Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-13, 21:48
  #1
Medlem
Har producerat housemusik ett tag nu, men det är något som bekymmrar mig. Hur får man en riktig klassisk housesynth som i exempelvis Bromance (http://www.youtube.com/watch?v=8U3X4pxeIXA). Ge alla tips ni kan komma med. Har prövat en del i sylenth men aldrig lyckats. Hittar inte heller några tutorials till detta vilket är lite konstigt.

Tack på förhand!
Citera
2011-01-13, 21:52
  #2
Medlem
trulyawesomes avatar
fyfan exakt vad jag tänkte göra en tråd om hoppas någon kommer med svar
Citera
2011-01-13, 21:58
  #3
Medlem
PapaNoels avatar
vad kör du för program?
Citera
2011-01-13, 22:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PapaNoel
vad kör du för program?

Ableton + sylenth1, nexus, vanguard, massive

kan ju alltid fixa fler plugins om det är lättare att göra i någon annan.
Citera
2011-01-13, 22:06
  #5
Medlem
PapaNoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Ableton + sylenth1, nexus, vanguard, massive

kan ju alltid fixa fler plugins om det är lättare att göra i någon annan.

nexus är ganska schysst men man har inte så mycket fria händer med det programet.
jag har aldrig själv gjort house men massive är riktigt bra när man vill ratta egna ljud så jag tror att det är det du ska satsa på

(vet inte om det är denna typen du söker men)
http://www.youtube.com/watch?v=tgF41hlwXIo
Citera
2011-01-13, 22:26
  #6
Medlem
Bitchbecools avatar
om du kan förklara mer specifikt vad för synthljud du vill åt så kan jag se om jag kan posta några instruktioner till Sylenth1... den enda virtuella synthen man behöver
Citera
2011-01-13, 22:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PapaNoel
nexus är ganska schysst men man har inte så mycket fria händer med det programet.
jag har aldrig själv gjort house men massive är riktigt bra när man vill ratta egna ljud så jag tror att det är det du ska satsa på

(vet inte om det är denna typen du söker men)
http://www.youtube.com/watch?v=tgF41hlwXIo

nej tyvärr, men tack ändå :P

Finns en preset i nexus som heter något i stil med "Dancepiano 2k7" som är väldigt lik, men som du säger är det svårt att modifiera ljudet i det programmet så man får det som man vill. Men jo massive är väldigt bra men oerhört svårt. Vet inte vilka typer av ljud jag ska använda (saws eller vad det kallas :P)
Citera
2011-01-13, 22:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchbecool
om du kan förklara mer specifikt vad för synthljud du vill åt så kan jag se om jag kan posta några instruktioner till Sylenth1... den enda virtuella synthen man behöver

Det vore toppen!!
http://www.youtube.com/watch?v=8U3X4pxeIXA
Från min: 1.10 och framåt :P

Tusen tack på förhand!!!
Citera
2011-01-13, 22:49
  #9
Medlem
Saeons avatar
Bara ett vanligt piano ju?
Citera
2011-01-14, 01:09
  #10
Medlem
Bitchbecools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Det vore toppen!!
http://www.youtube.com/watch?v=8U3X4pxeIXA
Från min: 1.10 och framåt :P

Tusen tack på förhand!!!

Busenkel avicci hits for kids kombination av synth och piano ifrån nexus det låter ju fint iofs..

Skulle tippa på att det är ett vanligt piano i nexus biblioteket med lite snabbt delay på, du hör ju hur det "slår tillbaka lite" testa dom som finns där, ovanpå det lägger du en mjuk men stor synth, ta en skön pad från nexus och dra ner attacken till kortaste, lek lite med releasen så att den inte blir för lång. Du får pianot att låta "fetare" om du först lägger ut ackorden sen dubblar dom en oktav ovanför (antar att du klickar in tonerna i pianorollen) Synthen ska ligga i bakgrunden och stötta pianot.

Men det här är så enkelt så det hade du min vän säkert klarat på egen hand.

Jag brukar tycka det är kul att lista ut hur folk har skruvat sina ljud så fråga gärna om ni undrar, ska försöka svara så gott jag kan men ofta är det samplingar inblandat!
Citera
2011-01-14, 08:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchbecool
Busenkel avicci hits for kids kombination av synth och piano ifrån nexus det låter ju fint iofs..

Skulle tippa på att det är ett vanligt piano i nexus biblioteket med lite snabbt delay på, du hör ju hur det "slår tillbaka lite" testa dom som finns där, ovanpå det lägger du en mjuk men stor synth, ta en skön pad från nexus och dra ner attacken till kortaste, lek lite med releasen så att den inte blir för lång. Du får pianot att låta "fetare" om du först lägger ut ackorden sen dubblar dom en oktav ovanför (antar att du klickar in tonerna i pianorollen) Synthen ska ligga i bakgrunden och stötta pianot.

Men det här är så enkelt så det hade du min vän säkert klarat på egen hand.

Jag brukar tycka det är kul att lista ut hur folk har skruvat sina ljud så fråga gärna om ni undrar, ska försöka svara så gott jag kan men ofta är det samplingar inblandat!

Nej det var ju inte så svårt, men hade aldrig tänkt på att göra det själv tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback