Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-14, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Håller med dig, problemet är att OM detta skulle tas upp så skulle det aldrig friställas samma nivå på resurser till sådana projekt och som det redan konstaterats, en hel del män skulle förlöjligas eftersom "man ska tåla lite stryk eller ge igen" som man.

Ja en del män och kvinnor ser ner på en man som har en kvinna som behandlar honom illa och/eller slår honom. Det är väl det den typen av olika sorters aktivitet är tänkt att förändra synen på.
Citera
2011-01-14, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jamaicabananer
Mycket sant. Jag tror att detta köns-skyttegravskrig inte löser några reella problem med våld inom relationer, för i slutändan handlar det inte om våld, det handlar om socioekonomisk status och sådant krångel. Den starkaste indikatorn för att bli en relationsmisshandlare är inte vad man har i skrevet utan hur långt ner på samhällsstegen människan återfinns, utslagna, alkade och störda individer är bäst på att slåss med sin partner. Oberoende av kön.

Jag vet faktiskt inte. Jag har fått för mig att ensidig misshandel av kvinnor inte är så värst utpräglat för någon socialgrupp men jag är riktigt osäker. Kanske någon har nån bra statistik på det här. Då tänker jag på de män som är mer systamatiska misshandlar på utstuderat sätt.

Och hur det ser ut för män finns ingen statistik.

Men nånstans kan man nog tänka sig att människor med drogproblematik och/eller psykiska sjukdomar kanske slår varandra? Människor har ju en tendens att i viss mån söka sig till likartade och i dessa grupper så har man kanske inte alltid resurser att vare sig ta sig ur förhållanden eller att lösa inbördes problem på annat sätt. Men det är rena spekulationer.

Man borde ju dela in relationsvåld i olika undergrupper. Det ser ju väldigt olika ut och är varierande grad kopplat till övrigt förtryk och psykisk misshandel.
Citera
2011-01-14, 22:34
Medlem
Jamaicabananers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molnika
Jag vet faktiskt inte. Jag har fått för mig att ensidig misshandel av kvinnor inte är så värst utpräglat för någon socialgrupp men jag är riktigt osäker. Kanske någon har nån bra statistik på det här. Då tänker jag på de män som är mer systamatiska misshandlar på utstuderat sätt.

Men nånstans kan man nog tänka sig att människor med drogproblematik och/eller psykiska sjukdomar kanske slår varandra? Människor har ju en tendens att i viss mån söka sig till likartade och i dessa grupper så har man kanske inte alltid resurser att vare sig ta sig ur förhållanden eller att lösa inbördes problem på annat sätt. Men det är rena spekulationer.

Man borde ju dela in relationsvåld i olika undergrupper. Det ser ju väldigt olika ut och är varierande grad kopplat till övrigt förtryk och psykisk misshandel.

Johan Cullberg, psykiaternisse, försökte sig på en sådan indelning i början av 90-talet. Dock bara om misshandlande män. Har inga andra referenser alls som jag orkar leta reda på, men det bör finnas mer någonstans. Då Johan är rätt psykodynamiskt inriktad blir det rätt flummigt, men han klassificerade våldsamma män utifrån fyra kategorier och utifrån vilka han menade var mest vispade.

Den värsta, sexuellt orienterade och återkommande misshandeln utförs av riktigt störda, missbrukande och i övrigt utsatta individer medan det som kallas för "enstaka måttlig misshandel" utförs av fulla och arga män och "vanlig" återkommande misshandel i regel utförs av män med bakomliggande störda personligheter.

Inte det bästa att gå på, kanske och det behövs definitivt mer studier av detta slag, som är individualpsykologiska istället för feministiska.
Citera
2011-01-14, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jamaicabananer
Johan Cullberg, psykiaternisse, försökte sig på en sådan indelning i början av 90-talet. Dock bara om misshandlande män. Har inga andra referenser alls som jag orkar leta reda på, men det bör finnas mer någonstans. Då Johan är rätt psykodynamiskt inriktad blir det rätt flummigt, men han klassificerade våldsamma män utifrån fyra kategorier och utifrån vilka han menade var mest vispade.

Den värsta, sexuellt orienterade och återkommande misshandeln utförs av riktigt störda, missbrukande och i övrigt utsatta individer medan det som kallas för "enstaka måttlig misshandel" utförs av fulla och arga män och "vanlig" återkommande misshandel i regel utförs av män med bakomliggande störda personligheter.

Inte det bästa att gå på, kanske och det behövs definitivt mer studier av detta slag, som är individualpsykologiska istället för feministiska.

Aha, tack för infron om detta.

Ja någon slags indelning efter beteende och sen kan man visserligen lägga märke till hur könsfördelningen ser ut i olika grupper men statistik och redovisningar bör inte enbart grunda sig på manligt-kvinnligt då det ju kan innebära så olika skillnader i våld mot partnern. Det viktigaste är att se vilka olika typer av våld som förekommer och hur man kommer tillrätta med de olika problematikerna.
Citera
2011-01-14, 23:44
Medlem
Citat:

Här finns studier http://www.csulb.edu/~mfiebert/assault.htm
Citera
2011-01-15, 00:29
Medlem
DoubleWoods avatar
Inte helt genomtänkt tant. Hur gör vi med alla kvinnor som psykiskt misshandlar män?
När ska det bli rumsrent att erkänna kvinnors både psykiska och fysiska våld mot män?
Citera
2011-01-15, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnteSwe
Finns sjukt många källor, då det jag tar upp är så uppenbart. Ett exempel som publicerades i The Rotarian;

"Women are motivated by security and sex. She wants security for herself and for her young. Her safety must be constant. She very levelly wants the same thing all the time. She never deviates. That is why she gets whats she want; she never stops until she gets it. Never ask a woman whats she is thinking about, for you can be certain she is thinking about herself".

Det du visar här är att det finns andra som tycker som du, men det är inte en källa.

Citat:
För övrigt tycker jag det är grovt ironiskt att du vill ha källor, men trots det skriver du ner dina egna fantasier och använder som fakta. Vadå vuxna vet att det är inte möjligt att vara starkt jämnt? En tydlig indikation på att du faktiskt fantasierar. Att kvinnor överger en svag man är fakta, både inom ren psykologi och evolutioär psykologi. Kvinnor rent generellt söker status symboler hos män. Vad dessa symboler kan vara är: pengar, dyr bil. filmstjärna eller en tuff machoman. En svag man ses inte som en person som har hög social status. Det är ingen slump att kvinnor gifter sig med rika (och fula) män, skriker som galningar när deras favoritsjärnor kommer på scen. Folk kan även tro att kvinnor raggar inte - det är bara män som gör det. Vilket är helt fel. Om du släpper George Clooney och valfritt manlig Twillight stjärna i en krog så kan du vara säker på att tjejer kommer ragga. Att snubben med ferrarin i filmer får alla tjejer är ingen myt, utan denna scen baseras på simpel vardagslogik. Kort sagt; Män raggar på snygga tjejer, kvinnor söker sociala tecken. Samt; om en kvinna vill beskydda, så kommer hon anse att en svag man inte kan göra det. Simpel logik.

Det är du som hänvisar till biologiska fakta, inte jag. Alltså är det du som ska visa källa. Jag argumenterar för min åsikt och förutsätter att du förstår när det är jag som tycker, utan att jag ska behöva skriva "jag tycker" hela tiden.

Ingen människa är stark jämt, då är man inte mänsklig. Det tycker jag är en fundamental kunskap om människan.

Massor av kvinnor stannar hos sin man hur svag han än är eller blir. Det är bara att se sig omkring så finns de där, tjejen med grabben i rullstol, damen som vårdar sin sjuke man hemma, kvinnan som jobbar på när mannen lider av depressioner osv. Det är inte självklart pga mäns svaghet som kvinnor går, utan snarare pga hur de två tillsammans hanterar situationen. Det är något många tar till som förklaring för att slippa granska sig själva och sin skuld i det hela "Jävla kärring, hon gick när jag miste jobbet!" men sanningen kan vara att när han miste jobbet så förändrades han så som person att de inte längre kunde fungera tillsammans - och då menar jag inte att det måste vara hans fel, det kan lika gärna vara hon som inte kan stå pall när det stormar lite. Men jag tror att det är få människor som är så ytliga att de går om frun blir ful eller mannen blir svag. De flesta älskar nämligen varandra mycket djupare än så.

Citat:
Det är resultatet av att män inte pratar om känslor, inte visar sina svagheter eller sin sorg. Den man som gör det är kvinnolös.

Det kanske män inte gör med dig, men med mig gör de det. Det får mig att undra om det inte är så att det är en hel del män som har svårt att visa sin svaghet för varandra, snarare än för kvinnor? Det stämmer inte att en man som visar sina känslor, svagheter eller sorg är kvinnolös, tvärtom. Den som inte kan visa såna delar av sig själv, är den som är svår att leva med. Hur ska man någonsin kunna komma varandra nära om man hela tiden håller upp en mask? Och det är ju det vi vill egentligen, bli älskade för den vi är.

Citat:
Varför jag tog upp att fler män har dött i krig etc. är för att DU drog upp att män och kvinnor har dött sida vid sida i deras patriotiska ideer w/n.

Det är inte mannens styrka som gör att de går ut i krig. Kvinnor funkar lika bra som män att vara kanonmat. Dvs. släppa ut dem mot en säker död mot en maskingevär i första världskriget. Anledningen är simpel - invånartal har förr i tiden använts som ett mätartal för makt, kombinera detta med att en enskild man kan göra flera kvinnor gravid så har du svaret.

Nej, kvinnor hade inte fungerat lika bra. Män är starkare än kvinnor och vapen och packning har ofta varit mycket tunga. Förr var det dessutom mycket mer närstrid än nu och i en strid kvinna - man, är det oftast mannen som vinner. Kvinnor blir gravida och föder barn vid de mest olämpliga tillfällen och p-pillret är en ny uppfinning. Kvinnor blöder ner kläderna och måste ha ombyten och menstruationsskydd. Kvinnor ammar små barn och hade förr i princip allt ansvar för de små barnen. Kvinnor var också ofta förbjudna att strida, delvis pga det du säger, för att de ska föda fram fler som kan strida istället. Jag tycker inte att det är konstigt att det är fler män än kvinnor som dött i krig, som sagt, men det säger ingenting om kvinnors vilja att skydda.

Citat:
Och nej, kvinnor offrar sig inte. Männen gör det. Senast var i USA i Seattle. 4 barn och en man dog. Mannen försökte rädda barnen. Kvinnan sprang ut och rädda sig själv.

Det finns också män som räddat sig själva i första hand och det finns kvinnor som offrar sig, naturligtvis. Hur kan du ens tro något annat? Här har du t.ex. två exempel bland många så kan du sluta tro att kvinnor inte offrar sig, för det är helt enkelt fel.

http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/kvinna-raddade-man-vid-brand(1841837).gm
"Två förbipasserande kvinnor såg hur det brann i köket i en lägenhet på Kungsgatan bakom Krusenstiernska gården. En av kvinnorna larmade SOS, medan den andra kvinnan stoppade en handduk för munnen. Hon gick in i lägenheten och tog med sig en äldre man ur lägenheten. Mannen fördes med ambulans till sjukhus, det är oklart hur allvarliga skador han fick. Även kvinnan fördes till sjukhus med rökskador."

http://svt.se/2.33731/1.2143380/kvinna_raddade_livet_pa_kamrat?lid=senasteNytt_176 5014&lpos=rubrik_2143380
"Vid fyratiden på söndagsmorgonen hamnade en man i 25-årsdern i vattnet i centrala Västervik. En kvinna som var kamrat till mannen slängde sig då i det iskalla vattnet och räddade livet på honom.

Kvinnan fick tag på mannen i vattnet och med hjälp av en livboj lyckades hon hålla honom över vattenytan till räddningstjänst och ambulanspersonal kom till platsen. Räddningstjänsten lyckades få upp den kraftigt nedkylda mannen på brygga och där efter hjälpte de kvinnan upp.

Räddningstjänsten ser kvinnan som en hjälte och tycker att hon bör belönas. Därför kommer de att föra kvinnans insatser vidare till kommunen och livräddningssällskapet."

Citat:
F.ö. Ge mig en källa där kvinnor, i lika stor grad, har offrat sig som männen. Kommer bli svårt när män dominerar i krig, brandmän, poliser, jobb med stora risker. Ge mig en källa att vuxna VET att man inte kan vara stark jämnt, och att en kvinna vill hellre ha en man som pratar om känslor än en som inte gör det.

Nej, nu ändrar du förutsättningarna. Du har hävdat att kvinnor INTE offrar sig, och där har jag visat att du har fel. Nu ändrar du det till att män har offrat sig i högre grad när man räknar krig, brandmän, poliser och andra jobb med stora risker och det har jag aldrig diskuterat.

Jag kan inte ge dig en källa på något så fundamentalt som att ingen kan vara stark jämt. Jag hänvisar dig till alla visa människor som någonsin levt, till alla religioner som finns, till vuxna människor du har runt dig. Fråga, får du höra om det finns någon som tror det. Jag förstår inte ens hur det är möjligt att tro.

När det gäller män som pratar känslor finns det säkert kvinnor som inte gillar det, liksom det finns män som inte gillar när kvinnor vill prata det, men de människor som vill komma varandra verkligt nära, de pratar om sina känslor, för hur ska man annars lära känna varandra på djupet? Samma källor som ovan.
Citera
2011-01-15, 02:32
Medlem
hypadjhs avatar
yepp det var på tiden, hade aldrig slutat slå min .... wait
Citera
2011-01-15, 02:54
Medlem
Vinterlandskapets avatar
Citat:
Men samtidigt så hindrar ju inte såna här dumblogginlägg någon som vill att ha en vettig debatt.

Visserligen inte, men skräpinlägg som det vi diskuterar gör att hela ämnet blir infekterat och att nivån på diskussionen i samhället sänks.
Citera
2011-01-15, 03:02
Medlem
Fult, enkelt men gammalt knep att få flera besökare! Sluta sprid hennes skitblogg.
Citera
2011-01-15, 03:09
Medlem
Citat:

Det finns en anledning till det. Det bör du fundera över.
Citera
2011-01-15, 03:56
Medlem
bill claytons avatar
För att återknyta till trådstartens ursprung.

Hur jäkla svårt ska det vara för den här Amanda Schulman att be om ursäkt för att hon uttryckte sig klumpigt?

Eller är det verkligen så att hon inte fattar bättre? Är det blogginlägget precis vad hon tänker och tycker om män generellt?

Jag vill inte tro att den här människan är så in h-e dum men så länge hon inte tar avstånd från sitt blogginlägg så framstår hon som en total idiot. Det finns verkligen inget vettigt eller roligt med att framstå som en idiot, i vart fall så kan jag inte fatta vad det ska göra för nytta eller att det på något sätt skulle finnas något humoristiskt med att bli idiotförklarad.

Att jag som man blir så provocerad, och jag tror att jag kan tala för dom allra flesta männen, är just på grund av att jag/vi tar avstånd från allt våld, och i synnerhet våld mot kvinnor och barn. Våldtäkter, dråp, och mord är fan inget att skämta om. Jag känner eller rättare sagt kände flera personer som blev ihjälslagna av sina partners, inklusive en man som blev dödad av sin fru.

Det är fan inte humor att angripa män på det sättet som den här människan gör och det går verkligen inte att bara lättvindigt skratta eller vifta bort ett sånt övertramp med att hon, Amanda Schulman, bara är ute efter publicitet. Va fasen är det för bra publicitet med att framstå som en imbecill bimbo?

Är det ett smart karriärdrag eller ett fiffigt sätt att dra läsare till hennes blogg? Jag kan inte se något smart eller vettigt över det hela, utan det här skadar hennes anseende, om hon nu bryr sig om det, och hennes blogg kommer endast följas av en minoritet idioter efter detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in