväga?

Kram på er!
Citera
2017-11-22, 02:15
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutmamma
Hej vänner!
Jag tappade mina nycklar tidigare idag och fick kalla på låssmed vid hemkomst då klockan var runt midnatt. Notan landade på 3700 kr. Jag har hemförsäkring men inget mer. Vad är nu bästa approach då jag ska ta kontakt med mitt försäkringsbolag och vill få tillbaka så mycket som möjligt. Yrka på stöld? Hur går jag tillväga?

Kram på er!
Du är inte den första:
(FB) Borttappade nycklar, täcker hemförsäkringen det?

Att ljuga om stöld innebär säkerligen att det krävs en polisanmälan och det är inte rätt väg att gå. Bättre då att bita i sura äpplet.
Citera
2017-12-18, 18:30
Medlem
Lavaches avatar
Hallåj!

Jag har alltid varit kund hos folksam. I några år tills nu bytte jag från studentförsäkring till en vanlig försäkring med drulle.
Minns att jag hörde med dem ifall självrisken täckte en mobilreparation när jag fortfarande hade studentförsäkringen, men det gjorde den inte! Så till min fråga; nu när jag bytt, kan jag direkt anmäla skada på min mobil och betala reparationen med självrisken nu, en dag efter jag bytt till en "vanlig" försäkring?
Citera
2017-12-19, 06:00
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavache
Hallåj!

Jag har alltid varit kund hos folksam. I några år tills nu bytte jag från studentförsäkring till en vanlig försäkring med drulle.
Minns att jag hörde med dem ifall självrisken täckte en mobilreparation när jag fortfarande hade studentförsäkringen, men det gjorde den inte! Så till min fråga; nu när jag bytt, kan jag direkt anmäla skada på min mobil och betala reparationen med självrisken nu, en dag efter jag bytt till en "vanlig" försäkring?
Inte om skadan fanns innan försäkringen trädde i kraft om du inte vill begå försäkringsbedrägeri.
Citera
2017-12-26, 23:23
Medlem
Hej!

Är det någon som vet försäkringsbolagens normala procedur vid utbetalning av livförsäkring efter dödsfall?

Läst igenom diverse försäkringsbolags villkor och ser ut som att det kan bli en krånglig procedur i vissa fall.

Jag har en tecknad livförsäkring på mig sedan tidigare som jag tecknade i yngre dar. Satt och diskuterade dödsfall med en vän för ett tag sedan och av ren slump så kom vi in på ämnet.

Vad krävs egentligen av en anhörig för att göra anspråk på eventuell ersättning?

Intyg på dödsorsak, eventuella psykiska besvär, utdrag på senaste hälsotester, läkarbesök etc. hur långt vill försäkringsbolagen att man tar det?
Citera
2018-03-06, 22:08
Medlem
Jobbar med människor (inom vård/hälsa) och skyddshandskar av gummi är ett måste. Har nu utvecklat kontaktallergi mot gummi och fått eksem på stora delar av kroppen. Har försäkring, men kan man kräva ersättning för nämnda skada/allergi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in