Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-19, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenahej
Trafikförsäkringen gäller alltid men man har ofta fler försäkringar/skydd som fb kan börja knorra om.
Det har framför allt varit ett problem med sporthojar där fb är mer observanta.

Ofta står att om försäkringen ska gälla måste ex. föraren vara 25 år annars gäller inte försäkringen i sin helhet. Kolla vad som står i avtalet och var ärliga mot fb, är du inte för ung och ni båda är skadefria kan ofta fb skriva in dig i premien. Kanske något dyrare eller med något annat krav om du framför bilen och en olycka händer.

Om en olycka händer kan det bli dyrt att vara "ekonomisk", det kan handla om hela din framtid.

Hade ett fall i förra veckan faktiskt där en kille född 88 i Stockholms innerstad ringde in och berättade att han krockat med sin golf.
- Ja visst, ditt personnummer tack
- xxxxxxxxx
- du har ingen försäkring här?
- Nä just fan, skrev ju den på morsan.

"Morsan" i fråga bor kvar i Dalarna, sonen flyttat till 08 för att studera. Ett exempel på ett klockrent fall där han inte fick många kronor, av den enkla anledningen att han var den enda brukaren av bilen och modern stod som försäkringstagare (något han också erkände efter några minuter)

Men det är väldigt svårt att bevisa vem som är den huvudsakliga brukaren av fordonet, framförallt om ni är skrivna på samma adress. Så länge ni inte har fått rabatt för att ingen förare är under 25 så är det inga skillnader i villkoret hos "mitt" bolag.
Citera
2011-01-19, 02:30
Bannlyst
Mevvan, dina bilskador går ju på bil nummer 3 trafikförsäkring vilken han enligt svensk lag måste ha. Har du registreringsnumret eller liknande på den bilen?

Vad det gäller vanprydande ärr beror det lite på ifrån bolag till bolag.

Vad det gäller "förare under 25 år" så applicerar allt färre bolag den regeln då många barn under 26 år kör sina föräldrars bilar. Jag vet att bland annat flera länsbolag inte har det längre, inte heller Trygg-Hansa eller Tre kronor har den "regeln"
Citera
2011-01-19, 02:44
Medlem
Okej så "det är den som kör på någon bakifrån som är skyldig" regeln stämmer verkligen? Det jag tänkte på om de skulle säga, det är ditt fel oavsett vad eftersom att jag stodd där mitt på vägen. Dock så var det första bilens fel att det blev på det viset.
Jag har haft reg nr fanns på polis rapporten men har skickat in den men minns att jag kolla upp bil nummer tre och den var registrerad på ett företag så gissar att minst trafikförsäkring finns. Mitt försäkringsbolag sa något om att "om han inte skickar in sina papper snart så blir han direkt skyldig" stämmer detta?

Angående vanprydande ärr. Om jag redan har plockat ut pengarna men nu i efterhand känner mig " blåst " har jag fortfarande en chans tror du? Har frågat mitt bolag men de nekade mig direkt kan jag väll säga. Kände mig en aning korkad..
Senast redigerad av Mevvan 2011-01-19 kl. 02:48.
Citera
2011-01-19, 16:50
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xojeje
"De viktigaste undantagen som försäkringen inte gäller för är; fel som beror på att service och skötsel inte skötts, fel som beror på trimning och fel som upptäcks vid säljarens och köparens besiktning av bilen." från Blocketförsäkringens villkor.

Om jag var skadereglerare eller på något sätt skulle ta beslut i frågan skulle jag också bli misstänksam om en (får man anta) kunnig bilmekaniker misstänker att någon pillat på motorn. En vanlig anledning till att man är missnöjd med skadereglering vid försäkringsärenden beror på att det faktiskt är verkstaden/elektronikhandeln/mattaffären etc som är långsamma och/eller inte skickar in ofullständigt underlag till försäkringsbolaget.

Ja i detta fall så är det verkstaden som inte skickar in underlag till IF. Och varför dom påstår att någon mixtrat med motorn begriper jag inte. Och jag tvivlar på att det är något som man kollar efter på en familjebuss. Det är inte så att man trimmar en Chevrolet Transporter precis. Jag tror att IF försöker komma undan sitt betalningsansvar.
Citera
2011-01-19, 23:44
Medlem
techno_the_kings avatar
Må låta som en hemsk fråga
finns det några försäkringsbolag som betalar ut livförsäkring även vid ett självmord & isåfall vilka?
måste man även betala högre premie/avgift om man har flertalet med betalningsanmärkningar
har hört att vissa försäkringsbolag kräver högre avgifter om kunden har betalningsanmärkningar vet dock inte om detta är ett rykte eller inte.
Citera
2011-01-21, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Må låta som en hemsk fråga
finns det några försäkringsbolag som betalar ut livförsäkring även vid ett självmord & isåfall vilka?
måste man även betala högre premie/avgift om man har flertalet med betalningsanmärkningar
har hört att vissa försäkringsbolag kräver högre avgifter om kunden har betalningsanmärkningar vet dock inte om detta är ett rykte eller inte.

Karens på två år, sen gäller den även för självmord. Det är ej tillåtet att höja premien på personförsäkringar pga betalningsanm. däremot är det ok att höja den på t. Ex villa eller bilförsäkring.

Edit: Fel av mig. 1 år karens gäller i både If, Skandia och Länsförsäkringar
Senast redigerad av xojeje 2011-01-21 kl. 01:23.
Citera
2011-02-03, 17:22
Medlem
dr_phils avatar
Var med om en olycka för några månader.
Blev påkörd av en bil när jag cyklade till jobbet. Cykelöverfart, gulblink och föraren i bilens fel.
I början av veckan snackade jag med en skadereglerare för personskador som ringde mig (Bilens försäkringsbolag) och snackade ersättning.

Och nu till frågorna: Hur mycket ersättning borde man få ut på sveda och värk? Fick en Whiplash-skada hjärnskakning och flera ärr i ansiktet.

Personen jag talade med höjde hela tiden ersättningen för sveda och värk från 1000kr till slutligen 2300kr. Och i omgångar då jag påtalade att jag fortfarande har problem med nacken.

Hur bör jag gå vidare med detta?
Citera
2011-02-07, 22:30
Bannlyst
Dr_Phil, för ärren du har fått så kan du inte begära ersättning nu utan du får nog vänta ett bra tag innan du kan få ersättning för just det.
Men du kan nog få ut ganska mycket för det du har beskrivit.
Citera
2011-02-07, 22:55
Medlem
Hej
Är 2 % invaliditetsersättning rimligt då det gäller glutenintolerans? Är det bolagets första och sista bud eller kan man kräva mer?
Citera
2011-02-08, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Hej
Är 2 % invaliditetsersättning rimligt då det gäller glutenintolerans? Är det bolagets första och sista bud eller kan man kräva mer?

Ja det är rimligt. Tror det ligger på 2% hos samtliga bolag. Du kan nog kräva 15-20.000 om du har ett fullvärdigt skydd.
MVH.
Citera
2011-03-02, 03:18
Medlem
wearcapeflys avatar
Hej,

Hur ser det ut när ett barn i 35-årsåldern krockan en bil som står reggad på föräldrarna, kan det bli försäkringstrubbel? Kollar försäkringsbolaget upp hur boendesituationen ser ut och försöker luska ut om bilen bara på pappret ägs av föräldern eller köper de "lånat den över dagen"-påståendet?
Citera
2011-03-03, 23:06
Medlem
LiLWizs avatar
Hej Perfect-Stranger!

Tack för att du tar dig tid, helt klart en nyttig tråd på Flashback. Det tackar jag för!

Några allmänna frågor..

Vad bör man tänka på tycker du när man väljer hemförsäkring?

Om Insplanet och Compricer inte rekommenderas som jämförelsetjänster, hur bör man gå till väga för att jämföra te.x reseförsäkringar?

Anser du att man bör ha alla försäkringar hos samma bolag?

Kan/är det någon idé att kika på försäkringsbolag inom EU som erbjuder försäkringar eller bör man hålla sig till svenska bolag? Gäller deras försäkringar i Sverige (är också en rimlig fråga)?

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in