2017-04-07, 03:00
Medlem
Hej,

Har tappat bort mina nycklar och undrar om en hemförsäkring täcker sånt? Hyresvärden vill byta lås
Citera
2017-04-07, 03:05
Medlem
Ring hör med ditt försäkringsbolag.
Citera
2017-04-07, 03:26
Medlem
Har du drulleförsäkring gäller det säkert. Det enklaste är ju att läsa i de villkor du har och omfattning av din försäkring.
Citera
2017-04-07, 08:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazarRS
Hej,

Har tappat bort mina nycklar och undrar om en hemförsäkring täcker sånt? Hyresvärden vill byta lås

Om du har allrisk(*) eller en specifik låsbytesklausul, ja. Annars Nej.

(*) vissa bolag ersätter dock enbart kostnaden för nya nycklar. Inte cylinderbytet. Du får kolla med ditt försäkringsbolag.

Men, ofta har du en självrisk på 1500kr och det är nästan lika mycket som ett cylinderbyte kostar. Om det dessutom är ett tillhållarlås så sticker ju såklart priset.
Citera
2017-04-07, 09:43
Medlem
Citat:
24 § Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning. För brandskada som han själv icke vållat är han dock ansvarig endast om han brustit i den omsorg och tillsyn som han bort iakttaga.
I de flesta fall klassas det som en försummelse att tappa bort nycklarna då du har ett ansvar som hyresgäst och skall följa hyreslagen. Ett cylinderbyte kostar omkring 1750 - 1950 kr (SABO's nyckeltal för lägenhetsreparationer 2017). Om du mot förmodan skulle vilja bestrida fakturan kan du kontakta hyresnämnden men de kommer vid 10/10 fall hänvisa dig till hyreslagen och din skyldighet, vilket innebär att du förlorar i vilket fall som.
Senast redigerad av Elysia 2017-04-07 kl. 09:52.
Citera
2017-04-07, 13:24
Medlem
Ringde o tydligen hade min försäkring gått ut förra året. Jävla autogiro, a ja får bekosta spektaklet själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in