Citat:
Ursprungligen postat av AnteSwe
Typiskt feminism att skuldbelägga alla män. Nazismen gjorde ju samma sak, fast mot judar (det är precis samma sak - läs om maktanalys. De feminister som kollektivt skjuldbelägger män är samma typ av personer som hejjade på nazisterna när dom försökte utrota alla judar).
För övrigt. Partnervåld är JÄMNT fördelad mellan könen, enligt brå 2009:12. Men fakta har aldrig varit ett prioriterande del i feminism.
Nej, i vissa studier har man kommit fram till att det är jämt, men i andra har det visat sig att kvinnor är mer våldsbenägna än män. Att de oftare är de som initierar fysiskt våld mot mannen, inte tvärtom.
Min egen erfarenhet styrker också detta, dels i egna relationer, och i min omgivning. Mig veterligen har jag bara haft en manlig bekant som ibland kunde bli fysisk mot sig partner, dock var hon å andra sidan lika fysisk mot honom.
Annars har jag bara erfarenhet av våldsamma kvinnor, som attackerar sina män. Har själv aldrig rört en kvinna, men har fått tagit emot del under årens lopp.
Men precis som du säger, fakta är inte högt prioriterat inom feminismen. Det är snarare varandras motsatser.