2011-01-13, 15:38
Medlem
Jag är ledsen men du får bli dagens idiot.

Varför vill du dra på dig ett beroende helt i onödan?

Nikokicken försvinner snabbt. Nu kanske det känns roligt att bli snurrig på en snus men när du är beroende snusar du för att vara normal. Utan nikotin i blodet mår man dåligt och med snusen inne är man bara.. ja, normal.
Citera
2011-01-13, 15:44
Medlem
JJ233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tourni
Jag vet inte hur du tolkar ordet tonåring men för mig så är man det från 13 - 18. Efter 18 är man myndig och därmed ska man ta sina egna beslut.

Det är inget ord du kan tolka hur du vill.. tonåring är någon som slutar på ändelsen "ton" så det är man tills dagen man fyller 20 vare sig man är myndig eller inte.

Ont: Sluta snusa medan du kan, det är bara dyrt och man får inte den där sköna känslan när man väl har vant sig. Ett rent helvete att sluta när du blivit riktigt fast lovar jag.

Men om du nu är så säker som du är så tycker jag bara att du ska låtsas som alla vet. Gå med dosan i fickan, låt den ligga framme när du kollar på tv, sitter vid datorn etc. Ta en snus medan du sitter och kollar på tv när du är säker på din far kollar, han frågar säkert om du börjat snusa och ska ha ett moraliskt tal men då kan du bara säga att du gjort ett val i livet som du är extremt nöjd med och du tänker absolut inte sluta så det är bara att vänja sig.

Flickvännen är ju lite svårare kanske, men du får väll helt enkelt bara hoppas på att hon accepterar det. Säg att du inte ska snusa så mycket när du är med henne och att hon knappt kommer att märka det. Hon kommer att vänja sig, var så säker.

Stymorsan är väll bara att skita i, hon har inget att säga till om i detta fallet likaså dina kompisar, de får helt enkelt bara ta att acceptera ditt val. Svårare än så är det inte.
Citera
2011-01-13, 15:54
Medlem
Bara ett tips men SLUTA! kommer gå mycket lättare om du slutar nu än om du blir riktigt beroende. och kom igen du är 19 år gammal du kan man säga nej till snus och fatta hur vidrigt det är, okej om du varigt 14 och det varigt "coolt" att snusa.

Citera
2011-01-13, 16:21
Medlem
EpicureNo2s avatar
Jag tyckte att nikotinkickarna från snuset var skönt, och trodde inte att jag skulle bli beroende.

Man märker inte när beroendet kommer, men du kan vara 100% säker på att det kommer även om du inte tror det. Det smyger på dig, och nikotinkickarna försvinner så sakteliga. Sedan kommer du att lägga ut 1000 - 1500 kronor i månaden på snus. Helt i onödan, eftersom du bara snusar för att känna dig normal. Du får inga kickar längre. Att försöka sluta snusa är otroligt jobbigt.

Låt bli. Börja inte snusa.
Citera
2011-01-13, 16:25
Medlem
Hade/har samma problem, har dock snusat i ett par år nu. Min familj och släkt är oxå sjukt anti men själv så orkade jag inte bry mig så mycket, förklarade för morsan att det höjde min livskvalitet osv.
Ang. dina polare så märker man hyfsat lätt på folk om de snusar/röker för att vara tuffa, förklara bara likaså där att det ger en extrem njutning och höjer livskvaliten som sagt. Folk vänjer sig.
Om du nu ska fortsätta eller inte bestämmer bara du. Jag är iofs inte så rutinerad men enda nackdelen som jag ser är det ekonomiska annars så sätter det bara ljus på vardagen!
Citera
2011-01-13, 16:31
Medlem
Preatures avatar
Är vell bara förklara att du är vuxen och tjänar dina egna pengar.
Citera
2011-01-13, 16:38
Medlem
linjalvaxts avatar
nej, nej och åter nej! börja inte snusa regelbundet, det tär på ekonomin etc.
Kommer ihåg när man snusade regelbundet då fick jag panik när jag visste att dosan jag hade i fickan nog var den dosa jag fick nöja mig med ett bra tag då jag inte hade råd att köpa nytt
Så snälla, sätt dig inte i den situationen.

Gör som jag gör nuförtiden, ta en snus när du VERKLIGEN känner för det. Jag tar bara en snus när jag ser en film eller när jag bara vill ta det lugnt
Och sen är snusen man tar klockan fem på morgonen i soluppgången när man sitter och fiskar en varm och skön sommar morgon helt underbar som inte kan jämföras med att sitta hela dagarna med snus under läppen

Så tänk verkligen efter nu..
Citera
2011-01-13, 16:42
Medlem
Sucken91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKristus
Kör bara!

Fast du vet ju själv med dig vad som kommer hända, även om du inte vågar erkänna det.

Shoot, vad kommer hända?
Citera
2011-01-13, 16:45
Medlem
Sucken91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linjalvaxt
nej, nej och åter nej! börja inte snusa regelbundet, det tär på ekonomin etc.
Kommer ihåg när man snusade regelbundet då fick jag panik när jag visste att dosan jag hade i fickan nog var den dosa jag fick nöja mig med ett bra tag då jag inte hade råd att köpa nytt
Så snälla, sätt dig inte i den situationen.

Gör som jag gör nuförtiden, ta en snus när du VERKLIGEN känner för det. Jag tar bara en snus när jag ser en film eller när jag bara vill ta det lugnt
Och sen är snusen man tar klockan fem på morgonen i soluppgången när man sitter och fiskar en varm och skön sommar morgon helt underbar som inte kan jämföras med att sitta hela dagarna med snus under läppen

Så tänk verkligen efter nu..

Låter riktigt bra måste jag säga! Men hur berättar man att man vill ta en snus nån gång ibland för alla så att dom verkligen förstår?
Citera
2011-01-13, 16:54
Medlem
VanityFairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Jag tyckte att nikotinkickarna från snuset var skönt, och trodde inte att jag skulle bli beroende.

Man märker inte när beroendet kommer, men du kan vara 100% säker på att det kommer även om du inte tror det. Det smyger på dig, och nikotinkickarna försvinner så sakteliga. Sedan kommer du att lägga ut 1000 - 1500 kronor i månaden på snus. Helt i onödan, eftersom du bara snusar för att känna dig normal. Du får inga kickar längre. Att försöka sluta snusa är otroligt jobbigt.

Låt bli. Börja inte snusa.

Det där är du jäkligt individuellt skulle jag påstå allafall. Snusat konstant i 3 år för att sedan tvärsluta nu. Så otroligt svårt är det inte.
Citera
2011-01-13, 17:23
Medlem
SlaktarKents avatar
Det är väl klart du ska snusa!

Se till att du har råd en tid framöver.
Hamnar du i en kris med pengar så blir det inte lätt om du blivit beroende.
Citera
2011-01-13, 17:37
Medlem
Ntrusts avatar
Snus är underbart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in