2013-02-09, 17:17
Medlem
Om jag som fotgängare kliver rakt ut i gatan och en bil får väja ner i diket och skadar bilen.
(Jag är vållande alltså)

Finns det någon försäkring som täcker detta?
Citera
2013-02-09, 18:38
Medlem
Finiss avatar
Tack för svar, tycker att det är allmänt förvirrande.
Citera
2013-02-10, 15:43
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Om jag som fotgängare kliver rakt ut i gatan och en bil får väja ner i diket och skadar bilen.
(Jag är vållande alltså)

Finns det någon försäkring som täcker detta?

Om du skulle bli skadeståndsskyldig så bör ansvarsdelen i din hemförsäkring täcka bilägarens reparationskostnad.
Citera
2013-02-15, 16:38
Medlem
Hej och tack för många intressanta inputs.Jag och min sambo åkte åkte ned till Filippinerna i januari på semester. Åkte på lunginflammation efter mindre än en månad. Beordrad stillhet och vila samt antibiotikabehandling. Har fackets hemförsäkring (45 dagar) och har lagt återstående 15 dagar på bevakning via banken. Vet att försäkringen täcker sjukvårdskostnader hemtransport mm. Men finns det nånting i den som täcker att man får delar av sin semester förstörd? Om jag/vi bestämmer oss att avbryta semestern och åka hem för vård täcker den inköp av ny/nya enkelbiljett/er hem?Som
det ser ut nu ligger/sitter jag mest i sambons hus härnere mellan sjukhusbesöken, provtagningar mm. Inte som det var tänkt från början precis. Besökte läkaren idag och det blev antibiotika ytterligare 10 dagar. Vi är bägge svenska medborgare. Tacksam för svar.
Citera
2013-02-15, 19:16
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davao
Hej Men finns det nånting i den som täcker att man får delar av sin semester förstörd?

Det kan finnas, men det är inte säkert att det finns i just din reseförsäkring.

Kolla i aktuellt bolags villkor (bör finnas på nätet) eller mejla dem och fråga.
Citera
2013-02-15, 22:02
Medlem
Innan du åker hem måste du vara i kontakt med ditt hemförsäkringsbolags assistansservice, oftast antingen SOS international eller Falck Travel Care..Om inte de rekomenderar dig att åka hem så finns det risk för att de inte täcker hemresan..Ersättning för förlorade semsterdagar brukar hemförsäkringsbolagen ersätta med, de ersätter då typ kostnaden för hotell och sånt. Tänk på att om du betalt din resa via ett bankkort/kreditkort så ingår det oftast en reseförsäkring som kan täcka även något sådant i vissa fall.
Men som jag skrev du måste vara i kontakt med assistansservicen innan du gör något, de är stenhårda med det!
Citera
2013-02-16, 01:39
Medlem
Tack för svaren. Ska läsa lite villkor men som det ser ut så är det nog bara att försöka att hålla dom ca 3 veckor som är kvar. Har heller inga symptom nu (varken feber eller hosta) så det är väl bara att fortsätta medicinera och hålla humöret uppe. Blir det värre får man väl överväga att kontakta SOS International. Ska även kolla med Finnair om hemresan är ombokningsbar. Tur att man har ett grundskydd i vilket fall. Än en gång Tack!
Citera
2013-02-19, 11:17
Medlem
techno_the_kings avatar
Får om 2-4 dagar ut 28k från en utav min mors livförsäkringar (140k/5), dessa pengar hade jag absolut inte räknat med då hon även hade livförsäkring hos Swedbank på en större summa som kommer senare.
Min fråga är, får man verkligen ta pengar från flera ställen där min mor hade sina livförsäkringar? Trodde att man bara fick från ett ställe men enligt hon på Folksam så får man ta pengar från dom försäkringsbolag man har livförsäkring hos, stämmer detta?

Hoppas ni förstår min fråga pallar inte att formulera mig bättre.
Citera
2013-02-19, 21:32
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Min fråga är, får man verkligen ta pengar från flera ställen där min mor hade sina livförsäkringar? Trodde att man bara fick från ett ställe men enligt hon på Folksam så får man ta pengar från dom försäkringsbolag man har livförsäkring hos, stämmer detta?

Ja, man kan vara förmånstagare till livförsäkringar i flera bolag.
Citera
2013-02-20, 12:50
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Ja, man kan vara förmånstagare till livförsäkringar i flera bolag.
Tack för svaret, har även fått reda på att vi syskon får 400-500kr i månaden i 5 år utbetalt te våra konton utåver livförsäkringarna då det var pensionspengar som skulle betalas ut åsså.
Citera
2013-03-05, 18:49
Medlem
Brukar en hemförsäkring täcka skador på tapeter som orsakats av husdjur?
Citera
2013-03-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Brukar en hemförsäkring täcka skador på tapeter som orsakats av husdjur?
Nej, skador orsakade av husdjur brukar ej vara ersättningsbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in