• 1
  • 2
2011-01-13, 22:30
Medlem
call3s avatar
Såg detta på hak5. http://revision3.com/hak5/proxmox-ve
Det ska tydligen vara virtualisering för företaget och har mycket nedladdningsbara "templates"
Jag tycker det verkar intressant då det har stöd för "kluster" vilket är att man ska kunna skicka servrar mellan servrar som esx.

Någon som har erfarenhet eller testat det ?
Vinner man/förlorar prestanda?

funderar på att kombinera det med en överklockad Pentium D om om man kan hitta det med "Intel VT" till ett rimligt pris på blocket/tradera
Citera
2011-01-15, 15:20
Medlem
massamulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av call3
Såg detta på hak5. http://revision3.com/hak5/proxmox-ve
Det ska tydligen vara virtualisering för företaget och har mycket nedladdningsbara "templates"
Jag tycker det verkar intressant då det har stöd för "kluster" vilket är att man ska kunna skicka servrar mellan servrar som esx.

Någon som har erfarenhet eller testat det ?
Vinner man/förlorar prestanda?

funderar på att kombinera det med en överklockad Pentium D om om man kan hitta det med "Intel VT" till ett rimligt pris på blocket/tradera

Jag har använt det lite smått, och på jobbet kör de uteslutade Proxmox med säkert 30-30 servrar.
Det verkar funka bra även om jag haft lite problem att få igång det helt men det kan bero på min hårdvara. Dock tror ja att du har en påtok för undermålig processor om du ska köra mera än ett operativ.
Citera
2011-01-15, 16:27
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massamull
Jag har använt det lite smått, och på jobbet kör de uteslutade Proxmox med säkert 30-30 servrar.
Det verkar funka bra även om jag haft lite problem att få igång det helt men det kan bero på min hårdvara. Dock tror ja att du har en påtok för undermålig processor om du ska köra mera än ett operativ.

Tack för svaret!
Pentium D var för ett mindre test hemma. och ja den är inte "top of the line" men om jag kan köra 4-6 Linux och kanske någon bantad Windows så är jag nöjd.

Inom jobbet har jag dock tillgång till kraftigare resurser vilket i dagsläget kör produkter från vmware.

Tanken var ju dock att testa på en mindre skala privat innan jag drog fram förslaget!

Edit: Jag kör i dagsläget 4 linux servrar på en P4, detta utan virtualiseringsstöd. så jag ser ingen andledning att processorn inte ska klara 8 system om man inte lastar för högt.
Senast redigerad av call3 2011-01-15 kl. 16:37.
Citera
2011-01-16, 12:10
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Tack för svaret!
Pentium D var för ett mindre test hemma. och ja den är inte "top of the line" men om jag kan köra 4-6 Linux och kanske någon bantad Windows så är jag nöjd.

Inom jobbet har jag dock tillgång till kraftigare resurser vilket i dagsläget kör produkter från vmware.

Tanken var ju dock att testa på en mindre skala privat innan jag drog fram förslaget!

Edit: Jag kör i dagsläget 4 linux servrar på en P4, detta utan virtualiseringsstöd. så jag ser ingen andledning att processorn inte ska klara 8 system om man inte lastar för högt.

Vilken underliggande virt-motor kör du med då? När jag kollade på proxmox så var det för att det kunde användas som ett gemensamt gränssnitt mot bl.a. KVM och OpenVZ. Hur många maskiner du kan köra beror väldigt mycket på vilken av dessa (eller andra) motoroer du väljer att använda.

Vi kör t.ex. OpenVZ och kan lätt lasta en dubbel-Xeon-burk med 30-50 maskiner beroende på aktuell last.
Citera
2019-04-05, 12:01
Medlem
-EE-s avatar
Kan bumpa denna tråden lite .

https://www.proxmox.com nu uppe i version 5.3

Kör det på min hemmaserver. Mycket smidigt om man vill labba lite.
Citera
2019-08-05, 22:07
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
Kan bumpa denna tråden lite .

https://www.proxmox.com nu uppe i version 5.3

Kör det på min hemmaserver. Mycket smidigt om man vill labba lite.

Kört både 5.7an och provar nu ut 6:an på en billig hetzner dedikerad.
Varierat mellan den och ESXi i något år för mina dedikerade servrar jag har lite överallt.
Kanske har de mer lite seriösa grejorna på ESXi burkarna då jag ibland tillhandahåller Veeam och lite annat till några bolag jag är bekant med.

Proxmox GUI är väl helt okej för att skapa nya VMs och Containers.
Men att pyssla med nätverksbryggor och iptables är en jädra chansning med Proxmox.
Gör du något fel och du kör sneakvarianten med en NIC kommer du vara utelåst från miljön så fort du ska portforwarda din container.
Har märkt att förutom möjligtvis skapa nya VMs mest sitter i consolen och då kan jag lika gärna köra någon naken kvm variant med pfsense.

Men visst!
För att vara gratis är det svinabra då den matchar en enkel ESXi maskin och och i vissa saker är bättre.
Har även en server nu med nyare Intel processor och tänkt prova ut intels i-gvtg som ska kunna göra det möjligt med 3D acceleration på flera VMs på samma kort.
Citera
2019-08-06, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Men att pyssla med nätverksbryggor och iptables är en jädra chansning med Proxmox.
Gör du något fel och du kör sneakvarianten med en NIC kommer du vara utelåst från miljön så fort du ska portforwarda din container.
Har märkt att förutom möjligtvis skapa nya VMs mest sitter i consolen och då kan jag lika gärna köra någon naken kvm variant med pfsense.

Jag har inte provat proxmox utan jag kör kvm/qemu/libvirt. Och istället för linux-bryggor så använder jag Open vSwitch som klarar VLAN. Använder du linux-bryggor så behöver du väl en brygga per VLAN, men med Open vSwitch räcker det med en brygga totalt. På senare tid så har jag även laborerat lite med Software Defined Networking (SDN) i form av OpenFlow och Faucet SDN för att styra bryggan.

Kör man VM med linux så är LXD-containrar förresten ett alternativ. En container kräver mindre minne då den inte har en egen kärna, och en container använder även mindre CPU i idle. LXD används för virtualisering av hela system. Docker är en annan typ av container som används för virtualisering av program, brukligen kör man en container per program även om det går att köra flera.
Citera
2019-08-08, 07:16
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag har inte provat proxmox utan jag kör kvm/qemu/libvirt. Och istället för linux-bryggor så använder jag Open vSwitch som klarar VLAN. Använder du linux-bryggor så behöver du väl en brygga per VLAN, men med Open vSwitch räcker det med en brygga totalt. På senare tid så har jag även laborerat lite med Software Defined Networking (SDN) i form av OpenFlow och Faucet SDN för att styra bryggan.

Kör man VM med linux så är LXD-containrar förresten ett alternativ. En container kräver mindre minne då den inte har en egen kärna, och en container använder även mindre CPU i idle. LXD används för virtualisering av hela system. Docker är en annan typ av container som används för virtualisering av program, brukligen kör man en container per program även om det går att köra flera.
Ja, använder du KVM/Qemu/libvirt så är det ju som att använda Proxmox fast utan ett halvstjaskigt GUI :-).
Jag har bara väldigt svårt att få en bra överblick av reglerna i Iptables och eftersom att jag ogillat det sen start så har jag aldrig lärt mig det korrekt heller förutom standarda funktionerna.

Kört lite ESXi ett tag nu och har man inte vserver(eller vad de kallar det nu) är det inget vidare faktiskt.
Lägg till det begränsade SSH funktionerna så vinner faktiskt Proxmox där.

Nåja, det ör mest jag som är anal och vill ha det perfekt hela tiden vilket gör att jag aldrig blir nöjd.
Nåväl, tänkte i dagarna prova ut att köra pfSense i en Proxmox maskin och se om det blir lättare stt NATa, Vlana och ha sig.
Citera
2021-11-02, 11:13
Medlem
Hm-funderar också på proxmox men då i samband med att labba lite med routerprotokollet
TR069. Snubblade över denna guiden där det används proxmox för att sätta upp en lab med
genieacs-tr069 server.
https://www.youtube.com/watch?v=9nPLRkH7UFI

Är valet av proxmox bara tillfälligt eller är det fördelar med proxmox just i samband med TR-069-servrar?
Citera
2021-11-02, 12:59
Medlem
Freddyfishs avatar
Använder proxmox lite överallt:

I jobbet - 5 hostar
På föredetta jobbet - 7 hostar
I ett hobbyprojekt - 32 hostar
I min hemlabbmijö - 4 hostar

Har nog prövat det mesta utom ZFS.
Fungerar faktiskt bra. Dessutom slipper du en jävlig licenskostnad som kommer om du vill köra HA med ESXi.
Citera
2021-11-02, 13:01
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Tack för svaret!

Du kan springa på rejäla prestandaproblem om CPUn inte stödjer HyperThreading. Men det tror jag inte en Pentium 4 gör.
Citera
2021-11-02, 22:35
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Dessutom slipper du en jävlig licenskostnad som kommer om du vill köra HA med ESXi.

För det finns det verktyg - som man bör vara försiktig med om man är ett företag. Trots köpt licens men glömt att installera nyckeln blev ett lokalt företag kontaktat. Däremot privatpersoner verkar de inte bry sig om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in