Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-01-14, 21:13
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molnika
Ja och då klagar man över ett blogginlägg.

Och ja, män har utsatt varandra för de mest grymma saker genom tiderna.

Män har haft makten och en del anser att de har den och så har män lidit så på grund av vad män har gjort och gör. Det är väl ändå enormt tragiskt?

Jag undrar ibland över att kvinnor inte själva reagerar över den eviga offerrollen som manglas ut i media dagligen.

Läs kvinnor drabbas alltid mest och värst

https://www.flashback.org/t920370

Det finns bara några få kvinnor här på FB som tar avstånd från den bilden, pew pew, empress och någon glömd. Personligen skulle det vara extremt pinsamt att tillhöra en grupp med den mediala bilden.
Uppenbarligen så är det en majoritet som gillar läget efter som det maler på decennium efter dicennium och Strindberg vittnar om samma sak.

Man introducerades tidigt till feminismen. I mellanstadiet mins jag att vi skulle ha en feministik timme och lida en stund tillsammans på kvinnors vägnar. Dock köpte jag aldrig det där ens då så ung och svarade nej på frågan om jag nu var feminist. Har alltid haft en neutral syn på mannen och kvinnan fram tills för ett par årsedan då jag totalt kördes över som en del av resultatet i feministisk politik. Sedan jag har tittat närmare på feminismen har jag bara äcklats mer och mer. Jag har nu en syn på feminister som skiljer sig enormt från bara några år sedan.

Nej det handlar inte bara om ett blogg inlägg
Citera
2011-01-14, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Nej, skillnaden är att män inte anmäler först. Att män accepterar att få en örfil, eller tjugo.. och inte anmäler detta.. när en kvinna får detsamma, så är det misshandel, vilket kan styrkas i statistiken. Män som anmäler.. anmäler inte "struntsaker" helst.. och det kastas i ansiktet på de män som blir slagna.

Sant, jag har tex själv aldrig brukat våld mot en kvinna förutom en knuff vid ett tillfälle. Däremot har jag både blivit slagen och sparkad. Jag har helt enkelt blivit uppfostrad att acceptera det.
Citera
2011-01-14, 21:26
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasenict
Sant, jag har tex själv aldrig brukat våld mot en kvinna förutom en knuff vid ett tillfälle. Däremot har jag både blivit slagen och sparkad. Jag har helt enkelt blivit uppfostrad att acceptera det.

Det är "manligt" att ta emot stryk. Men örfilar faller under en helt egen kategori, nämnligen under kategorin "han förtjänade den för att han sa något jag tog illa upp för" och då är det helt OK.

Att hitta feminister som lägger lika stor vikt vid dessa händelser.. låt oss säga att det är svårt.
Citera
2011-01-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Det är "manligt" att ta emot stryk. Men örfilar faller under en helt egen kategori, nämnligen under kategorin "han förtjänade den för att han sa något jag tog illa upp för" och då är det helt OK.

Att hitta feminister som lägger lika stor vikt vid dessa händelser.. låt oss säga att det är svårt.

Minst sagt.
Men hur länge kan man spela på kvinnors svaghet som feministerna gör? Det ser ut att bli väldigt länge :-)
Senast redigerad av frasenict 2011-01-14 kl. 21:36.
Citera
2011-01-14, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterlandskapet
Sorgligt inlägg. Missuppfatta mig inte, jag skulle verkligen älska det ifall vi lyckas få till en vettig debatt om feminism och jämställdhet i landet. Dock anser jag att sådana här blogginlägg inte gör annat än att fördumma hela debatten och försämra chanserna till att uppnå en intelligent och civiliserad debatt.

Men samtidigt så hindrar ju inte såna här dumblogginlägg någon som vill att ha en vettig debatt.

En del tar det som en anledning att känna sig som offer eller grotta i sina vanföreställningar och de skulle ju hursomhelst inte ha någon öppensinnad debatt eftersom de inte vill rubba på sin uppfattning om hur allting är.
Citera
2011-01-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Lika begåvat som att skriva "alla människor sluta kriga". Fattig poäng plockning för att få igång bloggen.

Det funkar inte längre, nu när vi har kvinnliga soldater som skjuter folk i Afghanistan.
Citera
2011-01-14, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Jag undrar ibland över att kvinnor inte själva reagerar över den eviga offerrollen som manglas ut i media dagligen.

Läs kvinnor drabbas alltid mest och värst

https://www.flashback.org/t920370

Det finns bara några få kvinnor här på FB som tar avstånd från den bilden, pew pew, empress och någon glömd. Personligen skulle det vara extremt pinsamt att tillhöra en grupp med den mediala bilden.
Uppenbarligen så är det en majoritet som gillar läget efter som det maler på decennium efter dicennium och Strindberg vittnar om samma sak.

Man introducerades tidigt till feminismen. I mellanstadiet mins jag att vi skulle ha en feministik timme och lida en stund tillsammans på kvinnors vägnar. Dock köpte jag aldrig det där ens då så ung och svarade nej på frågan om jag nu var feminist. Har alltid haft en neutral syn på mannen och kvinnan fram tills för ett par årsedan då jag totalt kördes över som en del av resultatet i feministisk politik. Sedan jag har tittat närmare på feminismen har jag bara äcklats mer och mer. Jag har nu en syn på feminister som skiljer sig enormt från bara några år sedan.

Nej det handlar inte bara om ett blogg inlägg

Okej, jag reagerade också som barn mot prat om att det från vissas håll bara var synd om kvinnor och aldrig om män. Så det sitter djupt rotat i mig. Vad jag menar är att viss kan man kommentera ett sånt här blogginlägg men om man sen kommer med en massa ogrundade påståenden så kommer det ju inte nåt vettigt ur det.

Det som behövs är forskning om hur män har det i sina förhållanden. Djupintervjuer och statistik. För kvinnor är inte bara hyggliga människor de finns elaka fruntimmer med som män borde separera från och inte gå och stå ut med. Och det behövs en diskussion om hur man beter sig mot sin partner. Från mäns synvinkel.

Det behövs insatser för män, inte äckel över feminism eller hat för detsamma.
Citera
2011-01-14, 21:44
Medlem
Citat:
Okej, jag reagerade också som barn mot prat om att det från vissas håll bara var synd om kvinnor och aldrig om män. Så det sitter djupt rotat i mig. Vad jag menar är att viss kan man kommentera ett sånt här blogginlägg men om man sen kommer med en massa ogrundade påståenden så kommer det ju inte nåt vettigt ur det.

Det som behövs är forskning om hur män har det i sina förhållanden. Djupintervjuer och statistik. För kvinnor är inte bara hyggliga människor de finns elaka fruntimmer med som män borde separera från och inte gå och stå ut med. Och det behövs en diskussion om hur man beter sig mot sin partner. Från mäns synvinkel.

Ord.
Citera
2011-01-14, 22:03
Medlem
kolvass avatar
Jag var tvungen att ge min sambo lite stryk igår, eftersom jag inte har slagit henne förut så kunde jag ju inte sluta slå henne utan att ha börjat
Citera
2011-01-14, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Jag var tvungen att ge min sambo lite stryk igår, eftersom jag inte har slagit henne förut så kunde jag ju inte sluta slå henne utan att ha börjat

Precis. Vanliga män slår inte sina kvinnor och vanliga kvinnor slår inte sina män.
Citera
2011-01-14, 22:07
Medlem
kolvass avatar
Citat:

Håller med dig, problemet är att OM detta skulle tas upp så skulle det aldrig friställas samma nivå på resurser till sådana projekt och som det redan konstaterats, en hel del män skulle förlöjligas eftersom "man ska tåla lite stryk eller ge igen" som man.
Citera
2011-01-14, 22:16
Medlem
Jamaicabananers avatar
Citat:

Mycket sant. Jag tror att detta köns-skyttegravskrig inte löser några reella problem med våld inom relationer, för i slutändan handlar det inte om våld, det handlar om socioekonomisk status och sådant krångel. Den starkaste indikatorn för att bli en relationsmisshandlare är inte vad man har i skrevet utan hur långt ner på samhällsstegen människan återfinns, utslagna, alkade och störda individer är bäst på att slåss med sin partner. Oberoende av kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in