2021-11-04, 10:51
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
För det finns det verktyg - som man bör vara försiktig med om man är ett företag. Trots köpt licens men glömt att installera nyckeln blev ett lokalt företag kontaktat. Däremot privatpersoner verkar de inte bry sig om.

För att köra HA med ESXi så behöver du vsphere. Ytterliggare en komponent som inte är så rolig.
Citera
2021-11-04, 15:10
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
För att köra HA med ESXi så behöver du vsphere. Ytterliggare en komponent som inte är så rolig.

En av mina brorsöner gjorde sin praktik hos oss (när det begav sig) och fick sätta upp ett HA på våra lab-servers. Det finns nyckelgeneratorer för i princip allt. Det är lätt att måla in sig i ett hörn om man inte tänker till under systemeringen - fast det gäller ju allt inom IT, både smått som stort.
Citera
2021-11-17, 13:19
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
En av mina brorsöner gjorde sin praktik hos oss (när det begav sig) och fick sätta upp ett HA på våra lab-servers. Det finns nyckelgeneratorer för i princip allt. Det är lätt att måla in sig i ett hörn om man inte tänker till under systemeringen - fast det gäller ju allt inom IT, både smått som stort.

Funkar det på VCenter och VSPERHE 7? Och hur fungerar patchningen med det?
När jag testade för några år sedan så sket det sig rätt hårt
Citera
2021-11-17, 17:55
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Funkar det på VCenter och VSPERHE 7?

En av brorsönerna meckade 5'an när det begav sig. Ligger själv kvar på gamla 6'an då man skippat vSphere Client For Windows i senare versioner. Om det finns för 7'an, ingen aning. För enklare labb-ändamål fungerar annars VirtualBox rätt smutt om man inte vill köra på en dedikerad server. En av mina ws'ar 3900x med 64GB lagrat på Intel Optane 900p sväljer rätt mycket - och snabbt. Minneshantering har man lyckats väldigt bra med där. Perfekt miljö att prestandaoptimera StoredProcedures för sql så man slipper ta hänsyn till andras aktiviteter i molnet utan kan peka ut flaskhalsar hyffsat exakt.

Vill man in i smeten är nog OpenStack det man vill lära sig mer om.
https://stackshare.io/stackups/openstack-vs-proxmox-ve
Citera
2021-11-22, 16:58
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Vill man in i smeten är nog OpenStack det man vill lära sig mer om.
https://stackshare.io/stackups/openstack-vs-proxmox-ve

Eller Nutanix CE
Citera
2021-11-24, 15:55
Medlem
8GB ram är väl minsta krav för att labba med proxmox-tänkte kanske det är värt med raspberry pi 4 som ser ut att ha det. Ja eller skaffa en separat ssd till den stationära då med 16gb ram om man orkar montera om den.
Boota stationära med ny ssd laddad med proxmox via usb-uttaget skapar väl kanske en liten tröghet i systemet?
Citera
2022-08-01, 08:22
Bannlyst
Leker lite med Proxmox på i7-3xyz med 20 GB.. Ubuntu fungera fint.. Men Windows 10 vill bara konsolen fungera med VNC, men då kan man bara köra 1024x768. Man kan då köra ett protokoll som heter Spice, men verka fungera dålig med Windows 10.
Citera
2022-08-01, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Leker lite med Proxmox på i7-3xyz med 20 GB.. Ubuntu fungera fint.. Men Windows 10 vill bara konsolen fungera med VNC, men då kan man bara köra 1024x768. Man kan då köra ett protokoll som heter Spice, men verka fungera dålig med Windows 10.

Spice är det ända du kan få 3D Hårdvaruaccelering att fungera med till Winodws. Det föredras över egen klient till och med, så jag undrar om inte proxmox kanske är qemu eftrersom du använder spice kanske någon moddad version, ska se.

Jag vet inte vad poxmox är, spice används bl.a till qemu original och det är spice du skall använda för att få ut så bra som möjligt. Fungerar det dåligt, glitches m.m? Då är inte hw acceleration igång.

Skriv:

Kod:
glxinfo |egrep Accelerated

Är det aktiverat, yes = aktiverat.

Edit: Läste nu, du måste ha kvm aktiverat bl.a ser jag på deras sida. Den bör laddat sig själv, men skriv nedan texten för att dubbel kolla.

Citat:
Proxmox VE source code is licensed under the GNU AGPL, v3 and free to download and use. With the bare-metal installation, you'll get a complete operating system based on Debian GNU/Linux, 64-bit, a Proxmox VE Kernel with KVM and container support, great tools for backup/restore and HA clustering, and much more... Configuration is done easily via the clean web-based interface.

Kod:
lsmod|grep kvm?

Är det laddat? Se det som en "drivrutin" för kvm, om du inte får svar.

prova:

Kod:
modprobe kvm

Så kan vi se, vad har du för graffikort? Skall prova proxmox, qemu är lite jobbigt att grejja med och det står ju att de finns webui så det verka nice, tack för tipset för övrigt. Aldrig hört om detta, det verka då fan riktigt nice ju.

Ahh, som jag tänkte den bygger på QEMU. https://pve.proxmox.com/pve-docs/chapter-qm.html

Fan vad bra, då kan jag bara importrera min win10 setup och få webgui iaf. Men kolla det jag skrev ovan så kan vi kolla vidare för det måste vara akttiverat, speciellt "kvm". Spice funkar bäst till qxl, qxl är för alla "kraftfulla" grafikkort sedan 2016, så kör du verkligen på den?

Det står även i dokumentation ser jag:

https://pve.proxmox.com/pve-docs/cha...tml#qm_display

Skriver du

Kod:
ps aux|grep -i "qm\|qemu"

Så kan du nog se exakt vad den kör för saker.

Så här ser det ut här:
Kod:
qemu-system-x86_64 -bios /usr/share/edk2-ovmf/OVMF_CODE.fd -enable-kvm -m 8192 -cpu host -smp 4 -device usb-ehci,id=ehci -device qemu-xhci,id=xhci -device usb-tablet,bus=xhci.0 -net nic -net user -drive file=Windows.10.qcow,format=raw,index=0,media=disk -device virtio-vga,xres=1920,yres=1080 -net user,smb=/ -spice port=5999,disable-ticketing=on -daemonize

-vga qxl + -enable-km skall finnas i din lista
Senast redigerad av wuseman 2022-08-01 kl. 17:20.
Citera
2022-08-01, 17:20
Bannlyst
SPICE klienten fungar med ubuntu, men inte med Windows 10..

Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Spice är det ända du kan få 3D Hårdvaruaccelering att fungera med till Winodws. Det föredras över egen klient till och med, så jag undrar om inte proxmox kanske är qemu eftrersom du använder spice kanske någon moddad version, ska se.

Jag vet inte vad poxmox är, spice används bl.a till qemu original och det är spice du skall använda för att få ut så bra som möjligt. Fungerar det dåligt, glitches m.m? Då är inte hw acceleration igång.

Skriv:

Kod:
glxinfo |egrep Accelerated

Är det aktiverat, yes = aktiverat.

Edit: Läste nu, du måste ha kvm aktiverat bl.a ser jag på deras sida. Den bör laddat sig själv, men skriv nedan texten för att dubbel kolla.

Kod:
lsmod|grep kvm?

Är det laddat? Se det som en "drivrutin" för kvm, om du inte får svar.

prova:

Kod:
modprobe kvm

Så kan vi se, vad har du för graffikort? Skall prova proxmox, qemu är lite jobbigt att grejja med och det står ju att de finns webui så det verka nice, tack för tipset för övrigt. Aldrig hört om detta, det verka då fan riktigt nice ju.

Ahh, som jag tänkte den bygger på QEMU. https://pve.proxmox.com/pve-docs/chapter-qm.html

Fan vad bra, då kan jag bara importrera min win10 setup och få webgui iaf. Men kolla det jag skrev ovan så kan vi kolla vidare för det måste vara akttiverat, speciellt "kvm". Spice funkar bäst till qxl, qxl är för alla "kraftfulla" grafikkort sedan 2016, så kör du verkligen på den?

Det står även i dokumentation ser jag:

https://pve.proxmox.com/pve-docs/cha...tml#qm_display

Skriver du

[code]
ps aux|grep -i "qm\|qemu"

Så kan du nog se exakt vad den kör för saker.[/quote]
Citera
2022-08-01, 17:22
Bannlyst
Ok,

Det är för jag tror du inte har hardware accerelation igång, det blir väldigt hackigt och kan frysa en del osv om du kör utan. Därför kolla med det jag skrev ovan. Kan du ställa in i webui för grafikval? Välj isåfall "qxl" det är bäst och framförallt till SPICE.

Ska se i dokumentationen, håller på installerar detta själv för vill prova såg nice ut med mätare och grejjer ^^

Edit: Det var alldeles för stort för min dator. Får fortsätta i terminalen men kolla iaf för spice skall funka laggfritt om de tär rätt inställd. Kolla efter en inställning som hetrer "kvm" och grafiken ska vara "qxl"
Senast redigerad av wuseman 2022-08-01 kl. 17:28.
Citera
2022-08-18, 06:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers

Har du fått Windows 10 att fungera bättre med Spice?
Citera
2022-08-18, 14:41
Medlem
Freddyfishs avatar
Driftat ett par proxmox kluster i prod. Och kör ett litet kluster hemma.
Kan ju inte direkt klaga på något som är gratis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in